ilmalämpöpumppu linjuriin...
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Sisäyksikön asennus alkoi purkutöillä. Oviaukon päällä olleet rumat kattokanavakotelot ja kanavapuhaltimet lensivät pihalle samaten kello ja stop-taulut. Karmea siivo syntyi kun kaikki pölyt levesi pitkin autoa. Kanavakotelot piti purkaa jotta etuosan kattoon saadaan riittävästi leveyttä, sisäyksikkö on 80cm ja tilaa oli vain 50cm. Tuo kohta on muutenkin ollut vähän keskeneräisen oloinen jo pidempään. Täytyy tehdä koko auton levyinen maskilevy johon sisäyksikkö ja kuskin peili kiinnittyy. Harmittaa kun ei ole enää saatavana tä'smälleen samanlaista kalustelevyä jolla maski tehtäisiin. Nyt joutuu pakosta vähän soveltamaan.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
kumminka päin kannattas ulkoyksikkö asentaa, puhaltaa auton alle vai tekee reijän sivuluukun kylkeen josta puhaltelee ulos. Arvelin laittaa puhaltelemaan koneeseen päin niin välttyy kyljen ritilöiden tekemiseltä. Myös puhtaanapysyminen ja puhdistus on noin päin helpompi. Toisaalta jos joku laittaa teltan auton viereen niin ei puhalla sitäkään nurin. Ja vielä sekin puoli pitäs huomioida että talvella lämmityskäytössä jos puhaltaa koneeseen niin jäähdyttää sen absoluuttiseen nollapisteeseen eikä lähe käyntiin vai onko kaukaa haettua 
värkkäsin muovipintaisesta vanerista suojalaatikon jossa ulkoyksikkö pysyy puhtaana. Aikamoinen suunnittelu on että saa ilman kiertää tarpeeksi.

värkkäsin muovipintaisesta vanerista suojalaatikon jossa ulkoyksikkö pysyy puhtaana. Aikamoinen suunnittelu on että saa ilman kiertää tarpeeksi.
Tulevaisuus on sähköinen
- Ambulance
- Tosi harrastaja
- Viestit: 48
- Liittynyt: 24 Maalis 2010 22:26
- Truck: Scania 112 Kutter 9
- Location: Raahentienoo
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Minä suunnittelin eilen Tampereella koritehtaalla käydessä että laitan keskelle autoa katolle Dometicin suurimman ilpon...1 reikä vaan kattoon ja sähköpiuha sille ja avot.!! Sisäyksikkö puhaltaa 4 ään suuntaan ja on vieläpä siistin näköinen 

Scania Carrus 602
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Tuota mietin itekkin, että sehän jäädyttää vaihelaatikon, kun puhaltaa oikeasti niin jäätävää lämmityskäytössä. Kesällä kun jäähdyttää, niin laatikon öljyt kiehuu =) Mulla ottaa ilman ipin alta ja puhaltaa "kardaanitunneliin" ja alas. Pitäs vielä skooppi rakentaa reiän päälle helmakoteloon.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Laitelkaapa kuvia noista toteutuksistanne niin sais vinkkejä miten tehä 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
mulla on tuo ulkoyksikkö tankin ja lattian välissä olevassa tilassa ,tuntuu toimivan hyvin ,pysynyt puhtaanakin ,tuo etuakselin yläpuolihan on tunnetusti alipainen paikka autossa ajon aikana ,olen käyttänyt myös ajonaikana viilennykseen , mutta silloin täytyy tuo kondenssiveden poisto suunnitella siten että kun ilposta lähtee niin menee ensin riittävästi alaspäin ennen pitkiä sivuvetoja.sisäyksikkö on mulla tuulilasin yläreunassa puhaltaen taaksepäin ,ei tahdo kumminkaan riittää auton perään asti vaikka kaikki ilmanpoistot ovatkin siellä.
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
No jopas, tilasin Ultimaten tarjouksesta 10 Pro Plus Basic FP ilmalämpöpumpun. Sieltä tulikin 13 Pro Plus Basic FP samaan hintaan!
Ei se mitään, sisä-/ulkoyksikkö ovat molemmissa saman kokoisia, eikä virran kulutuskaan noussut ku 40w (n.4%).
Lämmitys ja viilennys tehot nousi n.28%

Ei se mitään, sisä-/ulkoyksikkö ovat molemmissa saman kokoisia, eikä virran kulutuskaan noussut ku 40w (n.4%).
Lämmitys ja viilennys tehot nousi n.28%

Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Ulti lähettää ilmeisesti aina pari pykälää isomman koneen. Tai ihan minkä vaan, mikä sattuu varastossa lojuvan.
Minua ei haitannut - 9-mallin tilalle tili 12 samaan hintaan. Olisivat tietenkin voineet ilmoittaa.
Minua ei haitannut - 9-mallin tilalle tili 12 samaan hintaan. Olisivat tietenkin voineet ilmoittaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Viime viikolla soittelin ultille ja sanoivat että kontti saapuu huhtikuussa ja siinä pitäisi olla kyydissä pro8 basic mallia!
Kysyin sitten että miksi teillä on sivuilla ilmoitus tuosta mallista vaikkei sitä ole saatavilla, täti sano että se on jäänyt sinne viime päivityksellä, sanoin että kun siihen on viime päivityksellä tullut talvitarjous tammi-helmikuulle just tolle mallille vaikkei sitä ollut edes syksyllä, siihen täti mumisi jotain mistä en saanut selvää
...no saa nähdä miten käy huhtikuussa!
Kysyin sitten että miksi teillä on sivuilla ilmoitus tuosta mallista vaikkei sitä ole saatavilla, täti sano että se on jäänyt sinne viime päivityksellä, sanoin että kun siihen on viime päivityksellä tullut talvitarjous tammi-helmikuulle just tolle mallille vaikkei sitä ollut edes syksyllä, siihen täti mumisi jotain mistä en saanut selvää

...no saa nähdä miten käy huhtikuussa!
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Miksi te ostatte noita ultin pumppuja kun tuntuu sanomista olevan toimituksissa ja osalla mennyt heti rikki. Jotenkin en luota tuohon toimintaan ja äskeisen jutun jälkeen vielä vähemmän.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Ainut syy ostaa ulti silloin 5 vuotta sitten oli HINTA . Kenelläkään ei vielä silloin ollut kokemuksia toimiiko moinen viritelmä kulkurissa , joten tavoittena oli mahdollisten tappioiden minimointi
. Ei silti voi tänäpäivänäkään moittia tuota silloista hinta/laatusuhdetta . Viisi vuotta käytetty etelän talvessa n. 5kk/talvi ja säästöt sähkölaskussa "normaalilämmitykseen" varraten 30-40€/kk joten tuntuu että on jotenkin jo hintansa tienannut tähänmennessä






- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
tämä selitys kelpaa hyvinIRJA kirjoitti:Ainut syy ostaa ulti silloin 5 vuotta sitten oli HINTA . Kenelläkään ei vielä silloin ollut kokemuksia toimiiko moinen viritelmä kulkurissa , joten tavoittena oli mahdollisten tappioiden minimointi![]()
. Ei silti voi tänäpäivänäkään moittia tuota silloista hinta/laatusuhdetta . Viisi vuotta käytetty etelän talvessa n. 5kk/talvi ja säästöt sähkölaskussa "normaalilämmitykseen" varraten 30-40€/kk joten tuntuu että on jotenkin jo hintansa tienannut tähänmennessä
![]()
![]()


Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Niin - samoista Kansantasavallan tehtaista ne kaikki koneet ovat lähteet. Toiset maahantuojat hoitavat takuut ja tuotevastuun kunnolla ja toiset ei. Suoraan verrannollinen myyntihintaan.
Tallini seinällä pärisee kolmatta vuotta Ultilta muutamalla satasella ostettu Gree:n valmistama kone. Ei moitteen sijaa - hyvin on toiminut.
Rölli B10M:n olen hankkinut Chunlan-halpiksen. Siitä ei ole vielä käyttökokemuksia. Kylillä kehuvat toimivaksi - aika näyttää...
Tallini seinällä pärisee kolmatta vuotta Ultilta muutamalla satasella ostettu Gree:n valmistama kone. Ei moitteen sijaa - hyvin on toiminut.
Rölli B10M:n olen hankkinut Chunlan-halpiksen. Siitä ei ole vielä käyttökokemuksia. Kylillä kehuvat toimivaksi - aika näyttää...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Joku muukin merkki kelpaisi minulle kunhan vain löytyisi matalalla ulkoyksiköllä(42,5cm)!
...no sen takia kun se mahtuu tonne vanhoolin lattian ja tankin väliin eikä tartte uhrata luukkuja!
...no sen takia kun se mahtuu tonne vanhoolin lattian ja tankin väliin eikä tartte uhrata luukkuja!
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Kompuralla takuu 36 kk ja hinta vain 199€. Siinä ei korkealta tipu jos joku menee pieleen! Enkä vihti panostaa hirveesti laitteeseen kun käytän ainoastaan kesäkaudella harvakseltaan.Lahti32 kirjoitti:Miksi te ostatte noita ultin pumppuja kun tuntuu sanomista olevan toimituksissa ja osalla mennyt heti rikki. Jotenkin en luota tuohon toimintaan ja äskeisen jutun jälkeen vielä vähemmän.
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
-
- Kuski
- Viestit: 26
- Liittynyt: 08 Heinä 2007 22:27
- Truck: volvo b9m kiitokori
- Location: Tornio/himanka
- Paikkakunta: lappi
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
tossa ultin pumpussa kompurantakuu on 36 kk mutta takuu ei sisällä korjausta eli itte pitää kompura vaihtaa jos hajoaa.
niin ja takuu ehdoissa on maininta että ammattilaisen pitää huoltaa laite kerran vuodessa
niin ja takuu ehdoissa on maininta että ammattilaisen pitää huoltaa laite kerran vuodessa
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Kyllä minäkin olen ultin pumppuja katsellut,mutta Panasonicin kävin hakemassa Espoon K-Raudasta.699€.
Mielestäni ei paha hinta 9-mallista.Pitäisi riittää 60-120 neliöiseen hökkeliin.Kai se bussiinkin riittää.
Meillä on kummassakin talossa Panasonikit ja hyvin ovat toimineet jo vuosia.
Nyt sitten odotellaan sopivia asennusilmoja,jos malttaa.
Mielestäni ei paha hinta 9-mallista.Pitäisi riittää 60-120 neliöiseen hökkeliin.Kai se bussiinkin riittää.
Meillä on kummassakin talossa Panasonikit ja hyvin ovat toimineet jo vuosia.
Nyt sitten odotellaan sopivia asennusilmoja,jos malttaa.

