Projekti slide-outin kera

Kerro omasta projektistasi
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Ei ole _ihan_ vielä kyljet auki. Lähinnä ainoa saavutus on pers-aukisuus.. :D

Aika tuhraantui siihen, että syksyllä piti pistää kämppä myyntiin ja etsiä uusi paikkakunnan vaihdoksen vuoksi. Rivitalosta rintsikkaan muutettiin, joten tuo operaatio söi aika kivasti vapaa-ajan. Piti sen verran taloja valkata, että ei (toivottavasti! :shock: ) ihan heti tarvitse mittaviin remontteihin ryhtyä.

Oli muuten kätevä apu muutossa tuo bussi. Meidän perheen koko maallinen omaisuus mahtui yhteen pussiin :D Oli helppo muuttaa kun sai ajan kanssa ensin lastata ja sitten purkaa, ei tarvinnut kiireellä vuokra-autolla tai peräkärrillä ees-taas suhata. Muutamia penkkejä ruuvasin takaisin sisälle, jotta tavaroiden sidonta onnistui. En tiedä oliko kamojen kuskaus pykälien vastaista, mutta tavarat oli kyllä kunnolla sidottuna. Kaikki painava alas (moottoripyörä, pyykinpesukone yms.. :wink: ) ja kevyempää tavaraa ylös.
Sai vanhoilta naapureilta ns. luulot pois. Kahtovat varmaan päätä pyöritellen, että nyt ne hullut muutti siihen bussiin asumaan, pistivät kämpän myyntiin ja pakkasivat kaiken omaisuutensa siihen! :lol: No eipä sillä, kun tänne uuteen paikkaan saavuttiin, iltasella, niin kyllä uusien naapureiden verhot alkoivat viuhua.. Pieni paikka tämä uusi, joten eiköhän sana leviä ja maine kasva. :D

Se hyvä puoli muutossa oli, että Enonkosken bussipurkaamo on lähellä. En tosin ole kertaakaan vielä uskaltautunut siellä käymään.. Voi tulla kalliiksi se reissu. :shock:

Nyt kovien pakkasten aikaan akut pääsivät jäätymään, joten ollut vähän hiljasempaa bussin ulkoiluttamisen suhteen.. :oops: Tuossa se naapureiden ja aura-auton kiusana tien poskessa odottelee kevättä.. Keväällä olisi tarkoitus tehdä omalle tontille tönön viereen parkkipaikka.

Eli lyhyenä yhteenvetona, suuria suunnitelmia ja kovia puheita, mutta mitään en oo aikaan saanut! :? Jospa tässä vielä kelien lämmettyä jotain alkaisi tapahtumaan.

Ai niin, olikos jollakulla mallia poikkeuslupaan, kun matkailuauton maaginen 12 metrin raja ylittyy? YV:nä vaikka, olisin kiitollinen. :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Syksyllä muuten tuumin lattian pudotusta keskikäytävän tasalle. Näyttäisi (?) olevan hyvin helppo homma tässä Eaglen korissa. Keskikäytävän lattia taitaa köllötellä samalla tasalla, mitä kuvassa näkyvät puupaneelit tuon palkin päällä. Tavaratilan lämpöpatteri pois ja lattian pudotus palkin päälle.

En sitten vielä tiedä millainen tilanne akseleiden kohdalla on, sillä niitä en ole vielä nähnyt. Ovat levytetty piiloon.
Liitteet
tavaratilan_palkit.jpg
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

j0ri kirjoitti:Syksyllä muuten tuumin lattian pudotusta keskikäytävän tasalle. Näyttäisi (?) olevan hyvin helppo homma tässä Eaglen korissa. Keskikäytävän lattia taitaa köllötellä samalla tasalla, mitä kuvassa näkyvät puupaneelit tuon palkin päällä. Tavaratilan lämpöpatteri pois ja lattian pudotus palkin päälle.

