Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Niin, tänne etelään kun tuli aika myöhään tuo talvilaatu, niin jäi jotain 50-100L -5/-15 ja sen päälle tankkasin 200L -29/-34

Webaston tankkia en ehtinyt näin nopeasti ajaa tyhjäksi, pitää laskea se tyhjäksi nyt viikolla.

Mutta tuo sekoitus, olen kuullut että sekoittuu, sekä että kesä olisi painavampi ja se menisi pohjalle.

Onko tietämystä?

Entäs jos se ei sekoitu, ja nyt on -19 yöllä, mutta on luvattu keskiviikosta lämpenevää (ke pitäisi olla -13 ja to -10) meneekö suodattimet tukkoon?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Sekoittuuhan se, jos auto on ajossa. Jos taas seisovaan autoon kävit vaan tankkaamassa talvilaatua, suosittelen, että odotat lauhempia kelejä. Bensalla tietysti voi vähän vahvistaa jos tarvii lähteä ajoon. Kovana pakkastalvena 84-85 tätä käytettiin yleisesti, kun arktinen laatu loppui. 5-10% lupasivat valmistajat lisätä senikäisiin autoihin. Uusiin autoihin bensiinia ei saa laittaa.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja 3510 »

kokemuksesta tiedän että moni pilasi näillä bensa sekoituksilla syöttöpumpun korjauskuntoon
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

kävin tankkaamassa muistaakseni 50L -29, ehkä jotain 150L tankkauksen jälkeen, kävin parin sadan kilometrin ajelulla, sitten tankkasin 200L -29. Olin pitänyt tankkia silloin tietonaan vajaana, odotin sitä -29 mutta kun se tuli vasta toissa viikkona (olisko ollut 20.11?)

Tuon 200L tankkauksen jälkeen on ajettu n. 10km ja auto oli viime viikonloppuna ensin about tunti webasto päällä, sekä sitten vielä auto käynnissä tunnin verran (+webasto samaan aikaa lisää) kun kävin pesemässä.

Pitää perjantaina lähteä ajoon, sentakia ihmettelen... täällä näyttää nyt mittari -18.3

Pitää huomenna lähteä hakemaan varastoon uudet suodattimet, webastossa oli kesälaatua, kun en kerkenyt sitä käyttämään riittävän nopeasti. Huomenna pitää siihen hakea uutta suodatinta, ja tyhjentää tuon päivätankin.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

re tunnus numeron vaihtaminen bkf867 numeroon 3510

Viesti Kirjoittaja 3510 »

en ymmärä näistä tietokoneista yhtään mitään siksi rohkenin kääntyä sinun puoleesi
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

only4pro kirjoitti:Pitää huomenna lähteä hakemaan varastoon uudet suodattimet, webastossa oli kesälaatua, kun en kerkenyt sitä käyttämään riittävän nopeasti. Huomenna pitää siihen hakea uutta suodatinta, ja tyhjentää tuon päivätankin.
Onkos nuo Webaston suodattimet tulleet laitteen mukana, vai ovatko asentajasta riippuen erilaisia? Itsellekin pitäisi suodatin vaihtaa, mitenkähän montaa mallia löytynee? Että osaisi ostaa oikean mallisen. Vehje on tuo tuttu 2010
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Itse pitää tuntea mitkä mallit sopii...

Nämä pitäisi kaikki sopia:

Hengst E21K
Fram C11963PL
Fleetguard FF5057
Mann & Hummel P609
Tehofilter 7116

Noista en ota vastuuta sopiiko, mutta mitä olen googlannut niin noi 'pitäisi' sopia.

