Kytkimen säätö
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Kytkimen säätö
Tehdäänpä oma ketju kytkimen ja tehostajan säätöön. Tähän kokeneemmat vois kertoa lisää. Kuvassa Volvon kytkin. Tuossa kytkimen työsylinterissä/tehostajassa on 2 ilmausruuvia, tosin jumissa, nesteletkussa oleva ilmausruuvi aukeaa. Sit ilmasylinterissä on joku "ilmaisin" nasta, mikä sen tarkoitus on? Millaisia viat tuossa yleensä on? Kerääkö likaa esim.ilmasylinteriin? Pääsylinterin purin osiin, oli ruostetta kovasti, jumitteli sieltä ja nyt samalla vois tietysti vilkaista tuonkin tehostajan jos siinä puhdistushuollon tarvetta? Mihin asentoon tehostaja säädetään, onko jotain niksejä?
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 12 Huhti 2009 20:14
- Truck: Scania 110/ Lahti 10
- Location: Karijoki
- Member id: 126
Re: Kytkimen säätö
Itsellänikin kytkin takerteli ja luistikin satunnaisesti,otin myös pääsylinterin auki ja putsailin mutta tästä ei ollut apuja
seuraavaksi otin juurikin tämän työsylinteri/tehostin sylinterin käsittelyyn,ja sieltähän se vika löytyi,elikkä tehostinmäntä
puri todella voimakkaasti syliterin seinämiin kiinni.Ei liikkunut miehen painolla mihinkään(105 kg) seuraavaksi liukuvasaralla
naputellen tehostimen mäntä ulos,ja tulihan se sieltä vaikka meinasi usko jo loppua kesken.Syliterin seinämiin oli jäänyt
takertelun seurauksena melko paljon naarmuja ja olihan siellä hiekkaa ja vettäkin(päässyt ilmeisesti männän varren tiivisteestä)
Hoonailin sylinterin kevyesti puhtaaksi,hioin myös kevyesti männän tiivisterenkaan(kumia)vesihiomapaperilla,jonka jälkeen
voitelin sylinterin silikoniöljyllä ja ei muuta kun kasaan.Kytkimestä tuli todella kevytkäyttöinen eikä luistamisesta tietoakaan
Tällä kertaa pelätystä kytkinrempasta päästiin säikähdyksellä.Tosiaan jos kytkin tuntuu raskaskäyttöiseltä luistaa/ottaa
äkäisesti kiinni syy on mahdollisesti juurikin tässä tehostimessa.Itsekkin ihmettelin sitä kyseistä nippaa tehostinsylinterissä,
enkä keksinyt sille mitään tarkoitusta
seuraavaksi otin juurikin tämän työsylinteri/tehostin sylinterin käsittelyyn,ja sieltähän se vika löytyi,elikkä tehostinmäntä
puri todella voimakkaasti syliterin seinämiin kiinni.Ei liikkunut miehen painolla mihinkään(105 kg) seuraavaksi liukuvasaralla
naputellen tehostimen mäntä ulos,ja tulihan se sieltä vaikka meinasi usko jo loppua kesken.Syliterin seinämiin oli jäänyt
takertelun seurauksena melko paljon naarmuja ja olihan siellä hiekkaa ja vettäkin(päässyt ilmeisesti männän varren tiivisteestä)
Hoonailin sylinterin kevyesti puhtaaksi,hioin myös kevyesti männän tiivisterenkaan(kumia)vesihiomapaperilla,jonka jälkeen
voitelin sylinterin silikoniöljyllä ja ei muuta kun kasaan.Kytkimestä tuli todella kevytkäyttöinen eikä luistamisesta tietoakaan
Tällä kertaa pelätystä kytkinrempasta päästiin säikähdyksellä.Tosiaan jos kytkin tuntuu raskaskäyttöiseltä luistaa/ottaa
äkäisesti kiinni syy on mahdollisesti juurikin tässä tehostimessa.Itsekkin ihmettelin sitä kyseistä nippaa tehostinsylinterissä,
enkä keksinyt sille mitään tarkoitusta

- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kytkimen säätö
Minulla kytkin alkoi luistaa kohta kytkimen vaihdon jälkeen
syy:
Kytkin akseli ruosteessa kun ei oltu voideltu aikoihin, rasvanippa ei näy auton alapuolelta!
syy:
Kytkin akseli ruosteessa kun ei oltu voideltu aikoihin, rasvanippa ei näy auton alapuolelta!