En sitten vielä tiedä millainen tilanne akseleiden kohdalla on, sillä niitä en ole vielä nähnyt. Ovat levytetty piiloon.
Delta starissa hyvin pitkälti samanlainen, paitsi että tuota patteria ei ollut tiellä. Se korotus oli itsellä 2mm? teräspeltiä ja melko työläs sahata puukkosahalla. Tietysti jos laskee isommalta alalta, niin rälläköi vain irti heppauksista, kun ei kovin tiheesti oo hitsattu kiinni. Itse tein tasalattiaa vain keittiön kohdalle, muualla kun en tarvitse.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Tavaratilan kuvaa katsellessa huomasin varapyörän makoilevan siellä.Sama se oli meilläkin.
Auton oston jälkeen sitä pähkäilin,että eikö sille ole muuta paikkaa.
Auton keulassa on vararenkaalle paikka,tosin meillä oli tukiraudat tippuneet tielle.
Ja taas hitsattiin uutta putkea keulaan ja pyörä tuupattiin putkien päälle.
Kuormaliinalla varmistus ja etuluukku kiinni.
Tuli lisää tilaa "alakertaan".
Falcon
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Patterit on onneksi vain toisella puolella tavaratilaa. Aika paljon siinä taitaa olla peltiä kiinni ihan niitein. Helpoimmalla purkutöihin näyttäisi pääsevän rälläkällä.

Tuo lattian purku ja laskeminen on seuraava isompi etappi, kunhan loput hattuhyllyt ja kattokanavat on saatu tiputettua alas. Syksyllä kerkesin peräti n. neljänneksen irrotella. Ja näiden jälkeen sitä pitäisi päästä slide-outin pariin.. :)

Tarkoitus oli alkutalven aikana hoitaa kaikki suunnittelut ja piirtämiset SolidWorksilla, mutta eihän sitä sitten saanut juuri mitään aikaiseksi. Lisenssikin kerkesi loppua, kun oli 30 + 90 päivän lisenssi. No nyt yritän jouduttaa asiaa ja otin kokeiluun Googlen SketchUp:n. Tällä viikolla olen sitä pyöritellyt ja se on ollut riittävän yksinkertainen, jotta kerkiää oppimaan ennen kuin mielenkiinto lopahtaa. :) Eihän se ihan oikean 3D -cadin tasoinen ole, mutta tuntuu varsin näppärältä. Slide-out -mekanismeja en tosin ole vielä kerennyt piirtelemään, joten katsotaan riittääkö rahkeet käyttäjässä ja ohjelmassa sellaiseen. Vai pitäneekö miettiä jotain muuta tilalle..? Mutta pohjapiirrustustasolla on vielä edetty ihan hyvin.
Mikäli piirtelyt etenee jollain tasolla, niin ehkä saatan uskaltaa laittaa tänne parit kuvat raadin arvosteltavaksi. Monilla täällä on kuitenkin oikeaa kokemusta mikä bussin sisällä toimii ja mikä ei. Meikäläinen kun on edelleen siellä pilvilinna-tasolla. :)

Tuo vararenkaan paikka olikin hyvä vinkki. Itse en ole ko. luukkuun vielä tullut katsastaneeksi, kun etumaski on laitettu kiinni ruuvein ja nippusitein. Ilmeisesti sen vuoksi, että maski on ottanut joskus hieman osumaa. Maskin vaihto ehjempään on tietysti pyörinyt mielessä, varsinkin täällä nähtyjen hienojen faceliftausten ansiosta :D mutta olen yrittänyt malttaa jättää ulkopuoleiset asiat myöhemmäksi. Jos nyt saisi auton ensin asuttavaan muotoon :) Tiedä sitten mitä tarttuu mukaan, jos erehtyy käymään Enonkoskella.. :shock:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Miten ajattelit tuon slide-outin tehä. Deltassa tuo lattia nousee koko auton matkan ylöspäin kohti perää. Penkkien aluset on vaakassa, mutta keskikäytävä nousee. Eli itsellä tulisi ainakin kynnys, jos ei tuo slide olisi vino myös? Toki jos koko auton lattian "oikaisisi", ni ois hirvee homma, paitsi jos nostaisi kesikäytävän sivujen tasolle, mutta sitten ei riittäis seisomakorkeus =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Samalla viisiin tässä Eaglessa lattian suhteen, eli penkkien aluset vaaterissa ja keskikäytävä ei.
Slide-outtia olen suunnitellut juurikin eteen, jossa lattian nousu on pahinta. Takanahan muutos on jo selkeästi loivempaa. Kyllä tarkoitus on saada ainakin slide-outin kohdalta lattian nousu pois, mutta täytyy nyt katsoa miten sen saisi fiksusti tehtyä. Riittävästi kanttiputkea, niin kaipa sitä rakentelisi vaikka mitä.. ;-) Nähtäväksi jää onko peukalo liian keskeisellä paikalla... Joten saattaisi olla parempikin etten tasottaisi lattiaa, sillä sehän ei ole sanottua että saisin suoria kulmia hitsattuakaan! :D :D

