Alkoi moottorinlämpömittari räpsyä, ja näyttää heiluen mitä sattuu. Välillä rauhoittuu ja näyttää oikein, ja välillä viisari sätkii niinku takana olisi kärpäset ohjailemassa Kun viisari putoaa kokonaan alas, alkaa ylilämmön valo palaa ja summeri soida. Oikeasti lämpöpuolella ei ole mitään hätää.
Mittariko rikki, johto irti vai anturiko rikki. Yritin tuota anturia etsiä mutta en vielä löytänyt. Missähän mahtaa olla tuo lämpöanturi THD 100 D koneessa? Pesin vasta konehuoneen painepesurilla melko huolella, olisko johtovika kuitenkin?
Tutkin illalla tuota mittaria, käytin sen irti ja rappasin liittimiä hiukan. Etsiskelin sitä lämpöanturia koneesta, löysin jakopään kyljestä yhden anturin jonka johtopari oli paksussa öljymönjässä. Putsailin sitä todetakseni mikä mutikka se on, en tiedä onko tuo sitten se. Toisen anturin löysin jakopäänkopan takaa ruiskutuspumpun käyttöakselin alta lohkosta. Siihen menee kolminapainen kumipistoke. Tyhmänä irroittelin ja putsasin sitäkin.
Kumpihan noista on lämpöanturi? Johdot ja pistokkeet on ehjän näköisiä. Vai onko kumpikaan?
Pieni testikäyttö jossa todetaan mittarin toimivan, ainakin alussa.
Haiskahtaa joko johto/liitos tai mittarivialta . Nuo moottorin päällä olevat johdot voi olla joskus aika huonossa kunnossa. Tuossa moottorin kuvassa näkyy termostaattikopan laidassa, moottorin etukorvallisen takana lämpöanturin pistoke.
Liitteet
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
tuosta kohtaa THD101 kone on ihan erilainen mitä THD100. Tuolla tienoilla on kuitenkin sellainen tuonnäköinen kaksinapainen möykky, jossa oli melko paljon töhnää päällä. Täytyypä testata tuota vaikuttaako johtojen liikuttelu.
Termostaattikopassa se kuitenkin on 99,9% moottoreista, eli moottorin kuumimmassa paikassa. Käytä pistoke irti ja katso, putooko mittari nollaan. Sillä saat varmistetua anturin.
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Ei ollu termostaattikopassa vanhemman koneen anturi vaan lohkossa termostaattikopan takana kierroslukuanturin vieressä. Tilasin Volvolta uuden anturin, huomenna paikalleen. Saattaa olla kyllä ihan hapettumisvikaakin pistokkeessa.
nyrkkiä mittarille ja kilkuttimen johdot poikki, niin häiriöt vähenee. eipä montaa ehjää mittaristoa ollut niissä yli 100:ssa b10m;ssä, jota tuli silloin aktiiviaikoina ajettua....
Lahti32 kirjoitti:tuosta kohtaa THD101 kone on ihan erilainen mitä THD100. Tuolla tienoilla on kuitenkin sellainen tuonnäköinen kaksinapainen möykky, jossa oli melko paljon töhnää päällä. Täytyypä testata tuota vaikuttaako johtojen liikuttelu.
Mulla oli johdot niin koppurat että vetäsin koneen päälle uudet, siten sain jenkamittarin pelaamaan. Se ylikuum. -valo syttyy ennen kuin edes lämpömittari lähentelee oranssia-aluetta, tiedä sitten missä lämmössä syttyy, ei ainakaan flektit vielä lähteny pyörimään itsellä? Käsikytkimestä flektit päälle ja valo sammu.
minulla taas ylikuumenemisvalo syttyy vasta kun mittari on mykkä. Ajossa ei ole koskaan syttynyt vaikka mittari on näyttäny keltaisen ja punaisen rajaa