Strategiset mitat:

Korkeus: 66mm
Halkaisija: 55mm
Yläreikä: 10mm (jokin noista suodattimista on 16mm mutta merkattu sopivana)
Alareikä 10mm (jokin noista suodattimista on 16mm mutta merkattu sopivana)

Kuva
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Rölli B10M:n tankissa oli kesälaatua. Kävimme eilen kaupoilla -20 pakkasessa. Laitoin Weban päälle - kävi muutaman minuutin ja sitten sammui. Toistin käynnistämisen muutaman kerran ja sitten kone jäi tulille. Weban kylkiluukussa tuli ilmeisesti sen verran lämmin, että kesälaatu muuttui juoksevaksi. Suodatin sijaitsee sivuluukun yläreunassa. Autossa ei ole päiväsäiliötä Webastolle, vaan kaikki otetaan samasta tankista.

Auto lähti normaalisti käyntiin kolmen vartin Webaamisen jälkeen. Muutama hetki tyhjäkäyntiä ja matkaan. Teimme parin kymmenen kilometrin lenkin kesälaadulla etsien tarpeeksi korkealippaista huoltoasemaa, jossa sattuisi olemaan talvilaatua.

Löytyihän tuo - talvinaftaa tankkiin ja auto takaisin kotipihaan.

Kyllä ne kesä- ja talvilaadut sekoittuvat keskenään. Mikäli putkistoon ja suodattimiin on jäänyt kesälaatua kannattaa antaa auton antaa tyhjäkäydä lämpimäksi, ennen kuin lyö nilkan suoraksi. Muuten voi parafiinikiteet tukkia suodattimet.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
[Volvo B57]
Vapaaherra
Viestit: 72
Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
Truck: Volvo B57 Wiima M300
Location: Espoo
Viesti:

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja [Volvo B57] »

Henkilöauton ohjekirjassa mulla lukee että erittäin kylmällä dieseliin saisi laittaa puolet lentopetrolia :?: . Moottori on CDI, joten saattaa olla että siinä on pumpuissa vähemmän liikkuvia osia, jotka tarvitsevat voitelua.

Tähän vanhaan bussiin uskaltaisin kokeilla. Jäi nimittäin kesälaadut tankkiin ja ei ole käynnistelemistä ennen plussakelejä. Lämmittimen polttoöljyn ehdin vaihtaa -15 dieseliin. Toisaalta nyt ei ole tarvettakaan ajella...
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Äsken kun ajelin töihin, niin radiossa sanottiin, että kesä- ja talvi laadut sekoittuva, kun lämpötila on molemmissa -6 c, sen alla ei kuulemma sekoitu. Onneksi meille luvattiin to. muutamaa astetta pakkasta, hyyty meinaan vaan paku eilen matkalla kotio :evil: , täytyy tankata sen verran harvoin että on kesänaftat vielä. :wink:

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mielestäni sekoittuu, kunhan on alle huonomman samepisteen, kun eihän se sameana voi sekottua =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

itsellä hyytyi tuo tupperware eli vw bora, oli -5/-15 tankissa. Olisi pitänyt hälytyskellot soida jo kun webasto lopetti toimintansa... täällähän oli viikonloppuna jotain -20, nyt näyttäisi olevan 'vain' -15.

nyt on borassa -29/-34, luulisi pärjävän tämän talven...


niin ja alkuperäiseen, eli tankattasessa superia, oli lämpötila jokunen aste pakkasella, eli luulisi että olisi sekoittunut. ja seuraavana päivänä oli melkein plus asteteita, ja silloin oli auto pienimuotoisessa ajossa, eli olisi pitänyt sekoittua.

no huomenna luvattu lauhempaa, jotain -8 päivällä, pitää tyhjentää tuon webaston päivätankin ja pistää auto tulille. Varmuudeksi kävin hakemassa uudet suodattimet, oli vähän alta kympin kappale (moottorille siis)

webaston suodattimista: kävin tuon listan kanssa paikallisessa varaosaliikkeessä, ne tunnisti noista koodeista neljä kappaletta, mutta eivät saa tilattua. Joko oli tehdastilaus, tai sitten oli "ei kuulu tukkurin sortimenttiin". Yrittivät kyllä, esim Hengst on heillä ns. pääsuodatinmerkki, kone tunnistaa sen mutta ei saatavilla.