Kunhan tässä saa vähän piirreltyä ja tutkittua autoa lisää, niin eiköhän nämä hommat ala selkenemään.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kävimpä kattomassa vielä autossa, niin kylläpä se penkkien alla oleva lattia nosee perää kohden, mutta eri suhteessa kuin lattia =/ Eli kynnys tulee jos sliden tekisi suoraan. Kattelin tuossa netistä kuvia noista, lähinnä jenkkien tekeleistä, niin melko "hepposia nuo tiivistykset on suomen oloihin. Että haastetta tulee olemaan senkin suhteen!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

No näinpä se omassa autossakin tekee. Eli ei ole vaaterissa penkkien kohdalta. Tosin etupäästä keskikäytävän ja penkkienalusen kallistus on selkeästi eri, kuin taas taakse mentäessä kallistukset alkaa kulkemaan samassa suhteessa.

Kiitokori-82:n laittamasta Morrison's VIP Coach -sivun kautta löytyi linkki HWH:lle http://www.hwhcorp.com/coach3.html , joka rakentelee slide-outteja. Sivuilla oli erilaisia slide-outien toteutustuksia videoineen. Kannattaa katsoa jos asia kiinnostaa. Itsellä oli jo jossain vaiheessa selkeä visio, miten pullistukset toteutetaan, mutta tieto lisää tuskaa.. :? Enää ei olekaan ihan selvää, mikä olisi yksinkertainen, halpa ja helppo tapa saada toimiva slideoutti. :lol: Nooh, mietiskellääs vielä..
Mutta tuolta HWH:lta löytyi mielenkiintoinen idea tiivistyksen toteuttamiseen. Pyöristetään slide-outin kulmat ja pistetään kumiletkua kiertämään slide-outin aukon ympärille. Paineilmalla saadaan letku pulleaksi ja slide-out tiivistettyä. Tarkempi selvitys löytyy täältä: http://www.hwhcorp.com/airseals3.html
En sitten tiedä, saisiko homman toteutettua niin, että paineettomassa tilassa letku tiivistäisi slide-outin, ja alipaineella letkun saisi litteäksi, jolloin slide-out olisi siirrettävissä. Tämä ajatus tuli vaan siitä, että tahtoo ainakin omassa autossa nuo paineet hävitä säiliöistä itsekseen aika nopeaan... :?

