B10M keikkabussiksi

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Borkkari
Kuski
Viestit: 30
Liittynyt: 09 Joulu 2007 21:13
Truck: Borgward 622 / Lahti
Location: Lappeenranta

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja Borkkari »

On sitten tullut vuosia tehtyä laittomuuksia, Aina minä olen jarrut korjannu ja säätäny, eikä kukaan ole kertonut ettei sais, eikä tosin kysynykää kuka niitä on korjaillut. Vai onko linja autoilla eri säännöt?
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

mrl586 kirjoitti:
only4pro kirjoitti:1. Sellaisina jarrujen asennus- ja korjaustöinä, joiden suorittamiseen ei vaadita lupaa, pidetään jarrujen päivittäisten huolto- ja säätötoimenpiteiden lisäksi seuraavia töitä:
Mutta onkos tuo päivittäinen säätötoimenpide? Linja-autokorjaamolla asentajana työskentelevä tuttavani (koulutukseltaan teknikko) oli sitä mieltä, että tuota ei oikein voi luokitella päivittäiseksi säätötoimenpiteeksi, vaan toimenpiteeksi, joka vaikuttaa auton turvallisuuteen. Auton turvallisuuteen vaikuttavat jarrusäädöt ovat aina luvanvaraisia tehtäviä.
Niin vastaus varmaan aika pitkälti riippuu keltä kysyy jos tulkinnanvaraa on, onhan se selvä että jos kysyy joltain sellaselta joka tekee työkseen niitä ja on niiden leivästä pois jos itse säätää, niin ei missään nimessä ole laillista. Kyllä niitä joskus on tullu sellasiakin jarruräikkiä vastaan että säätötoimi on joillakin ollut joka päiväistä. Toki itse en viittisi harrastaa moista hommaa, ei kai noi räikät loppuviimeksi niin arvokkaita ole. Ja mielestäni oma ja ennenkaikkea muiden turvallisuus kannattaa laittaa etusijalle.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja blackant »

Joka tapauksessa käyn volvolla hoitamassa jarrumittaukset ennen uusinta katsastusta, ni eiköhän se helpoin tapa oo antaa niitten siinä samalla hoitaa se jarrujen säätö. Tulee samalla kerralla jarrut kuntoon ja katsastusta varten paperit, ni ei tarvi katsastuksessa enää mittailla jarruja...
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja blackant »

Löytyykö jostain kuvia eri korimallien takavaloista..?
Rupee "pökäleen" takavalot oleen jo niin palasina ja sisältä hapertunu, et vois toimimisen varmistamiseks vaihtaa kokonaan.
Vois samalla päivittää vähän uudemman malliseen...kunhan näkis vähän mallikuvia erilaisista takavaloista...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuollaiset kulman ympäri kiertävät takavalot on ihan yleismallisia. Samaa valaisinta käyttää Carrus, Lahti ja monet muutkin, esim. Kiitokorin etuvilkkuna on lahtelaisen pakkivalo :wink: Laitahan kerralla semmoset prismalla varustetut lamput niinku uusissa Eagleissa on. PH-varaosien myymäläauton hyllyssä näkyi olevan ja olipa korean näköiset.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja blackant »

Onko netissä jotain paikkaa mistä noita vois kattella ja tilailla..?
Kun tolla ph-varaosalla ei oo niitä nettisivuja...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Boschin valaisimiahan nuo on, kyselepä romikselta niin halpenee kuudesosaan. Eipä ole tullut vastaan oikein mitään paikkaa netistä jossa voisi selata raskaan kaluston varaosia.
Tulevaisuus on sähköinen
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja jykä »

http://www.hella.com/hella-com-en/3034.html

"Hella Product Overview: Buses and Coaches", sivu 31 - noistako on kysymys?

Näemmä muutama malli on jo poistunut Hellan uusimmasta katalogista mutta kai niitä vanhojakin edelleen saa ja ehkä vanha luettelokin jostakin googlettamalla löytyy.
Jykä
Avatar
Marco71
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 26 Heinä 2008 23:41
Truck: Scania K113Superstar
Location: Kangasala

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

Lahti32 kirjoitti:Boschin valaisimiahan nuo on, kyselepä romikselta niin halpenee kuudesosaan. Eipä ole tullut vastaan oikein mitään paikkaa netistä jossa voisi selata raskaan kaluston varaosia.
Tuossa nyt ainakin yksi... http://www.onninauto.fi/tuotteet/www-tuotteet/
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja blackant »

taitaa ens viikolla olla edessä reissu paimelaan.
Tarvis uuden kattoluukun, tuulilasin pyyhkijän varren ja "uudet" takavalot...
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

blackant kirjoitti:Yritettiin uutta katsastusta. Edellinen oli rakentelun takia menny aika pahasti pitkäks ja nyt on jo pari kk. saanu tehdä seuraavan katsastuksen.
Taas sama ongelma, eli jarruista kämähti :evil:
Katsastusmies epäili, et automaattisäätö ei toimi, tai sit jarrujen säätö on muuten vaan liian kaukana.
Edestä puuttu tehot ja takana oli ihan älytön heitto tehossa.
Voisko joku kertoo, miten noita jarruja pystyy säätämään ja pystyyks niitä säätämään ite, ku ei ihan hirveesti kiinnostais taas viedä sitä jonnekin jarruremppaan. Edellisesstä jarrurempasta on kuitenki vasta vähän yli 3kk... Sillon vaihdettiin yks räikkä ja yks jarrurumpu. Muuten jarrut oli kuulemma todella hyvässä kunnossa, eli viittais kans tohon säätöön...
Mitatkaa jarruvivun liikematka, jos epäilette säätöjen olevan kaukana. Jotain 20-40mm on sopiva iskunpituus jarrua painettaessa.
Säätötoimenpidekin on yksinkertainen, etujarruja säädettäessä ei tarvitse edes ryömiä auton alle, kääntää pyörät linkkuun niin hyvin pääsee säätämään.

Eikö tuo katsastusmies voinu kattoa säätöjä, kun kuitenkin siellä alla kävi?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja blackant »

Puu Tiainen kirjoitti:Mitatkaa jarruvivun liikematka, jos epäilette säätöjen olevan kaukana. Jotain 20-40mm on sopiva iskunpituus jarrua painettaessa.
Säätötoimenpidekin on yksinkertainen, etujarruja säädettäessä ei tarvitse edes ryömiä auton alle, kääntää pyörät linkkuun niin hyvin pääsee säätämään.

Eikö tuo katsastusmies voinu kattoa säätöjä, kun kuitenkin siellä alla kävi?
Ei ainaka forssassa tehdä mitään mistä ei erikseen makseta...
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja blackant »

Sit ku kaikki lähtee meneen päin persettä, ni sit näköjään kaikki menee päin persettä ja lujaa...

Reilu kuukausi sitten bussista posahti keikalta paluumatkalla turbo. Hinauksen ja turbon vaihdon yhteislasku 2000
Kuukausi sitten vaihdettiin ilmankuivaajaan pohja, ku vuosi vähän liikaa. Huollon lasku 500
Kolme viikkoo sitten eka hajos moottorin sammutin. Tätä ei korjattu revittiin vaan pois. Hinauksen ja korjauksen yhteislasku 600
Jouduttiin yks keikka heittään vuokra-autolla, ku saatiin oma taas ajoon.
Pari päivää se toimiki, kunnes hajos koko moottori. Hain paimelasta autoon vaihtokoneen. Tähän mennessä hinauksen ja korjaamolaskun yhteissumma oli 5700
Tänään piti lähtee hakeen autoo, mut korjaamosta soitettiin, et vaihtokone ei nosta öljynpaineita...
Eli ei sit lähetäkkä hakeen autoo, vaan ruvetaan taas soitteleen jostain vuokra-autoo tulevalle viikonlopulle...
Vuokra-autoista tullut jo takkiin 2000
Sit tosta summasta puuttuu viä moottorin hinta...
Sit ne kaikki ylimääräset päivät, millon olis voinu tehä jotain muuta, ku säätää puhelimessa toista autoo tilalle...
Hermothan tässä on jo menny...