Falcon
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Kyllä on oma hommansa vetää noita putkia letkuja ja johtoja konehuoneesta tuulilasin yläreunaan. Koko eilinen päivä hurahti noiden kanssa leipoessa, kondenssiveden poistoreitti löytyi A-pilarin sisällä kulkevasta letkusta, samaa pilaria pitkin kaasuputket ja välijohtokin mahtuu kunhan taittelee siihen uuden suojakuoren. Kaasuputket kiemurtelee näkymättömissä koko matkan mutta ihan itsestään ne ei kyllä sinne tullut. Pari viikkoa joutuu odottelemaan uusia yläosan kalusteita jotta saa sisäyksikön paikalleen.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Pukkaahan kuvia näytille, nyt meinaa kuulostaa niin pro:lta tuo asennus! Tuliko paljon mittaa noille kaasuputkille?Lahti32 kirjoitti:Kyllä on oma hommansa vetää noita putkia letkuja ja johtoja konehuoneesta tuulilasin yläreunaan. Koko eilinen päivä hurahti noiden kanssa leipoessa, kondenssiveden poistoreitti löytyi A-pilarin sisällä kulkevasta letkusta, samaa pilaria pitkin kaasuputket ja välijohtokin mahtuu kunhan taittelee siihen uuden suojakuoren. Kaasuputket kiemurtelee näkymättömissä koko matkan mutta ihan itsestään ne ei kyllä sinne tullut. Pari viikkoa joutuu odottelemaan uusia yläosan kalusteita jotta saa sisäyksikön paikalleen.
Paikkana tuo etupää on varmaan paras, itse en siihen ryhtyny juuri tuon asennuksen vaikeuden vuoksi. Toki itsellä ois voinu hyödyntää kattokanavia putkien vetelyssä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Joku probleemi on tuolla galleriassa kun tulee vaan ilmoitus että edellistä kuvaa ei voitu sijoittaa paikalleen. Ylläpito selvittää asiaa.Reddewil kirjoitti: Pukkaahan kuvia näytille, nyt meinaa kuulostaa niin pro:lta tuo asennus! Tuliko paljon mittaa noille kaasuputkille?
Paikkana tuo etupää on varmaan paras, itse en siihen ryhtyny juuri tuon asennuksen vaikeuden vuoksi. Toki itsellä ois voinu hyödyntää kattokanavia putkien vetelyssä.
Meinasin itekki vetää kattokanavien sisällä mutta olis joutunu vetää niin pitkästi ja hankalasti keittiökaappien takaa alas että päädyin tekemään vielä "vaikeimman kautta"
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
ilppiprojekti valmis. Ulkoyksikkö vaihdettiin vielä toiseen kun ensimmäinen ei alkanu lämmittään, jäähdytti vain. Ulkoyksikön johto ja kaasuputket laitettiin kiepille siten että yksikön voi nostaa pois paikaltaan auton viereen jos jotain isompaa pitää huoltaa. Laitan kuvia kunhan pienennän ne galleriaan sopiviksi. Asentaja oli venemiehiä niin sitä kiinnosti kovasti pyöriikö pumppu invertterillä ja pyörihän se, pidettiin lämmityskäytöllä aika pitkään. Kyllä remmit kiljahti kun löin koneen käyntiin pitkän lämmmityskäytön perään. Täytyy kesällä testailla jäähdytyskäyttöä akkujen varassa kauanko pysyy kylmänä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Koekäyttöä.
Ylläpitotoiminto 8/10c on mainio. Kaukosäätimessä on nappi josta panamalla bussi jää "standby" tilaan, lämpö laskee tuonne 10 asteen tietämille ja siellä on tosi paljon mukavampaa touhuta kaikenlaista. Sisäyksikkö tuli pakosta vähän nokalleen joten ylimmäinenkin vaakapuhallus puhaltelee alaviistoon. Aivan peräseinään asti ei puhalla lämmintä mutta ei siellä kylmäkään ole.
