Webasto 300 lämmönvaihdin?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Joe Cool
Rattimajuri

Webasto 300 lämmönvaihdin?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tervehdys pitkästä aikaa tänne taas :D Bussi on ollut nyt välillä seisomassa orkesterin levytystaukojen yms. takia, mutta tänään otin sen taas liikenteeseen. Tuossa seisonnan aikana ilmeni, että 300 Webaston lämmönvaihdin vuotaa suht' reippaasti.

Varaosia ei enää kuulemma ole, kertoi Webaston huolto. Nämä bussiromikset kertovat, että 2020 löytyy, mutta 300:t ovat paljon vaikeampia löytää.

Ei kellään sattuisi olemaan tietoa toimivasta 300:sta Webastosta tai ehjästä lämmönvaihtimesta, laite itse toimii kyllä muuten moitteetta... Jos tällaisesta on tietoa, niin YV:tä kiitos, saadaan orkesteri taas lämpimänä tien päälle :lol:
Viimeksi muokannut Joe Cool, 04 Marras 2010 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Re: Webasto 300 lämmönvaihdin?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lämmönvaihdin, eli siis se pytty on rikki?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Joe Cool
Rattimajuri

Webaston pakoputken mutkasta valui 10 litran pöntöllinnen jäähdytysnestettä, ennen kuin panin hanat kiinni :shock: Eli vesitilan ja palotilan suunnasta jostain on mennyt puhki. Ulkovaippa on ehjä.
Reddewil
Vapaaherra

Joe Cool kirjoitti:Webaston pakoputken mutkasta valui 10 litran pöntöllinnen jäähdytysnestettä, ennen kuin panin hanat kiinni :shock: Eli vesitilan ja palotilan suunnasta jostain on mennyt puhki. Ulkovaippa on ehjä.
Tuon varmaan vois korjata, tosin kestävyydestä ei ole takuita. Jos palopesä on on samanlainen kuin 2020-mallissa, niin viallinen suutin voisi polttaa pesän puhki. Tosin pannun sisällä on sellainen irroitettava tötterö, joka peittää kyllä vesipuolen pinnat. Eli aika mystiseltä kuulostaa. Oletko avannut ja katsonut, ei välttämättä ole iso reikä, tai hitsaus on haljennut.
Joe Cool
Rattimajuri

En ole avannut, en edes irrottanut - tuumin ensin ostavani siihen toisen toimivan tilalle. Sitten voi korjailla vanhaa :-) Epäilys oli, että yhdestä kohdasta puhki ruostunut rauta tuskin kovin pitkäaikaisesti korjautuu hitsailemalla.

Yksi tieto käytetystä on jo tullutkin, eli katsotaan se nyt ensin.
Reddewil
Vapaaherra

2020 aukeaa löysäämällä 2x 13mm mutterit, jolloin poltinpään saa pois ja sitten näkiskin totuuden. Toki se töttero vielä ulos, mutta se ei olekkaan millään enää kiinni =) Sellanen 30sek menee tuossa purkamisessa.
Joe Cool
Rattimajuri

Jos tuo noin helppoa on, niin pakko se on purkaa ja vilkaista, kunhan saa tuossa viikonlopun keikkareissun heitettyä. Ajelin eilen ja tänään vähän ja kyllä sitä lämmintä lopulta riitti, kunhan sai koneen nousemaan normaalilämpöön. Webaston kanssa se käy vaan huomattavan nopeasti.
Reddewil
Vapaaherra

www.techwebasto.com/heater_main/LIT699745A.pdf Näkyy menevän samalla manuskalla =)
Joe Cool
Rattimajuri

Webastokin tuli sitten kuntoon jo kuukausi sitten, sain ostettua ehjän lämmönvaihtimen eräältä tämän palstan aktiivilta ja pienellä sovituksella vermeet menivät paikoilleen. Pakoputken ympärille piti sorvauttaa rengas, koska uudessa vaihtimessa oli penempi pakoputki ja kiinnityspukitkin olivat erilaiset. Kyllä näitä malleja on joka lähtöön, vaikka itse poltin menee heittämällä :D Suuri julkinen kiitos lämmönvaihtimen anonyymille myyjälle :D

Kiintoisa havainto oli savutuksen loppuminen kertaheitolla - ilmeisesti vanha vaihdin oli vuotanut koko minulla olo ajan hieman palopesään :twisted:
Vastaa Viestiin