Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Eli Olisi Fiat Ducato 2.5 l turbo diesel kyseessä auto on tällähetkellä 16-paikkainen minibussi haitariovella.
Tarkoituksena tehdä ns retkeilyauto 1+6-8
autossa ei ole erillistä tavaratilaa eikä ns takapaksia. onko haittaa ?
mikä on tällöin verotuksen määrä ihan rahallisesti
olisiko järkevää/mahdollista suoraan matkailuautoksi?
(sisätila mitat uskoaksen täyttymät korkeus yli 190cm ym)
yritin löytää sisätilojen mittoja ja painoa mistähän löytyisi?
eli ovatko riittävät vaatimukset:
-otan ylimääräiset penkit pois
-laitan pienen kiinteän pöydän
-otan ns. takamessin pois ja laitan tilalle 120x180 parisängyn
-laitan pienen itse tehdyn keittokomeron pienellä pultattavalla liedellä,mikrolla ym.
(tuttu sähkäri(ylisähköasentaja) vetää ulkopuolelle pistokkeen.)
-minkälaiset säilytystilat vaatii?
onko muita vaatimuksia?
Tarkoituksena tehdä ns retkeilyauto 1+6-8
autossa ei ole erillistä tavaratilaa eikä ns takapaksia. onko haittaa ?
mikä on tällöin verotuksen määrä ihan rahallisesti
olisiko järkevää/mahdollista suoraan matkailuautoksi?
(sisätila mitat uskoaksen täyttymät korkeus yli 190cm ym)
yritin löytää sisätilojen mittoja ja painoa mistähän löytyisi?
eli ovatko riittävät vaatimukset:
-otan ylimääräiset penkit pois
-laitan pienen kiinteän pöydän
-otan ns. takamessin pois ja laitan tilalle 120x180 parisängyn
-laitan pienen itse tehdyn keittokomeron pienellä pultattavalla liedellä,mikrolla ym.
(tuttu sähkäri(ylisähköasentaja) vetää ulkopuolelle pistokkeen.)
-minkälaiset säilytystilat vaatii?
onko muita vaatimuksia?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Sammutin pitää olla mutta sehän taitaakin siinä olla. Kyllä nuo pitäs riittää, sängyn koko kannattaa tarkistaa katsastusmieheltä, joidenkin mielestä sais olla 140cm leveä. Muistathan että matkailuautoksi muutos tarkoittaa nopeusrajoituksen pudotusta, päästöveroa ja dieselveroa..
Tervetuloa foorumille!
Tervetuloa foorumille!
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
kiitos vastauksesta.
minkäsuuruisia olisivat dieselvero ja päästövero noin kutakuinkin?
säilytystilan koko ? ei ilmeisestikkään tarvitse olla erillisessä tilassa?
ja kiitos kiitos arvaa vaa kuinka innostuin kun löysin kyseisen foorumin 6 tunti putkeen menossa juttuja lueskellen
minkäsuuruisia olisivat dieselvero ja päästövero noin kutakuinkin?
säilytystilan koko ? ei ilmeisestikkään tarvitse olla erillisessä tilassa?
ja kiitos kiitos arvaa vaa kuinka innostuin kun löysin kyseisen foorumin 6 tunti putkeen menossa juttuja lueskellen

- 3510
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 87
- Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
- Truck: Iveco Daily 3510
- Location: Rusko
- Member id: 005
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
kaikkein vähemmällä pääset kun käyt katsastuskonttorilla kysymässä vaatimuksista. kahden maattava sänky 140 sm leveä
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Ei tässä hommassa vähällä pääsebkf867 kirjoitti:kaikkein vähemmällä pääset kun käyt katsastuskonttorilla kysymässä vaatimuksista. kahden maattava sänky 140 sm leveä

Käypä myös tuolla wikin puolella, siellä on linkkejä verolaskureihin.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Matkailuauton vaatimukset tunnuit jo tietävän, pari makuupaikkaa, joku liinavaatekaappi, keittomahdollisuus, sammutin. Sitä sähköäkään ei tartte olla kiinteesti, kun roikka käy. Verot menee sitten painon mukaan ja uudistuksen myötä siihen tuli vähän extraa. http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... %C3%A4.htm
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
M1 matkailuautoksi :
Sängyn koko on 180x60, näitä kahdelle, voidaan muodostaa myös istuinryhmästä, laskemalla pöytä alas. Istuimia saa olla enemmänkin, vaikka rekistötöisit auton esim 1+4
Sammutinta et tarvitse, mikäli sinulla ei ole kaasulaitteita
Sängyn koko on 180x60, näitä kahdelle, voidaan muodostaa myös istuinryhmästä, laskemalla pöytä alas. Istuimia saa olla enemmänkin, vaikka rekistötöisit auton esim 1+4
Sammutinta et tarvitse, mikäli sinulla ei ole kaasulaitteita
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Minulta vaati katsastuksessa, vaikka kaasuja ei ole, joten laitoin. Eipä sitä kyllä täällä mainita tosiaan: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htmJan-Erik kirjoitti: Sammutinta et tarvitse, mikäli sinulla ei ole kaasulaitteita
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
miten pääsen tonne wikiin kattelemaan noita tietoja vaatiiko jotain erillistä rekisteröimistä?
