Kylkipeltien vaihto

Kerro omasta projektistasi
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eilen aikanikuluksi tempasin kylkipellin pois ovien välistä ja nyt tuli mieleen kun olen lähdässä peltikauppaan että mikä on oikea tyyli saada uudet suoraan? Vanhat oli hitsattu n.10-20cm:n välein kiinni, mutta kun puhutaan että pelli pitäs lämmittää?
Pelti tulee hieman kaarelle, mikä varmaan auttaa suorana pysymisessä.
Ajattelin nostaa pellin paikoilleen ja täpätä keskeltä ylhäältä kiinni ja siitä sivuille, sitten lopuksi sama alareunaan. Mutta pitäskö tuolle pellille antaa lämpöä toholla tuossa kiinnitysvaiheessa? 10-20c kuumemmaksi kuin auton korikehikko, vai paljonko?
En viitti paikkailla noita kukkia, niin pellitän koko pötkön uusiksi kun kerran rupesin! :twisted:
Liitteet
FxCam_1308246079454.jpg
FxCam_1308246079454.jpg (127.68 KiB) Katsottu 14880 kertaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Pilotti
Ajoneuvos
Truck: Scania K112Superstar

Re: Kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Nyt täytyy (taas) myöntää täysi tietämättömyyteni asiasta. Mutta maalaisjärjellä pelti auringonpaisteeseen mustan muovin tms. alle. Sieltä sitten rivakasti kylkeen joka on tietysti ollut varjossa. Nopeasti päistä kunnolla kiinni. Sitten saisi kotvan jäähtyä ennen sivujen kiinnitystä.
haaveilija
Rattiamiraali
Truck: Scania L94 Lahti 520
Member id: 144

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Minulla vaihdettiin siihen edelliseen molemmille puolille pätkä. Ei sitä lämmitetty millään tavalla ja poppareilla vain reunoilta kiinni jotka jää piiloon listojen taakse. Pientä aaltoilua siihen tulee väistämättä mutta se ei näy muualta kuin taustapeilistä. Ja aaltoilu on pystysuuntaista, pituussuunnassa pelti tulee hieman kaarelle koska tuo keskimmäinen palkki on noin sentin pari ulompana kuin reunat. Pistä vielä jotain massaa pellin ja rungon väliin ettei ala resonoimaan.
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

kyllä se aaltoilu vähän sairastaa silmää kun on kova työ takana. Jotain vetotaktiikkaa kannattaa kyllä kokeilla.
Tulevaisuus on sähköinen
Berkhof
Rattimajuri
Truck: Scania K113 CLB
Member id: 118

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Tuota lämmitys tapaa minäkin olen pohtinut..
Pitäisi oikeasti saada niin kuumaksi kun se on kuumimmillaan auringossa..
Oon miettiny et jos ostais / lainais jostain kaasu tai parveke säteilylämmitimii.
Ne kiinnittäis johonkin telineeseen mikä olis pyörillä.

Heppais pellin toisesta päästä kiinni ja toiseenpäähän joko liinalla tai järeillä jousilla veto et pysyy linjassa.
Sitä mukaa kun lämmittää heppaa kiinni ja siirtää lämmitintä eteenpäin.
Kromiteräksessä on sekin hyväpuoli et ei tarvii huolehtia mistään pois palavasta ruostesuoja maalista.

Laitatko mustaa peltiä vai "kromiterästä" ?
Itse ostin korikehikko raudat ja pintapellit TM-Raudasta... Sieltä saa kakkoslaatua mikä kelpaa minulle hyvin.
Sulla taitas olla järkevyyden rajoissa hakea matskut sieltä, ite otin rahdilla.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Reddewil
Vapaaherra

