Sisun perävälityksistä?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Sisun perävälityksistä?

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

SisuPussissa on meneillään moottorin sekä vaihdelaatikon vaihto ja nyt on herännyt epäilys, että perävälitys on liian tiheä Allisonin laatikolle. Auto ei ole vielä ajokunnossa, joten en ole päässyt sitä testaamaan, mutta välityslaskurit antavat huipuiksi noin 90km/h. Mitä välityksiä on ollut käytössä tällaisessa akselissa ja onko tuota akselia käytetty muissakin kuin linja-autoissa?
Tässä pari akselista otettua kuvaa (suurenee klikkaamalla):
Kuva Kuva

Ja tietysti jos jollain on sopiva välitys saa sellaista tarjoilla. Jokin 3.50 voisi olla aika sopiva?
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Sisun perävälityksistä?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuli mieleen että onko raskaassa kalustossa, kuten pikkuautoissa monasti, tomaatin ja keppilootan perässä aivan eri välityksellä olevat perät?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sisun perävälityksistä?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Eihän Allison muuta huippunopeutta miksikään. Jos huiput on ollu 90kmh niin siinähän on suora 4-vaihde niin ei muutu miksikään. MT647 välitykset sopii hyvin Volvon koneen perään. Kokeile ensin ja muuta sitten. Mulla on Volvossa muistaakseni 3,78 perä ja on sopiva. Huippuja en oo kokeillu siis aivan tosi huippuja mutta jotain 120 päälle menee.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: Sisun perävälityksistä?

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Sisun oma välitys on 4.63 eli aika tiheä, alkuperäinen vaihdelaatikko oli 5-vaihteinen, nelonen oli suora ja vitonen reilusti ylivaihde eli 0.7. Leylandin punaraja oli 2400 rpm, kun Volvossa se on 2050 rpm.
Välityslaskuri antoivat tällä perällä 2050 kierroksella nopeudeksi 88.7 ja jos välitys olisi esim. tuo 3.78 olisi nopeus 108.65.
Pidempi perä --> vähemmän moottorin kierroksia.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 469
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Sisun perävälityksistä?

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Voimaa tulee Volvon koneen myötä aika mukavasti käyttöön ja Sisipussihan on suht' kevyt painoltaan ja eikös sen rengaskokokin ole "normibusseja" pienempi . Kyllä kaipaisi varmasti pidempää perää jolla huiput nousisivat tuonne yli 120 niin matkavauhdilla kierrokset olis mukavasti alempana
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Sisun perävälityksistä?

Viesti Kirjoittaja B9M »

SisuPussi kirjoitti: Leylandin punaraja oli 2400 rpm, kun Volvossa se on 2050 rpm.
Mitäää.......... 2500 se mulla on. Ei vaan kierrä kun 2350. Tv. Ari
#048
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Sisun perävälityksistä?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

SisuPussi kirjoitti:Sisun oma välitys on 4.63 eli aika tiheä, alkuperäinen vaihdelaatikko oli 5-vaihteinen, nelonen oli suora ja vitonen reilusti ylivaihde eli 0.7. Leylandin punaraja oli 2400 rpm, kun Volvossa se on 2050 rpm.
Välityslaskuri antoivat tällä perällä 2050 kierroksella nopeudeksi 88.7 ja jos välitys olisi esim. tuo 3.78 olisi nopeus 108.65.
Pidempi perä --> vähemmän moottorin kierroksia.
No tämän perusteella pitää kyllä välitys vaihtaa. Onko sulla käytössä hyvä välityslaskuri, minä tein laskurista bussiversion ja oikein osui välitykset. Kyllä muuten Volvon punaraja on 2500 kohdalla ja kiertääkin kun kaasuvivusto on timmissä kunnossa. Kannattaa tähdätä välitykset niin että 80kmh on noin 1400-1600 r/min. Eihän sillä Sisupussilla saa kovempaa ajaakaan :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Re: Sisun perävälityksistä?

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Mistähän tuo 2050rpm oli jäänyt mieleen :? .. no hyvä sitten ettei olla ihan niin lähellä punarajaa. En kuitenkaan ehdi löytämään saatika vaihtamaan sopivaa välitystä tähän hätään.
Käytin muutamaa laskuria jotka löysin netistä ja tulokset olivat aina samansuuntaisia.

Rengaskoko on aikalailla sama mitä ihan "moderneissakin" autoissa, halkaisija on 1060mm. Renkaat ovat kokoa 10R20.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Sisun perävälityksistä?

Viesti Kirjoittaja b12m »

Anteeksi jälleen kerran offtopic, ei suoranaisesti liity Sisun perävälityksiin seuraava, mutta:

Omien kokemusten mukaan B10M:ssä vuosien mittaan käytettyjen eri moottoriversioiden "vetohalut" 2000-2500 r/min alueilla poikkeavat paljonkin toisistaan. Uudemmissa käytetyt, DH10A -sarjan EDC-moottorit eivät kovin halukkaasti vedä enää 2300 kierroksen jälkeen. Ei vaikka kaasupolkimen alla oleva potikkamekanismi olisi miten timmissä kunnossa. Sitten toisaalta muistuu mieleen joitakin 80-luvun yksilöitä, joissa tuntui vetohalut loppuvan vasta lähempänä 2600 kierrosta. Näissä vanhemmissa sitten alavääntöäkään ei yleensä ollut läheskään parhaiden EDC-yksilöiden tavoin. Terävimpinä kulultaan ovat jääneet mieleen Mk II -sukupolven viimeiset välijäähdytetyt yksilöt, noin vuosilta 1986-1987. Varsinkin "oikein" säädetyllä pumpulla ja splitterilaatikolla varustettuna tuollaiset tehtaan 310hv tehoisiksi ilmoittamat olivat linja-autoksi suorastaan sporttisia kulkemaan. Pakoputkesta sitten vastapainoksi tuli puunhalaajien mielestä sellaista lakutankoa, mitä ei pitäisi :lol:

Punaraja muistini mukaan oli B58:ssa ja B10M:n ensimmäisissä vuosikerroissa jossain 2200-2300 kierroksen paikkeilla, ja nousi myöhemmin 2500 kierroksen kohdalle. Liekö tässä oikeasti moottorissa tapahtunut muutosta, vai onko tehtaalla käytetty vain vanha mittarivarasto loppuun ensiksi?
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Sisun perävälityksistä?

Viesti Kirjoittaja motoku »

kun sihtailee 1500r/min 80km/h välityksiin niin hyvä tulee. silloin varveja on sen verran pannussa, että vääntöä jää varsinaisen nopeuden alapuolellekin ja kone vetää "hyvin".

jollain 1200-1300r/min välityksellä pannari ei vielä jaksa vetää ja vaihteen välit jää tolkuttoman pitkiksi. silloin kärry nyykähtää jo kovempaan vastatuulenpuuskaan mäistä puhumattakaan. tulipa tuota töissä moisella aavikkoperäsellä 4-vaihteisella zf-automaatti-b10m:llä ajettua ja verrattua tiheämpiperäisiin. volvo kierroskoneena vie löpöäkin -ei ainakaan enempää- kiertäessään vapaammin.
Vastaa Viestiin