
B10M moottoriosat
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
B10M moottoriosat
Onkohan kukaan kysellyt/hankkinut Volvo B10M putki/mäntäsarjaa lähiaikoina, hinta kiinnostais. Tuli kolmospyttyyn jotain häikkää ja koneremppaa pukkaa. Alkas olla 2milliä lasissa.
. Tietty myös vaihto/puolimoottorit, jos jollain on tietoa, kiinnostaa...

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: B10M moottoriosat
Paimelasta saattaa saada moottori asiaan, ainakin käyttetyyn, apua
Tarkempaa tietoa ei ole noista uusista osista, mutta huhu liikkuu ettei olisi järjettömän hintaisia
Noo sehän on jokaisen lompakosta kiinni että mikä on kallista
Ehkä Onninautosta tai vastaavasta kannattas kysellä ja jos viittit kertoa sit täälläkin että mitä tuli maksamaan, niin voitas ittekkin varauta koska vanhojahan nää meidän vehkeet on
Täällä on ton kytkimen kanssa ihmetelty että toimiako vai ei
Taitaa olla niin että parillisina päivinä toimii ja parittomina ei, vai oliko se niin että kun on puolen kuun ohi niin ei toimita vai oliko se kuitenkin ennen sitä











Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M moottoriosat
Pitänee kysellä Paimelasta ja ehkäpä Savon keskuspurkamolta käytetyjä myllyjä. Onnin Autosta ei oo kokemuksia, mutta täällä näytetään antavan sen verran positiivisia komentteja, että täytynee myös sinne olla yhteydessä.
Laitetaan tietoa, kunhan projekti edistyy.

Laitetaan tietoa, kunhan projekti edistyy.

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: B10M moottoriosat
Meillä hajos B10M moottori. Olis tarvinnu vaihtaa putket/männät. Hinta "korjaussarjalle" olis ollu 3200 ja siihen vaihtotyö päälle.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M moottoriosat
Jep Jep, kyllä se näyttää vahvasti kääntyvän samaan suuntaan. Varattu Paimelasta alustavasti, pitää varmistaa hieman eri tyypin kampiakselin pää, kun vaihtokone on ollu allisonin automaatissa kiinni ja omani tuplalevyllisellä kytkimellä, ainakin speksien mukaan. Se varmistuu sitten, kun putotan myllyn pihalle.blackant kirjoitti:Meillä hajos B10M moottori. Olis tarvinnu vaihtaa putket/männät. Hinta "korjaussarjalle" olis ollu 3200 ja siihen vaihtotyö päälle.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B10M moottoriosat
passaa suoraan, kampiakselin pää on sama 100 ja 101 koneissa laatikoista riippumatta. Etukannake on erilainen 101 koneessa mut on niitäki ristiin vaihdelleet
Tulevaisuus on sähköinen
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M moottoriosat
Kiitos tiedosta. Molemmat on THD101 tyyppejä. Eli raakaa työtä vain!!!Lahti32 kirjoitti:passaa suoraan, kampiakselin pää on sama 100 ja 101 koneissa laatikoista riippumatta. Etukannake on erilainen 101 koneessa mut on niitäki ristiin vaihdelleet


Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M moottoriosat
Tuossa muutama kuva "vika" paikasta, eli kolmospytyn kannen ja pakosarjan saumasta puskee öljyä. Männänrenkaa pettäny tai mäntä puhki...Ja uuden turbon ehdin juuri vaihtamaan.
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M moottoriosat
Jos moottori on muuten vielä kondiksessa, eikös olis parempi avata tuo 3 pytty ja vaihtaa sinne tarvittavat palikat.
Ei oo mikään iso duuni, kannattaa ainakin aukaista.
Ei oo mikään iso duuni, kannattaa ainakin aukaista.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M moottoriosat
Kun kardaanin irroittaa, tarviko tukilaakeria irrottaa sen vuoksi, että laatikko mahtuu tulemaan taakse pois kytkinasetelmalta ja putoamaan alas. Laatikkohan on järkevämpi pudotta ensin pois, kun poiki joutuu jokatapauksessa moottori/laatikon käyttämään. Ja onko muita hyviä vinkkejäkoneen irroitusvaiheeseen. Meinasin pumppukärryn avulla putottaa sen alas ja teräslevyn päällä vetää pois alta. Vaihdelaatikolle sama homma, mutta trukkilava väliin ja saa jäädä alle odottamaa nostoa uuden koneen perään.... Kun pihalla joutuu tekemään niin poppakonstit on tarpeen.blackant kirjoitti:Meillä hajos B10M moottori. Olis tarvinnu vaihtaa putket/männät. Hinta "korjaussarjalle" olis ollu 3200 ja siihen vaihtotyö päälle.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.



Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M moottoriosat
Kyllä minä tätäkin vaihtoehtoa mietin, mutta kun on 2 miljoonaa takana, niin koska tulee seuraavan pytyn vuoro. Lisäksi ruiskutuspumpun käyttöakselin pikari jakopäässä vuotaa, on joskus silikonilla ulkoisesti paikattu ja muutenkin vuotaa öljyä aika monesta paikkaan. Aattelin, että näin pääsen kaikista murheista samalla kertaa. Tilalle kaavaillun koneen huoltohistoria on juuri kyselyssä ja se tietenkin on yksi merkittävä tekijäPuu Tiainen kirjoitti:Jos moottori on muuten vielä kondiksessa, eikös olis parempi avata tuo 3 pytty ja vaihtaa sinne tarvittavat palikat.
Ei oo mikään iso duuni, kannattaa ainakin aukaista.

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M moottoriosat
Kyllä itse aukasisin tuon kolmosen ja miettisin sitten vaihtoehdot läpi. Savuttaako se pahasti? Tuohan voi olla venttiilin varsi ym. myös, ja sen ruiskupumpunkin voi ehjätä. Hirvee honna ja kallis vaihtaa koko pata pihassa. Lahti 32:lla oli pelit ja vehkeet, eikä silti vartissa menny =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: B10M moottoriosat
Meillä toi moottorin vaihto tehään kokkolassa ihan volvolla, ku bussi hajos sinne.
Viime torstaina illalla vein vaihtokoneen sinne ja huomenna pitäis olla valmis...
Et onnee projektiin, jos meinaat tehä sen pihalla
Toisaalta ku ite on ihan käsi koneitten kans, ni en tiä yhtään millanen projekti se edes on
Viime torstaina illalla vein vaihtokoneen sinne ja huomenna pitäis olla valmis...
Et onnee projektiin, jos meinaat tehä sen pihalla

Toisaalta ku ite on ihan käsi koneitten kans, ni en tiä yhtään millanen projekti se edes on

- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M moottoriosat
Mitä tuo vaihtotyö Volvolla Kokkolassa maksoi ja kauanko aikaa siihen kului?blackant kirjoitti:Meillä hajos B10M moottori. Olis tarvinnu vaihtaa putket/männät. Hinta "korjaussarjalle" olis ollu 3200 ja siihen vaihtotyö päälle.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.



Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: B10M moottoriosat
Zyke64 kirjoitti:Mitä tuo vaihtotyö Volvolla Kokkolassa maksoi ja kauanko aikaa siihen kului?blackant kirjoitti:Meillä hajos B10M moottori. Olis tarvinnu vaihtaa putket/männät. Hinta "korjaussarjalle" olis ollu 3200 ja siihen vaihtotyö päälle.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.![]()
![]()
Aikaa meni ihan liikaa (vein moottorin 18.3. ja hain auton tänään 30.3.).
Laskun kokonaissumma oli 6010,70€ sis. alv. 22%
Laskuerittely oli nelisivunen A4:n

Siihen kuulu kaikki Volvon 24/7 palvelun hälyytykset ja vanhan moottorin vianetsinnät yms.
Virallisesti moottorin vaihto on laskun mukaan ollu 2500€, mut ku kone ei ollu täysin samanlainen ku vanha, ni jokanen muutostyö on laskutettu erikseen. Niihin on menny n. 1200€. Sit miljoona mutteria ja muuta sälää päälle...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B10M moottoriosat
kyllähän tämä harrastus ryöstäytyisi täysin käsistä jos ei vois tehdä itse isojakin remontteja. Ainaki mulla
Tulevaisuus on sähköinen
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: B10M moottoriosat
Pakko tunnustaa: sippi pahenisi... ihan oikeesti kuulostaa kauhealta nuo jäsenten kustannukset... 

Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: B10M moottoriosat
Mutta ei passaa sanoa kellekkään, ettei uudet ja tulevat jäsenet säiky....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M moottoriosat
Siis aivan älytön hinta. Kun perusmoottorihan on ihan sama, eli ei ne osien vaihdot kovin suuria ole. Minun tapauksessa tosiaan oli hihnapyörän vaihto ilmastoinnin takia, ja imusarjan vaihto, koska halusin ahtojäähdyttimen myös uuteen myllyyn. Olen autotallin uumenissa fixaillut konetta 3 iltaa. Lauantaina kone pois jatänään meinaan työntää sen takaisin alle ja nostaa paikoilleen.blackant kirjoitti:Zyke64 kirjoitti:Mitä tuo vaihtotyö Volvolla Kokkolassa maksoi ja kauanko aikaa siihen kului?blackant kirjoitti:Meillä hajos B10M moottori. Olis tarvinnu vaihtaa putket/männät. Hinta "korjaussarjalle" olis ollu 3200 ja siihen vaihtotyö päälle.
Toisaalta en hirveesti kyselly, et mitä kaikkee tohon 3200 kuuluu, ku ei oikeen innostanu maksaa tota...
Hain Paimelasta vaihtokoneen 2000 + alv.![]()
![]()
Aikaa meni ihan liikaa (vein moottorin 18.3. ja hain auton tänään 30.3.).
Laskun kokonaissumma oli 6010,70€ sis. alv. 22%
Laskuerittely oli nelisivunen A4:n![]()
Siihen kuulu kaikki Volvon 24/7 palvelun hälyytykset ja vanhan moottorin vianetsinnät yms.
Virallisesti moottorin vaihto on laskun mukaan ollu 2500€, mut ku kone ei ollu täysin samanlainen ku vanha, ni jokanen muutostyö on laskutettu erikseen. Niihin on menny n. 1200€. Sit miljoona mutteria ja muuta sälää päälle...
Eli tommonen 4 päivän savotta kotipihalla taivasalla. Tosin varustelu tallissa, mikä oli ihan hyvä, kun su-ti välissä tuli yhtäkkiä 30cm lunta

Tähän mennessä on pääomaa sijoitettu seuraavasti;
Alustavastihan mullakin kone särkyi Morassa eteläruotsissa VasaLoppettin hiihtokisojen aikaan. Kaverini oli ajamassa ja hänen kommenttien pohjalta epäilin turbon hajonneen. Volvo Servicen sain kiinni ja sieltä tutkittiin, ettei vaihtoturboa löydy siihen hätään (lauantai ilta). Aikani keskustelin heidän kanssaan ja pyysin toimittamaan 100l öljyä. 80l he saivat kokoon ja sunnuntaiksi enhin jo itse paikan päälle. Siitä pistelin Suomeen, auto kesti ja öljyä meni auton omat ja 60l volvon toimittamia, eli laskin arvioidusta hajoamispaikasta matkaksi 1500km ja 90l öljyä. Mutta pääasia, että sain auton kotipihalle.
Tästä palvelusta Volvolta kertyi laskua 540EUR.
Tilasin sitten uuden turbon, koska vanha oli ihan horo, ja edelleen epäilin vian siinä olevan. No, vikahan sitten paljastui aimmin kerrotulla tavalla 3 pytylle.
Uusi kone Paimelasta, pari tonnia.
Kampiakselin takapään stefa 84EUR
Uusi turbo vanhaan myllyyn, se oli 660EUR tiivisteineen. Sen laitoin tietty tähän uuteen myös.
Elikkäs noin 3 tonnia kaikkinensa tuo materiapuoli.
siinäpä ne valuutansiirrot pääpiirteissään olikin. Työt teen itse ja SE ON KALLISTA!!!!! Tonnilla bisseä



Laitan tarinaa vaihdosta, kunhan saan homman valmiiksi....
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B10M moottoriosat
Kyllä homma kirpaisee aina kun joutuu toisilla teettään, mun luottokorjaamo veloittaa 54e+alv eli n. 65 euroa tunnilta. Sielläkö ne kahteen mieheen pari päivää punnertaa niin se onkin helposti yli 30 tuntia laskussa...1950e....
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Kippari
- Viestit: 67
- Liittynyt: 17 Syys 2009 21:24
- Truck: VolvoB10M Ajokki Exp
- Location: Kempele
- Paikkakunta: Kempele
Re: B10M moottoriosat




Tosin sitten kun on aikaa ja tilaa tehdä niin yritetään vaikkei osatakaan (esim kun ostin auton niin juuri mistään ei ollut mitään hajua muuta kuin mitä täältä kerennyt lukemaan), mutta lähinnä tuo tien päälle jääminen pistää jännittämään. Nimim. yhden kuorma-auton 200km hinausreissuun törmänneenä lasku oli 1300€ pelkältä hinaukselta.
Toivon tässä hiljaa lottovoittoa ja pitkää ikää omalle hankinnalle

- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M moottoriosat
Kyllä kyllä, ja pitää ajatella niin, että jos se joskus jää tien päälle, niin jakaa kustannuksen koko käyttöajalle, ei tunu hetikään niin pahalta. Ja harvoin ne tienpäälle silti hajoavat. Muistaa vaan tehdä huollot ja öljynvaihdot ajallaan.zelcin kirjoitti:![]()
![]()
Jätkäthän alkaa täällä pelottelemaan tällaisia vasta-alkajia ihan tosissaan. Auto on vielä rakentelussa mutta kohta ne suunnitelmat muuttuu sen verran, että jos pannu leipoo kiinni kesken matkan teon jonnekin päin Suomea niin halvempi tilata taksi / vuokra-auto auton viereen ja ottaa irrotettavat kamat mukaan ja katsella seuraavaa bussia
Varsinkin kun itsekin on vielä tuon tekniikkapuolen kanssa sen verran untuvikko että nopeasti alkaa nuo peukalot hakeutumaan keskelle kämmentä.
Tosin sitten kun on aikaa ja tilaa tehdä niin yritetään vaikkei osatakaan (esim kun ostin auton niin juuri mistään ei ollut mitään hajua muuta kuin mitä täältä kerennyt lukemaan), mutta lähinnä tuo tien päälle jääminen pistää jännittämään. Nimim. yhden kuorma-auton 200km hinausreissuun törmänneenä lasku oli 1300€ pelkältä hinaukselta.
Toivon tässä hiljaa lottovoittoa ja pitkää ikää omalle hankinnalle
Sen verran tuossa oman työskentelyn lomassa huomasin, että sähköihin pitää keskittyä oikeen kunnolla. mm. startin herätevirtajohto oli 2-3 karvalla enää kiinni. Samoin kierroslukmittarin anturin piuhat pumpulla palaneet yhteen ja hapettuneet melkein poikki. Silti mittari joskus jopa toimi hetken aikaa

Sen verran sain vahinkoa aikaan, että nopeusmittarin anturin piuhat sain poikki. nekin olivat niin kovat, ettei niihin olisi juuri koskea kestänyt. Syykin selvisi; Johdot laitettu juottamala abigoliittimiin. Jotkut tuota juottamista harrastaa, mutta minä en koskaan kun tahtoo se johto kovettua ja katketa n. 1cm päästä juotoksesta tärinän vaikutuksesta. Ja tämä on monesti, liian monesti todistettu 20v ralliauton rakentajan/kuljettaja kokemuksella.


Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