Just tulin pellikaupasta, kylän peltiliike. Vetäsi koneella 73cm luiskiksi, 250cm pitkistä pätkistä 9kpl, jospa niillä pääsis alkuun. Niin sinkittyä 1mm Ruukin peltiä. Peltipesulla ajattelin pestä asennuksen jälkeen ja maanantaina on tulossa 13l polyuretaani 2k maalia pohjille + muita tykötarpeita.
Tuossa siikaisten kylähullu soitteli ja sielläkin oli mielessä että päästä kiinni, lämmitys ja toinenkin pää kiinni, jonka jälkeen muualta.
Kyllä tarkotus olis saada sen verran turpoamaan ennen asennusta että ei aaltoile, harjotellaan ja kokeillaan. Saa nähdä miten käy, toholla lämmitän.
Niin ja hitsaan täplillä kiinni, en aijo reijittää yhtään enekää, ja aluniitit mustassa putkessa + galvanoitu pelti, -> ei hyvä. Liimaisin jos ei tarviis lämmitellä. Saumat maalaan ferrexillä ja sitten sipasen tuon uuden ja rosteripellin välin tiiviiksi Cascon Marin & Teknikillä. Mielenkiintoisesti oli koritehtaalla? laitettu kirkkaalla silikonilla lasin alunen täyteen ja listaan myös. Edesauttaa hyvin lasien huuruuntumista ku vesi jää makaamaan sinne. Nyt ajattelin teipata alumiiniteipillä lasin peltiin kiinni, veden ei pitäs mennä pellin taakse ja listahan tuon peittää.
Reddewil
Vapaaherra

Taisin tuolta TM-raudasta joskus kysästä, mutta en muista sainko edes vastausta. Tuo ois ajomatkan päässä kyllä. Paljoko siellä pellit ja palkit makso Berkhoffilla?
motoku
Ajoneuvos
Truck: scania k114 carrus

Viesti Kirjoittaja motoku »

carruksella kertoivat että +80 asteeseen lämmitetään pelti ja sit kiinni, ei vetele. syy: musta pinta lämpenee +20 suorassa auringonpaisteessa juurikin tuohon +80:seen..
Berkhof
Rattimajuri

Putket oli 1,6€ kilo alv 0%,
pellit oli 1,9€ kilo alv 0%
Saatavuus kakkoslaadussa on kausittaista..
Nyt oli pääsääntöisesti kaikkee mitä halusin..
Paists et peltejä olisin halunnu 3 metrii pitkii ja oli vaan 2,5:sii.

Mulla ei toivoaksni ruostumishuolia..
Kromiterästä RST 1.4003 MIG:illä rosterilangalla..
Näkyvissä paikoissa täytyy harkita TIG:in käyttöä
Reddewil
Vapaaherra

Berkhof:lla on asiat paremmin ku hyvin!
Ei vittu sanon suoraan, pelti pysyy suorassa ja lämmitin niin kuumaksi että kädellä just kärsi koskea, heppasin kiinni... Vitut, kun jäähty niin tuli "ryppy", eli pystysuunnassa irtosi keskipalkista, kun kuumana oli timmi. Eli toimi juuri tosin kuin olin ajatellut! (Rälläköin irti ja tein tuon 4 kertaa) Miten ne liimaa uudet pellit, kun ei sillon peltiä voi pitää 80c muutamaa tuntia että sikapaska jämii? Kokeilen huomenna niin että laitan Cascon evästä keskiputkeen, heppaan alareunasta kiinni ja yläreunaan pistän Cascoa kans ja listalla kiinni. Tuskin tuo pelti kauaksi karkaa listojen alta. Eka pelti on nyt oven pielestä kiinni ja istus hyvin jos painaa ala- ja yläreunan paikolleen. Mut jos takapäästä lämmityksen jälkeen hitsaa kiinni, niin korkeussuunnassa ei istukkaan enää jäähtyässään! Kaveri on kylässä ja tekee trans techillä (mikälie) junavaunuja, ja ei niissä lämmitetä mitään kylkipeltejä kuulema, sikaa vaan sitäkin enemmän.
Mää en ymmärrä, muuta ku että paljussa oli kuuma ja saunassa kylmä :lol:
ASTech
Kokenut kuljettaja
Truck: MB Kolibri

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Juurikin se pellin lämpeäminen pitää minimoida, kuten huomasitkin.
jupe
Tosi harrastaja

Viesti Kirjoittaja jupe »

Moro,

Oman neoplanin pintapelit on tehty rullatavarasta. Ekat 400mm kummastakin päästä on laitettu tigillä pisteillä kiinni kiinni ja väli on listan ruuveilla kiinni. Tigin kohdat ovat kuperia pisteiden irroittamisen jälkeenkin, lämmitettyväli on suora. Uskoisin lämmityksen "oikaisevan" rullatavaran. Ukkosen alkuajan kuvista katselin että olivat tehneet levytavaran jatkot pintalistoilla. Olisikohan niin että levytavara kiinnitetään ilman lämmitystä.
Berkhof
Rattimajuri

Ei kuulosta kivalta..
Olisko kyse lämmön tasaisuudesta ?
Josko joku olis nähny miten ne koritehtaassa sen pellin lämmittää?

