eo oo taka iskuja ennen säiliötä...tarkastin tänään ottamalla putket irti mut on ehkä ollu joskus on sen näköset liitokset putkien ja säiliön välissä..
ja kompuran takaisku toimii kyllä pääputkessa mut taitaa laskee tosiaan ilmat tuolta mistä tulee putki paineen säätimeltä kompuralle...
paineet tosiaan lakkaa vuotamasta 6:dessa barissa kun säädin pyytää kompuraa taas päälle.
Scania jarrupiirien paineet
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania jarrupiirien paineet
Nyt löytyy jotakin kaavioita
LB ja LS malleihin, todennäköisesti hyvin samanlaiset kuin sun alustassa.
Tuossa kannattaa katella kumpi paineennsäädin sulla on, nro. 9
Kuten huomaat, takaiskuventtilit on säiliöiden päissä.


LB ja LS malleihin, todennäköisesti hyvin samanlaiset kuin sun alustassa.
Tuossa kannattaa katella kumpi paineennsäädin sulla on, nro. 9
Kuten huomaat, takaiskuventtilit on säiliöiden päissä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania jarrupiirien paineet
Onko se säädin kompuran kyljessä kiinni, vuotaako se kompuran sisään?make78 kirjoitti:eo oo taka iskuja ennen säiliötä...tarkastin tänään ottamalla putket irti mut on ehkä ollu joskus on sen näköset liitokset putkien ja säiliön välissä..
ja kompuran takaisku toimii kyllä pääputkessa mut taitaa laskee tosiaan ilmat tuolta mistä tulee putki paineen säätimeltä kompuralle...
paineet tosiaan lakkaa vuotamasta 6:dessa barissa kun säädin pyytää kompuraa taas päälle.
Voit ottaa säätimen irti ja putsata sen, jos sieltä vuotaa.
Tässä vielä kuva takaiskusta, vanhempi malli.
Lisäys: siis jos sulla ei ole takaiskuja ollenkaan, tottakai paine vuotaa takaisin kompuraan päin.
Vuotaako se käynnissä ollessa vai mitenkä?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Kuski
- Viestit: 34
- Liittynyt: 05 Tammi 2008 20:55
- Truck: scania 110b vm70/ajo
- Location: tampere
- Paikkakunta: tampere
Re: Scania jarrupiirien paineet
no niin nyt rupes selviään..eli mulla on näköjään joku neropatti ambutoinut noi sisuskalut noista takaiskuventtiileistä:D
eli siis mulla on toi erillinen paineen säädin mut kun auton sammuttaa niin vuotaa siis painetta tuolta säätimeltä kompuran kautta mäelle..vikaa siis vissiin kompuran vapautus systeemeissä??
varsinainen takaisku kompurassa kyllä toimii ku paine laskee 6bar eli siihen missä säädin käskee kompuran taas päälle niin vuoto loppuu.
kiitoksia PUUTIASELLE kaaviosta:) ei oo ihan samanlainen mut lienee niin lähellä totuutta et eiköhän tällä pärjätä:):)
sitten vaan metsästään uusia takaisku venttiileit
eli siis mulla on toi erillinen paineen säädin mut kun auton sammuttaa niin vuotaa siis painetta tuolta säätimeltä kompuran kautta mäelle..vikaa siis vissiin kompuran vapautus systeemeissä??
varsinainen takaisku kompurassa kyllä toimii ku paine laskee 6bar eli siihen missä säädin käskee kompuran taas päälle niin vuoto loppuu.
kiitoksia PUUTIASELLE kaaviosta:) ei oo ihan samanlainen mut lienee niin lähellä totuutta et eiköhän tällä pärjätä:):)
sitten vaan metsästään uusia takaisku venttiileit
- niki-racing
- Rattiamiraali
- Viestit: 342
- Liittynyt: 01 Elo 2005 13:00
- Truck: scania k113
- Location: lieksa
Re: Scania jarrupiirien paineet
No niin... eli johan on helevetti jos ei ala seleviämmään.....
Tulinpa tuossa töistä, oli taas kellon ympäri yhtä lumihässäkkää... ja lakot ja kaikki....kyllä on lystiä.....

Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Scania jarrupiirien paineet
Mulle ei ihan vielä selvinnyt tuo sun ongelma.make78 kirjoitti:no niin nyt rupes selviään..eli mulla on näköjään joku neropatti ambutoinut noi sisuskalut noista takaiskuventtiileistä:D
eli siis mulla on toi erillinen paineen säädin mut kun auton sammuttaa niin vuotaa siis painetta tuolta säätimeltä kompuran kautta mäelle..vikaa siis vissiin kompuran vapautus systeemeissä??
varsinainen takaisku kompurassa kyllä toimii ku paine laskee 6bar eli siihen missä säädin käskee kompuran taas päälle niin vuoto loppuu.
Mistä päättelet, että paineensäädin on se joka vuotaa paineen kompuralle? Jos näin olisi, ei kompura nostaisi painetta kunnolla, koska kuormanpoisto olisi aktiivinen jatkuvasti.
Luulen kuitenkin, että kompuran ilmavuoto johtuu takaiskujen puuttumisesta ja vuoto tulee päälinjaa pitkin.
Ihan tosissani suosittelen sinulle sen ilmankuivaajan asentamista. Samalla pääset eroon tuosta epäluotettavasta paineensäätimestä ja saat lähes idioottivarman painejärjestelmän talvikäyttöönkin.
Tarvikkeet löytyy vaikka romikselta tai merkkiliikkeen b-osastolta huokeasti.
Laitetaan vielä ilmajousitettu cr malli.
Huomatkaa paineilmalla toimivat lasinpyyhkijät ja ja kaasupedaali.

Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Re: Scania jarrupiirien paineet
Mitä se oikeastaan näyttää tämä BF86S:n kauniin punainen jarrupaineviisari, etupiirin paineita, etupiirin+ apulaitesäiliön paineita, suhinan etsijän tuskaa, etuvasemmalla seisovan kesäpukeisen neitosen sijaintia??
Eilen tutkiskelin ilmapiirejä (RH:lle kiitosta vieläkin kaaviosta) korvin kuultavat suhinat poistettu ja nyt sitten pitänee uittaa Fairy kuplissa koko auto. Pienentäisi pesuastian kokoa kun tietäisi mitkä kaikki paineet punainen viisari osoittaa.Jos punainen nollissa onko etujarrut kaputt?? Vai nicht konjak??
Eilen tutkiskelin ilmapiirejä (RH:lle kiitosta vieläkin kaaviosta) korvin kuultavat suhinat poistettu ja nyt sitten pitänee uittaa Fairy kuplissa koko auto. Pienentäisi pesuastian kokoa kun tietäisi mitkä kaikki paineet punainen viisari osoittaa.Jos punainen nollissa onko etujarrut kaputt?? Vai nicht konjak??

Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.