Mig hitsauskone

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Mig hitsauskone

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tarttis investoida hitsausvehkeisiin.

Ei, en minä Volvoa hitsaa (vielä) vaan lähinnä tuollaisiin pienehköihin hitsailuihin, peltiä, pakoputkea, henkilöauton helmapeltejä ja maksimissaan 6mm rautalevyä. Millainen kone kannattaisi ostaa. Kuulemma suojakaasu pitäs olla, kaikki haukkuu ydintäytelankaa?

Olisko suositella jotain konetta?
Tulevaisuus on sähköinen
vesa66
Varakuski
Truck: MB 608

Re: Mig hitsauskone

Viesti Kirjoittaja vesa66 »

onhan tuo suojakaasulla varustettu mig hieno mut jos on vähän käyttöä nii aika kalliiksi tulee suojakaasupullon vuokrat.
Poika osti ydintäytelanka koneen 119e keskisen ihmemaasta, aluksi naureskelin mut kun tuli tarvetta hitsata niin kokeilin ja yllätyin positiivisesti.
Toimii hyvin ja sauma on lujaa ja siistiä, hieman enemmän tulee roiskeita mut ei pahasti.
Voin suositella jos käyttöä ei ole hirveesti esim. koko auton uusimista ; )
MB 608 kori Haldin & Rose vm 1970
KAJI
Tosi harrastaja
Truck: Volvo B58 ja MB 406

Viesti Kirjoittaja KAJI »

Kannattaa hakea jostain sammutinhuollosta hiilihappo pullo...
menopeli
Rattiamiraali

Viesti Kirjoittaja menopeli »

Minä oon ostanut hiilihappo sammuttimia vanhalla leimalla olevia 30e/kpl.Ihan hyvää jälkeä tulee.
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tulevaisuus on sähköinen
vesa66
Varakuski
Truck: MB 608

Viesti Kirjoittaja vesa66 »

kyllä nualla jo saumaa teköö, paitti nualla mehupulloolla. sopivat jos pikku jutun juottaa
MB 608 kori Haldin & Rose vm 1970
Carman
Rattiamiraali
Truck: Scania Ajokki Royal
Member id: 134

Viesti Kirjoittaja Carman »

Itse ostin keväällä Migatronicin Automig 273 ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen 8)
Myös kaverini, joka hitsaa työkseen migillä, on kehunut konetta jo moneen otteeseen, helppo säädettävä ja roiskeeton sauma.
Plussaa vielä pitkä (4m) poltinkaapeli ja langansyötön säätö kahvassa!
Kone maksoi keväällä hiukan toista tonnia, iso raha tietysti mutta on sitten iloa vuosiksi.

Kaasuna on vanhasta sammuttimesta tehty hiilidioksidipullo.

Tätä konetta ennen oli Kemppi Migger, ihan kunnon peli sekin mutta moneen hommaan liian pieni, 150A vain...
Scania K112 -88
Ajokki Royal
65-14
Sponsori
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Member id: 22

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

T:Masa
KajNyy1
Vapaaherra
Truck: B10M, Ajokki 7000
Member id: 061
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Ostin Kempin huollosta kunnostetun vaihtokoneen. Tämä menee ohuesta pellisä 6mm asti. tällä koneella ole hitsannut bussin rungon vahvikkeet 6mm terästä runkopalkkien ympäri. Hintaa en varmana muista mutta luokkaa 500€ vuoden takuulla.

Ammattikone jolla tarvittaessa vetelee yhteenpötköön monimetrisiä saumoja. Lankakela 5 kg ei lopu aina kesken. Vuokrattu argonpullo maksaa jotain mutta laite aina käytettävissä vaikka olisi pienikin työ. Laite on 230V 16A valovirtakone.
Liitteet
IM001322.JPG
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
motoku
Ajoneuvos
Truck: scania k114 carrus

