Tämä on kanssa huomionarvoinen asia kun tehdään hyvin eristetty matkailuauto. Tarve olisi tuulettaa mutta kun energiaa menee hukkaan niin eihän se käy Tästä syystä olisi hyvä jokin heikkotehoinen lämpöä talteenottava ilmanvaihtolaite joka pitäisi auton "tasapaineessa" jolloin ei kävisi kova veto joka saumasta. Ehkä pieni ylipainekin voisi olla paikallaan joten maantiepöly pysyisi poissa.
me saatiin juuri meidän projektin eristys valmiiksi. yhtään en tiedä menikö kaikkien oppien mukaan eikä välttämättä auta niki-racingiäkään mutta kerron kumminkin miten se päätettiin tehdä.
eli siis meidän auto normaali ikkunallinen bussi ja ensin liimattiin 30 mm finnfoamia vastaava bauhausissa myytävä tuote ikkunoihin koska oli samanpaksuista kuin metallipalkit ikkunoiden välissä.
sen jälkeen poikittain koolaus mikä ruuvattiin näihin metallipalkkeihin kiinni ja väliin laitettiin uretaania. sitten laitettiin vielä 20mm finnfoamia ja siihen päälle pystykoolaus joka kiinnitettiin tuohon vaakakoolaukseen ja tässä vaiheessahan kaikki "kylmäsillat" katkeaa.
tietysti joka väliin ruiskutettiin muutenkin uretaanit vielä, jota on tainnut mennä 7 purkkia suunnilleen.
sen jälkeen siihen sitten vaan pintamateriaali päälle.
ja lattia eristettiin tolla 30mm tavaralla myös kauttaaltaan.
kattoon päätettiin olla vielä tässä vaiheessa koskematta kun on niin siistit verhoilutkin ja kaikkee:D
katotaan ensin jos tällä pärjäis näin.
Viimeksi muokannut juhoz, 23 Helmi 2010 20:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Uusi projekti: Volvo vanhool -85
EX: scania wiima -89
niin ja tämä oli siis "makuuhuoneen" eristys. kaikkiin väliseiniin käytetään myös tuota 30 mm finnfoamia.
ja keittiön kohta tehtiin samanlailla paitsi laitettiin koolauksen päälle 9mm vesivaneri johon on sitten helppo kiinnittää kalusteita.
Uusi projekti: Volvo vanhool -85
EX: scania wiima -89
juhoz kirjoitti:niin ja tämä oli siis "makuuhuoneen" eristys. kaikkiin väliseiniin käytetään myös tuota 30 mm finnfoamia.
ja keittiön kohta tehtiin samanlailla paitsi laitettiin koolauksen päälle 9mm vesivaneri johon on sitten helppo kiinnittää kalusteita.
Siirsittekö vesipatterit minne, vai oliko siinä semmosia? Kuulosti hyvältä eristykseltä, tehon tarve lämpimänä pitoon tippuu varmasti. Väliseiniä eristitte ettei koko autoa tarvitse lämmittää? Tuo katto jäi mietityttämään, että ei varmasti tarvii kolata lumia katolta kun kuuntelee veden lorinaa =)
"Joku talon remontointiopas väitti joskus että seinien lisäeristys ei tuo ikinä laitettuja markkoja takaisin jos yläpohjalle ei tehdä mitään"
ne vesipatterit on ihan samoilla paikoillaan kun olivatkin. huone on auton takaosassa ja vesipatterit jäävät sängyn taakse piiloon ja sängyt koteloidaan joten ei niistä varmaan paljon hyötyä enää oo. tosin ei olla tota viä tarkkaan päätetty mikä systeemi siihen tehdään. sinne seinän ja patterin väliin kyllä varmaan joku 15-20 mm eriste vielä mahtuis.
joo ja se on tiedossa että totta kai se parempi viä ois jos laittais katonkin mutta tolla nyt ainakin vedon saa pois ja kylmät metallit piiloon. ja eikös siellä katossa jonkunlainen pieni eristys oo?
