vjk55 kirjoitti:Kyllä jos 80 km/t ajelee niin kyllä 20 l / 100 km pääsee ja jos 100 km /t ajaa niin kyllä kulutus nousee jo reippaasti. Minusta nämä Volvo B58:sit on kyllä aika nuhapumppuja, jos 80Km ajelee vaikka ylämäkeen ettei ota mitään vauhtia niin nopeus hyytyy hirveesti ja joutuu katteleen pieniä pykäliä. Miten lie kulkenut kun tässäkin on ollut 53 istumapaikkaa ja niitten matkatavarat. Nythän minä ajelen melkein tyhjälläautolla. Kyllä nämä on aika rauhallisen miehen autoja, on tuo lähtö kiihtyminenkin sitäluokkaa ja jos rupeaa raskaalla jalalla kaasua painamaan aina niin kyllähän tämä vähän ripeämmin sitten liikkuu, mutta kyllä sitten kulutuskin nousee reippaasti.
Polje sitä kaasua niin kyllä se Volvo kulkee, aivan liian varovaisesti itsekin ekat vuodet ajelin
nyt on koko 7857 km lenkin kulutus laskettu. Reitti oli Espoo - Helsinki laivalla Travemunde - Algarve Portugal ja takaisin.
Suurin kulutus paikallisajo Algarve hiljaa ja lyhyt matka 29,9 L/100km
Pienin kulutus Madrid - San Sebastian tultiin 900m alemmas 17,1 L/100km
Koko matkan keskikulutus 23,3 L/100km.
matkaa taitettiin 92-98 km/h milloin mahdollista
Volvo B10M Ajokki 7000 paino keskimäärin 12600kg matkan aikana.
MB913 ex-myymäläautolla voi tehdä reissubudjetin 16,5l:n mukaan. Minusta se on suorastaan vähän. Makein matkavauhti sille on 80-90. Satasen kulkee mutta silloin on melu ja pauhu sietämätön.
haaveilija kirjoitti:Nyt on omankin auton kulutus selvillä, 1100km reissulla paloi 23.2 litraa/100km. Ajettiin 80-90km/h, jos pitäis huolen ettei ajais kertaakaan yli 80km/h pääsisi jo varmasti lähemmäksi 20L/100. Mutta kun Scaniassa on voimaa kuin pienessä kylässä sekä ajettavuus loistava niin eihän sitä tahdo malttaa
Viikonloppuna heitettiin taas noin 1000km rundi ja nyt kulutus 21,3 litraa/100km. Oikeaan suuntaan ollaan menossa, ihan selvästi kuskikin kehittyy koko ajan
Nyt on vähän kulutustietoa tullut lisää. Alkuun ajelin itse varovaista ajoa kirjastoperällä tuonne 25 litran tuntumaan. Sitten talvella kokeneemmat keikkakuskit vetivät turbo punaisena korkeilla kierroksilla ja 30 litraa ei enää piisannut mihinkään ja moottoriöljyä kului myös lähellä punaisen rajaa ajettaessa.
Sitten tuli perän vaihto ja sen jälkeen on nyt 3700 km takana (mittarivirheet huomioitu) 3-4 kuskin ajamana. Laskin kulutuksen ja se oli enää 21 l/100 km
Nyt maantiekierrokset 85-95 km/h ovat 1700-1900 ja nopea perä houkuttaa ohituksiinkin. Nyt 100 km/h nostaa kierrokset vasta vihreän/keltaisen rajoille pariin tonniin. Nyt tuntuu siltä, että keikkabussin oikeat välitykset ovat todellakin löytyneet ja näin sen auton pitää mennäkin maantiellä
Meidän scanian kulutus tippui uuden syylärin myötä Mittaus on tehty yhden kerran ja tulos oli tasan 24 L / 100 km. Matkavauhti oli reipasta..eipä voisi varmaan olla paljon reippaampi mentiin 80 - 125 nopeuksilla koko matka. Aiemmin kun ajelimme Norjan reisulla pidemmän lenkin niin kulutus oli 25-27 L 100 km ja ajettiin aika rauhallisesti Jos pääsemme livahtamaan syksyn kokoontumiseen, niin silloin olisi vielä tilaisuus tehdä kulutusmittaus rauhallisemmalla ajotyylillä. Muutoin mittailut taitaa mennä tulevalle vuodelle Ongelmana on että mittailuun pitää tankki täyttää noin suurinpiirtein pari kertaa että saa lukeman...kotiin siis palattaisiin melko pullealla tankilla talveksi olisi kuitenkin hyvä saada talvilaatua vai riittäisikö kenties että laittaisi hiukan bensiiniä joukkoon tuleehan sitä tarvetta talvellakin käynnistellä vaikka sitten fiilistelyn vuoksi mutta hetkinen onko vielä olemassa kesä- ja talvilaadut
ajattelin kysellä vähän eri kulkureitten löpön kulutusta.
eli paljon oma rakkineenne vie satasella?
yrittänyt etsiskellä ja vähän vertailla mutta vähän ristiriitaista tietoa löytyy jossain lukee 17 l jossain 50 l
niin ajattelin kysyä suoraan niin pääsee helpommalla
Riippuu niin ajosta ja ajajasta. Se on varmaa että kaikki mitä tankkiin laittaa häviää myös.
En ole omasta päässy testaamaan kulutusta kun en ole tankkia koskaan täyteen laittanut 450l, mutta 100l kun tankkasin, niin n.300km ajelin ja tankki on "tyhjä". Vähän on vaikea arvioida tuollaisesta mittarista. Ajo oli täyskaasukiihdytyksiä ja pari kauppareissua. Hissutellen en ole ajanut ja tyhjäkäyntiä on ollut paljon.
Entinen auto, Volvo B10M Delta Star 50 korilla, vei noin tuhannen kilometrin otannalla 22,6l/100km, pitkän matkan maantieajoa reilulla kaasulla. Nopeutena pidin noin 90 ja ylämäkiin vaan lisää usvaa putkeen
-81 Volvo B10M kilpurinkuljetus hommissa ja nopeutena noin 90km/h ja siinähän kohtaa kierroksia noin 1600-1700 ja kulutuksena aika tarkkaan 23l.
Vanha volvo oli B57 ja siinähän oli tiheämpi perä ja kierroksia aika paljonenemmän ja max nopeus oli noin 85 ja kulutus 25-27 satasella.
Talven keskikulutus n. 30l/100km, auton omapaino hieman yli 17tn + vettä, polttoainetta ja "romua" varmaan 1500kg. Paljonko teliauto vie enemmän kun 2ax? , tämä 112 scania tuntuu aika tussulta, haistaa mäet mielestäni liikaa, ja on oikeen välijäähdytyskin....
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Kesällä 80-85km/h kuluttaa 21-22 litraa/100km
Kesällä 100km/h kuluttaa 28-30 litraa/100 km
Talvella (talvilaatua tankissa ja webastoa enemmän) 80-85 km/h 30 litraa/100km
Paljonko kulutus sitten on, vaikea sanoa. Mutta kaikki sille on kelvannut mitä tankkiin on laitettu
eipä taida alle 20l litran päästä millään tän kokoluokan vermeillä. entinen omistaja väitti scanian menevän 20l /100km mutta nopeus tiukasti max 80 kmh. Ei oo ite vielä päästy ite kokeileen mutta haku reisun perusteela arvioisin että ainakin talvella yli 25 l?
+Maankio- kirjoitti:eipä taida alle 20l litran päästä millään tän kokoluokan vermeillä. entinen omistaja väitti scanian menevän 20l /100km mutta nopeus tiukasti max 80 kmh. Ei oo ite vielä päästy ite kokeileen mutta haku reisun perusteela arvioisin että ainakin talvella yli 25 l?
Kyllä minä oon saanu 100 litraa riittämään yli 600km retkiin. Ylinopeutta ei passaa yhtään ajaa ja maantiellä pitää pelkästään mennä. Kislex reissut Norjaan painetaan vähän kovempaa, joka kerta on kulutus ollut tarkalleen sama, 23,8 litraa sadalle.
MB1962 kirjoitti:Talven keskikulutus n. 30l/100km, auton omapaino hieman yli 17tn + vettä, polttoainetta ja "romua" varmaan 1500kg. Paljonko teliauto vie enemmän kun 2ax? , tämä 112 scania tuntuu aika tussulta, haistaa mäet mielestäni liikaa, ja on oikeen välijäähdytyskin....
Olisiko mahdollista, että tuosta kyseisestä Scaniasta olisi entisessä elämässään (Helsingin ja Pohjanmaan välillä pikavuoroissa) jo poljettu kovimmat menohalut ulos? Toki auto on ikäisekseen suhteellisen raskas. Korkea kori telialustalla ei ainakaan lisää voiman tunnetta. Onko tietoa, koska konetta on viimeksi laiteltu?
Joo varmaan on paras mehu imetty, auto oli ilmeisesti v.87-96 pikavuorona tre-vaasa, ja -97 widgren Oy rakennutti siitä matkailuauton, autolla oli widgrenin mukaan ajettu 1380000 kun oli ostanut sen.
Liekö länsilinjat tehnyt remontin, laatikon ja koko taka-akselin vaihdot oli tiedossa. Yksi tuttu länskän kuski lupas koeajaa sen kun tiesi auton historiankin,varmaan tietää heti perstuntumalta onko vetoja vai ei.
Kyselin kyllä alustavasti mesirannalta josko laitettais kulkemaan... Taitaa poikia kone jos ei ole remontoitu, luult. on pakko ollut laittaa länskällä kun nyt on jotakin 1680000km ei kai 112 kone voi kestää näin paljon? vai voiko??? Turbo on varmaan tiensä päässä kun auto sottaa takapäänsä, pitää kurkata..
Kyllä itsekin uskoisin, että tuohon on tehty kone ennen Länsilinjoilta pois myyntiä. Tuolla ajeltiin alkuun muistaakseni Tampere-Seinäjoki -pikaa, sittemmin Helsinki-Vaasa ja Helsinki-Seinäjoki "kimppavuoroja" Paunun kanssa vuoroviikoin. Kertaalleen tuo taisi kaatuakin kävelyvauhdista ojaan peilijäiseltä tieltä, tämäkin siis jo aika uutena ensimmäisen omistajan aikana. Tuo oli Länskän ensimmäinen teliauto, ja liukkailla oli ainakin alkuaikoina paljon ongelmia. Telin kevennys ei tainnut toimia ihan niin hyvin, kuin olisi toivonut. Vai oliko sellaista ollenkaan...
90-luvun puolivälin mittapuulla (tämän hetkisestä puhumattakaan) tuo myytiin varsin nuorena ulos talosta. Nykypäivänä alle kymmenvuotias olisi talossa miltei "uudenkarhea"... En suoranaisesti väitä, ettei autosi km-lukema pitäisi paikkaansa, mutta toisaalta eilen ajelin Tampereelta Vaasaan ja takaisin 5 vuotta vanhalla pikavuoroautolla, jolla mittarissa rapiat 1,2 miljoonaa. Voin vakuuttaa, että AINAKIN tuon verran on viidessä vuodessa autolla ajettu. Parhaassa tapauksessa ensimmäinen miljoona pyörähtää mittariin reilusti alle neljässä vuodessa. Sinällään jopa Scanian koneella voi päästä parikin miljoonaa ilman täysremonttia. Väärissä säädöissä tai vikainen kone tuntuu kyllä mehuttomalta ajossa, oli merkki sitten V tai S... Koneremontti tuohon (jos vaatii sitä) ja vähän säätöä, eiköhän kulkupuoli hoidu kuntoon
Joo saattaa olla että mittari on mennyt ympäri useamminkin, minkähän takia autoon on vaihdettu koko taka-akseli luulis että peräremontti olis halvempi, vai onko näissä jotakin tyyppivikoja?.
Ajelin talven aikana n.7000km, kieltämättä pitää olla hereillä risteyksissä ja valoissa ja käsi telinkeventimellä ja toinen lukolla, ne on ja onneksi toimii. Tämä on eka iso linja-auto jolla talvella ajelin , vai pitikö länskä surkeissa renkaissa autot? Olen ihmetellyt miten uskaltavat pitää pinnattuja edessä, vai onko se yleistä?
Onkohan länskällä tallessa huoltohistoriaa, tämä oli nro. 93 tiedätkö keneltä sieltä vois kysyä?
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Jos kovin tehottomalta tuntuu niin onko varma ettei cooleri vuoda, yhden ison firman remontti mies sanoi että vuotavan coolerin tilalle laitettu monesti suora putki vain tilalle, ei kuulemma linja-auto käytössä huomaa mitään eroa. Kerran koitettiin kyseistä neuvoa vaikka cooleri ei paljoa vuotanut, tuli pelkällä uudella coolerin korvaavalla putkella autosta huomattavasti pirteämpi ajettava.
MB1962 kirjoitti:Joo saattaa olla että mittari on mennyt ympäri useamminkin, minkähän takia autoon on vaihdettu koko taka-akseli luulis että peräremontti olis halvempi, vai onko näissä jotakin tyyppivikoja?.
Ajelin talven aikana n.7000km, kieltämättä pitää olla hereillä risteyksissä ja valoissa ja käsi telinkeventimellä ja toinen lukolla, ne on ja onneksi toimii. Tämä on eka iso linja-auto jolla talvella ajelin , vai pitikö länskä surkeissa renkaissa autot? Olen ihmetellyt miten uskaltavat pitää pinnattuja edessä, vai onko se yleistä?
Onkohan länskällä tallessa huoltohistoriaa, tämä oli nro. 93 tiedätkö keneltä sieltä vois kysyä?
Kyllä kannattaa ainakin kysäistä heiltä, hyvällä tuurilla saattaa historiaa löytyä vielä vaikka yli 10 vuotta sitte onkin auto talosta myyty. En osaa sanoa, käyttääkö Länsilinjat pinnattuja renkaita etuakselilla. Monissa isoimmissa firmoissa niin tehdään, onneksi lähinnä lähiliikenneautoissa. Itse en pinnattuja eteen laittaisi, kyllä se säästö pitäisi sitten hakea jostain muualta. Takana ne kyllä tulevat mukana aivan ok, eivätkä aiheuta ollenkaan niin suurta turvallisuusriskiä. Kovin monessa talossa ei uusia pyöriä takana käytetä, vaan siellä pyörii nimenomaan pinnatut.
Näin tein, kysäisin länskältä, epäilivät että ei ole tallella mitään dokumenttia noin vanhoista autoista. Lupasivat kyllä tietotaitoo avuksi kun oma loppuu.
Tämä ei liity tähän kulutus aiheeseen mutta vielä mietin sitä miksi uusi taka-akseli on laitettu, mittaristossa luki vanha varmaan länskän aikainen tarrateksti Telinkevennintä ei saa käyttää voisko näissä olla niin heikko taka-akseli että jos ajelee pitkään teli kevennettynä täys lasti marttakerhon isoja akkoja kyytissä niin taka-akselipainoksi tulee niin paljon ettei se kestä?
Siihen coolerijuttuun, yritän keritä viritteleen ahtopainemittarin samalla kun kurkkaan turboon. Paljonko näissä on normaali ahtopaine ?
"Yli kilo alkaa Ilo"
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987