Viesti Kirjoittaja motoku »

onhan tuo ydinjätelangan tärvely halvan migin kanssa sellaista hermoja raastavaa touhua, mutta köyhän ei kannatta valittaa jos vaihtoehtoakaan ei ole. olispas toimintatonni perätaskussa, kun kolviostoksille lähtee... on toki pysyneet raudat matkassa, mutta mikä se ladan ja mersun ero taas olikaan???
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Itellä Kempin Minarc, enkä ole katunu ostosta. Kauan kattelin satesen -kahden koneita, mutta ammattilaista uskoin ja tonnilla köyhdyin. Käyhällä kun ei ole varaa halpaan. Virta riittää näihin hommiin, ja kun invertterikone, niin mahtuu melkein hanskalokeroon, eikä jatkojohdot rassaa! Paikallisesta sammutinhuollosta 120e vanha happipullo hiilidioksidilla täytettynä, 2kg jolla hitsasin vuoden, 5kg kelan melkein loppuun. Täytelankaa on tuolla kela jos joku tarvii, rullasta hitsattu 1m. Saa hakea pois, on laatulankaa vielä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Sisu
Rattiamiraali
Truck: Scania K92 Vähämaa

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Mulla muuten sama kuin KajNyy1:llä paitsi että mulla on myös se akkulaturi säädettävällä virralla ja startti apu 200A +24V laturi. Ja nämä siis kaikki tuossa Kemppi Super Kempomatissa. Ja näyttää siinä olevan myös ne katkaisialla valittavissa eri suojakaasut.
j0ri
Rattiamiraali
Truck: K112-Lahti 450 Eagle

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Reddewil: ymmärsinkö oikein, että tuo sinun Minarc on puikkoinvertteri, mutta sulla on siihen mig-poltin ja langansyöttö erikseen, jolloin se toimii mig/mag -vempeleenä? Jos näin, niin kertoisitko hieman lisää systeemistäsi?

Itsekin tässä olen hitsauskamppeita yrittänyt tiirata. Tiedot ja taidot ovat käytännössä nollassa, joten etsin jotain, millä tumpelompikin pääsee helposti alkuun ja voisi saada aikaan muutakin kuin ärräpäitä. Tai no, eipä sitä varmaan harjoittelematta millään kamppeella osaa. Mutta joku monipuolinen hyvillä säätömahdollisuuksilla sen kai olla pitäis..
Törmäsin Italialaiseen Weco Discovery 161 MF monitoimiaparaattiin. Samassa koneessa olisi puikko, tig ja mig/mag mahdollisuus, 230V 16A -sähkölle. Jos oikein ymmärsin, niin siinä vaiheessa kun ainevahvuus ylittää migin rajat, voisi puikolla vielä jatkaa. Tämä olisi mieleinen, mutta yksi pitkä miinus siinä kaiketi on. Alumiinin hitsaus sillä ei taida onnistua? Vai olekohan väärässä? Käsittääkseni alumiinille tarvitaan vaihtovirtaa ja tuosta saa kai tasavirtaa. No, asiahan tietysti selviää, jos huomenna pirauttaisin Wecon jälleenmyyjälle. Alu tarvitsee kaasuksi Argonin, joka taitaa olla huomattavasti kalliimpaa kuin hiilihappo. Olin ajatellut itsekin hiilihappopullon omaksi ostaa, jostain sammutinhuollosta siis, mutta Argonia pitää vielä miettiä.

Huh, hankalaa kun ei ole vielä riittävää ymmärrystä asiasta.. No onneksi ei tarvitse miettiä asiaa lompakon kannalta, se kun on yleensä sen verran tyhjä ettei kalliimpia kamppeita tarvitse edes miettiä! :lol:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
cimo
Tosi harrastaja

Viesti Kirjoittaja cimo »

Luulempa, että Reddewil tarkoitti tällaista:
Kemppi MinarcMic Adaptive
Reddewil
Vapaaherra

cimo kirjoitti:Luulempa, että Reddewil tarkoitti tällaista:
Kemppi MinarcMic Adaptive
Juu tollanen on itellä, ja tuossa näytöllisessä mallissa tais olla mahollisuus alumiinin hitsaukseen. Ratakiskoon oon testannu 0,8 langalla ja en ainakaan omaan käyttöön tartte puikkoa kyllä mitenkään. Ja tuolla hitsaus on niin helppoa että oikein naurattaa =)
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minulla on Rehm booster 170 invertterikone. Puikoilla olen hitsaillut. Todella helppo kone, ei jää puikot kiinni. Koneessa on hyvin toimiva virran automaattinen säätö.

Pellit menee halpis-mig-ydintäytekoneella, mutta kaikki mitä haluan todella kiinni toisiinsa teen tuolla invertterillä.

Rehm-masiinaan saisi lisäkilkkeinä TIG-kahvan ja kaasunannostelijan. Niillä pystyisi alumiinia hitsaamaan. Youtubessa on pätkä, jossa ukko hitsaa kolatölkkejä kiinni toisiinsa TIG-invertterillä. Minun käsittelyssä ne todennäköisesti palaisivat täyteen reikiä.
Liitteet
product_boosterpro_02.jpg
product_boosterpro_02.jpg (26.93 KiB) Katsottu 23767 kertaa
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jan-Erik
Rattimajuri
Truck: Star M1 matkailuauto

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Puikko- ja Migillä alumiinia hitsattessa, käytetään tasavirta. Tigillä vaihtovirtaa.
Hiilidioksiidilla on ominaisuutena jäähdyttää ja se aihettaa ongelmia hitsaussauman aloituksessa, kunnes kappale on lämmennyt ja sitten kun kappale lämpiää alkaa muodonmuutokset. Näissä meidän vehkeissä on materiaalit aika ohkaisia, eikä niihin kannatta syöttää yhtään liikaa lämpöä, jos haluaa siistiä tehdä.

Tuo rosvolinnan Rehm on muuten puikkokoneiden aivan huippua ja sen huomaa kyllä hinnastakin, samalla rahalla taitaa saada 2 kpl keltaista tai oranssia konetta. Rehm on yksi harvoja, jos ei ainoa, invertterikone jolla onnistuu alumiinin puikkohitsaus
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Reddewil
Vapaaherra

Jan-Erik kirjoitti:Rehm on muuten puikkokoneiden aivan huippua ja sen huomaa kyllä hinnastakin, samalla rahalla taitaa saada 2 kpl keltaista tai oranssia konetta. Rehm on yksi harvoja, jos ei ainoa, invertterikone jolla onnistuu alumiinin puikkohitsaus
http://www.powerall.eu/product_categori ... &prid=3603 Voishan tuota kokeilla jos puikkokoneeseen tulee tarvetta. Oranssi http://www.jomatig.fi/store/hitsauskone ... c-220.html Onhan tuossa kai suomilisää ja tehoakin vähän lisää.
Rosvolinna
Vapaaherra

Jan-Erik kirjoitti:Tuo rosvolinnan Rehm on muuten puikkokoneiden aivan huippua ja sen huomaa kyllä hinnastakin, samalla rahalla taitaa saada 2 kpl keltaista tai oranssia konetta. Rehm on yksi harvoja, jos ei ainoa, invertterikone jolla onnistuu alumiinin puikkohitsaus
Hyvä on kone. 800€ siitä pyydettiin, mutta oli esittelykappale ja yksi pikkuruuvi puuttui. Joten hinta putosi pitkällisten neuvotteluiden jälkeen 340 euroon. Oli vissiin myyjällä pieniä paineita jouluruuhkassa, kun asiakkaat hiillostivat jonossa...

PS. Puuttuva ruuvi löytyi pakkauslaatikon sauman välistä.

Pitääpä kokeilla tuota alumiinin puikkohitsausta
Jan-Erik
Rattimajuri

on siinä kempillä hintaa, huhuh. Tig toiminnossa ei edes korkeataajuus (HF) sytytystä. Ja vain vaihtovirtaa ...

Tuolla rahalla saa jo 200A Ac/Dc koneen, nestejäähdytyksellä, pulssilla jne

100% 160A riittää 5 mm puikoille, jotka on jo melkosia telttapuikkoja :lol:
Teräshallien asentajat ja sillanrakentajat käyttävät usein tuon kokoisia laitteita.

