Molemmissa on puolensa. Itserekannetussa sekä toisen tekemässä. Niin hyvät kuin huonot.
Itserakentelussa on se hyvä puoli, että autosta tulee juuri sellainen kuin itse haluaa. Tietenkin pitää vasaran jotenkin pysyä kädessä. Niin ja ylinmääräisestä rahasta ja vapaa-ajasta pääsee kerralla eroon.
Toisen rakenmalla pääsee heti reissuun, jos on käyvä ja kukkuva peli. No hinta on sitten korkeampi. Mikäli auto on mieleinen niin voi säästää suuren summan kun ei joudu kaikkea alusta asti hankkimaan.
Omalla kohdallani itserakentelu oli ainoa varteenotettava vaihtoehto. Olin keränyt vuosikauden nurkkiin kaikkea auton rakenteluun soveltuvaa tavaraa. Purettua asuntovaunua ja sähkö- ja LVi-kamaa.
Aikaa tuohon rakenteluun menee yllättävän paljon, mutta toisaalta se on mukavaa puuhastelua. Olen laittanut rajaksi noin 15k€ - siis yhteensä aihio + rakenteluu. Tämän summan jälkeen pitää miettiä homman järkevyys uudestaan. Nyt mennään 10000€ kohdalla ja auto on ollut tuossa pihassa vuoden päivät. Tämän B10M-aihion ostin suoraan linjalta ja ei ole suuremmin kaduttanut.
Saman verran rahaa aihioon ja saman verran rakenteluun niin tasapaino säilyy - näin voisi kiteyttää.
Noista ehdokkaista en osaa sanoa... Kaikilla on sahattu se miljoona ellei toinenkin. Tunnollinen liikennöitsijä on pitänyt kalustonsa kunnossa. Mitään kiertopalkintoa ei kannata lähteä hakemaan.
Korin ja apurungon ruostevauriot ovat helppoja korjata. Mikäli mätää on kantavissa rakenteissa korjaus on jo paljon työläämpää. Renkaiden kunto on syytä tarkistaa. Hyvillä renkailla ajaa kulkurikäytössä monia vuosia.
Alustaksi kannattaa valita mahdollisimman yleinen malli ( Scania 112/113, Volvo B10M ). Varaosien tarjonta purkaamoissa on taattua. Tietenkin, jos räikkä pysyy kädessä ja lompakko kestää voi eksoottisemmastakin aihiosta saada uskollisen ystävän.
Omalla kohdaani tuli päädyttyä hollantilaiseen koriin tasalattian takia. Aika yleismaaimallisilta nuo korin osat vaikuttavat. Samojen valmistajien komponetteja käyttävät kaikki koritehtaat.
Onnea etsintään ja tervetuloa antoisan harrastuksen pariin