Kävin paikallisessa raskaankaluston korjaamolla, löytyi tuo FRAM (kuten edellisellä kerralla) hyllyllä, hinta jotain päälle kympin
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Lauhtuihan se kuitenkin vähäksi aikaa. Aamulla -4. On mukava ajella, kun on pakkasta. Tavallisesti täällä on näihin aikoihin koettu jo ensimmäiset kaljamakelit. Tottas niitä on sitte ennen joulua.

Kyllä nuo kaksitahtibensan laittaminen dieselin joukkoon kannattaa pitää niinä konsteina, jotka otetaan käyttöön sitten, kun keinot loppuvat. Tienpäälle ei ole mukava jäädä ja aina parempi, että auton omalla voimakoneella pääsis kotio, vaikka kepulikonsteilla. :mrgreen:
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Kyllä wanhan opel vectran 2.5l diesel turbon ohjekirjassa lukee jotta saa polttoaineeseen sekottaa bensaa.
Taitaa näinä päivinä vaan olla ongelmana ettei kukaan enää tiedä mitä polttoaineet sisältää ainakaan liiasta tiedoituksesta ei öljyyhtiöitä voi syyttää.
Mutta jospas ne ei enää itsekään tiedä mitä myyvät :?
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

pistin webaston kotelon sisään sisätilalämppärin (näin jo edessäni vakuutusyhtiön korvaushakemus palovahingosta, "...lämmitin puhalsi lämmintä ilmaa suoraan polttoainetankkia päin...") niin lähti webasto tulille, webasto pyöri siinä sen reippaan puolituntinen ja auto lähti kun palmun alta. Annoin auton käydä n. 1100R/min toisen puolituntia, sitten lähdin sellaiselle 20km lenkille, hyvin näyttää pelittävän. Nyt -5.8 ulkona, huomenna kai luvattu vähän lauhempaa vielä...

huomenna sitten n. 200km matka, eli silloin häipyy varmasti viimeiset kesälöpö tankista.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja ansa »

kokeilin herättä omaa webastoa kesälaadulla ,mutta ei edes pientäkään tohahdusta ja pakkasta enää vain -8 ,saa unohtaa pikkujouluretken jos ei tule joku helleaalto ,ei millään viitsi ruveta leikkimään tuon bensan kanssa kun tahtoo aina olla huono lopputulos pumpulle ja suuttimille.
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Sama tilanne täällä että kesänaftat oli tankissa ja webastot ei starttaa, laitoin kuumailma puhaltimen (semmonen föönin näköinen) tohottamaan suoraan weban pakoputkesta niin kauan että laitteen pinta oli tulikuuma niin johan lähti molemmat käyntiin, kanistereilla kuskasin sitten talvilaatua tankkiin ja kun moottori oli tarpeeksi kuuma niin auto käyntiin ja näin sain sekoiteltua kesätalvi laadut keskenään myös päivätankissa, sen jälkeen webastot oli päällä pari päivää... saa nähdä lähteekö tänään käyntiin kun alkaa taas "viikonloppu" rakentelut!
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Vitut mikään lähteny käyntiin... ei muutakun "pakkosyötöllä" 650 asteista föönillä weban sisään 5 minuuttia niin johan näytti taas kesältä!!! :twisted:

Nyt auton sisällä 15 astetta ja ulkona 10-!

35 litraa kumosin talvi naftaa tankkiin ja auto oli pari tuntia käynnissä... katotaa parinpäivän päästä mitä kuuluu!
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja happa66 »

ansa kirjoitti:kokeilin herättä omaa webastoa kesälaadulla ,mutta ei edes pientäkään tohahdusta ja pakkasta enää vain -8 ,saa unohtaa pikkujouluretken jos ei tule joku helleaalto ,ei millään viitsi ruveta leikkimään tuon bensan kanssa kun tahtoo aina olla huono lopputulos pumpulle ja suuttimille.
Kuulin tuolta "kyliltä" vanhalta kansalta, että 2-tahti öljyä sekaan (10%) niinn johan pumput ja suuttimet saa voitelua. Koitettu on -86v mersussa vahingossa tankattu bensaa ja toimii pumppu ja suuttimet vieläkin. Raaka pensahan on vihon viimeistä kamaa suuttimille, mutta kun lantraa sen 2-tahti öljylla, niin jo vot tykkää suuttimekki. (ja pumppu)

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja ansa »

happa66 kirjoitti:
ansa kirjoitti:kokeilin herättä omaa webastoa kesälaadulla ,mutta ei edes pientäkään tohahdusta ja pakkasta enää vain -8 ,saa unohtaa pikkujouluretken jos ei tule joku helleaalto ,ei millään viitsi ruveta leikkimään tuon bensan kanssa kun tahtoo aina olla huono lopputulos pumpulle ja suuttimille.
Kuulin tuolta "kyliltä" vanhalta kansalta, että 2-tahti öljyä sekaan (10%) niinn johan pumput ja suuttimet saa voitelua. Koitettu on -86v mersussa vahingossa tankattu bensaa ja toimii pumppu ja suuttimet vieläkin. Raaka pensahan on vihon viimeistä kamaa suuttimille, mutta kun lantraa sen 2-tahti öljylla, niin jo vot tykkää suuttimekki. (ja pumppu)

a-p
siis normi moottoriöljykin ajaa ihan saman asian ja sekoittuu ihan yhtä hyvin naftaan ,mutta kun liikutaan tuolla alueella että polttoainetta manipuloidaan niin tuo öljyn lisäys on taas suodatettavuuden kannalta huonoa , kun liikutaan sillä lämpötila-alueella jossa parafiini erottuu niin kaikki sakea vain tahtoo jäädä suodattimiin ,normaali oloissahan tuo öljy menee hienosti polttoaineen mukana.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Alkaa menna usko, eilen 200km lenkki, webasto paalla kokoajan, ja viela parkissa tunnin kaytin webastoa, tana aamuna kavi puoli minuuttia ja sammui. onneksi oli auto lammin, lahti kayntiin kun kesakelilla. pidin autoa puolisentuntia kaynnissa, niin lahti webastokin... akusta ei pitaisi olla kiinni, ctek oli kiinni kokoajan.kai se on huomenna tyhjennettava tuo paivatankki ja pistettava talvilaatua sisaan suoraan.

Ps pikkasen voi olla vaikea lukea, mutta jostain syysta en saannut aakkosia tahan... puhelimena lg gw620 etna @ android 1.5

Edit: nyt sitten löytyi ääkköset jostain... ehkä en osaa käyttää tätä
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Kyllä tuo hyytyminen johtuu pääsääntöisesti polttoaineputkien läpimitasta, ohuet putket jäätää helpommin, Webastojen putkethan ovat aika ohkasia
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

Jees ja alipaineinen putki hyytyy helpoimmin.
Ja usein suurenkin paineen tuottavan pumpun tuottama alipaine on hyvinkin olematon.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Kerran olin matkalla Tahkolle Chevyn vanilla, vahingossa tankkasin kesälaatua ja pakkast oli pälle 20. 80 vauhdiss toimi hyvin, mut 100 tuli ongelmia, viima jäädytti imuputken ja piti hidastella. No eipä tullut ajeltua ylinopeutta
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Sekoittuuko kesä ja talvilaatu?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

http://www.neste.fi/binary.aspx?path=25 ... &version=4
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 707%2c3361
Tiisseliäkin montaa eri plaatua.
2020 webasto on siitä huono kun kierrättää ainetta melkosella vauhdilla, niin jos se pieni suodatin ahistaa vähänkin, niin varmaan hyytyy. Itellä lekkeristä tupaöljyllä käyttäessä näkee läpinäkyvästä suodattimesta ja letkusta aineen käyttäytymisen hyvin. Webaston kotelon lämmitys auttaa. Tai sitten kantaa lämpimästä 30l lekkerin, niin pärjää hyvin =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin