Onko bussin pitäminen kallista?

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa

Paljonko bussin ylläpito maksaa vuodessa?

0-1000e
5
14%
1001-2500
15
43%
2501-4000
9
26%
4001-5500
3
9%
5501-7000
0
Ei ääniä
7000-10000
0
Ei ääniä
yli 10 000 euroa
3
9%
 
Ääniä yhteensä: 35

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Näyttää useammalla olleen tänä vuonna kohtuullisen kovat kustannukset bussien ylläpidosta, remonteista ja rakentelusta. Eihän tämä varsinaisesti muille kuulu mihin kukakin omat rahansa laittaa mutta ajattelin että jospa tällainen pieni tutkimus aiheesta avartaisi näköalaa niille jotka suunnittelee harrastukseen ryhtymistä, ettei tulisi kovin kovia konkursseja ja tässä ketjussa olisi hyvä myös kertoilla mikä homma oli kerrassaan kallista ja millä tavalla pääsitkin halvemmalla. Olisi mielenkiintoista tietää suurempien remonttien kulupuolesta osviittaa joten pystyisi vähän varautumaan.

Aina on niitä jotka potkii rengasta, halveksuu vanhaa autoa ja kehuu tekevänsä neljällä tonnilla samanlaisen. Yllätys tulee heille kun jotain vähän rassataan tai enemmästi ostelee.

Itse olen rakennellut autoa n. 7 vuotta ja eri vuosien kustannusten keskiarvo vaihtelee, saunanteko, automaatti, jousiremppa suurimpina yksittäisinä kuluina ja kokoajan se toimintatonni on luisumassa bussipuolelle enkä sitä niin aina pidättelekään :D Tänä vuonna on ehtinyt mennä jo yli 7000 euroa joka on jo vähän liikaa mielestäni.

Aikalailla keskiarvona voisi pitää että jos ei rakennella niin pari tonnia menee joka vuosi kuitenkin. Dieseliä ei lasketa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
blackant
Kokenut kuljettaja
Viestit: 91
Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
Truck: B10M Delta Star
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja blackant »

Pelkästään tässä kuussa mennyt 11000 bussin korjauksiin. Välillisiin kuluihin 2000-3000 (vara-autot, muut kulukustannukset)
Se kannattaa pitää mielessä, et sit ku tulee huono tuuri ja tulee isoja remppoja ja auto hajoo mahdollisesti tien päällä kaukana kotoa, ni kustannukset nousee isoiks. Ei kukaan pysty oikeesti tollaseen summaan varautuun, mut jos joku luulee, et bussin ylläpito olis halpaa, ni kannattaa miettiä uudestaan.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Täällä ei ole vielä päässyt paljoo tota lompakkoa aukoon (onneksi) :wink: on tullut vasta hommailtua noita tarvikkeita: liesi, vessanpönttö, ilmalämpöpumppu, invertteri,jääkaappi jne(on muuten tosta jääkaapista jo takuukin loppunut :shock: ja vasta yhen viikonlopun ehtinyt käyttää :lol: ) et kohta kun oikeen aletaan niin eiköhän se lompakko ala sit haukotteleen :cry: Eli toi tonni per vuosi on vielä riittänyt :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
juhoz
Kippari
Viestit: 64
Liittynyt: 07 Loka 2009 19:56
Truck: Volvo vanhool -85
Location: pirkkala

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja juhoz »

kyllähän sitä nyt rakenteluvaiheessa menee reilumminkin mutta toivotaan että se sit sen jälkeen asettuis tohon 2500 euron kieppeille.. että vakuutukset ja verot ja sitten vähän huoltoa/korjausta.. jännä nähä.
Uusi projekti: Volvo vanhool -85
EX: scania wiima -89
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Toki rakentelu maksaa jos haluaa... Onneksi Isoisät ja Isät puolustivat niin hyvin Isänmaatamme, niin on vielä siihen vaihtoehtoon jokaisella mahdollisuutensa oman halun ja varallisuuden puitteissa....!!! Mutta oikealla merkkivalinnalla myös suuri vaikutus kuluihin.... :) Vaikka kyllä noita kokemuksia myös lähes joka merkistä, hyviä ja huonoja.... Nekin Isoisän ja Isän ajoilta alkaen... Mutta kulkuripuolella olemme tosi tyytyväisiä erääseen tunnettuun merkkiin, jota ei ole vielä myyty kiinalaisille.... :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

