Tästä aiheesta Isossa-Miehessä poristiinkin mutta jostain syystä ne aivosolut jotka otti tiedon vastaan ovat jo tuhoutuneet
Eli tuntuu aika voimattomalta tuo oma Kanikka, sitä viime kesänä tutkittiinkin ja turbo ja muut vermeet pelaa ihan moitteetta. Nyt tuli esille uusi idea mikä saattaisi olla vialla eli cooleri vuotaisi ja sen myötä kallisarvoiset ahtopaineet pääsee harakoille. Oli puhetta että linjurissa coolerilla ei ole niinkään merkitystä ja sen voisikin "korjata" tekemällä coolerin ohitusleikkauksen eli putki suoraan turbolta imusarjaan.
Onko kukaan tehnyt tälläistä tai onko kokemusta aiheesta tai sen vaikutuksista? Tai onko coolerin korjaaminen/uusiminen kuinka arvokasta? Coolerin jälkeen ei pistänyt silmään proppua mistä ahtopaineen voisi edes mitata, sitä ennen sellainen kyllä oli. Onko tästä tarkempaa tietoa?
Tein muutama viikko sitten ko kokeilun, ei auton menohaluihin vaikuttanut mitenkään, ahtopaineet on ja pysyy 0,7 max ja siihen tarttis vähän lisää. coolerin korjaaminen ei ole kallista, normaalilla syylärikorjaamolla se käy paitsi uudet muovipäätyiset. Itsekkin löysin vain sen yhden propun. Sen coolerin voit testata normaalilla kompuralla jossa saa paineen alennettua. Mulla oli coolerin putkessa pari pientä reikää, ne ei juurikaan pudottanut ahtoja, siellä kulkee niin paljon ilmaa ettei se ihan pienestä reijästä ehdi paljoa karata. Venttiilien säädöt kannattais myös katsoa jos on kovin isot välykset niin sekin hukkaa varmaan jonkin verran tehoja.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Itse en välijäähyä jättäisi pois jos sellainen kerran on, eli ehjäisin vanhan. Ei kai tuolla näillä massoilla ja vedätyksillä ole "väliä" mutta raskaankaluston autossa välijäähyn poisto on melko varma konerikko. Kovassa kuormituksessa imuilma tuppaa lämpiämään pirun kuumaksi joka taas kuumentaa konetta sekä kuumassa ilmassa happea on vähemmän. Olikohan niin että välijäähdytin "nostaa" tehoja 30%, tai ainakin mahdollistaa tuon tehon noston verrattuna välijäähdyttämättömään verrattuna. Pikkuauto puolella esim. 2,5L bmw:n vanha d-kone 115hv/143hv
No tuossahan noista tietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4lij ... 3%A4hdytin http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=6
Reddewil kirjoitti:Itse en välijäähyä jättäisi pois jos sellainen kerran on, eli ehjäisin vanhan. Ei kai tuolla näillä massoilla ja vedätyksillä ole "väliä" mutta raskaankaluston autossa välijäähyn poisto on melko varma konerikko. Kovassa kuormituksessa imuilma tuppaa lämpiämään pirun kuumaksi joka taas kuumentaa konetta sekä kuumassa ilmassa happea on vähemmän. Olikohan niin että välijäähdytin "nostaa" tehoja 30%, tai ainakin mahdollistaa tuon tehon noston verrattuna välijäähdyttämättömään verrattuna. Pikkuauto puolella esim. 2,5L bmw:n vanha d-kone 115hv/143hv
No tuossahan noista tietoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4lij ... 3%A4hdytin http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=6
Samaa mieltä ei kannata poistaa cooleria , kuumempi samalla hapettomampi ilma lisää kulutusta. Jos raskii käydä scanautolla nii niillä on valmiit hilppeet coolerin koeponnistamiseen, toki toimenpide on helppo tehdä itsekkin. Ahtojen mittaus coolerin jälkeen on hyvä suorittaa, mutta varsinaista mittauspistettä ei välttämättä ole vaan seki täytyy rakentaa itse. Pieni vuoto ei haittaa koska kuorma-autoissa ainakin rovaniemen scaauto porasi uusiin coolereihin 5mm reiän heti ensihuollossa siis uusiin autoihin, tämä siitä syystä että pakkasella tahtoivat jäätyä tukkoon. Mutta vannoivat ja vakuuttivat että kyseinen reikä ei vaikuta ahtoihin alentavasti. Sen verran sieltä ilmaa kuiten tulee että ikkuna auki kiihdyttäessä kuu selvästi reiästä kuuluvan suhinan. Itse en kyllä tuon enempiä reikiä ahtopuolelle haluais.
Eli näin perstuntumalta ei siitä ehjästä coolerista ainakaan haittaa ole Tuo oma kulkuriki vähä laiskahko mutta kaasuvivustossa aikapaljon välystä ottaa 2000rpm poljin lattiassa, mutta kun vipua pukkaa pumpulta perille asti niin 2400rpm että vajaa kaasulla mennään!