Scania 113 -90 ahtoilman välijäähdytys

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Scania 113 -90 ahtoilman välijäähdytys

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Tästä aiheesta Isossa-Miehessä poristiinkin mutta jostain syystä ne aivosolut jotka otti tiedon vastaan ovat jo tuhoutuneet :roll:

Eli tuntuu aika voimattomalta tuo oma Kanikka, sitä viime kesänä tutkittiinkin ja turbo ja muut vermeet pelaa ihan moitteetta. Nyt tuli esille uusi idea mikä saattaisi olla vialla eli cooleri vuotaisi ja sen myötä kallisarvoiset ahtopaineet pääsee harakoille. Oli puhetta että linjurissa coolerilla ei ole niinkään merkitystä ja sen voisikin "korjata" tekemällä coolerin ohitusleikkauksen eli putki suoraan turbolta imusarjaan.
Onko kukaan tehnyt tälläistä tai onko kokemusta aiheesta tai sen vaikutuksista? Tai onko coolerin korjaaminen/uusiminen kuinka arvokasta? Coolerin jälkeen ei pistänyt silmään proppua mistä ahtopaineen voisi edes mitata, sitä ennen sellainen kyllä oli. Onko tästä tarkempaa tietoa?
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Scania 113 -90 ahtoilman välijäähdytys

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Tein muutama viikko sitten ko kokeilun, ei auton menohaluihin vaikuttanut mitenkään, ahtopaineet on ja pysyy 0,7 max ja siihen tarttis vähän lisää. coolerin korjaaminen ei ole kallista, normaalilla syylärikorjaamolla se käy paitsi uudet muovipäätyiset. Itsekkin löysin vain sen yhden propun. Sen coolerin voit testata normaalilla kompuralla jossa saa paineen alennettua. Mulla oli coolerin putkessa pari pientä reikää, ne ei juurikaan pudottanut ahtoja, siellä kulkee niin paljon ilmaa ettei se ihan pienestä reijästä ehdi paljoa karata. Venttiilien säädöt kannattais myös katsoa jos on kovin isot välykset niin sekin hukkaa varmaan jonkin verran tehoja.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Scania 113 -90 ahtoilman välijäähdytys

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Itse en välijäähyä jättäisi pois jos sellainen kerran on, eli ehjäisin vanhan. Ei kai tuolla näillä massoilla ja vedätyksillä ole "väliä" mutta raskaankaluston autossa välijäähyn poisto on melko varma konerikko. Kovassa kuormituksessa imuilma tuppaa lämpiämään pirun kuumaksi joka taas kuumentaa konetta sekä kuumassa ilmassa happea on vähemmän. Olikohan niin että välijäähdytin "nostaa" tehoja 30%, tai ainakin mahdollistaa tuon tehon noston verrattuna välijäähdyttämättömään verrattuna. Pikkuauto puolella esim. 2,5L bmw:n vanha d-kone 115hv/143hv
No tuossahan noista tietoa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4lij ... 3%A4hdytin
http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=6
-Koska sen voi tehdä myös itse-
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Scania 113 -90 ahtoilman välijäähdytys

Viesti Kirjoittaja janne »

Reddewil kirjoitti:Itse en välijäähyä jättäisi pois jos sellainen kerran on, eli ehjäisin vanhan. Ei kai tuolla näillä massoilla ja vedätyksillä ole "väliä" mutta raskaankaluston autossa välijäähyn poisto on melko varma konerikko. Kovassa kuormituksessa imuilma tuppaa lämpiämään pirun kuumaksi joka taas kuumentaa konetta sekä kuumassa ilmassa happea on vähemmän. Olikohan niin että välijäähdytin "nostaa" tehoja 30%, tai ainakin mahdollistaa tuon tehon noston verrattuna välijäähdyttämättömään verrattuna. Pikkuauto puolella esim. 2,5L bmw:n vanha d-kone 115hv/143hv
No tuossahan noista tietoa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4lij ... 3%A4hdytin
http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=6
Samaa mieltä ei kannata poistaa cooleria , kuumempi samalla hapettomampi ilma lisää kulutusta. Jos raskii käydä scanautolla nii niillä on valmiit hilppeet coolerin koeponnistamiseen, toki toimenpide on helppo tehdä itsekkin. Ahtojen mittaus coolerin jälkeen on hyvä suorittaa, mutta varsinaista mittauspistettä ei välttämättä ole vaan seki täytyy rakentaa itse. Pieni vuoto ei haittaa koska kuorma-autoissa ainakin rovaniemen scaauto porasi uusiin coolereihin 5mm reiän heti ensihuollossa siis uusiin autoihin, tämä siitä syystä että pakkasella tahtoivat jäätyä tukkoon. Mutta vannoivat ja vakuuttivat että kyseinen reikä ei vaikuta ahtoihin alentavasti. Sen verran sieltä ilmaa kuiten tulee että ikkuna auki kiihdyttäessä kuu selvästi reiästä kuuluvan suhinan. Itse en kyllä tuon enempiä reikiä ahtopuolelle haluais.
Eli näin perstuntumalta ei siitä ehjästä coolerista ainakaan haittaa ole :D Tuo oma kulkuriki vähä laiskahko mutta kaasuvivustossa aikapaljon välystä ottaa 2000rpm poljin lattiassa, mutta kun vipua pukkaa pumpulta perille asti niin 2400rpm että vajaa kaasulla mennään!
Vastaa Viestiin