Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Eli pakkaset kovenee, ja itsellä tuli kesällä korvattua nestevuotoa vedellä. Nyt on pakkaskestävyys noin -10 astetta. Tuohan sitten kovemmalla pakkasella hyhmääntyy, mutta meneeköhän se umpijäähän, eli alkaa rikkomaan paikkoja? Ei ole tarkoitus käyttää moottoria kovilla pakkasilla, vedenkierron estyminen ei ole ongelma, vain tuo jäänlaajeneminen. Millaisia pakkaskestoja muilla on?
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja 3510 »

mielestäni nesteen kestävyyden tulee olla vähintään - 20 astetta
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Jep Jep, vettä pois ja glygolia tilalle. Vältät varmuudela murheet. kone lämpimäks, kaikki kierrot auki ja ainakin 10 litraa raakaa nestettä kiertoon. Eipä tartte sit koko talvea murehtia! :mrgreen: :lol: :lol:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Komppaan edellisiä - vettä pois ja glykolia tilalle. Pikkuvaiva verrattuna siihen, että sohjo saattaa saada klemmarit vuotamaan ja nesteet voi löytyä keväällä pihamaalta.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Helppo päästää nestettä ulos webaston letkusta, sitten paisariin raakaa litkua. Koneen käyttöä, ilmausta ja pakkasen kestävyyden mittaus. Itelle riitti n.15l raakaa nostamaan kestävyyden n.-22c:hen. Toki vois olla enemmänkin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Joo tuli vähän huonosti muotoiltua tuo kysymys. Tarkoitus on nostaa tuota pakkaskestävyyttä tuonne -25:een. Mutta nyt kun täällä etelässä pakkaset "yllättivät", eikä ehtisi lähteä maalle nesteitä vaihtamaan niin onko kellään oikeita kokemuksia miten tuo -10 neste käyttäytyy esim. -20 asteessa. Säilyykö hyhmänä, ja milloin alkaa, jos alkaa menemään umpijäähän?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

-10 neste muuttuu jäykemmäksi kuin hyhmä, alkaa letkut turvota ym. Jossakin vehkeessa jääty tyyliin kuin puhdas vesi, niin vähän autto laiha litku.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Syksyllä meidänkin auto heitti nesteet pihalle hajonneen alavesiputken takia.
Nesteet tuli tietysti korvattua pelkällä vedellä.Viime viikolla asia onneksi palautui mieleen.Kävin hakemassa
50 litraa raakaa nestettä ja sekottelin valmiin litkun,joka kestää 36 astetta pakkasta.
Alavesiputken hanasta laskin vanhat litkut ulos.30 litran astiaan laitoin pienen 24v uppopumpun ja
sillä oli helppo täyttää järjestelmä paisuntasäiliön kautta.Sitten kun ei enää mahtunut,laitoin Webaston päälle
niin taas mahtui lisää.Ja kun taas tuli täyteen,niin laitoin moottorin käyntiin.
Annoin lämmetä että termari aukes,jolloin hiukan meni nestettä lisää.
Nestettä mahtuu lähemmäs 100 litraa,että ei sinne muutama litra raakaa nestettä nosta pakkaskestävyyttä
kovinkaan paljon.
Pakkasneste purkissa luvattiin 50/50 sekotus-suhteella litkun kestävän -38 astetta,mutta kokeilin tuon 50/50
suhteen,niin kestääkin vain -24 astetta.Näin siinä kävi kun ei löytynyt Nesteen valmistamaa nestettä.
Elikkä ei välttämättä kannata uskoa mitä purkin kyljessä lukee.
Niin,jos lähtis vaikka Algarveen pärjäis raanavedellä.
Falcon
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Falcon kirjoitti:Syksyllä meidänkin auto heitti nesteet pihalle hajonneen alavesiputken takia.
Nesteet tuli tietysti korvattua pelkällä vedellä.Viime viikolla asia onneksi palautui mieleen.Kävin hakemassa
50 litraa raakaa nestettä ja sekottelin valmiin litkun,joka kestää 36 astetta pakkasta.
Alavesiputken hanasta laskin vanhat litkut ulos.30 litran astiaan laitoin pienen 24v uppopumpun ja
sillä oli helppo täyttää järjestelmä paisuntasäiliön kautta.Sitten kun ei enää mahtunut,laitoin Webaston päälle
niin taas mahtui lisää.Ja kun taas tuli täyteen,niin laitoin moottorin käyntiin.
Annoin lämmetä että termari aukes,jolloin hiukan meni nestettä lisää.
Nestettä mahtuu lähemmäs 100 litraa,että ei sinne muutama litra raakaa nestettä nosta pakkaskestävyyttä
kovinkaan paljon.
Pakkasneste purkissa luvattiin 50/50 sekotus-suhteella litkun kestävän -38 astetta,mutta kokeilin tuon 50/50
suhteen,niin kestääkin vain -24 astetta.Näin siinä kävi kun ei löytynyt Nesteen valmistamaa nestettä.
Elikkä ei välttämättä kannata uskoa mitä purkin kyljessä lukee.
Niin,jos lähtis vaikka Algarveen pärjäis raanavedellä.
Mitä merkkiä ostit? Muuten vaan oon utelias, että oppisin sun :D virheestäs :mrgreen: , ja ostaisin jotain muuta sorttia.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 257
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Jou.Saattoi olla Origo merkkistä nestettä.Saattapi olla Zero parempaa,on Aspon valmistamaa.
Jos löytyy jostain Nesteen valmistamaa,niin heti kyytiin.
Aina olen käyttänyt Nesteen nestettä,mutta nyt sitä ei tähän hätään ollut saatavana,harmi. :roll:
Falcon
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Nyt on nesteet kunnossa. Tuo vanha -12 astetta kestävä neste meni hyhmään jo noin -15 asteessa. Sellaisena se sitten säilyikin täällä max. mitattuun -19 asteeseen. Eli ei rikkonut paikkoja, eikä myöskään aiheuttanut vuotoja liitoksissa. Melkoinen vaiva saada vaan ulos tuota hyhmänestettä, jotta saa uutta tilalle. En ole mitannut, mutta luulisin yli 40 litraa raakaa nestettä riittävän tänne etelän talveen vaikka on lämmityskennot kattokanavissakin, eli kokonaisnestamäärä on varmaan yli sata litraa.
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Falcon kirjoitti:Jou.Saattoi olla Origo merkkistä nestettä.Saattapi olla Zero parempaa,on Aspon valmistamaa.
Jos löytyy jostain Nesteen valmistamaa,niin heti kyytiin.
Aina olen käyttänyt Nesteen nestettä,mutta nyt sitä ei tähän hätään ollut saatavana,harmi. :roll:
Tota Zeroa kävin ostamassa 10 kannun (24,50e) ja koitan viikon lopun aikana keritä testaamaan suhteen mitä kestää.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Jäähdytinnesteen pakkaskestävyys

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Itse hain Tarjoustalosta "Jääkarhua". 10l oli vähän alle kakskymppiä. 50/50-seos kestää refraktometrillä mitattuna -35 astetta.
Vastaa Viestiin