K113 ja öljynpaine

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

K113 ja öljynpaine

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Mistäköhän johtuu että öljypaine tahtoo tippua niin matalalle, että lähtee valo palamaan taulussa? Tyhjäkäyntikierrokset on n. 600, öljynpaineenvalo ei pala jos auto on kylmä, mutta kun se lämpiää niin alkaa palaamaan.

Moottorin kampiakselille tehty jotain tänä kesänä, kävi helsingissä GT-Motor nimisessä paikassa, jotain ne suurensi (0,5mm) ja jotain ne vaan hioi, oli käynnyt vähän lämpöisenä.

Niin ja syy miksi se kävi siellä niin oli että oli kuudes pytty leikannut kiinni, se vaihdettiin mäntä mukaan luettuna, sitten koeajolenkki ja n. 15km niin hävisi öljynpaineet kokonaan, hinurilla takaisin korjaamolle, josta ne sitten ottivat tuon akselin irti ja laittoivat sen sinne GT.

Tänään huomasin että jos auto on pienessä ylämäessä, niin valo ei syty tyhjäkäynnillä. Käsikaasu ei toimi, pitää katsoa jos ehtii nyt viikolla menemään auton alle katsomaan sitä, saisi sillä ainakin säädettyä tyhjäkäynti siihen 700, silloin ei ole ongelmia.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: K113 ja öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tämähän taitaa olla Scanian ominaisuus. Melko monet tätä kyselee, milloin on syynä pelkkä anturivika, milloin öljypumppu. Miksikähän vaivat kohdistuu K113 malliin, joka toinen vuotaa vettä kannen välistä, lämpenee ja polttaa öljynpainevaloa. Onko kyse tyyppiviasta? Noissa vanhemmissa 112 koneissa taitaa harvemmin olla noita ongelmia.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: K113 ja öljynpaine

Viesti Kirjoittaja only4pro »

eli siis tyyppi vika joku noista, vai kaikki samalla kerralla? eli voiko tuohon jotain tehdä? eli oli juuri tuo viimeinen/takimmainen pytty leikannut kiinni, ilmeisesti juuri koska se oli käynnyt kuumana. En ole nyt ainakaan huomannut että vettä karkaisi, ennen remonttia sai lisätä vähän kokoajan. Nyt ajettu jotain ehkä 3-5tkm remontin jälkeen. Ei syö öljyä (eikä pahemmin tule siis ulos pakoputkestakaan), enkä ole muutenkaan huomannut mitään ekstraa...

eli edessä minulla ei ole mittaria, mutta takana on, ja siellä tosiaan mittari menee lähes nollille kun se lamppu syttyy, en tiedä onko ne saman anturin takana vai onko niillä oma?

niin mietin vaan että kun öljynpaineen kanssa ei ollut minkäänlaista ongelmaa ennen sitä remonttia. käyttivät kaikki pytyt auki, ja on kuulema aikaisemmin jo vaihdettu, sen verran hyvässä kunnossa olivat loput. vaihtoivat siis vain sen yhden pytyn ja männän

EDIT:

nyt löysin tämän: viewtopic.php?f=3&t=2129

pitäisi varmaan katsoa, että onko se siinä se vika, jos näitä on vain yksi. Eli kellossa siis
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: K113 ja öljynpaine

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Tarkista se öljynpaineanturi (öljykello) ensin, minulla oli jo pelkästään johdot ihan surkeassa kunnossa eli vaihdettiin anturi ja korjattiin johdot niin ongelma häipyi saman tien. Scanialta alkuperäinen anturi muistaakseni reilun satasen eli ei ole kalliista osasta kysymys, tarvikkeena varmaan puolet tuosta.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: K113 ja öljynpaine

Viesti Kirjoittaja only4pro »

onko sinulla myös tuolla takana öljypaineenmittari, ja miten se käyttäytyi? ihmetyttää vaan kun vika alkoi rempan jälkeen...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: K113 ja öljynpaine

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

On joo takana. Muistaakseni näytti aika alhaisia paineita tyhjäkäynnillä mutta mulla ongelma ilmeni enemmänkin ajossa - kun vedosta löysäsi kaasun niin valo alkoi palamaan. Ei vain ajon aikana päässyt katsomaan painemittaria :)
Voi olla että ovat rempassa kolhineet johtoja tai vastaavaa, kello löytyy lohkon oikeasta kyljestä suurin piirtein keskeltä. Tsekkaa johdot ensin, se on helppo kotiremontti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: K113 ja öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kannattaa olla tarkkana tuollasessa vaivassa. Eli kunnon mittarilla tarkistaa se paine, eikä uskotella että vika on varman johdoissa. Öljy kun sattuu olemaan melko tärkeässä roolissa siellä moottorissa. Oletko kattonu öljyntason, jos kerran keula ylhäällä ei vilauttele valoa? Mitä ne hio, ilmeisesti kammen kaulan, ja sitten isommat laakerit vai kö? Voihan remontissa mennä likaa öljyn sekaan ja joku kanava tukkoon, sitten tippuu paineet, tai sitten se hiottu kaula ei pidä enää paineta. Mene ja tiedä mutta itseä jännittäis. :shock:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: K113 ja öljynpaine

Viesti Kirjoittaja only4pro »

eilen vein korjaamolle pihalle seisomaan, tänään kävin viemässä avaimet ja kertomassa ongelmat.

syy viennille oli se että ei tahtonut starttia jaksaa pyörittää, pari kertaa päävirtanapin kanssa kun leikki niin lähti taas, eli joku huono liitos jossain.

samalla pyysin että tarkistavat tuon öljynpaineet, kyselin ja sanoivat että on heillä mekaaninen mittari jolla voivat testata.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: K113 ja öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

only4pro kirjoitti:eilen vein korjaamolle pihalle seisomaan, tänään kävin viemässä avaimet ja kertomassa ongelmat.

syy viennille oli se että ei tahtonut starttia jaksaa pyörittää, pari kertaa päävirtanapin kanssa kun leikki niin lähti taas, eli joku huono liitos jossain.

samalla pyysin että tarkistavat tuon öljynpaineet, kyselin ja sanoivat että on heillä mekaaninen mittari jolla voivat testata.
Toivotaan että maadoitusongelma, eikä esim. laakerit hirtä, ja kankeus johdu siitä :roll:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: K113 ja öljynpaine

Viesti Kirjoittaja only4pro »

ei se laakereista johdu, ei niin kun se käyttäyi.

eli eilen vielä kokeilin kun vein sen korjaamon pihalle että lähtee hyvin, silloin takana n. 3h nonstop 100km/h ajoa, poislukien n. tuntia aikaisemmin ollutta 10min tauko, silloin auto käynnissä kuitenkin.

eli silloin lähti kun ei mitään ongelmia. tänään hain kuitenkin toiset akut, kun en tiedä nykyisten tilaa, hinta oli n. 2x 200e sis alv, merkki euroglobe ja koko 180Ah
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: K113 ja öljynpaine

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Meillä K112 -86 vilkuttelee öljynpainevaloa myöskin pitemmän reissun jälkeen.Kojetaulussa on öljypainevalon
lisäksi myös mittari,joka näyttää n.2 kiloo painetta kun tuo valo vilkkuu tyhjäkäynnillä.Anturi vika vissiin valossa.
Olisko öljyn laadulla jotain merkitystä paineisiin,vaihdoin öljyt viimeksi toiseen Mobilin laatuun,niin
paineet lämpimänä oli isommat kuin edellisellä öljyllä.Sattoi olla SAE 10W30 tämä nykyinen.
Falcon
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: K113 ja öljynpaine

Viesti Kirjoittaja only4pro »

kello vaihdettu, olivat kokeilleet mekaanisella mittarilla, vielä 1 kilon paine vaikka kone melkein oli jo sammuksissa. olivat ajaneet sen lämpöiseksi eikä ollut vilkuttanut yhtään.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Vastaa Viestiin