ilmalämpöpumppu linjuriin...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Kyllä sillä pumpulla pitää lämmön minun mielestä, mutta se lämmönnosto on tappista puuhaa. Se että sisäyksikkö on katossa, on vähän ristiriidassa lämmityksen kanssa, jäähdytyskäytössähän se on hyvä paikka. Mietin tuossa että lämmityskäytön puhallus ois optimi kun puhaltelis lattian rajaan, ja jopa imisi kylmää ilmaa sieltä. Bussissakin kerrostuu tuo ilma malkolailla, pejantaina oli 22c kasvojen korkaudella ja lattia 13c, eli se lattialämmitys ois kyllä komia!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Tuosta nokalleen asentamisesta näyttää olevan sellainen hyöty että sillä voi puhallella tuulilasilta huurut pois thermopeitteen takaa ennen liikkeellelähtöä
Kyllä käytännössä pärjäilee nollakelin kieppeillä muutaman asteen pakkasella pelkästään ilpilla kun autossa asutaan.

Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Tuosta yhdenlaista vaihtoehtoa..
Ei ulkoyksikkä, sisäyksikössä kaikki romut.
Pari reikää kylkeen ja asennus on valmis
http://www.spinea.fi/kiinteat.htm
Ei ulkoyksikkä, sisäyksikössä kaikki romut.
Pari reikää kylkeen ja asennus on valmis

http://www.spinea.fi/kiinteat.htm
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia

- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
No nyt on ILP asennettu meillekin, sen verran joutui tinkimään omista ajatuksista että ulkoyksikkö tuli sittenkin ruumaan kun sitä matalaa mallia ei vaan löytynyt, Ultimatellekin pro8 tuli huhtikuussa mutta ulkoyksikkö oli normaalin korkoinen joten niitä matalia malleja ei enää saa ilmeisesti mistään .
Nyt parkissa ollessa ruuman etu ja takaluukku on rakosillaan ja keskiluukku kiinni näin löytyi ulkoyksikölle keskiluukusta(puhallus taaksepäin) paikka joka vie vähiten tilaa, sisäyksikkö tuli keskioven yläpuolelle, asentaja tutki autoa ja sanoi että ehdottomasti keskelle autoa! Siitä oli sekin hyöty että "maitolasi" jäi sisäyksikön taakse joten sen vaihto urakan voi nyt unohtaa
Pumppu on Panasonic 9 on/off!
Nyt parkissa ollessa ruuman etu ja takaluukku on rakosillaan ja keskiluukku kiinni näin löytyi ulkoyksikölle keskiluukusta(puhallus taaksepäin) paikka joka vie vähiten tilaa, sisäyksikkö tuli keskioven yläpuolelle, asentaja tutki autoa ja sanoi että ehdottomasti keskelle autoa! Siitä oli sekin hyöty että "maitolasi" jäi sisäyksikön taakse joten sen vaihto urakan voi nyt unohtaa

Pumppu on Panasonic 9 on/off!
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
mittasitteko paljonko ottaa virtaa käynnistäessä? itellä on semmoinen on off jäähdytyskone jota en ole jaksanut laittaa nippuun että sais virrat mitattua.
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Hmm, tässä on tullu ajatukseksi että hommais jonkun spoilerin jostain kuorkin katolta ja laittas ulkoyksikön semmosen taakse, toi ultimate 8 meinaan houkuttais vähän, mutta kun ei oo oikeen tilaa tossa alimittasessa leikkikalussa tunkea sitä mihinkään.
Tietty on tässä sekin mahdollisuus että weban tekohengittäis(vaatii koko järjestelmän läpikäynnin) ja kesällä vaan kärsis kuumuudesta.
Tietty on tässä sekin mahdollisuus että weban tekohengittäis(vaatii koko järjestelmän läpikäynnin) ja kesällä vaan kärsis kuumuudesta.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
kokemuksesta voin sanoa että pieni ilmalämpöpumppu ei yksistään pidä autoa mukavan lämpöisenä asumuksena.AtAi kirjoitti:Hmm, tässä on tullu ajatukseksi että hommais jonkun spoilerin jostain kuorkin katolta ja laittas ulkoyksikön semmosen taakse, toi ultimate 8 meinaan houkuttais vähän, mutta kun ei oo oikeen tilaa tossa alimittasessa leikkikalussa tunkea sitä mihinkään.
Tietty on tässä sekin mahdollisuus että weban tekohengittäis(vaatii koko järjestelmän läpikäynnin) ja kesällä vaan kärsis kuumuudesta.
esim. viime viikonloppuna ulkolämpötila laski 2-3 asteeseen niin n.3 kertaa yössä otti webaston lisälämmitykseksi .
mulla siis kytketty patterikiertoon 80 webasto , jota ohjataan sisätermostaatilla ja lisäksi siellä on pieni kiertovesipumppu päällä kun webasto sammuksissa (alun perin laivakamiinaa varten kytketty).
lisäksi toinen sisätermostaatti ohjaa vielä tuota isoa linja-auton omaa webastoa ,jos pikku lämppärin teho ei riitä tai ei satu syttymään.
tällä järjestelmällä tuntuis yhtäkkiseltään toimivan aika hienosti tuo lämmitys ei yölläkään tuntuvia lämpötila eroja ja pikku webaston äänimaailmakin todella siedettävä tuohon isoon pannuun verrattuna.
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Ultimate basic 10 Pro tai inventer 9 Pro, hintaero x1,75. Kumpi kannattaa koppiin laittaa.
Basic vie koko ajan 975w ja inventer säätää 800w-2870W välillä mutta inventer antaa myös tehoa enemmän. Onko näin
Paikallaan ollessa basicillä pärjää aina 6A nallilla mutta inventer voi tarvita 16A nallia. Ajossa taas basic10 40A +inventterihäviö ja inventer9 33A-120A +häviö . Ulkoyksikön mittoja ei kerrota mutta inventterin yksikkö 50% painavampi, lienee sitten kanssa isompi kun on tehokkaampi. Onko tietoo ja kumman te asentaisitte
T. Ari

