B10M Moottori pihalle.

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

B10M Moottori pihalle.

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Moottorin vaihtoprojektista uusia kuvia galleriassa. Työvoitto, puuhastelua 8h pihalla ja mylly pois paikoiltaan.... :roll: :wink: :lol: :lol:

Jatkuu seuraavassa numerossa :mrgreen:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: B10M Moottori pihalle.

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Hatun ja noston PAIKKA :D Ja jos vittit aavistuksen verran valottaa tota rojektia sanallisesti niin moni olisi varmaan kiitolinen :mrgreen: voi vaikka olla joillain edessä :shock: en haluu maalata piruja seinälle mutta onhan se mahollista :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M Moottori pihalle.

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Nyt olis hyvä paikka vaihtaa tuo tuplalevykytkin yksilevyiseen. Tuplalevyn kanssa on odotettavissa ongelmia hyvin suurella todennäköisyydellä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: B10M Moottori pihalle.

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Puu Tiainen kirjoitti:Nyt olis hyvä paikka vaihtaa tuo tuplalevykytkin yksilevyiseen. Tuplalevyn kanssa on odotettavissa ongelmia hyvin suurella todennäköisyydellä.
Kytkin on niin hyvässä kunnossa, etten taida alkaa turhaa rahaa polttamaan. Lisäksi kilpa-autoiluajoista on niin hyvät kokemukset tuplalevyistä, että en ongelmiin kyllä usko, onhan siina 100% kitkapintaa enemmän, kuin 1 levysessä. Mistä olet tuollaista kuullut, että ongelmia olisi odotettavissa vai onko omakohtaisia kokemuksia? ja millaisia ongelmia :wink:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: B10M Moottori pihalle.

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä mäkin olen kuullut että on tossa tuplalevykytkimessä onkelimia ( itse asiassa mulla just on eli välillä toimii ok ja välillä toi irrottaminen ei oikein kiinnosta :shock: ) ja mulla on ajatuksena että jos tarvii jostain syystä availla niin vaihan "tavalliseen" :wink: tietty jos ei ala pelittään niin joutuu tietty sit vartta vasten vaihtaan :(
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M Moottori pihalle.

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Zyke64 kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Nyt olis hyvä paikka vaihtaa tuo tuplalevykytkin yksilevyiseen. Tuplalevyn kanssa on odotettavissa ongelmia hyvin suurella todennäköisyydellä.
Kytkin on niin hyvässä kunnossa, etten taida alkaa turhaa rahaa polttamaan. Lisäksi kilpa-autoiluajoista on niin hyvät kokemukset tuplalevyistä, että en ongelmiin kyllä usko, onhan siina 100% kitkapintaa enemmän, kuin 1 levysessä. Mistä olet tuollaista kuullut, että ongelmia olisi odotettavissa vai onko omakohtaisia kokemuksia? ja millaisia ongelmia :wink:
Sanotaanko, että 20 vuotta olen näitä vehkeitä ropannu ja aina kun vastaan tulee tuplalevykytkin, se vaihdetaan yksilevyiseen.
Kuorma-autopuolella tuplalevylle saattaa löytyä järkeviä perusteita, mutta busseissa se on lähinnä haitaksi.
Tottakai, jos se toimii niin hyvä sitten. Mutta yksilevyinen on huomattavasti varmempi ja nyt sulla olis hyvä tilaisuus laittaa asia kuntoon.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: B10M Moottori pihalle.

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Puu Tiainen kirjoitti:
Zyke64 kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Nyt olis hyvä paikka vaihtaa tuo tuplalevykytkin yksilevyiseen. Tuplalevyn kanssa on odotettavissa ongelmia hyvin suurella todennäköisyydellä.
Kytkin on niin hyvässä kunnossa, etten taida alkaa turhaa rahaa polttamaan. Lisäksi kilpa-autoiluajoista on niin hyvät kokemukset tuplalevyistä, että en ongelmiin kyllä usko, onhan siina 100% kitkapintaa enemmän, kuin 1 levysessä. Mistä olet tuollaista kuullut, että ongelmia olisi odotettavissa vai onko omakohtaisia kokemuksia? ja millaisia ongelmia :wink:
Sanotaanko, että 20 vuotta olen näitä vehkeitä ropannu ja aina kun vastaan tulee tuplalevykytkin, se vaihdetaan yksilevyiseen.
Kuorma-autopuolella tuplalevylle saattaa löytyä järkeviä perusteita, mutta busseissa se on lähinnä haitaksi.
Tottakai, jos se toimii niin hyvä sitten. Mutta yksilevyinen on huomattavasti varmempi ja nyt sulla olis hyvä tilaisuus laittaa asia kuntoon.
No onhan tuokin muutaman kerran jättänyt irrottamatta, mutta en sitä niin ongelmana ole pitänyt. Mitähän tuo 1-levypaketti maksaa, onko tietoa. Nythän se on helppo kuitenkin vaihtaa, tallin pöydällä! :shock:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: B10M Moottori pihalle.

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Meillä -70 luvulla Sisuissa "laajempihalkaisijalla" olevat 1-levykytkimet, eikä sen parempaa ja herkempää ja toimintavarmempaa "patenttia"..., niitä kärsi tiukanpaikan tullen vaikka vähän "liirata"... Kaksilevykytkimessä tuplat liukupinnat kytkinakselilla, lyhyempi liikerata kytkinkeskiöllä ym. ym. jotka ajanoloon "pikeentyy" ja hakee omia kolojaan kytkinakselille, levyjen välinen teräslevy ja paineasetelma kieroutuu lämmöstä, lopulta levyt jää laahaamaan, "pelivara" loppuu jne., sitpä ei enää irrota kunnolla..... Sitä pintojen kestoa varmaan haettu pinta-alan lisäämisellä, ja tietysti moottoritehot kasvaneet, että ois pitoa.... joskus liikaakin.... Jossain Sisu-mallissa ensimmäiset "tähtilevy" kytkimet... kuin on/off, ei välimuotoa....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Vastaa Viestiin