The action you have requested is limited to users in the group user.
???
The action you have requested is limited to users in the group user.
???
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Sinne täytyy rekisteröityä samoilla tunnuksilla kuin keskusteluunkinmanuherra kirjoitti:miten pääsen tonne wikiin kattelemaan noita tietoja vaatiiko jotain erillistä rekisteröimistä?
The action you have requested is limited to users in the group user.
???

KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Tämä teksti löytyy Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista
AKE 647/208/2009
"KTMp:n 344/97 mukaan nestekaasulaitteistolla varustetussa matkailuajoneu-vossa pitää olla yksi vähintään 13A55B- luokkaan kuuluva pakkasen kestävä käsisammutin ja se on sijoitettava korin sisälle pääkulkuaukon (oven) läheisyy-teen kiinnitettyyn telineeseen."
Eipä ole ollut katsastusmies ajantasalla jos sitä on muuten vaatinut. No eihän tuollainen sammutin turha ole, jos sitä sattuisi tarvitsemaan ja meidän autoissa tuo mahtuu varmasti mukaan kantavuuden puitteissa
AKE 647/208/2009
"KTMp:n 344/97 mukaan nestekaasulaitteistolla varustetussa matkailuajoneu-vossa pitää olla yksi vähintään 13A55B- luokkaan kuuluva pakkasen kestävä käsisammutin ja se on sijoitettava korin sisälle pääkulkuaukon (oven) läheisyy-teen kiinnitettyyn telineeseen."
Eipä ole ollut katsastusmies ajantasalla jos sitä on muuten vaatinut. No eihän tuollainen sammutin turha ole, jos sitä sattuisi tarvitsemaan ja meidän autoissa tuo mahtuu varmasti mukaan kantavuuden puitteissa

Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Sammutin on hyvä olla...kokemuksen tiimoilta... meillä autossa 6kg yksi sisällä sekä molemmilla puolilla autoa yksi kpl. joita sitten käytetään samoja varikolla. Siellä vaatimuksena 1kpl, yleensä meillä 2-3kpl. En ymmärrä, jos sammuttimien kanssa säästetään eli elostellaan.... 

Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Toki sammutin on hyvä olla, vaikkei tuolla 2kg:llä tehä paljon muuta kuin sotkua. Ajoon tulee varmaan 1-2 6kg:n sammutinta. Mutta tässä säästämisessä auttaa se että kun ne ei ole pakollisia, niin ei varmaan joka vuosi tarvii ostaa uutta / tarkastaa. Itse luotan yli vuotisiinkin sammuttimiin.niki-racing kirjoitti:Sammutin on hyvä olla...kokemuksen tiimoilta... meillä autossa 6kg yksi sisällä sekä molemmilla puolilla autoa yksi kpl. joita sitten käytetään samoja varikolla. Siellä vaatimuksena 1kpl, yleensä meillä 2-3kpl. En ymmärrä, jos sammuttimien kanssa säästetään eli elostellaan....