Basic vie koko ajan 975w ja inventer säätää 800w-2870W välillä mutta inventer antaa myös tehoa enemmän. Onko näin



#048
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Itellä invertteri malli autossa ja on-off malli pirtissä. Laittasin toisin päin ku invertteri mallin kierrosten seilaaminen aiheuttaa resonointia ja hurinaa, toki ei pahaa mutta kuitenki. On-off puhaltaa täysillä aina, mikä olisi hyvä, mutta invertteri alkaa "himmailemaan" lähestyttäessä tavotelämpötilaa, mikä sitten venyttää lämpimäksi tulemista. No kun tavotteeksi laittaa 30, niin saa kuumaa, mutta sitten tulee kuuma. Molemmat siis Chunlaneja, ei Ultin pumppuja.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Talossa mitsun invertteripumppu ja bussissa panasonicin invertteripumppu. Eroa kuin yöllä ja päivällä, toki tuo pana parisataa halvempi. Virranotto noissa inverttereissä seilaa ja on todella maltillista, ylläpitä vie todella vähän ja ääni pysyy hiljaisena. Tärkeää näyttää olevan että sulatusjaksoja syntyisi harvoin. Panasonic sulattelee melko paljon ja sulatusjakson aikana se imaisee autosta lämpöenergiaa mitä ei näin pienissä tiloissa paljoa ole. Toisinsanoen sulatusjakson aikana jäähdytetään autoa ja silloin primuspannu huomaa tilanteen ja alkaa apuna lämmittämään. Mitsubishin pumppu tuntuisi kaikin puolin panaa paremmalta. Näistä ultimateista ei oo omaa kokemusta mutta äkikseltään pitäisin on/off pumppua vähän huonompana tuon vakiokulutuksen vuoksi.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Olivat vantaan puuiloon löytäneet jostain varastonnurkalta 2kpl chunlaneja. kuulemma itekin olivat luulleet että on loppu jo pari vuotta sitten. Invertterimallin laitoin taloon tuon risan korvikkeeksi, (luultavasti vain vuotovika siinä vanhan asennuksessa, mutta ei kukaan oikeen suostu tulemaan täyttämään toisten asentamia ja kun ei oo maantasolla). Ja on/off mallin ajattelin tuohon linjuriin. Katsellaan keväämmällä jos saisi jotain rakenteita mihin sisäyksikön kiinnittäisi?
Onko sisäyksiköt aina puhaltelemassa auton suuntaisesti, onko kenelläkään sisäyksikköä auton keskellä puhaltamassa poikittain? Leviäiskö se lämpö silläkintavoin?
Onko sisäyksiköt aina puhaltelemassa auton suuntaisesti, onko kenelläkään sisäyksikköä auton keskellä puhaltamassa poikittain? Leviäiskö se lämpö silläkintavoin?
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Kyllähän se yksikkö voi olla pitkittäinkin, onhan siinä mahollisuus suunnata sitä puhallusta. Ostitko molemmat pumput pois? Nyt ku uusiks asennat, niin laita yksikkö kellariin, imemään jostain sisältä ja puhaltamaan webaston kanaviin?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Tai vaihtoehtoisesti puhaltamaan kattokanaviin.
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Mul on LG:n invertteripumppu ja sisään ku kurkisti niin mitsun osia tuli vastaan, sisäyksikkö on makuuosion seinäl. Jäähdyttäes toimii hienost mut lämmittäes ei osaa rauhoittua, puol minuuttii puhaltaa kuumaa ja sit pari minuuttii ei lämmitä ollenkaan.. Pitäis kaivaa lämpötila-anturi esille ja laittaa vaik johonkin alumiinikappaleeseen kiinni jos rauhottais toimintaa. Pumpus lämmitysteho reilu 3kw, mut alle 600€ oli tarjoukses paikallises liikkees ja muuten on hienost pelannut.. Ulkoyksikkö on takana moottorin vieres, joutuu viel pitää luukkuu auki ku ritilä hommamatta luukkuun.. Tietyil kierroksil resonoi aika kovaa mut ois tarkoitus laittaa lisää kumia ulkoyksikön ja rungon väliin..
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Mulla on nyt pari Ultin pumppua käytössä.. Toinen ollu jo neljä vuotta ja jauhaa yksin vanhan hirsitalon 50 neliöisen huoneen lämmön..
Toimii yli kahden kympin pakkasillakin vielä, tiedän kyllä että silloin hyötysuhde ei huimaa mutta lämpöä tulee silti riittävästi.
Tosin kovilla pakkasilla jos tuulee niin mikään lämmitys ei riitä kun on eristeenä pelkkä hirsi..
Keväällä ostin pari tollasta 10 Pro Premier Inverteriä.. Toinen on mökillä viilennyskäytössä ja mielestäni sisä ja ulkoyksikkö todella hiljaisia.
Vanhempi ultin invertterin sisäyksikkö oli mielestäni kohtuu hiljainen sekin mutta uus on huomattavasti hiljaisempi. Vanhemman ulkoyksikkö kyllä pitää ääntä reilummin.
En nyt muista ton vanhemman yksikön tyyppiä.
Toimii yli kahden kympin pakkasillakin vielä, tiedän kyllä että silloin hyötysuhde ei huimaa mutta lämpöä tulee silti riittävästi.
Tosin kovilla pakkasilla jos tuulee niin mikään lämmitys ei riitä kun on eristeenä pelkkä hirsi..
Keväällä ostin pari tollasta 10 Pro Premier Inverteriä.. Toinen on mökillä viilennyskäytössä ja mielestäni sisä ja ulkoyksikkö todella hiljaisia.
Vanhempi ultin invertterin sisäyksikkö oli mielestäni kohtuu hiljainen sekin mutta uus on huomattavasti hiljaisempi. Vanhemman ulkoyksikkö kyllä pitää ääntä reilummin.
En nyt muista ton vanhemman yksikön tyyppiä.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia

- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Meillä oli edellisessä asunnossa seinäkoolauksessa (rintamamiestalo) ultin on/off pumppu, aina kun se lähti päälle niin aikamoinen tömähdys kävi ja samoin hillopurkit kilisi kellarissa. Nykyinen uudempi talo ja invertteri Haier toimii hyvin, on tosin maatelineellä. Bussiin ajattelin invertteri mallin kyllä laittaa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Chunlanin on-offissa kuuluu relen naks ja sisäyksikkö alkaa puhkumaan, toki kovemmalla metelillä kun bussin invertti. Starttivirtoja en oo mitannu, tarviis jonkun loggaavan pihtivirtamittarin, ku piikkiin ei auton oma virtamittari kerkii reagoida, tai sitä ei kerkii luea. 10A sulake kestää hyvin ja verkkovirtainvertteri ei oo moksiskaan, niin toisarvonen seikka.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Kympin nalli ei siedä halkokonetta ja kahta ilppiä 1,5mm2 roikalla... 
Tuon klapiprässin oikosulkuvirta on myrkkyä pikku-aggrekaatille, mutta asumusbussin vertti-ilppi lähtee kyllä tulille. Hieman tuo polttomoottori niiaa käynnistyspiikin aikana.

Tuon klapiprässin oikosulkuvirta on myrkkyä pikku-aggrekaatille, mutta asumusbussin vertti-ilppi lähtee kyllä tulille. Hieman tuo polttomoottori niiaa käynnistyspiikin aikana.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Tuolla Kulkurille erikoistarjous! Oikein erikseen mainittu että ropelihatulle siinä vehje.
http://kylmacenter.fi/fi/yksityisille/tarjoukset/
N
http://kylmacenter.fi/fi/yksityisille/tarjoukset/
N
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Ton ku vois jakaa kymmenelle ni ois soppelin tehonen..
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Rölli p:0451392364
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 262
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Käytetyn hitachi merkkisen ilmalämpöpumpun ja ulkoyksikön saisin työni puolesta irrotusta vastaan.n.3v vanha. Onko mitään virkaa käytetyllä? Saako sitä täytettyä...omaan bussi projektiin meinasin
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Saa täytettyä, ja irrottaessa jos ajaa kylmaineet ulkoyksikköön ja sulkee niin ei tarvii ees uudelleen täyttää! Eli älä päästä aineita taivaalle! Ohjeet "pakkaamiseen" löytyy ultin sivuilta tai kooklella.
http://lmgtfy.com/?q=kylm%C3%A4aineet+u ... 3%B6n+ohje

http://lmgtfy.com/?q=kylm%C3%A4aineet+u ... 3%B6n+ohje


-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Bussissa ei tule niin paljoa käyttötunteja kuin asunnossa, niin tollanen 3 vuotias pumppu pitäisi pelittää vielä vuosikausia.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
ja omasta kokemuksesta noita sisäyksikköjä pitäis olla oikeastaan 12m autossa 2kpl ,sillä sais koko auton mukavaksi 

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Ja "kerrostaloonhan" noita tarvitaan kolmeansa kirjoitti:ja omasta kokemuksesta noita sisäyksikköjä pitäis olla oikeastaan 12m autossa 2kpl ,sillä sais koko auton mukavaksi

- Liitteet
-
- ilpit.jpg (86.65 KiB) Katsottu 25853 kertaa