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Kytkimen säätö
Sulla näyttäis olevan kytkinlevy vähissä tai sitten tehostimen säätö on persiillään.PekuMAN66 kirjoitti:Tehdäänpä oma ketju kytkimen ja tehostajan säätöön. Tähän kokeneemmat vois kertoa lisää. Kuvassa Volvon kytkin. Tuossa kytkimen työsylinterissä/tehostajassa on 2 ilmausruuvia, tosin jumissa, nesteletkussa oleva ilmausruuvi aukeaa. Sit ilmasylinterissä on joku "ilmaisin" nasta, mikä sen tarkoitus on? Millaisia viat tuossa yleensä on? Kerääkö likaa esim.ilmasylinteriin? Pääsylinterin purin osiin, oli ruostetta kovasti, jumitteli sieltä ja nyt samalla vois tietysti vilkaista tuonkin tehostajan jos siinä puhdistushuollon tarvetta? Mihin asentoon tehostaja säädetään, onko jotain niksejä?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Kytkimen säätö
Viestiketjun alkuperäinen pointti alkaa tulla esille...Puu Tiainen kirjoitti:
Sulla näyttäis olevan kytkinlevy vähissä tai sitten tehostimen säätö on persiillään.
Tässä tapauksessa "ilmaisin" ei anna välttämättä oikeaa infoa( jos siitä tulkitaan asioita), koska olen säätänyt työntimen varren pituutta ilman tietoa miten sen pitäisi oikeasti olla...
Kytkin toimii kuitenkin moitteetta nyt pääsylinterin korjauksen jälkeen. Perussäädöt pitää kuitenkin laittaa oikein. Tehostimen puhdistus pitää myös tehdä.
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Kytkimen säätö
Kykinlevyn ollessa uusi, säädetään tehostin niin, että männän varsi tulee ulos noin 40-45mm. Tällöin kulumistunnistin toimii odotetulla tavalla, kun levy on loppumassa.
Sä voit nyt säätää tuota vartta lyhyemmäksi, koska säätö on jo sekaisin, jos sitä on säädetty kuluneella levyllä.
Säädä 30-40mm tehostimen kannesta varren jatkoon asti.
Tehostimen huohotin natsaan kannattaa laittaa kumiletkun pätkä, (noin 30 cm tai pitempi) niin ei vedä kaikkea paskaa sisäänsä.
Sä voit nyt säätää tuota vartta lyhyemmäksi, koska säätö on jo sekaisin, jos sitä on säädetty kuluneella levyllä.
Säädä 30-40mm tehostimen kannesta varren jatkoon asti.
Tehostimen huohotin natsaan kannattaa laittaa kumiletkun pätkä, (noin 30 cm tai pitempi) niin ei vedä kaikkea paskaa sisäänsä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Kytkimen säätö
Teitkö tämän siellä paikallaan ilman että nestepuoleen kajosit ollenkaan, vai otitko koko sylinterin pöydälle?Volmar kirjoitti:Itsellänikin kytkin takerteli ja luistikin satunnaisesti,otin myös pääsylinterin auki ja putsailin mutta tästä ei ollut apuja
seuraavaksi otin juurikin tämän työsylinteri/tehostin sylinterin käsittelyyn,ja sieltähän se vika löytyi,elikkä tehostinmäntä
puri todella voimakkaasti syliterin seinämiin kiinni.Ei liikkunut miehen painolla mihinkään(105 kg) seuraavaksi liukuvasaralla
naputellen tehostimen mäntä ulos,ja tulihan se sieltä vaikka meinasi usko jo loppua kesken.Syliterin seinämiin oli jäänyt
takertelun seurauksena melko paljon naarmuja ja olihan siellä hiekkaa ja vettäkin(päässyt ilmeisesti männän varren tiivisteestä)
Hoonailin sylinterin kevyesti puhtaaksi,hioin myös kevyesti männän tiivisterenkaan(kumia)vesihiomapaperilla,jonka jälkeen
voitelin sylinterin silikoniöljyllä ja ei muuta kun kasaan.Kytkimestä tuli todella kevytkäyttöinen eikä luistamisesta tietoakaan
Tällä kertaa pelätystä kytkinrempasta päästiin säikähdyksellä.Tosiaan jos kytkin tuntuu raskaskäyttöiseltä luistaa/ottaa
äkäisesti kiinni syy on mahdollisesti juurikin tässä tehostimessa.Itsekkin ihmettelin sitä kyseistä nippaa tehostinsylinterissä,
enkä keksinyt sille mitään tarkoitusta
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 12 Huhti 2009 20:14
- Truck: Scania 110/ Lahti 10
- Location: Karijoki
- Member id: 126
Re: Kytkimen säätö
Juu,ruuvipenkissä oli kiinni,tehostimen mäntä oli tosiaan niin tiukassa ettei olisi paikallaan saanut irti.Nestepuoleen on pakko
kajota jos meinaa ottaa tehostinmännän kokonaan pois,on nimittäin yhtä ja samaa osaa nestepuolen männän kanssa,mutta
pois se on kokonaan otettava jos sen meinaa saada kunnolla putsatuksi(myös tehostinmännän takapuolelta)
Minulla oli myös ilmausruuvit jämähtänyt aika tehokkaasti,lähtivät kuitenkin ehjänä kevyellä vasaranaputtelulla,ruosteenirrottimella,ees taas nitkuttelemalla.
kajota jos meinaa ottaa tehostinmännän kokonaan pois,on nimittäin yhtä ja samaa osaa nestepuolen männän kanssa,mutta
pois se on kokonaan otettava jos sen meinaa saada kunnolla putsatuksi(myös tehostinmännän takapuolelta)
Minulla oli myös ilmausruuvit jämähtänyt aika tehokkaasti,lähtivät kuitenkin ehjänä kevyellä vasaranaputtelulla,ruosteenirrottimella,ees taas nitkuttelemalla.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Kytkimen säätö
Pöydällä minäkin purin ja putsasin sen. Ei siellä ihmeellistä, ilmapuolen ja nestepuolen välissä joku paksu tiiviste murusina, ei kuitenkaan vuoda nestettä, liekkö vaan lian erottaja männänvarrelle?
Kasattuani sen, poljin menee sievästi painaen suoraan pohjaan ilman et kytkimessä tapahtuu mitään. Jos "torppaa" äkkinäisemmällä polkaisulla niin sitten kytkin toimii, ja pitääkin paineen.
Ruosteiseen pääsylinteriin vika jää, vaihdan sen kunhan Lahti32:n lähettämä saapuu.
Helpoimalla pääsis kun nakkelis uutta osaa vaan, mutta pitäs jäädä vähän euroja tankkaukseenkin...
Kasattuani sen, poljin menee sievästi painaen suoraan pohjaan ilman et kytkimessä tapahtuu mitään. Jos "torppaa" äkkinäisemmällä polkaisulla niin sitten kytkin toimii, ja pitääkin paineen.
Ruosteiseen pääsylinteriin vika jää, vaihdan sen kunhan Lahti32:n lähettämä saapuu.
Helpoimalla pääsis kun nakkelis uutta osaa vaan, mutta pitäs jäädä vähän euroja tankkaukseenkin...
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
Re: Kytkimen säätö
Miten säätö on Scaniassa toteutettu? Eikös tässä K112 ole nestekäyttöinen paineilmatehosteinen kytkimen käyttö?
Kuskintuolin vieressä on jarrunestesäiliön näköinen pönttö,mikä lienee kytkintä varten.
Kuskintuolin vieressä on jarrunestesäiliön näköinen pönttö,mikä lienee kytkintä varten.
Falcon
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Kytkimen säätö
No niin, nyt kytkin toimii hyvin kun sain Lahti32:n lähettämän hyväkuntoisen pääsylinterin paikalleen, ja testireissukin tehty. Eipä tartte jännittää risteyksessä et meneekö hervoton poljin pohjaan vai mitä tällä kertaa tekee... 4 vuotta tässä ehti kulua ennenkuin ehti asiaan tarttua tosissaan.
Pitää viekä kytkintehostajan jalusta kiinnittää kunnolla vaihteistoon kiinni, siitä voi tulla vähän vääntöä männänvarteen kytkintä käytettäessä, ja kun jalusta oli vähän epämääraisillä pulteilla kiinni ja kierteetkin osin rikki. Tuumakoon pultteja hankalasti...
Pitää viekä kytkintehostajan jalusta kiinnittää kunnolla vaihteistoon kiinni, siitä voi tulla vähän vääntöä männänvarteen kytkintä käytettäessä, ja kun jalusta oli vähän epämääraisillä pulteilla kiinni ja kierteetkin osin rikki. Tuumakoon pultteja hankalasti...
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kytkimen säätö
Hyvä kun sait pelaamaan
, pääsylinterille ei ollut enää käyttöä tuossa mun autossa. Volvo on muuten siitä kummallinen että tekniikkapuolella on melko paljon tuumakoon pultteja. Tuumakokoisia olen hakenut mm. Tullin Pultista Oulusta.

Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Kytkimen säätö
No nyt sit kaivattas hyviä vinkkejä tohon ilmaamiseen
tuntuu vastustelevan oikeen kunnolla
Eli miten saa parhaiten ja helpoiten ilmattua????


Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Kytkimen säätö
Volvon kytkimestä en mitään tiedä, mutta yleisestiottaen kytkimen ilmaukseen tehokas konsti on ollut tippakannu johon tiukasti ilmanippaan sopiva letku
Eli siis työsylinterin ilmanipasta painaa tippakannulla jarrunestettä säiliöön päin.
Eli siis työsylinterin ilmanipasta painaa tippakannulla jarrunestettä säiliöön päin.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Kytkimen säätö
Juuri tuolleen on nyt tehty, mutta eipä meinaa alkaa pelittään 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kytkimen säätö
Minä ilmasin polkemalla 1000 kertaa kytkintä. 1001.s polkaisu tuntui normaalille
Tulevaisuus on sähköinen
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Kytkimen säätö
Nyt rupesi epäilytttää, et putki alko vuotaa, kun eilisen ilmauksen jälkeen kokeili niin hävis säiliöstä nesteet 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Kytkimen säätö
Aikanaan kävi samalla tavalla. Runkopalkin sisällä oli putki hapantunu ja ilmatessa puhkesi. Teflon/teräspunosletkusta laitoin uuden, hyvä tuliBussiton kirjoitti:Nyt rupesi epäilytttää, et putki alko vuotaa, kun eilisen ilmauksen jälkeen kokeili niin hävis säiliöstä nesteet

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Kytkimen säätö
Joo nyt on uusi putki
alko osoittaa jo toimimisen merkkejä
tarvii vielä kattoa noi säädöt kun näyttäs olevan iskunpituus n.20mm
ja tietty vielä ilmaamista 




Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: Kytkimen säätö
Puu Tiainen kirjoitti:Kykinlevyn ollessa uusi, säädetään tehostin niin, että männän varsi tulee ulos noin 40-45mm. Tällöin kulumistunnistin toimii odotetulla tavalla, kun levy on loppumassa.
Sä voit nyt säätää tuota vartta lyhyemmäksi, koska säätö on jo sekaisin, jos sitä on säädetty kuluneella levyllä.
Säädä 30-40mm tehostimen kannesta varren jatkoon asti.
Tehostimen huohotin natsaan kannattaa laittaa kumiletkun pätkä, (noin 30 cm tai pitempi) niin ei vedä kaikkea paskaa sisäänsä.
Saisko tähän lisää tietoa, eli mistä mihin 40mm, onko siis ton tehostajan alumiinikannesta siihen missä toi mutteritanko alkaa?
Mites toi haarukkäpää joka tulee siihen kytkimen vivulle, siinäkin säätö? Paljon siis tosta tehostimen kannesta on siis matkaa siihen kammen akselitappiin??
PS tohon ilmaukseen kokemusperäisiä vinkkejä:
Linja tosiaan uusittava jos vuotaa, mulla nailonista ja toimii hyvin!
Ilmattava (neste)paineella alhaalta ylös, eli ilmauskoneella paineistettua nestettä nipoista sisään kunnes kusee yli pääsylinterin säiliön.
Pääsylinterin oltava aivan ylä asennossa jotta pienenpieni ilmausrteikä on avoinna säiliölle lähtevälle letkulle ja siis säiliölle itselleen.
Tämä saattaa vaatia stoppareiden (pultteja) avaamista tai koko pääsylinterin irrottamista jos ei "avaudu" tarpeeksi koko polkimen liikeradan mukana. Ts. siis sylkyssä pieni puristuma vaikka poljin aivan ylhäällä.
PS, pääsylinterin säiliö voi olla ihan täynnä nestettä ja silti poljin menee pohjaan ja järjestelmä huutaa nestettä, älkää kysykö mistä tiiän, mutta sen säiliön pohjalla voi olla sen verran sakkaa ettei pienestä pohjareiästä se mee sinne pääsylinterille asti. Ja tää tietysti tarkoitta sitä että menee kytkinpoljin pohjaan ja vikaa ei löydy näennäisesti mistään

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Kytkimen säätö
Nyt tuli Scanian kytkimeen ongelma. Eli K112 ja kytkinpoljin menee hitaasti painaessa pohjaan irroittamatta kytkintä. Nopeasti painaessa toimii OK. Scanialla oltiin sitä mieltä, että levy, asetelma ja haarukka ovat loppu, siinä vika. Ihmetyttää kyllä kun tuo poljin toimii samalla tavalla vaikkei auto käykään.Tuntuisi itsestä, että jossakin olisi vuoto, joka päästää paineita karkuun. Eli olisiko ilmapuolella kun ei ainakaan neste karkaa minnekään.
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Kytkimen säätö
siis kytkinkö toimii polkemalla vaikkei olisi paineita????
Ilmallahan vaan tehostetaan työsylinteriä,eli ilman ilmaa et taatusti paina kytkinpoljinta pohjaan.
Ettei nyt kuitenkin vuotaisi nesteet painepuolelle.ei meinaa ole kaksinen keksintö se sylinteri siellä laatikon kyljessä.Ennen suurempia ihmettelyitä kannattaa tutkia se työsylinteri.Juuri ite pähkäilin ton saman vaivan kanssa ja Scanialla sanottiin et edessä koko kytkinremppa.Jos sylinteri sökö niin ei kannata alkaa millään korjaus-sarjoilla leikkimään vaan hakee Vantaalta Skubalta uuden sylinterin,se on siellä halvempi kun missään oli korjaus-sarja
Ilmallahan vaan tehostetaan työsylinteriä,eli ilman ilmaa et taatusti paina kytkinpoljinta pohjaan.
Ettei nyt kuitenkin vuotaisi nesteet painepuolelle.ei meinaa ole kaksinen keksintö se sylinteri siellä laatikon kyljessä.Ennen suurempia ihmettelyitä kannattaa tutkia se työsylinteri.Juuri ite pähkäilin ton saman vaivan kanssa ja Scanialla sanottiin et edessä koko kytkinremppa.Jos sylinteri sökö niin ei kannata alkaa millään korjaus-sarjoilla leikkimään vaan hakee Vantaalta Skubalta uuden sylinterin,se on siellä halvempi kun missään oli korjaus-sarja
Jaahas ja taas on kädet mustana
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: Kytkimen säätö
tolta näytti sisältä kun oli vuotanu
- Liitteet
-
- kanjan kytkin.jpg (73.18 KiB) Katsottu 31158 kertaa
Jaahas ja taas on kädet mustana
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Kytkimen säätö
En tarkoittanut, että kytkin toimii ilman paineita. Onhan sille säiliöstä painetta. Poljin vain reagoi samalla tavalla oli kone käynnissä tai ei. Eli jos polkaisee reippaasti niin OK, mutta hiljaa painamalla menee pohjaan ilman että kytkin irroittaa. Samoin jos liikkeelle lähtiessä on ensin polkaissut kunnolla ja kytkin on irroittanut normaalisti niin kytkinpoljinta hitaahkosti nostaen muuttuu löysäksi ja kytkin nappaa kiinni. Jossakin on painevuoto mielestäni. Tuo nestepuoli on kyllä säiliössä säilynyt samassa tasossa viimeiset seitsämän vuotta, eli ilmapuolelle mielestäni viittaisi.