Etupään jousien tyhjentyminen

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Tosi kulkuri
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Heinä 2011 04:14
Truck: Scania Helmark 420
Location: Klaukkala
Viesti:

Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Tosi kulkuri »

Hei Ongelmia B10M etupään kanssa. Bussissa niiaus toiminto. Keula nousee normaalisti mutta hitaasti Ajettuni n.20 km lähtee ilmat edestä ja nokka vajoaa kumeja vasten. Saan nokan nousee uudelleen kun käytän niiausta ylöspäin. Olisiko mitään ideaa mistä hakee vikaa? Onko mitään tehtävissä kun muutenkin paineet nousee hitaasti?
Pystyykö jotenkin poistamaan jarrutuksen niiaustoiminnosta ja oven aukaisusta liikkeellä?
Keikkabussit ja ääni- ja valotekniikkaa:
Suomen Kiertuepalvelu
http://www.kiertuepalvelu.com
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Noihin paineiden nousuun vois olla ainakin sellaisia vaihtoehtoja: vuoto putkistossa tai väljä kompura :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tosi kulkuri kirjoitti:Hei Ongelmia B10M etupään kanssa. Bussissa niiaus toiminto. Keula nousee normaalisti mutta hitaasti Ajettuni n.20 km lähtee ilmat edestä ja nokka vajoaa kumeja vasten. Saan nokan nousee uudelleen kun käytän niiausta ylöspäin. Olisiko mitään ideaa mistä hakee vikaa? Onko mitään tehtävissä kun muutenkin paineet nousee hitaasti?
Pystyykö jotenkin poistamaan jarrutuksen niiaustoiminnosta ja oven aukaisusta liikkeellä?
Ei pysty auttamaan, kun ei tiedä alustan ikää ja varustusta. Kannattaa laittaa mahdollisimman paljon tietoa viestiin.
Lonkalta voisin heittää muutaman vinkin, mutta kerro lisää.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Komia sekajuna, jos se on tuo avatteren kapistus. Missä päin poria olet, jos poikkeis joskus juttelee?
Käsittääkseni sen niiauksen saa pois käytöstä, ihan vaikka oikean sulakkeen poistolla, joku relehän sitä ohjaa. Mielestäni keulan ei pitäisi tipahtaa auton käydessä, koska onhan siellä tasoanturit, joten vikaa lienee niissä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Tasoventtiilin purkamisella aloittaisin...

Jos tuo M452 tarkoittaa Wiiman tyyppiä, niin ei siellä mitään varsinaisia tasoantureita ole, vaan ihan mekaaniset tasoventtiilit. Sähköinen tasonsäätö kaikkine antureineen tuli (onneksi) vasta paljon myöhemmin.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kai siellä joku sähköinen kapistus on välissä, vai niiaako tuo kun jarrukellolle menee paine, ei kai?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Onko sekajunassasi alustan laskua varten nappula. Toiminto päästää pois paineet etupalkeilta ja etuoven kynnys laskeutuu kanttarin korkeudella. Laskumekanismissa on magneettiventtiili. Kovan suhinan saattelemana etupää laskee, mutta takapalkeet pysyvät ennallaan.

Muutaman kerran on tuo nappi unohtunut pohjaan liikkeelle lähtiessä - sen kyllä huomaa, ei pysy navigaattori lasissa :)
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 23 Elo 2011 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Eiköhän niiaus ole yhteydessä oven aukiolon tietoon..
Sillä voisi aktivoida paineilmasylinterin joka olisi korkeusdensäätöventiilin välittäjä tankona..
Tangon pituuden muutos aiheuttaisi korkeuden muutoksen..

tarpeet olisi kytkin kojelautaan jolla toiminto sallitaan oven auki ollessa
sähköohjattu paineilmaventtiili
hyvin pieni jousipalautteinen paineilmasylinteri.