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 27 Huhti 2009 14:12
- Truck: mb 609D, mb 309D
- Location: tampere
- Paikkakunta: tampere
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
minkäsuuruisia olisivat dieselvero ja päästövero noin kutakuinkin?
verotus porrastuu painon mukaan jos ei löydy valmistajan merkitsemää päästöluokitusta. kaikki yli 3500kg nousee vajaaseen 500 euroon.
kannattaa kysyä kaikki vakuutusyhtiöt läpi!!
huomasin monien satojen eroja vakuutuksissa matkailuautoille.
fenniasta sai parin sadan hujakoille ja esim tapiola tais olla viiden-kuuden sadan lähelle..
tuli tuossa mieleeni että voisikohan sänky ja pöytä olla saman kapistuksen kaksi virkaa?
kun ottaa patjan pois niin siinähän on selvästikin pöytä.
itellä on kaapistoja ja tiskipöytä ja kaksi isoa "sohvaa" jotka levitetään 4h sängyksi.
mukaan voi ottaa aina jonkun pöydän ja sähköhellan katsastukseen, vaikkei ne oo muutoskatsastuksen jälkeen vilkaissutkaan sellaisia asioita..
verotus porrastuu painon mukaan jos ei löydy valmistajan merkitsemää päästöluokitusta. kaikki yli 3500kg nousee vajaaseen 500 euroon.
kannattaa kysyä kaikki vakuutusyhtiöt läpi!!
huomasin monien satojen eroja vakuutuksissa matkailuautoille.
fenniasta sai parin sadan hujakoille ja esim tapiola tais olla viiden-kuuden sadan lähelle..
tuli tuossa mieleeni että voisikohan sänky ja pöytä olla saman kapistuksen kaksi virkaa?
kun ottaa patjan pois niin siinähän on selvästikin pöytä.
itellä on kaapistoja ja tiskipöytä ja kaksi isoa "sohvaa" jotka levitetään 4h sängyksi.
mukaan voi ottaa aina jonkun pöydän ja sähköhellan katsastukseen, vaikkei ne oo muutoskatsastuksen jälkeen vilkaissutkaan sellaisia asioita..
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Lainaus katsastajankäsikirjasta :
4.5 MATKAILUAUTO
KATSASTUSOHJE
MATKAILUAUTO
1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään
seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan.
Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.
VEROVAPAA MATKAILUAUTO
Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen
rakennettu ja varustettu liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä M1-
luokan auto.
Autoverovapaaseen matkailuautoon sovelletaan tällä hetkellä seuraavia määräyksiä:
Matkailuauton sisäkorkeuden tulee olla vähintään 1,9 metriä auton pituussuuntaisella alueella,
jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus
käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan. Ajoneuvojen massoista on
säädetty mm. mitta- ja massadirektiivissä 92/21/…95/48/EY.
ARVA 17 §, 1256/92 + 703/98
- vuodepaikkoja tulee olla vähintään kahdelle. On ohjeistettu, että vuodepaikkojen tulee olla
mitoitettu aikuisille (suositusmitta 60cm x 180cm / vuode).
- ilmanvaihdon ja nestekaasulaitteiden tulee täyttää niitä koskevat vaatimukset (Huom!
Varoituskilvet ja kaasuletkun pakkaskestävyys -30 °C)
- mikäli autoon on asennettu nestekaasua käyttäviä varusteita, rekisteröintikatsastuksessa (tai
muutos-) tulee esittää hyväksytyn kaasuasennusliikkeen antama tarkastustodistus (vaatimus
ei koske valmiina matkailuautona EY-tyyppihyväksyttyä ajoneuvoa tehdasasenteisten
laitteistojen osalta)
- mikäli autoon on asennettu vahvavirtaverkkoon liitettävä sähköjärjestelmä,
rekisteröintikatsastuksessa (tai muutos-) tulee esittää sähköurakointioikeudet omaavan
sähköurakoitsijan antama ajoneuvon sähkölaitteiston käyttöönottotarkastuspöytäkirja
(vaatimus ei koske valmiina matkailuautona EY-tyyppihyväksyttyä ajoneuvoa
tehdasasenteisten laitteistojen osalta)
Katso AKEn ohje 2048/208/2007 matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden
vaatimuksista.
Kommentti :
Pöytälevy voi olla osa sänkyä
4.5 MATKAILUAUTO
KATSASTUSOHJE
MATKAILUAUTO
1. Matkailuauto on erityiskäyttöön tarkoitettu M1-luokan ajoneuvo, jossa on vähintään
seuraavilla varusteilla varustetut majoitustilat:
a) istuimia ja pöytä;
b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
c) keittomahdollisuus; ja
d) säilytystiloja.
