Outo käynnistysongelma

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Outo käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

En usko että putkissä näkyy märkiä kohtia, ja toisaalta ei vuoto paljastu välttämättä paineilmallakaan. Nafta kun ei tule niin pienestä reijästä ku ilma, ja alipaineella se imee mikroskooppisesta reikulista ilmoja. Ei muuta ku nylokkiputki tankilta lasikupille, niin pelaa!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Outo käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Päivitystä tilanteeseen. Nyt kun auto on ollut taas ulkona, vika paheni huomattavasti. Käynnistys pumppaamllakaan ei meinannut onnistua millään. Ja kun sitten lopulta onnistui, tyhjäkäynti pelasi hyvin. Lähdin ajamaan hallille taas lisää tutkittavaksi ja moottori sammui 3-4 kertaa matkalla aina ylämässä tai kun muuten tarvittiin kiihdytyksessä lisää potkua. Ylämäkeen, loivaankaan, ei meinannut päästä millään. Lopulta pienillä vaihteilla ja 1500 rpm kierroksilla narrailemalla auto nilkutti 10 km matkan. Lähti sentään käyntiin aina kaasu pohjassa starttailemalla.

Kun pääsin sisälle lampimään ja aloin tutkia pumpun nurkilta mahdollisia vuotoja, huomasin laskikupin rungon liitoksen olevan kostea. Tämä oli ainoa kohta, johon en ollut uusinut tiivistettä, koska ne loppuivat, kun kaikki banjopulttien tiivisteet oli letkujen päistä uusittu. Putsasin sen rätillä ja näin siellä alumiinitiivisteet. Sain keploteltua 19 mm hylsyn kiinni pulttiin ja kas - pultti kiertyi ihan selvästi tiukemmalle, sain sitä käännettyä räikällä 2 kertaa.

Sitten vielä varoiksi ilmasin hieman suodattimen ilmaruuvista ja kone lähti 5 sekunnin starttauksella käyntiin. Se kävi hyvin jopa aivan alikierroksilla, alle 400 rpm ja otti kierroksia herkästi. Ei kun työkalut kasaan ja koejolle. Auto kiihtyi aivan kuin parhaina päivinään, ylämäissä voi kiihdyttää ja vedättää liian isoilalkin vaihteilla ja kaikki toimi niin kuin pitikin. Auto takaisin ulkoparkkiin ja vuorokaudeksi seisomaan.

Tänään sitten illalla autolle ja Webastoa 3 varttia ja käynnistysyritys ja auto pamahti käyntiin aivan kuin kahvitauon jäljiltä 8) :!: Käyttelin sitä siinä vajaan tunnin akkuja lataillakseni ja ei mitään ongelmaa.

Summauksena: Lasikuppisuodattimen kiinitys oli siis löystynyt banjostaan ja fuskasi ilmaa sisään. Pakkanen pahensi vuotoa ja toi vian esille märkänä liitoksena. Nyt kaikki tuntuu olevan kunnossa ja auto taas seisontaan odottamaan keikkoja maaliskuulle.

Ne lasikupin kannan tiivisteet pitää varmuuden vuoksi uusia kuparisiin heti kun pakkaset vähän hellittävät. Kyseiset tiivisteet ovat pahin paikka, kaikkiin muihin pääsi huomattavasti helpommin käsiksi, mutta eivätköhän nuokin onnistu :D
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Outo käynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Jos se "lasikupinkanta" on muutakuin rautapohjaista materiaalia, esim alumiinia, niin älä ihmeessä laita siihen kuparitiivistettä. Hieman maantiesuolaa ja alumiini muuttuu pulveriksi.
Siinä kuuluu olla alumiinitiiviste
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Vastaa Viestiin