Ei elektroniikkaa :)

En oo nähnyt mutta noinkin sen vois tehdä
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu - joskus tuo toiminto on ollut yhdistettynä etuoven avausnappiin. Nykyään kojelaudassani on omat nappulat - sähköikkunoihin tarkoitettu keinulauta-nappi oville ja alustan laskulle omansa.

Toimintojen on parempi olla eri napeilla. Sillä Röllin etuovi pyyhkäisee melko laajan kaaren avautuessaan. Kuuluu "klonk", jos kadunvarressa on korkea kanttari ja alusta on ala-asennossa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Tosi kulkuri
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Heinä 2011 04:14
Truck: Scania Helmark 420
Location: Klaukkala
Viesti:

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Tosi kulkuri »

Jep, Mun sekajunassa ei ole korin laskua ainoastaan nosto. Niiaus kytkin löytyy, Jossa samassa lasku- ja nostotoiminto. Mielestäni keskiasennossa pitäisi pysyä kokoajan normi korkeudessa. Kiusallisinta on se kun ajon aikana nokka vajoaa ja kun esim. painan niiauksen nostoa ajossa auto jarruttaa seisontajarrulla samalla rajusti.
Keikkabussit ja ääni- ja valotekniikkaa:
Suomen Kiertuepalvelu
http://www.kiertuepalvelu.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tosi kulkuri kirjoitti:Kiusallisinta on se kun ajon aikana nokka vajoaa ja kun esim. painan niiauksen nostoa ajossa auto jarruttaa seisontajarrulla samalla rajusti.
Mielestäni tuo kuvauksesi vaikuttaa silltä, että ilmaa katoaa piiristä johonkin. Paineen lasku saa seisontajarrun menemään päälle.

Näkyykö keulan vajoaminen painemittareissa?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Rosvolinna kirjoitti:
Tosi kulkuri kirjoitti:Kiusallisinta on se kun ajon aikana nokka vajoaa ja kun esim. painan niiauksen nostoa ajossa auto jarruttaa seisontajarrulla samalla rajusti.
Mielestäni tuo kuvauksesi vaikuttaa silltä, että ilmaa katoaa piiristä johonkin. Paineen lasku saa seisontajarrun menemään päälle.

Näkyykö keulan vajoaminen painemittareissa?
Minä luin: Kun painaa niiaksen nostoa -> auto jarruttaa.
Jousipusseista karkaa paine ja keula ei pysy ylhäällä ku "väkisin", ja tuo manuaalinen tasonsäädin ottaa ilmaa käsijarrulta / vaikuttaa seisontajarruun, jolloin auto jarruttaa rajusti.
Ei muuta ku alustan alle kömpii ja kuuntelee mistä pihisee, sitten voi purkaa tuon tasonsäädön pois jos tuottaa ongelmia. Luulis että alunperin se on tehty sitä varten että auton voi laskea ja ajaa tuon kontin alta pois? Ei kai siinä paikkurin niiausta sentään ole?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja b12m »

Ei kai tuossa Wiimassa mitään irroitettavaa konttia ole? Eiköhän tuo ole ihan kiinteäksi rakennettu tavarankuljetustila.

Noissa "ei-katureissakin" on kyllä (varsinkin Ruotsiin tehdyissä yksilöissä) ollut niiausjärjestelmiä jo hamalla 1980-luvulla. Useimmissa tapaamissani yksilöissä kyse on ollut nimenomaan etukulman laskevasta niiausjärjestelmästä, toisin kuin katureiden koko oikean kyljen pudottava systeemi.
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

b12m kirjoitti:Useimmissa tapaamissani yksilöissä kyse on ollut nimenomaan etukulman laskevasta niiausjärjestelmästä, toisin kuin katureiden koko oikean kyljen pudottava systeemi.
Noin se menee. Ja nimenomaan matalalattia- ja le-autot pudottavat koko kyljen, korkeat katuritkin vain etunurkan. Mutta kuten sanottu, noissa Ruotsiin tehdyissä voi olla vaikka mitä variaatioita...
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja b12m »

Komissarov kirjoitti:Mutta kuten sanottu, noissa Ruotsiin tehdyissä voi olla vaikka mitä variaatioita...
Eikä useimmiten ainoastaan voi olla, vaan on. Milloin on ajovalosysteemit, päävirtakytkimet, ovien hallintalaitteet vain muutamia asioita mainitakseni asennettu aivan eri tavoin, kuin mihin täällä on totuttu. Niin kauan, kun alustan- ja korivalmistajan sähkökaaviot ovat käden ulottuvilla näistä ei myöhemminkään aiheudu välttämättä suurta päänvaivaa, mutta vajain dokumentein omistajaa vuosikymmentenkin päästä vaihtavat autot saattavat osoittautua haasteellisiksi erilaisten iän mukanaan tuomien ongelmien ratkaisutilanteissa :wink:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Malliesimerkki ketjusta, missä kysymykseen ei anneta tarpeeksi informaatiota. Nyt on päällä huutoäänestys mikä varustelu autossa on ja mikä malli autosta ylipäätään.
Kysyjä olis jo saanut vastauksen ongelmiinsa, jos olis viitsiny hieman paneutua kysymyksen asetteluun.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Puu Tiainen kirjoitti:Kysyjä olis jo saanut vastauksen ongelmiinsa, jos olis viitsiny hieman paneutua kysymyksen asetteluun.
Epäilen... Kuten juuri edellä todettiin, noista ruotsalaisista (voi se norjalainenkin olla) voi löytyä lähes mitä vain. Siksi auto olisi hyvä nähdä, muuten on tyhjentävää vastausta paha antaa. Joku voi toki arvata oikein. Mutta onhan tässäkin jo jotain tullut.

Tuosta jarruttamisesta... Ei kai autossa ole pysäkkijarrua? Jos on, niin silloinhan tuo ei liity seisontajarruun mitenkään, vaan käyttöjarruun. Pysäkkijarrun poistoon riittää yleensä yhden releen poisto, joskus (ainakin uudemmissa) sille on oma kytkin sähkökeskuksessa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Komissarov kirjoitti:Epäilen... Kuten juuri edellä todettiin, noista ruotsalaisista (voi se norjalainenkin olla) voi löytyä lähes mitä vain. Siksi auto olisi hyvä nähdä, muuten on tyhjentävää vastausta paha antaa. Joku voi toki arvata oikein. Mutta onhan tässäkin jo jotain tullut.
Ei tässä ole mitään epäilemistä
Muutama kuva ja tarkat tiedot alustasta ja varustuksesta kertoo asiantuntijalle hyvin paljon.
Jousitusratkaisuja ei volvollakaan ole kovinkaan monta ja nämä kaikki on hyvinkin yksinkertaista tekniikkaa, peruskauraa.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Tosi kulkuri
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Heinä 2011 04:14
Truck: Scania Helmark 420
Location: Klaukkala
Viesti:

Re: Etupään jousien tyhjentyminen

Viesti Kirjoittaja Tosi kulkuri »

Juu tervehdys kaikille. Ollut kiiruita auton rakentelun kanssa kun pitää saada kuun alkuun rundille. Tosiaan autossa oli niiaus järjestelmä etukulmalle ja mikäli erehty nostamaan kulmaa ajon aikana järjestelmä löi jarrun päälle. Bussi on siis kiinteekonttinen Ruotsin malli. Kummajaisii loytyy jonnin verran mm. päävirta on oven ulkopuolella, sumuvalot palaa pitkienkanssa.
Mukava sekajuna 14.5m + kärry. Paljoakaan en osaa vielä kertoo autosta.
-M-
Keikkabussit ja ääni- ja valotekniikkaa:
Suomen Kiertuepalvelu
http://www.kiertuepalvelu.com
Vastaa Viestiin