Ylläpitotoiminto 8/10c on mainio. Kaukosäätimessä on nappi josta panamalla bussi jää "standby" tilaan, lämpö laskee tuonne 10 asteen tietämille ja siellä on tosi paljon mukavampaa touhuta kaikenlaista. Sisäyksikkö tuli pakosta vähän nokalleen joten ylimmäinenkin vaakapuhallus puhaltelee alaviistoon. Aivan peräseinään asti ei puhalla lämmintä mutta ei siellä kylmäkään ole.
Tulevaisuus on sähköinen
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Mitenkäs toimii jäähdytyskäytössä kondenssiveden poisto, ettei vaan tulvi lattialle kun yksikkö on nokallaan.Lahti32 kirjoitti:Sisäyksikkö tuli pakosta vähän nokalleen joten ylimmäinenkin vaakapuhallus puhaltelee alaviistoon.
Hienosti olet muuten toteuttanut asennuksen!
Mun täytyisi etsiä omassa autossa uusi paikka ulkoyksikölle, nyt vie turhan paljon tavaratilaa. On vaan vähän ahtaat tilat tuolla tuuppari-Scanian etu- ja takapäässä, keskellä sitten tilaa vaikka kuinka, mutta tavaratiloillekin olisi käyttöä.
Sisäyksikön ajattelin siirtää ihan takaseinään.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
ei oo päässy vielä kokeilee pitkää jäähdytyskäyttöä et tuleeko ongelmaa kondenssiveden poistossa. Jos tulee niin täytyy tehdä laitteen alle sellainen kiila jolla se tulee suoraan. Putkiin jäi vähän varoja tätä varten.
Tulevaisuus on sähköinen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Mitenkäs teillä on riittänyt bussissa lämpöä pelkän ilpin varassa?
Ulkona on -9 ja sisällä +11c, keulassa enää +7c
Pyynti 30 asteessa eli täysillä on ja siinä hissukseen puhaltelee vaikka volumekin on tilattu suurimmalle
tuolla 8/10 asteen ylläpitotoiminnolla pitää kyllä +10 asteessa hyvin, johtunee siitä että puhaltaa täysillä koko ajan. Ei tämän varassa näköjään pelkästään pärjää enää -10 asteen pakkasella vaan on laitettava Primus tulille
tankkasin tänään vielä vedet tankkeihin
joten paree on pysyä plussan puolella koko loppukevään
huomenna lähdetään Lappiin hiihtolomalle, siellä se testataan onko ilmalämpöpumpun ja Primuksen yhdistelmä hyvä hiihtolomareissuille.
On se kyllä aika erilainen toimintaympäristö ilmalämpöpumpulle tällainen bussi verrattuna perus taloon. Sulatusjaksojen aikana ehtii lämpö laskea ja täysiä pitää puhaltaa että lämpö siirtyy peräseinään saakka. Mutta kun vertaa sitä miten kylmä on bussissa 3 kilowatin sähköpattereilla -10 asteen pakkasella niin luksustahan tämä on
kun virtaa verkosta lähtee vaan 1400 wattia.
Ulkona on -9 ja sisällä +11c, keulassa enää +7c

Pyynti 30 asteessa eli täysillä on ja siinä hissukseen puhaltelee vaikka volumekin on tilattu suurimmalle




On se kyllä aika erilainen toimintaympäristö ilmalämpöpumpulle tällainen bussi verrattuna perus taloon. Sulatusjaksojen aikana ehtii lämpö laskea ja täysiä pitää puhaltaa että lämpö siirtyy peräseinään saakka. Mutta kun vertaa sitä miten kylmä on bussissa 3 kilowatin sähköpattereilla -10 asteen pakkasella niin luksustahan tämä on

Tulevaisuus on sähköinen