Piirtelyt ovat peräti vähän jo edistyneet, mutta tässä oli pitkä tauko ettei asian tiimoilla tapahtunut edistystä. Yritän jatkaa hommaa, jos saisi jotain esittämiskelpoista aikaan 8)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Kelit on antanut myöten jo sen verran herkkähipiäisellekin, että on uskaltautunut auton kimppuun. Hattuhyllyt ja kattokanavat ovat miltei kokonaan lähteneet. Kattovanereitakin on jo jonkin matkaa poistettu. Takavessan kadotus vielä odottaa.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Tässä hiljalleen alkaa selviämään auton rakenteestakin asioita. Autoa hankkiessani olin sen verran täpinöissäni, etten ihan kaikkea ymmärtänyt ummikkona tarkistella. Ihan oikeasti luulin, että tämä auto olisi rungollinen, sillä olihan siellä jotain palkin tapaista keskikäytävän alapuolella tavaratilassa. Kieltämättä jossain vaiheessa auton hankinnan jälkeen taisin ihmetellä, että ei ole turhan jykevää tavaraa tuo runko.. :roll: Motoku sitten tuolla toisaalla tiesi kertoa, että tämä auto on itsekantavalla korilla akseleiden väliltä. :shock: Ehkä jos paremmin lukisin, mitä ihmiset täällä palstalla kirjoittelee, olisi tältäkin "onnettomuudelta" voinut välttyä. :oops: No, en vielä aio viskata hanskoja naulaan. Yritän vielä sitä slide-outia, mutta jos ei onnistu, sitten seuraavaan versioon tämän harjoituskappaleen jälkeen :) Toivon kuitenkin, että saisin slide-outin tehtyä tämän auton kanssa.

Selvittelin asioita ja kolme raskaan kaluston katsastusmiestä oli sitä mieltä, että homma on toteutettavissa. :D Soittelin lisäksi A-katsastuksen hinnakkaaseen neuvontanumeroon, jossa oltiin samaa mieltä. Lisäksi sieltä tuumasi, että slide-outille tarvitaan poikkeuslupa ja sen voi hakea samassa kuin pituuden puolesta haettava poikkeuslupa. Kehotti ottamaan yhteyttä korin valmistajaan ja kysymään onko heillä mitään tälläistä rojektia vastaan ja saisiko heiltä jotain ohjetta toteuttamiseen. Vaikkakin samaan hengenvetoon arveli, että eivät saata hirmuisen innokkaita olla ottamaan osaa.. Minulle ei nyt ihan selvinnyt, että täytyykö saada jotain mustaa valkoisella korinvalmistajalta, että on ok vai mitä sitten tarvitaan? Mutta neuvontanumerossa painotti sitä, että rakenne ei saa heiketä ja pitää pystyä todistamaan (laskelmin) että reiän ympärille tehdyt vahvikkeet ovat riittävät. Yksi kaveri on konepuolen insinööri ja on opiskellut lujuuslaskenta-asioita. Täytyy yrittää saada sieltä vähän apuja tähän.

Joten olen ainakin vielä kohtalaisen positiivisella asenteella slide-out -haaveen kanssa. Yritän vielä tavoitella Lahden Autokorilta jonkun pätevän henkilön, katsotaan sitten mitä tapahtuu.

Tässä vaiheessa vielä intoa rojektille löytyy. Nyt suunnitelmissa pitää vain pitää mukana vaihtoehto B, jos A alkaa käydä ylitsepääsemättömäksi. :)

Rojekti on taas konkeettisestikin hieman edennyt. Hattuhyllyt sekä kattokanavat, -verhoilut ja -vanerit ovat nyt poissa (paitsi ohjaamossa n. puolen metrin pätkällä). Vessakin on historiaa, mutta valtaistuin on vielä paikoillaan. Avokeittiöthän ovat jo liki pois muodista, meillä on nyt avovessa! :lol: Noo, tämä pytty kurasäiliöineen saa kyllä vielä lähteä.

Että tällästä nyt :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Niin, konttorilla olivat sitä mieltä, ettei tästä voi 100km/h:n matkailuautoa saada, koska ei ole kuskin turvatyynyä. Onko porukalla tästä tietoa/kokemusta? Vaan joutuuhan sitä 8-kympilläkin jos rauhassa retkeilee. :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Meillä on melkein samanlainen auto ja katsastussetä muutoskatsastuksessa kehotti raapimaan
100-lätkän pois takapaksista.80-lätkän kuulemma saa laittaa jos tahtoo,ei pakko.
Kyllä sillä kerkiää vähän hiljempaakin.
Nopeusmittari on tarkka,joten 80-alueella joutuu hiljentämään jos on pikkuautoja edessä.
Niissä kun mittari näyttää yleensä aina liikaa.
Falcon
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

j0ri kirjoitti:Niin, konttorilla olivat sitä mieltä, ettei tästä voi 100km/h:n matkailuautoa saada, koska ei ole kuskin turvatyynyä. Onko porukalla tästä tietoa/kokemusta? Vaan joutuuhan sitä 8-kympilläkin jos rauhassa retkeilee. :)
Mikäs sen vuosimalli olikaan? Tuskin on keksittykään turvatyynyä busseihin tuohon aikaan :roll: ja sitähän koskee vuosimallin mukaan voimassa olleet säännökset. Mahtoi katsuri tarkoittaa turvavyötä. Täällä kun selailee niin jostain löytyy nekin satasen bussin vaatimukset- Muistelen, että vuosimalli yli -81, suojaseinä kuskin takana, etumatkustajilla turvavyö, ABS-jarrut, 100kmh renkaat ja kattohyllyissä luukut jottei tavarat putoa. Ei siis mitään kovin ihmeitä vaadita, korjatkaa jos jotain meni väärin..

Juu, koitettiin sillon kertoa että Volvot on rungollisia ja niiden pilkkominen on vähän vapaampaa, kunhan alkuperäistä rakennetta ei heikennetä. Eiköhän tuohonkin silti patin saa tehtyä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Falcon kirjoitti:Meillä on melkein samanlainen auto ja katsastussetä muutoskatsastuksessa kehotti raapimaan
100-lätkän pois takapaksista.80-lätkän kuulemma saa laittaa jos tahtoo,ei pakko.
Kyllä sillä kerkiää vähän hiljempaakin.
Nopeusmittari on tarkka,joten 80-alueella joutuu hiljentämään jos on pikkuautoja edessä.
Niissä kun mittari näyttää yleensä aina liikaa.
Näinhän käy jos autosta tehdään matkailuauto mutta linja-autolla saa jatkaa satasta.
Tulevaisuus on sähköinen
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Lahti32 kirjoitti:
Falcon kirjoitti:Meillä on melkein samanlainen auto ja katsastussetä muutoskatsastuksessa kehotti raapimaan
100-lätkän pois takapaksista.80-lätkän kuulemma saa laittaa jos tahtoo,ei pakko.
Kyllä sillä kerkiää vähän hiljempaakin.
Nopeusmittari on tarkka,joten 80-alueella joutuu hiljentämään jos on pikkuautoja edessä.
Niissä kun mittari näyttää yleensä aina liikaa.
Näinhän käy jos autosta tehdään matkailuauto mutta linja-autolla saa jatkaa satasta.

D1 korttia tuli kyllä tuumailtua,mutta päädyin kuitenkin tekemään autosta matkailuauton.Ei vaan
tullut lähdettyä ajamaan bussikorttia.Kyllähän tuo harmitti aluksi ajatella että sallittu nopeus putoaa
100-80kmh,mutta ei se paljon ole haitannut.Eipä ole rajoitinta,niin kulkeehan tuo mielellään
hiukan kovempaankin.En nimittäin ole koskaan ollut huvikseen tientukkona :D
Falcon
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

No jos vielä haluaa jotain positiivista hakea niin kuluttaahan se vähemmän polttoainettakin,
kun ajelee tota kahdeksaakymppiä :shock: :lol: Sitäpaitsi: mihin sitä on kiire valmiissa maailmassa :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
KAJI
Tosi harrastaja
Viestit: 35
Liittynyt: 18 Touko 2008 18:05
Truck: Volvo B58 ja MB 406
Location: Mustasaari

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja KAJI »

Olispa kaikilla sama asenne ton kiireen kans!!
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Täytyy siis itsekin raaputella 100-lätkä pois.

Löytyi korivalmistajalta dokumenttia korinnumeron perusteella. Nyt on tulossa kylkikuvat, saapi nähdä mitä informaatiota niistä irtoaa.

Sisustan purkutyöt alkaa olemaan kohta finaalissa kuskin penkin ja peräseinän välissä. Tänään lähti viimeiset seinäverhoilut ja puolen seinän korkuiset väliseinät matkustamon ja ohjaamon väliltä, sekä matkanjohtajan jakkara. Eli miltei kaiken oon repinyt irti, mikä vaan irti on lähtenyt :shock: Purkamatta on enää lattiat keskikäytävän ympäriltä, pytty ja patterit. Niin ja styroksit ovat pääosin paikoillaan seinissä ja katossa. Mokomat ovat laitettu ulkopuolelta ja viimeisenä pelti päälle, joten eivät lähde ehjinä levyinä irti ilman ulkopeltien irrotusta. Ja sitä ei sentään kehtaa tehdä, pitää jotain jättää jäljellekin! :lol: Voisi kokeilla josko juotoskolvi toimisi styroksileikkurina. Ehkä ei tulisi niin hirveästi styroksisilppua.

Kohta siis ollaan pisteessä, jolloin päästään aloittelemaan rakennusvaihetta! :) Ja intoa onneksi tuntuu vielä piisaavan! :D Harmittavasti myös alkaa vaihe, jossa jo laiha lompakko joutuu edelleen kiristämään vyötään. :?
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

En tiedä onko alumiinin huonoja puolia vai mitä, mutta huomasin yhdessä ikkunan pystypalkin alareunassa murtuman. Eli sivuille lähtevien ikkunoiden alakarmien hitsaussauma irvisti. :( Täytyy vielä tarkistaa myös muista kohdista.

Mutta on alumiinikorissa puolensakin: Takaoven ympärillä oli tasoitettu alumiinipalkkien välit vanerisoiroilla, liimattu päälle muutamien millien paksuinen vaahtomuovi ja sen päälle liimattu verhoilukangas. Kosteushan siihen on varmaan tiivistynyt ja vanerit oli kohtalaisen pehmeässä kunnossa.. Enkä vaahtomuoviakaan enää tyynyntäytteenä käyttäisi.. Mutta eipä ainakaan tuossa tarvitse ruostekorjauksia tehdä! :lol:

Jokunen muu paikka myöskin löytynyt, missä eristeissä ja verhoiluissa jälkiä kosteudesta (ikkunoiden alla), mutta alumiini on pelastanut niissäkin tilanteen. :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Falcon kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:
Falcon kirjoitti:Meillä on melkein samanlainen auto ja katsastussetä muutoskatsastuksessa kehotti raapimaan
100-lätkän pois takapaksista.80-lätkän kuulemma saa laittaa jos tahtoo,ei pakko.
Kyllä sillä kerkiää vähän hiljempaakin.
Nopeusmittari on tarkka,joten 80-alueella joutuu hiljentämään jos on pikkuautoja edessä.
Niissä kun mittari näyttää yleensä aina liikaa.
Näinhän käy jos autosta tehdään matkailuauto mutta linja-autolla saa jatkaa satasta.

D1 korttia tuli kyllä tuumailtua,mutta päädyin kuitenkin tekemään autosta matkailuauton.Ei vaan
tullut lähdettyä ajamaan bussikorttia.Kyllähän tuo harmitti aluksi ajatella että sallittu nopeus putoaa
100-80kmh,mutta ei se paljon ole haitannut.Eipä ole rajoitinta,niin kulkeehan tuo mielellään
hiukan kovempaankin.En nimittäin ole koskaan ollut huvikseen tientukkona :D
D1 /D Linja-autossa myös verotuksellinen etu, eli ei dieselveroa, siinä aina muutaman satasen vuodessa säästää ja esim D1 kortti on maksettu n.3 vuodessa. Tietty linkkarin pakolliset varustet tulee säilyttää, mutta ne ei paljoo vaadi; lapio, 6m sinkkivaijeri, EA lauku, taskulamppu, kirves (raivausvälinet, mulla sellainen taskuun mahtuva Fiskarsin kirves)Sammuttimet. Siinäpä ne tais olla :roll:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Suomessa ei saa 100KM/h autoksi yli 3500kg painoista Matkailuautoa.

