Hidastin

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Viitmat
Renkaiden potkija
Viestit: 2
Liittynyt: 31 Touko 2011 15:57
Location: Lappeenranta

Hidastin

Viesti Kirjoittaja Viitmat »

Moro!

Tätä sivustoa ahkerasti seuranneena ja kulkurikuumetta potien kysyn, että miten toimii hidastin :oops: . Tiedän kyllä pakokaasujarrun toiminnan, mutta nämä nykyajan hidastimet eivät ole tuttu asia. Jos joku viitsisi minua hieman valistaa asiasta. