Scania tietoutta?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Scania tietoutta?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Mistä vuodesta alkaen 112 scaniassa on ollut välijäähdytin ? Entäs puolittajalaatikko ?
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Scania tietoutta?

Viesti Kirjoittaja Carman »

Onko 112:ssa välijäähdytin?

En ole niin tarkkaan vielä tutkinut, mutta mun mielestä ei ole... vai missä sen pitäisi sijaita?
Puolittajalaatikko kyllä löytyy.

Alusta papereiden mukaan valmistettu -87.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Scania tietoutta?

Viesti Kirjoittaja ansa »

viimeisissä 112ssa. on cooleri.
mun 89vm.ssä ainakin.
sijaisee syylärin etupuolella.
Avatar
niki-racing
Rattiamiraali
Viestit: 342
Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
Truck: scania k113
Location: lieksa

Re: Scania tietoutta?

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

"puolittajalaatikko" eli "planeetta" tuli Scanioihin kuorma-autopuolelle 60-luvulla, aluksi mekaanisella vivulla, 60-luvun lopulla paineilmatoiminen "vaijerivetoinen"... "kertoja"-laatikko tuli 140-sarjan mukana 60-luvun viimeisillä vuosilla, muuttuen samalla ilma/sähkötoimiseksi 140-sarjassa, muissa säilyen 72-vuoteen saakka ilma/vaijerivetoisiksi, tosin linja-autoalustoissa käytettiin vielä 70-luvulla 5v. peruslaatikkoa, joihin tuli nämä "planeetta"-vaihteistot 70-luvun loppupuolella. Jostain syystä näitä "kertoja"-laatikoita ei ilmeisesti koskaan käytetty linja-auton alustaversioissa....? "planeetan" ja "kertojan" erot seuraavat: "planeetassa" sama vaihde käydään kaksi kertaa vaihtaessa, poislukien 7-8-9-10 vaihde joita "vatuloidaan" samalla eestaas... kertojassa aloitetaan koko vaihdekaavio "isolla" alueella alusta..... Oikeissa kuorma-autoissa (SISU) käytössä ainoa oikea vaihteisto (Fuller-USA) 13-18vaihteinen jo 60-luvulta, kaikki muut vaihteistot maailmassa arvailua ajoneuvon etenemisen suhteen...... :) Ja voin sanoa OIKEASTI että perustuu suvun autoilun kokemusfaktaan, (yli 82vuotta)....! Fuller-vaihteistolla varustettu uusi kuorma-auto tosin tänä päivänä yli 4000 Euroa kalliimpi kuin "kokeilu"-laatikolla.....
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Scania tietoutta?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Puolittaja tuli muistaakseni volvon k-autoihin ,F89iin joskus -70luvun puolivälissä ,overdrive, iso vipu ja vihree merkkivalo. Ettet vaan ole sekoittanut aluevaihtajaa ja puolittajaa?
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Scania tietoutta?

Viesti Kirjoittaja Carman »

Löytyihän se cooleri minunkin autosta, siitä syylärin etupuolelta tosiaan.
Eli siis ainakin -87 löytyy sekä cooleri että puolittaja.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Scania tietoutta?

Viesti Kirjoittaja b12m »

Carman kirjoitti:Löytyihän se cooleri minunkin autosta, siitä syylärin etupuolelta tosiaan.
Eli siis ainakin -87 löytyy sekä cooleri että puolittaja.
K112 -alustaa sai loppuun asti sekä 5- että 10-vaihteisella laatikolla. Myös uudempaa K113:a sai kummallakin vaihteistolla ainakin CS-sähkökepin markkinoille tuloon asti. On hyvinkin mahdollista, että tuon välijäähdyttimen kanssa on sama homma, eli tilaajalle on jätetty mahdolliseksi valita, tahtooko K112-kanikkansa coolerilla vai ilman?
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Scania tietoutta?

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

b12m kirjoitti:
Carman kirjoitti:Löytyihän se cooleri minunkin autosta, siitä syylärin etupuolelta tosiaan.
Eli siis ainakin -87 löytyy sekä cooleri että puolittaja.
K112 -alustaa sai loppuun asti sekä 5- että 10-vaihteisella laatikolla. Myös uudempaa K113:a sai kummallakin vaihteistolla ainakin CS-sähkökepin markkinoille tuloon asti. On hyvinkin mahdollista, että tuon välijäähdyttimen kanssa on sama homma, eli tilaajalle on jätetty mahdolliseksi valita, tahtooko K112-kanikkansa coolerilla vai ilman?
Scania vanhool 1987

Tuo puolittaja on kyllä hyvä kevyelläkin autolla, kulutus pysyy alhaisena kun ei tarvi venytellä kierroksia vaan pitelee siinä 1000-1500rpm.
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
Avatar
Scania-Vanhool
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 10 Heinä 2010 22:30
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Scania tietoutta?

Viesti Kirjoittaja Scania-Vanhool »

Osaisitteko sanoa minkälaisia vääntö lukemia näistä saa?
Talven aikana ahdin kävisi Lehtimäellä hienosäädössä ja samalla pumppu säädettäisiin. Ajatus olisi saada kulutus mahdollisimman pieneksi matka ajossa! Eli mäki kuin mäki menisi iso pesässä pinta kaasulla :D
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Scania tietoutta?

Viesti Kirjoittaja b12m »

Jos se kulutus oli jo nyt luokkaa 20 litraa per 100km, kannattanee antaa olla. Pienempään kulutukseen tuskin juurikaan on mahdollisuuksia, ainakaan mikäli matkanopeuden haluaa pitää normaalin liikenteen rytmin mukaisena (huomioiden toki mahdollisen ajoneuvokohtaisen rajoituksen). Vauhdin nosto 80 --> 100 nostaa jo kulutusta "silmittömästi" ;)
Vastaa Viestiin