Onneks laskutetaan autosta 0,75€/km (sis. alv. ja löpöt). Ei tarvi ajaa ku 30000, ni saadaan tän yhen kuukauden huollot maksettua. Viä ku sais sen auton millä ajaa...
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Voihan . . . . kyllä vastustelee :evil:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja hirmu »

kokemuksesta tiedän että on kauheaa. mulla meni moottoremmppaan kaikkineen, ja siihen turhine turbon huoltoineen varmaan yli kymppitonni.. nyt sitten on tähän katsastukseen menny remontteineen nelisen tonnia, ja sen jälkeen kun auto ei mennykään läpi, on mursu ollu pajalla nyt viikon. käsittääkseni ei kuitenkaan ihan koko aikaa hitsattavana, mutta ainakin kolme-neljä päivää. 65 euroa tunti x 8h = 520 ja tuo kertaa kolme on1560 ja kertaa 4 on2080. eli pahimmillaan meni tässä kuussa sitten kuusi tonnia autoon. miekin oon miettiny tuota vuokrausta, niin saisi auto tienata itteään takaisin viikonloppuisin ja loma-ajat.

voimia sinne. niitä tarvitaan.
mb superstar -91, "oidibus"
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Duoda duoda... uskaltaako sanoa...? ostettiiin Scania... maksoi vähän, oli ajettu vähän, meillä tullut noin 30000km, ei korjauksia... Ei vettä ei öljyä, vain tippa bensaa... oli joskus Tipparenun mainoksessakin... Tuo toinenkin bussi Scania... ollut meillä 6.v, joista ajettiin parina eka vuonna, ei korjauksia...... Ei vettä ei öljyä, vain tippa diisseliä..... :) Toki huoltotoimenpiteitä pitänyt tehdä, mutta ei niinkuin naapurin miehellä vaihteisto levällään (Volvo), oli kuulemma laatikon huolto menossa....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja motoku »

joutuu scaniaakin korjata: 3 vuoden aikana meillä on vaihdettu ilmasäkit 4kpl, niiden 2 ylälautasta, 1 takajarrukello ja etukellojen letkut sekä 2 pakoputken kannatinkumia ja vielä on 1 kumi vaihtamatta. rahaakin on huvennut liki 900€. säkit vaihdettiin varmuuden varalta, kello ja letkut oli ihan vikoja. ja odottamassa on vaihdelaatikon paineilmatehostimen o-renkaiden vaihto. toki toimii ilmankin, vaan vuotaa hupisäiliöt tyhjäks turhan nopeasti...
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Tottakai pitää korjata... aattelepa ite, noin 300€/vuosi.... Tietysti tuossa meillä auttaa vähän se, kun ajettu n. 400000. Joskus vanhoina hyvinä vuosina ajettiin vaan Mersuilla, ei vettä ei... Sitten tuli Scaniaa ja ongelmat alkoi noin viikon käytön jälkeen: tuulettimen siivet syylärin ja konepellin läpi ulos, hytit neljässä osassa, ym, kun ei ollut etujousia... tai oli muutaman kymmenen sentin pituisen umpijöötit..., vaihelaatikot, lähinnä pakkirattaat ja samalla kalleimmat ryhmä-akselit paukkoi... takasillat katkeili... joita ei Mersuista eikä aiemmista Volvoista koskaan. Käytetty kuluu, pidettävä vanuu, pieksettävä pehmenee, tuumailivat Isät ja Ukit uudehkoista autoista... Mutta sitten tuli Sisut ja uusi elämä raskaalle puolelle... ei vettä ei öljyä, vain tippa diiseliä.... Mutta muuten tuntuu täällä kehityksen ulkopuolisella alueella elellessä työpuolella vähentyneiden projektien ja kiristyneen kilpailun ja kustannusten yleisen nousun vuoksi: miks aika entinen ei palaa.... :(
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

ei ole ikuisia mikään... Joskus ja lopulta hajoaa jopa saab scania, maanteiden kuningas ja kingi. Ruoste raiskaa, koi syö ja varkaat kaivaa ....
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Yks tuttu metsäkonekuski oli vannoutunut Mosse-fani, kaiken paras tuote..., oli se mies maissa yhtenä aamuna kun Mosse oli yllättäen pettänyt: ei ollut lähtenyt käyntiin... kyllä oli lystiä muilla....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja blackant »

Mut on vähän hankala rakentaa scaniaan 20m3 tavaratilaa taakse...
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

blackant kirjoitti:Mut on vähän hankala rakentaa scaniaan 20m3 tavaratilaa taakse...
No toisaalta, jos ei siitä isosta tavaratilasta ole kuin paikallaan olevaksi varastoksi kannattaisi hankkia kontti :wink:
Avatar
hirmu
Rattimajuri
Viestit: 195
Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja hirmu »

nyt täytyy todeta omastakin kokemuksesta seruraavaa. silloin kun ihan kenen tahansa auto, ja varsinkin kulkuri kun hajoaa, niin mielestäni on aivan yhden tekevää se, minkä merkkinen vehje on kyseessä. kyllä rivien välistä on aika selvästi luettavissa mm. epätoivoa, kauhua, ja valtavaa lamaannusta, mikä tuollaisen käsittämättömän ongelman edessä tulee. tietenkin olisi viisasta, jos jokainen kulkurin omistava olisi koulutukseltaan jonkin sortin raskaankaluston/ auton asentaja, mutta monesti näin ei ole. eli usein omat kyvyt ja tilat asettavat sellaiset raamit, että pajalle on auto vietävä.

toki foorumeilla on sana vapaa ja merkkiuskollinen ja vahingon iloinenkin voi olla. ja vaikka monella, kuten minulla, auto tuo leipää pöytään, ei se vähennä sitä "hulluutta" mikä tähän touhuun liittyy. kaikki eivät voi kaikkea tehdä itse, ja moni varmasti yrittää enemmän kuin osaakaan.

kyllä ainakin itsestä tuntui mukavalle kun äärimmäisten vaikeuksien keskellä sai täältä empatiseerausta ja ymmärrystä. oisi voinu ruveta vituttamaan jos joku ois kommentoinu että mitäs ostit paskan mersun länsirannikolta (vaikka tottahan se varmaan onkin). se on jokaisen oma (sattumankin) varainen valinta, mikä aihio kohdalle sattuu, ja sillä sitä sitten mennään. ja kyllä ne korjausrahat on tienattava, vaikka työkäytössä kulkuri olisikin.

kaikille kulkurin korjaajille/ korjauttajille tsemppiä, merkkiin tai malliin tai naamaan katsomatta.
mb superstar -91, "oidibus"
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Joo hirmu on aivan oikeassa, eihän se niinkään taida oikeasti olla merkistä kiinni auton kestävyys. Taitaa tuo huoltojen ja korjausten asianmukainen hoito olla enempikin edellytys pitkälle kestolle ja "huolettomalle" ajolle. Hankkiessa aihiota pitäisi olla suht. luotettava ja aukoton kuva auton historiasta omistajineen ja remontteineen. Jos ei löydy tietoja tai huomaa auton olleen varsinainen kiertopalkinto kannattaa katsella toista vaihtoehtoa, ellei sitten hinta/laatusuhde ole tarpeeksi edullinen. Oma autoni on ollut aiemmin vain yhdellä omistajalla, joten historia oli kattava ja luotettavakin. Tietysti noita ruostevaurioita riittää vieläkin, mutta olivat jo alunperin tiedossa.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: B10M keikkabussiksi

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Kerroppa pilotti millainen ja minkähintainen koriremppa sulle on tehty niin eiköhän ne puntit mene scania ja mersumiesten välillä aika lailla tasan :wink: Puolet kun näistä autoista tulee korivalmistajalta :)
Vastaa Viestiin