2. Edellä 1 momentissa tarkoitettujen varusteiden on oltava kiinnitetty tukevasti majoitustilaan.
Pöytä voi kuitenkin olla helposti poistettavissa.
VEROVAPAA MATKAILUAUTO
Autoverolaissa (1482/1994) tarkoitettu verovapaa matkailuauto on matkailutarkoitukseen
rakennettu ja varustettu liikenneasioista vastaavan ministeriön antamat määräykset täyttävä M1-
luokan auto.
Autoverovapaaseen matkailuautoon sovelletaan tällä hetkellä seuraavia määräyksiä:
Matkailuauton sisäkorkeuden tulee olla vähintään 1,9 metriä auton pituussuuntaisella alueella,
jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.
Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus
käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan. Ajoneuvojen massoista on
säädetty mm. mitta- ja massadirektiivissä 92/21/…95/48/EY.
ARVA 17 §, 1256/92 + 703/98
- vuodepaikkoja tulee olla vähintään kahdelle. On ohjeistettu, että vuodepaikkojen tulee olla
mitoitettu aikuisille (suositusmitta 60cm x 180cm / vuode).
- ilmanvaihdon ja nestekaasulaitteiden tulee täyttää niitä koskevat vaatimukset (Huom!
Varoituskilvet ja kaasuletkun pakkaskestävyys -30 °C)
- mikäli autoon on asennettu nestekaasua käyttäviä varusteita, rekisteröintikatsastuksessa (tai
muutos-) tulee esittää hyväksytyn kaasuasennusliikkeen antama tarkastustodistus (vaatimus
ei koske valmiina matkailuautona EY-tyyppihyväksyttyä ajoneuvoa tehdasasenteisten
laitteistojen osalta)
- mikäli autoon on asennettu vahvavirtaverkkoon liitettävä sähköjärjestelmä,
rekisteröintikatsastuksessa (tai muutos-) tulee esittää sähköurakointioikeudet omaavan
sähköurakoitsijan antama ajoneuvon sähkölaitteiston käyttöönottotarkastuspöytäkirja
(vaatimus ei koske valmiina matkailuautona EY-tyyppihyväksyttyä ajoneuvoa
tehdasasenteisten laitteistojen osalta)
Katso AKEn ohje 2048/208/2007 matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden
vaatimuksista.
Kommentti :
Pöytälevy voi olla osa sänkyä
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Meidän autosta löytyy 4kpl 6kg Euro-Sisu sammuttimia,2kpl palovaroittimia,1kpl häkävaroitin ja sammutuspeite.
Eikä vieläkään tunnu siltä että olisi liikaa palokamppeita mukana.
Lueskelin onnettomuustutkintalautakunnan raportteja linja-autopaloista ja niissä se yksi 6kg sammutin vaikutti
suunnilleen saman kuin lämmin ja kostea lehmänhenkäys palon sammumiseen.
Eikä vieläkään tunnu siltä että olisi liikaa palokamppeita mukana.
Lueskelin onnettomuustutkintalautakunnan raportteja linja-autopaloista ja niissä se yksi 6kg sammutin vaikutti
suunnilleen saman kuin lämmin ja kostea lehmänhenkäys palon sammumiseen.
Falcon
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Paitsi että linja-autossa vaadittu sammutin on vain 2 kgFalcon kirjoitti:Meidän autosta löytyy 4kpl 6kg Euro-Sisu sammuttimia,2kpl palovaroittimia,1kpl häkävaroitin ja sammutuspeite.
Eikä vieläkään tunnu siltä että olisi liikaa palokamppeita mukana.
Lueskelin onnettomuustutkintalautakunnan raportteja linja-autopaloista ja niissä se yksi 6kg sammutin vaikutti
suunnilleen saman kuin lämmin ja kostea lehmänhenkäys palon sammumiseen.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Minibussista matkailuauto vai retkeilyauto?
Minulla on tuossa superissa 6kg, mutta jos luetaan noita linja-autojen varusteita tarkasti, siellä mainitaan että pitää 2kg sammutin, ei että 2kg tai suurempi. Mutta tämä kelpasi kyllä keväällä katsastusmiehelle...