Oot muuten saanut Rehmin ihan ilmaseks, jopa alle tehtaan netto hinnan. Onnea siitä!
Ostitko muuten koneen siitä Vihdissä olevasta isosta marketista ...
M1 Matkailuauto
only4pro
Vapaaherra
Truck: Volvo B58 Falcon 430

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Minulla on opettelutarkoituksessa (opetan siis itseäni :) ) hobbyhallista ostettu tuollainen Fema Inverter 165, joka antaa 140A ja on invertteri DC kone.

Pitäisi silläkin onnistua hitsaamaan alumiinia, en tiedä tarviiko siihen sitä TIG, mut sitäkin saa tähän.

Ja kaveriksi ostin tuollaisen automaattisen visiirin. Ne pari kohdetta mitä olen hitsannut niin on tullut hyvä, isoisäkin (joka on muuten tarkka), sanoi että ihan hyvä sauma ensikertalaiseksi...

Hobby hall Fema Inverter

edit: niin ja tässä on tuo hot-start vai mikälie
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Rosvolinna
Vapaaherra

Jan-Erik kirjoitti:.
Oot muuten saanut Rehmin ihan ilmaseks, jopa alle tehtaan netto hinnan. Onnea siitä!
Ostitko muuten koneen siitä Vihdissä olevasta isosta marketista ...
Sitä itsekin ihmettelin kun tinkaus noin hyvin onnistui. En tiedä lopettiko tuo iso lohikäärme-marketti kyseisen merkin edustamisen ja myi lajinsa viimeisen pois nurkista kuljeksimasta.

Kyllä se kassa hieman lappua ihmetteli, mutta työkaluvastaava nyökytteli takavasemmalla ja kassa löi koneeseen 340 ja toivotti hyvät Joulut.
Jan-Erik
Rattimajuri

ei onnistu Femalla aluhitsaus. Puiko ei syty, alupuikko tarttee syttyäkseen korkean virran ja invertterikoneissa "anti stick" estää sen. Koska tuo on dc kone, niin ei onnistu tig hitsauskaan alumiiniin. Alupuikkoja on sitten erilaisia hitsausominaisuuksiltaan, osallla hitsaaminen on helppoa, toisella ei, lähes mahdotonta.

nuo juomatölkit ei sitten tänäpäivänä ole enää alumiinia. Kerran kokeiltiin juottaa pohjassa ollutat reikää ja ensiksi pohja rupes punottamaan lämmöstä ja sitten se hävis kokonaan.

Siellä lohikäärmekaupassa oli niitä Rehmin koneita parivuotta sitten iso rivi ...
M1 Matkailuauto
only4pro
Vapaaherra
Truck: Volvo B58 Falcon 430

Viesti Kirjoittaja only4pro »

jaa, muistaisin että ohjekirjassa luki että voi hitsata myös alumiini, voin muistaa väärin ja voihan ohjekirjakin (tai lähinnä ohje-lappunen, pari sivua) olla väärässä.

edit: lukee sitten varmaan väärin, koska ohjekirjassa lukee: " virtalähde sopii hitsaukseen kaikentyyppisillä hitsauspuikoilla. Selloloosapuikkoja (AWS6010) käytettäessä voidaan käyttää vaan tiettyä virtalähdettä, katso tekniset taulukot."

mitä tuo selluloosapuikko on? teknisessä taulukossa ei ole mitään mainintaa sellaisita.

ja tuosta tigistä sen verran, että tällä voi hitsata ruostumaton teräs, rauta ja kupari
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Falcon
Rattiamiraali

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Kempin 150A migillä täytelangalla hitsailin muutama vuosi sitten museoauton pellit kasaan.Kaasun kanssa
ulkona tuulessa ei suojakaasu laitteet toiminut,mutta täytelanka paloi ihan riittävästi.Saumat kelpasi museo
tarkastuksessa hyvin.
Jos sisällä hitsaillaan,niin tottakai suojakaasun kanssa hitsataan.
Kempin säädettävällä invertteri puikkokoneella hitsasin Scanian apupalkin taakse.
Elikkä niitä hitsauslaitteita pitääkin olla ainakin kaksi,lanka-ja puikkokoneet.
Falcon
Vastaa Viestiin