Uusi projekti: Volvo vanhool -85
EX: scania wiima -89
joo ja siis väliseinät eristettiin juurikin sen takia että saadaan vaihtoehtoisesti esim yöt pidettyä vaan toi takaosa lämpöisenä.
suunnitelmissa kun on talvellakin tehdä lapinreissua tolla.
Uusi projekti: Volvo vanhool -85
EX: scania wiima -89
Ei varmaan huonoja vinkkejä... mutta olen samaa mielta kun reddewil tuosta katosta, meillä ainakin näyttäisi eniten katto laskevan lämpöjä: kun katolta valuu vesi, mutta jäätyy heti seinään jo yläreunasta, ja muutenkin sivupellit pysyyvät "huurteisina" pakkasesta lämmitettäessä, vaikka katto olisikin sulanut jo tyhjäksi..... Hyvin nuo "lämpösillat" ulkopelleistä lopulta erottuu......
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
paha sanoo vielä meidän katon lämmönhukasta kun siellä on nyt ollut about 30 sentin lumieristekerros mutta onko jollain tietoa mitä eristettä tuolla katossa on ja paljonko?
nyt on muuten jotain pientä projekti kertomuksen alkua meillä tuolla projekti puolella ja galleriassa. ja tässä koko ajan kirjoittelen lisää
Uusi projekti: Volvo vanhool -85
EX: scania wiima -89
Ilman kiertoa sängyn alta/taakse ei saa estää.
Meillä ilma menee sängyn alle etureunasta ja patterin lämmitettyä sen tulee ylös sängyn takaa
Katso kiitokori82 pjojektikuvista, galleriasta mallia.
Kisakoto kuvat 15 ja 16
Nykyviisauden mukaan talon pitää olla eristykseltään tiivis, ettei kosteus pääse rakenteeseen. Höyrysulku tulee lämpimämmälle puolelle mahdollisimman lähelle pintaa (muttei liian, että puhkeaa nauloilla ja ruuveilla) - Finnfoam hoitaa sen. Kylmään metallirunkoon ja ulkopelteihin tiivistyy kosteus varmasti, jos sen ja lämpöeristeen väliin pääsee lämmintä ilmaa. Pitäisiköhän siinä huomioida ihan ulkoilmakin, kun illat viilenevät? Jos metallipinnan jollain siihen ehdottoman tiiviisti takertuvalla eristäisi kaikelta ilmalta, niin se (ruiskutettava/liimattava?) eriste ei saisi sitten imaista yhtään kosteutta... eli rakenteen pitäisi olla umpisoluinen eikä esim. villlaa. Toisaalta kahta höyrysulkua ei pidä tehdä, koska sitten kosteus tiivistyy näiden kerrosten väliin. Ei sitä ulkopellin sisäpuolta ja rakenteita oikein tuulettuvaksikaan voi toisaalta jättää - vai onnistuuko moinen temppu? Hyvin sisältä suojamaalattuna se kai sietäisi siellä olla, jos kosteus pääsisi valumaan esteettä pois. Karavaanarit ovat eristyksiään miettineet eikä konsensusta taida olla - lienee niin vähäinen eristystarve useimmilla, että pelkkä lämmitysteho hoitaa asian.
Ilmanvaihdon pitää olla ylipaineinen, ettei tiepöly tule sisään joka raosta. Sisäilman pitäisi vaihtua kokonaan kahdessa tunnissa, joten sitä ulos tuuletettavaa energiamäärää voi miettiä - asuinrakennusten isot LTO-systeemit eivät kulkuriin sovi, mutta jotain kompaktia ratkaisua voisi miettiä ja itsekin rakennella.