On se hyvä että EU: kin on kanssani samaa pataa.... :)
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

Eipä tuo ole Sisullakaan tämän päivän tilanne kehuttava..... :( Valtio vielä lupasi aikoinaan että vaikka väkisin pidetään kotimainen tuotanto käynnissä, vaikka valmistivat 500 autoa, kun Volvo ja Scania 50000 autoa samaan aikaan. En oo mitään puoluetta, mutta ...tuttaa, kun kuitenkin valtio ensimmäisenä petti, ja möivät "lupauksensa"... Kun ei älynneet yhtään ulkomaankieltä osaavaa myyntimiestä palkata taloon...!! Toivottavasti nämä uudet omistajat arvostaisivat vielä kotimaisuutta, kun kuitenkin tuote tosi hyvä raskaassa käytössä puu- ja maansiirtoalalla, ilman elvistelyä, varmasti paras vaihtoehto!
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ylläpito kai maksaa tuon 2-3k / vuosi. Mut nyt palstalla on ollut selvä trendi hyötyautoiluun, joka mielestäni poikkeaa tästä periaatteestä jolla itse tälle palstalle tulin. Sillon kaikki tehtiin itse ja ajettiin omat ja sukulaisten ajot. Nyt moni jolla kulut ja kulutukset on "miljoonia" onkin ammattikuskeja, vuokraamoja jne?
No se siitä, mutta harrastuskäytössä ylläpito on tuon, jopa alle, ja rahaa saa menemään ihan niin paljon kuin jaksaa ruuvata kiinni! Kirvoittanee mielipiteitä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 199
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Ex-Volvo B10M
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 »

Täällä tuo tonni ei ehkä joka vuosi riitä... Melko minimi systeemeillä mennään, ei varustus ole tärkein vaan luotettava bussi jolla päästään mukavasti reissaamaan(niin konkurssiuhka ei ole koko ajan päällä)
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Töissä ollessa tuli teetettyä suurin osa ja rahaa paloi korjaus/huolto n. 5000€/vuosi Nyt ollaansiinä 2000€ oltu muutama vuosi

Kevät on loppunut täällä ollaan jo kesässä

Pego do Altar, Portugal
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Auto ollut vasta puoltoista kesää. Ainoa menoerä tähänmennessä on ollut öljysuod.+öljyt moottoriin ja ilmanputsariin, n.80e. Nyt alkoi "varmuuden vuoksi" keväthuolto ja siihen voi näköjään mennä helposti 500e.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllähän tähän saa menemään paljonkin jos haluaa ja jos on mistä laittaa. Minulla ei ole vara kovinpaljoa laittaa. Joten sisätilat on vaatimattomat, mutta kaikki tarpeellinen sieltä löytyy ja välttää minun käyttöön. Tonni / pari / vuosi on jo yläkantissa ja tuokin lähinnä auton huoltoon. Minusta auton luotettavuus tekniseltä puolelta on tärkeämpi kun sisätilojen hienous. Tänävuonna on mennyt vakuutus + katsastus. Eilen 30.3.2010 kävin katsastamassa ja läpimeni maksoi 172 Eur. Yleensä pyrin tekemään kaikki remontit itse mitkä vaan osaan. Kyllä kumminkin pitemmällä reissulla vähän jännittää, että jos kumminkin sattuu pahempi vika ja tapahtuu tielle jääminen. Hinurikin maksaa ja ei aina ole tuhansien eurojen matkakassaa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
JuTi
Tosi harrastaja
Viestit: 39
Liittynyt: 05 Huhti 2007 18:37
Truck: Scania 112 DeltaStar
Location: Punkalaidun
Member id: 57
Paikkakunta: punkalaidun

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja JuTi »

On siinä mielessä käynyt hyvä säkää että ollaan säästytty suuremmilta remonteilta kaluston kanssa, eli kustannukset koostuu lähinnä vakuutuksesta, öljyistä ja suodattimista ja tietenkin menovedestä menohalujen mukaan. Muuten, suurin menoerä on tullut kun sattunut Hannun kans samalle tontille :D Tsemppiä teille jotka tuskailette remonttikulujen kanssa! Arvaamattomiahan nää rötisköt on, toiset peliittää ja toiset VÄHÄN huonommin :P
Scania 112 DeltaStar-87
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja ansa »

siis tässä rakenteluvaiheessa tuntuis bussin hinta ainakin kolmen kertaistuvan.bussia rakennettu niin että leiriytyä voi joka paikassa missä saa vain käsijarrun päälle.
ja vielä tuohon Scanian omistuskirjoitteluun niin WV on myynyt osakeosuutensa Porchelle , joka tuntuis olevan tosi hyvä omistaja koska siitä kaupasta ei ole sen jälkeen kuulunut mitään.
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

ansa kirjoitti:ja vielä tuohon Scanian omistuskirjoitteluun niin WV on myynyt osakeosuutensa Porchelle , joka tuntuis olevan tosi hyvä omistaja koska siitä kaupasta ei ole sen jälkeen kuulunut mitään.
Milloin tuo kauppa on tapahtunut? Scanian kotisivujen mukaan Volkswagen on edelleen Scanian suurin omistaja.
Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Kyllä veikkaan että kulut ovat meikäläisen kohdalla tuon 2-6 tonnia per vuosi. Tulee kuitenkin tuunattua sen verran pakollisten kulujen päälle. Muuten ei kyllä tarvitse itkeä halvalla ostettujen toimimattomien hilujen vuoksi. Niihin kunnollisiin vermeisiin mihin ei rahat riittäneet jätin hankkimatta. Nyt alkaa pikkuhiljaa hellittää nuo vakityöt ja siirryn poppikseen rgb ja led-valokampojen asenteluun tai ainakin niiden asentelun suunnitteluun :D
Scania K82, kyllä lähtee
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja Falcon »

kariyr kirjoitti:Kyllä veikkaan että kulut ovat meikäläisen kohdalla tuon 2-6 tonnia per vuosi. Tulee kuitenkin tuunattua sen verran pakollisten kulujen päälle. Muuten ei kyllä tarvitse itkeä halvalla ostettujen toimimattomien hilujen vuoksi. Niihin kunnollisiin vermeisiin mihin ei rahat riittäneet jätin hankkimatta. Nyt alkaa pikkuhiljaa hellittää nuo vakityöt ja siirryn poppikseen rgb ja led-valokampojen asenteluun tai ainakin niiden asentelun suunnitteluun :D
Tämä se on pelkkää asiaa.Meillä ajatellaan aivan samalla tavalla,halvalla ei saa hyvää.Jos meinaa hankkia
halvan ja hyvän,joutuu ostamaan kaksi tuotetta,sen halvan ja sen hyvän. :lol:
Halpakaupoista meille ostetaan lasten vaatteet ja muut,minkä ei tarvitse kauan kestää.
Työkalutuonti Helsingin konalassa järjestää laatutyökalut,joita uskaltaa myös käyttää.
Falcon
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla on aika mukava laskutapa joka helpottaa ainakin vähän :D Laskekaapa kilohinnan mukaan(valmis tupperwaara / omatekemä) niin jo alkaa vähän helpottaa :shock: :lol: :lol: :lol: :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
manuherra
Apukuski
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Maalis 2010 12:43
Truck: Fiat Ducato
Location: Kouvola

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja manuherra »

mietiskelin tässä juuri tuota tienpäälle jäämisen uhkaa.. miten toimii jos on esimerkiksi euroopan kierroksella ja auto hyytyy vaikka nyt ranskaan niin onko ainoa vaihtoehto viedä lähinpään merkkikorjaamoon ja maksaa siitä miljoona?
onko olemassa mitään vakuutus turvaa tai jotain joka kattaa auton hajoamisen tai esimerkiksi hinauksen tai jotain?
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Taitaa nää vehkeet olla kuitenkin tollaiseen hinausvakuutukseen liian vanhoja :wink: olikohan ikäraja jotain 10-15v.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Onko bussin pitäminen kallista?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Bussiton kirjoitti:Taitaa nää vehkeet olla kuitenkin tollaiseen hinausvakuutukseen liian vanhoja :wink: olikohan ikäraja jotain 10-15v.
Minun kulkurin kasko on 70-luvulta peräisin kun viellä oli Teollisuus vakuutus. Minulla on säilynyt tämän vakuutuksen alkuperäiset ehdot myös IF.ssä.
- hinausvakutus ilman ikä tai painorajoituksia
- Lasivakutus ilman boonusmenetystä
- omavastuu 150€ koko maailmassa vahigosta

:( :cry: huono uutinen on että näitä vakuutuksia ei enään myönnetä näillä ehdoilla.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin