Kuorma-auto muutos.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kuorma-auto muutos.
Eli kun pulttaan takaboxin lattiian kuorman kiinnityslenkit 25cm päästä peräseinästä ja etuseinästä, ja niiden väliin yksi pari, niin M1:n (tai linja-auton) voi muutoskatsastaa kuorma-autoksi? Penkithän tuossa on vakiot. On se helppoo! Paljokohan muuttus verot?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Kuorma-auto muutos.
Missään ei kai sanota että kuormatilan täytyisi olla koko auton korkuinen tai muutakaan korkeusvaatimusta? Eli voinee käyttää vaikka bussin takatavaratilaa jonka päällä on "ohjaamoa" asuintilana?
Re: Kuorma-auto muutos.
Sanotaan, tai ainakin niin katsastusaseman kansiossa lukee: kuormatilan tulee olla koko auton korkuinen ja leveyksinen, tosin mitasta ei mainita, eli vaikkapa 20cm suikale, mutta koska pitää olla tietyt etäisyydet lenkeillä, niin liekkö se reilu metri minimi tavaratila.Wonderi kirjoitti:Missään ei kai sanota että kuormatilan täytyisi olla koko auton korkuinen tai muutakaan korkeusvaatimusta? Eli voinee käyttää vaikka bussin takatavaratilaa jonka päällä on "ohjaamoa" asuintilana?
Voi, jos autosi on alle 12m pitkä, muuten taas poikkeuslupia.Reddewil kirjoitti:Eli kun pulttaan takaboxin lattiian kuorman kiinnityslenkit 25cm päästä peräseinästä ja etuseinästä, ja niiden väliin yksi pari, niin M1:n (tai linja-auton) voi muutoskatsastaa kuorma-autoksi? Penkithän tuossa on vakiot. On se helppoo! Paljokohan muuttus verot?
Dverohan riippuu ihan kok.massastasi, paljonko se on?
Vakuutus kuulemma kalliimpi KA mitä M1.
-Ohjaamon maksimipituus oli aikaisemmin olemassa, se oli määritelty 2.5 metriä ratista takaseinään, lienee 90luvun metkuja, ei enää voimassa.katsastussetä kirjoitti: Kuormatilassa pitää olla minimissään kolme paria kuormansidontapisteitä, yhtenäinen kuormatilan etuseinä ja todistus siitä että ajoneuvo täyttää LiikMp ajoneuvojen kuormakoreista, kuormaamisesta ja kuorman kiinnittämisestä säädetyt vaatimukset (14.12.1982 / 940 ). Kuormatilatodistuksen voi kirjoittaa jokin tunnettu raskaankaluston korjaamo/päällirakentaja/valmistajanedustaja.
Kuormatilan minimipituuden määrää kuormansidontapisteiden minimietäisyydet.(max etäisyys molemmista päädyistä 25cm + yksi pari niiden välissä.)
Ja sitten pitää ottaa huomioon turvavyö- ja istuinkiinnityksen vaatimukset joista vaaditaan testaustodistus, eli tarkoittaa käytännössä sitä, että alkuperäiset tai jonkin varustevalmistajan valmiit testatut paketit ovat oikeastaan vaihtoehtoina. Varauloskäynnit pitää olla, eli ovi toiselle kyljelle ja esim ikkuna toiselle kyljelle.
-minimiväli lenkeillä on konttorin kansion mukaan 60cm että ne lasketaan eri lenkeiksi, maksimi väli 1,2m lenkeillä.
-Väliseinää ei tarvita kuin 1984 uudemmissa
-1997 alkaen tarvitsee todistella vyökiinnityspisteitä, ei sitä ennen.
-Bussissa ny valmiiks on varauloskäyntejä yleensä riittävästi.
Nää tahot mitkä tekee noita väliseinän siirtoja esim. autoverhous lehtinen tjsp. riittää riittäväksi lapun kirjoitus tahoksi.Rantarosvo kirjoitti:Meil on Ducato kuorma-autoks rekisteröitynä ja kyselin ohjaamon ja tavaratilan välisen seinän siirrosta. Sais paremman ajoasennon ja pari penkkiä taakse. No penkit saa tavaratilaan laittaa. Pitäs kuulemma olla pystyyn nousevat, mutta semmosta vaatimusta mie en lakipykälistä löytäny. Turvavöitä ei saa olla, koska ei oo tehtaan tekemiä kiinnikkeitä niille. Maalaisjärjellä ajateltuna ite pultatut turvavyöt on parempi kun ei vöitä ollenkaan. Selkä pitää olla menosuuntaan ja jos seinän haluaa siirtää, pitää siitä esittää jonkun viisaan tekemät lujuuslaskennat. Eli ei siirry mein ducaton seinä, mutta penkit varmaankin tulee.
Turvavyöt täytynee olla 97 ja uudemmissa, joten ei muutakuin bussimalli aihioksi.
Jos väliseinää siirretään, silloin penkit ei oo enää tavaratilassa, joten pehmeitä kiinteitä saa olla! Olettaen että väliseinän takapuolinen tila riittää mitoiltaan tavaratilan määritelmään.enochian kirjoitti:Ilmeisesti tavaratilaan asennettavien penkkien halutaan olevan pystyyn taittuvat siksi että ne on tarkoitettu vain tilapäiseen matkustamiseen? Jostain foorumilta tuli luettua että tuosta väliseinästä riittäisi jonkun koritehtaan kirjoittama todistus, josta oli kuulemma veloitettu 20€.
Linja-autosta tekisin muutoksen mielelläni siksi että auton mukana saisi tarvittavat penkit ja ne olisi kunnolla kiinnitetty ja turvavyötkin löytyisivät. Lisäksi noissa on yleensä lämpöeristetyt lasit ja niitäkin on riittävästi kuorma-autoon verrattuna.Pitää kai poistua hetkeksi tästä turvallisesta virtuaalimaailmasta ja mennä katsastuskonttorille kysymään heidän mielipidettään tarvittavista muutoksista. Osaisikohan/haluaisikohan Tattarisuon Autokatsastus auttaa?
Linja-autoa en halua kun tuo D/D1-kortti itseltäni puuttuu, käyttövoimaveroa tuollaisesta 3550kg kaksiakselisesta kuorma-autosta ei vissiin kuitenkaan mene kuin n.80€/vuosi?
Tosin nyt parin päivän ajan olen ihmetellyt ajokortin suorittamista Virossa ja sitä että mikä sen muka käytännössä estää...iso D-korotus siellä hankittuna n.600€ ja täällä n.2000€...
Kyllä, ei mee juuri mitää dveroa tuosta.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.