No nythän sitä aletaan päästä vauhtiin.... Juuri tälläistä ajatusta oon tässä kaivannut omien ajatusten vahvistukseksi.. Niinkun meilläpäin yx tietävä työnjohtaja aina kysy asentajalta...: ihan vaan oman ajatuksen takaukseksi kysyn...vaikka ei ollu hajuakaan koko asiasta....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Kävinpä tuossa purkamassa vähän takaseinää sisältä.... oli ikkunantiivisteen välistä päästänyt vettä kabiinin puolelle.... ja kuinka ollakaan, takaseinässä niiiiin siistin verhouksen alla villat....ja "paljaaltaan", hiukan olivat kosteita... Eli ei ainakaan villaa kannata asentaa....vaikka tietohan tuosta ollut jo viime vuosituhannella.....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
niki-racing kirjoitti:Kävinpä tuossa purkamassa vähän takaseinää sisältä.... oli ikkunantiivisteen välistä päästänyt vettä kabiinin puolelle.... ja kuinka ollakaan, takaseinässä niiiiin siistin verhouksen alla villat....ja "paljaaltaan", hiukan olivat kosteita... Eli ei ainakaan villaa kannata asentaa....vaikka tietohan tuosta ollut jo viime vuosituhannella.....
No villat kannattaa ainakin "pussittaa" ettei kosteus niihin pääse.
juhoz: katossa on ainakin deltalaisessa sen kattopalkin paksuinen eristys, mutta palkki onkin sitten katossa olevaa 4mm vaneria (palkkien kohdalla) ja kattokangasta vasten. Eli rajut on kylmäsillat. Mulla näyttäs olevan rakennusmuovi tuon vanerin/kankaan ja styroksin välissä, eli sisäilman kosteus ei pitäisi tiivistyä palkkeihin ja ängetä styroksin väliin... Paitsi viimeinen 1,5 metriä auton takaosan katosta on ilman muovia. Olisikohan tuohon syynä 4x 160mm poistoilma-aukot joissa kahdessa melkoiset puhaltimet?
Tässä töihinlähtiessä vielä aatoksia...lieköhän Kiitokorilla kiire tullut, vai muuten takaseinän villat jääny pussittamatta, muualla kuitenkin kääritty muoviin. Ja vielä jotenkin kuin vakuumiin, vieläkin paikoin tiiviinä... Mutta nyt visiot päällä.... viimmosen päälle tulee hyvää jälkeä....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Mimyy kirjoitti:Tähän tyyliin Pohjantähti sai lämpöeristeen kattoon seiniin ja lattiaan.
40 mm pontattu finnfoam kiinnitettiin 19mm paksulla 50mm leveällä vanerisoiroilla teräsrankaan (kiitokorissa jako 1200mm )
Sisävaneri kiinni vain vanerisoiroissa, joten sisäruuvit ei ole auton korissa kiinni.
Samaan tyyliin minäkin nyt tekisin. Kun on ruuvit läpi runkoon asti niin kannat hikoili ja tummutti vanerin ympärykset kun oli paklattu umpeen. Nyt laittaisin kansssa filmivanerit pintaan. Alkuperäiset villat ikilevy ja sen päällä 30mm finfoam ja koivuvaneri on rakenne omassa. Tv. Ari
Mimyy kirjoitti:Tähän tyyliin Pohjantähti sai lämpöeristeen kattoon seiniin ja lattiaan.
40 mm pontattu finnfoam kiinnitettiin 19mm paksulla 50mm leveällä vanerisoiroilla teräsrankaan (kiitokorissa jako 1200mm )
Sisävaneri kiinni vain vanerisoiroissa, joten sisäruuvit ei ole auton korissa kiinni.
Samaan tyyliin minäkin nyt tekisin. Kun on ruuvit läpi runkoon asti niin kannat hikoili ja tummutti vanerin ympärykset kun oli paklattu umpeen. Nyt laittaisin kansssa filmivanerit pintaan. Alkuperäiset villat ikilevy ja sen päällä 30mm finfoam ja koivuvaneri on rakenne omassa. Tv. Ari
Mitä on "ikilevy"? Filmivaneria ei kannata varmaan pintaan laittaa, kun eihän siihen saa mitään enää kiinni, vai saako?
Kiitokori käyttää "ikilevyä", joka on käsittääkseni pinnoitettua vaneria. Pinnoite jotain muovin tms. tapaista "ikikestävää" materiaalia. Tosi kovaa se levy, kun yrittää taivuttaa, niin posahtaa kuin lasi.....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
niki-racing kirjoitti:Kiitokori käyttää "ikilevyä", joka on käsittääkseni pinnoitettua vaneria. Pinnoite jotain muovin tms. tapaista "ikikestävää" materiaalia. Tosi kovaa se levy, kun yrittää taivuttaa, niin posahtaa kuin lasi.....
No mutta tuossa levyssä pohja ei ole vaneria nähnytkään? Se on jotain kovalevyä, hdf:ää kovempaa, mitä lie sulatteneet sinne taustaan, mutta sitä ei vissiin enää mistään saa? Itsellä olisi pari kohdettä johon sitä voisin alumiinilevyn tilalle laittaa...
Reddewil kirjoitti:Mitä on "ikilevy"? Filmivaneria ei kannata varmaan pintaan laittaa, kun eihän siihen saa mitään enää kiinni, vai saako?
Ikilevyllä on omassa kaikki seinäpinnat levytetty jo tehtaalla. 2mm paksua ja kovaa, kestävääja murtuu palasiksi väkisin taitettaessa.. Todennäkoisesti samaa jolla on pöydänkansia "viilutettu". Pohjantähdessä on maalattu seinä valkoiseksi filmivanerin päälle ja ennen vain hiottu. Hyvin näyttää pysyneen Tv. Ari
Villa tuntuu kyllä arveluttavalta, mutta muutamia 70-luvun kuorma-auton ohjaamoita purkaessa huomannut, että pussissa oleva villa toimii ihan hyvin niinkauan kuin pussi on ehjä.
Jos/kun hytit ruostuneet, ei syy ole ollut villaeristeissä. Eli en näkisi syytä etteikö villaakin voisi käyttää. Ainakin mahdollistaa peltikorjaukset.
Kävinpä tuossa lumia tökkimässä paikallisessa värisilmä-sisustus/rautakaupassa, ja kuin yllättäen johtajan kanssa kahvitellessa keskustelu kääntyi bussin rakenteluun.... Sanoi heillä myynnissä olevan sellaista 15-sekunnin liimamassaa tuon styrofoamin kiinnitykseen, jos "hankala" asennuspaikka = joutuu jännittämään kaarelle..., eikä sulata eristettä. Ehdottomasti suoraan ulkopeltiin tiiviisti kiinni kuulemma, ettei vesivälejä pitäisi jättää... Löytyy 20mm lähtien,(taipuu hyvin)... useampi kerros tarvittaessa, tuossa 20mm paksuudessa toinen puoli "sahapintainen", mutta eipä se haittaa... Ulommaksi(sisimmäksi) kerrokseksi "sauna-satu" alumiiniteipillä tiivistettynä, ja kylmäsillat "poikki" esim. vanerisoiroilla, kuten foorumin kokeneet asiantuntijat jo todenneet... Tulee kuulemma hyvä...!! Tuumasi lopuksi hymyillen: taitaa mennä "timprailuksi".... Mutta mukava ois joskus muutakin tehdä kuin "sutta ja savea"....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Nyt lähtee... nimittäin villat sitä mukaa kun uskaltaa seiniä aukoa... Ei näköjään parane liian isolta alalta kerralla ottaa... ettei epätoivo iske ajanpuutteen ominaisuudessa.... Kävin hakemassa hallilta "pönttöimurin" villanjämien poistoon, lähtee hyvin, eikä tuo pöly "maistu" niin suussa... On vaan tuo purkaminen aikas paljon nopeampaa kuin ehjäys.....Ja tahtoo nälkä kasvaa syödessä...
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...