Uutena verona tulee M1 autolle tuo CO2 päästömaksu joka on kokonaismassalta yli 3401kg autolle n. 480€ perusvero taasen poistuu.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja IRJA »

j0ri kirjoitti:En tiedä onko alumiinin huonoja puolia vai mitä, mutta huomasin yhdessä ikkunan pystypalkin alareunassa murtuman. Eli sivuille lähtevien ikkunoiden alakarmien hitsaussauma irvisti. :( Täytyy vielä tarkistaa myös muista kohdista.
Muutama vuosi sitten katselin savon keskuspurkaamolla alumiinikorista bussia josta oli pintapellit poistettu ja lähes kaikissa palkkien hitsatuissa "risteyskohdissa" oli alumiini ratkennut :( . Tuli silloin mieleen että kumpiko parempi vaihtoehto - ruostuva , mutta helposti hitsattava rauta vaiko ratkeileva alumiini, jonka hitsailuun ainakaan minun taidot ei riitä :?:
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Eipä tuon alumiinun MIG hitsaus ole sen kummempaa kuin musta tai rst:n. Täytyy vain muistaa ettei samoilla teräsharjoilla ja laikoilla joita teräksiin käyttää, koske alumiiniin. Muuten tulee ongelmia oksidoitumisen kanssa hitsattaessa.
Hyvällä lisäaineella hitsattaessa noen poistaminenkin onnistuu rukkasella pyyhkäisemällä

Miksi muuten sen vaijerin pitää olla sinkkiä ... :lol:
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 491
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Projekti slide-outin kera

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Jep, se on kumma juttu tuo aika. Se kun vaan kiitää ja tuntuu ettei auton suhteen kerkiä painimaan lainkaan.. Pihahommia on saanut paiskia kylläkin. :shock:

Viikko sitten kävi kaivuri kaivelemassa julmetunmoisia murikoita isot kasat pois ja multaakin varmaan jotain 50 kuutiota. Tilalle saatiin parikymmentä kuutiota uutta tavaraa ja nyt on autotallin vieressä bussin mentävä kolo. :D Sain vihdoin auton parempaan paikkaan, pois tien poskesta. Ompahan mukavampi olla autossakin, kun ei enää ole n. 10% kallistuksen omaavassa mäessä. 8)
uusi_parkkipaikka.jpg
uusi_parkkipaikka.jpg (51.58 KiB) Katsottu 18979 kertaa
Kun olin auton saanut parkkiin, se mokoma meinasi kellahtaa. :? Ei sentään uusi parkkis pettänyt renkaiden alla vaan sammuttamisen jälkeen vasen puoli (enempi edestä?) alkoi painua alas. Tämä oikeastaan oli ensimmäisiä ajeluja talven jäliltä ja jostain syystä paineet hukkui vasemmalta. Jahka kerkiää, pitää pyöritellä autoon paineet ja kuullostella kuuluisiko suhinaa pussukasta, letkusta tahi jostain venttiilistä. Toivottavasti ei mitään kallista kilkettä tarvitse uusia :shock:

Vajaa kuukausi sitten sain ruuvattua moottoritilasta löytyneet kolme hanaa kiinni ja irroiteltua matkustamon patterit. Tavaratilan, rappujen ja etupuhaltimen patteripiiri on vielä paikoillaan. Sen varmaan jätänkin, paitsi tavaratilasta täytyy jotain tehdä lattian laskemisen vuoksi. Tässä pari kuvaa pattereiden purkamisen jäljiltä.
patterit_pois_näkymä_eteen.jpg
patterit_pois_näkymä_eteen.jpg (53.02 KiB) Katsottu 18979 kertaa
patterit_pois_takanäkymä.jpg
patterit_pois_takanäkymä.jpg (49.23 KiB) Katsottu 18979 kertaa
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Vastaa Viestiin