Berkhoffilaisessa oli kyljet kans rullakamaa ja pisteillä reunasta kiinni..
Broidi aikoinaan pellitti oman bussinsa kokonaan, ihan poppareilla veti kiinni kylmänä.
Se oli kyllä melkoinen perunapelto auringossa.
Mä pääsen harjoittelemaan tuota hommaa vasta parin kuukauden päästä.
Mut ajattelin aloittaa mahan pohjasta. Ei tarvii ottaa irti vaikka ei aivan suoraa tuliskaan.
Tuskin katsastusmies alta katsoessaan pahastuu pienistä loimuista.
Pohjaan menee 4 kpl isoja peltejä, sais ainakin viimeinen onnistua jo hyvin ennenkuin aloittaa kyljet :)
Jos joku on homman onnistuneesti tehny kotikonstein niin TOSI mielellään vinkkejä kuunnellaan :)
Reddewil
Vapaaherra

Kyllä se kauttaaltaan oli lämmin, toholla puhaltelin n.5 kertaa pellin läpi ja annoin hetken tasaantua, kyllä kai siinä jotain liikkumista tapahtu ku jäähtyessään pullahti. Kuvista voi koittaa kattoa paljonko se pelti nousee jäähtyessään tuosta keskipalkista. Jos rälläköi ylä- ja alareunan irti niin pelti napottaa "täydellisesti paikollaan. Eli ei muuta ku kylmänä kiinni ja pelko persiissä odottelemaan hellekelejä.
Missäs Berkhofilla on pohjassa peltiä, ei tuossa Deltalaisessa ole, ainakaan enää =)
Liitteet
IMG_20110617_222056 (Small).jpg
IMG_20110617_222056 (Small).jpg (51.95 KiB) Katsottu 14687 kertaa
IMG_20110617_222038 (Small).jpg
IMG_20110617_222038 (Small).jpg (68.51 KiB) Katsottu 14687 kertaa
Berkhof
Rattimajuri

Tossa kyllä mättää joku...
Hei mä tiiän, oot vahingossa ostanu negatiivisen lämpölaajenemisen omaavaa peltiä :)
Reddewil
Vapaaherra

Berkhof kirjoitti:Tossa kyllä mättää joku...
Hei mä tiiän, oot vahingossa ostanu negatiivisen lämpölaajenemisen omaavaa peltiä :)
Niin varmaan, tää käyttäytyy ku vesi! Tarviskohan koittaa hitsata kylmänä ja lämmittää sitten, venyy varmaan hitsit irti =)
RH
Kokenut kuljettaja

Viesti Kirjoittaja RH »

Muutama vuosi sitten kävin firmassa, missä pellittävät säiliöautojen säiliöitä. Siellä kysellessäni kaveri piti olennaisena että pelti pitää kiinnittää ainoastaan reunoilta, muuten vetelee.
Näillä opeilla pellitettiin alumiinilla yksi perävaunun katto, lämmitettiin kahdella sähköpuhaltimella ja reunoilta pikkuruuveilla kiinni ja kas jäähdyttyään oli tosi hyvä, sen jälkeen sit saumoihin massat ja listat. Pelti oli siis alumiinia minkä lämpölaajeneminen muistaakseni suurempaa kuin teräksillä, ja alumiinia ei maalattu, en tiedä olisiko sitten esim. mustaksi maalattuna auringossa kuumennut niin, et olisi kupruillut.
Lämmitimme siis pienen pätkän max n.puolimetriä kerrallaan.
motoku
Ajoneuvos
Truck: scania k114 carrus

Viesti Kirjoittaja motoku »

ei tuo nyt kyllä oikein istu... en halunnut kenenkään projektia pilata omilla kommenteilla, mutta...

siinä en ihan aikuisten oikeesti valehdellut, tutustumiskäynnillä carruksen silloisella vantaan tehtaalla opas kertoi että kyljet vedetään suorasta rainasta ja asennetaan +80-asteisina. näin ne ei kupruile ja lommoile kuten vanhemmissa. juuri silloin pellitystä ei ollut tekeillä, joten itse suoritusta en ole nähnyt.

tehtaallahan pystyy asentamaan peltejä vaaka-asennossa, lisäksi ainakin tos vanhassa pellit kiertää pystytolpan sivulle asti ja popparit (uudemmissa hitsaus?) on vasta siellä... joku kikka niillä täytyy siihen olla koska pellit pysyy suorina.

yhtä kaikki, siinä kannattaa olla tarkkana, että pellin ja putken yhtymäkohtaan ei jää hikoilevalle vedelle vesitaskua. tekee vaikka kunnon tippaurat esim metrin välein. putkiin iskee ruoste joka turvotessaan painaa pintapellit sieltä täältä irti. meilläkin pitäis uusia koko kylkien putkitus+pellit jos suoran haluaisi.
Reddewil
Vapaaherra

Nyt on eka pelti kiinni parin päivän pähkäilyn jälkeen. Etureuna hitsattu ja muuten sikajeejeellä kiinni. alareunan vetäsin ruuveilla ja yläreunassa komia punanen puulista tukemassa liiman kuivumisen ajan. Saa nähä miten käy. Ens viikolla täytyy käydä kaventamassa 1,5cm loput pellit, ku muuten pitäs tehä reijät listan ruuveille.
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Rölli-Berkhofissa on edellisen omistajan toimesta vaihdettu ikkunoiden alapuollella olevat pellit. Rakennetta tutkiessa totesin, että ne on hitsattu muutamalla tipalla päistää ja keskeltä ne on liimattu jollainkin käkikellomaan massaa muistuttavalla aineella.

Pelti on sinkittyä ja kukkii ainoastaan takapenkin kohdalla olleen vanhan umpeenpellitetyn varaoven kohdalda. Tässä kohdassa on ilmeisesti käytetty runsaasti ampeeriliimaa - sinkki on palanut pois.

Alapelleissä on, sitten enemmänkin sanomista - onneksi luukut ovat alumiinia ja kurakaaret lasikuitua.

Onnea, jaksamista ja tekemisen iloa pellitysprojektiisi "Reddewil"
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Reddewil
Vapaaherra

No mulla on onneksi pyöränkaaret rosteria ja luukut silumiinia. Tuo kylkipelti oli mustaa, tai siis on vielä keskiviivan puolella kun ilokseni huomasin notta ojan puolella möllöttää uuvet sinkityt pellit! Sentään jotain pientä tullu näperrettyä, pohjamaalitkin tuli tänään niin se sai vähän yrittämään. Mikähän ois kiva väri tuohon pötköön, nimeäkänään en ole vielä antanu...
Bussiton
Vapaaherra
Member id: 015

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Toi värikysymys mua itteänikin vaivaa :wink: no sulla se alkaa olemaan ajankohtaisempi :lol: oon katellut tuolta bussidatasta mut ei ole vielä varmuutta.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Reddewil
Vapaaherra

Joku tumman harmaa kiehtos, ku ihan mustaksi en taija tohtia vetää, toisaalta en mitään inttiharmaatakaan halua. Liikennevalkoinen ois liki expres busseja, mut valkonen, hmm... Joku väri ois kivempi kuitenkin. Vaalean harmaata kokeilen tällä viikolla kun täytyy alkaa laittaa pohjamaalia pintaan!
Tuon uuden sinkityn pellin maalaus vähän mietityttää, ilmeisesti panssaripesulla, huuhtelu ja pohjamaalia? Onko kellään omakohtaista kokemusta miten saa pysymään polyuretaanipohjamaalin, ei kai tuota kannata hioa pesun jälkeen, vai karhuntassulla sittenkin?
Bussiton
Vapaaherra
Member id: 015

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Noi Ukkosen Hannun maalauttamat on aika makeen värisiä.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Reddewil
Vapaaherra

Bussiton kirjoitti:Noi Ukkosen Hannun maalauttamat on aika makeen värisiä.
Niin on, mut mulle tulee massaväri 2k akryyli (ei metallihohto), kun en jaksa alkaa lakkaamaan. Jatkossa korjausmaalaukset on helpompia kun ei tarvii maalata ja lakata perään.
Vastaa Viestiin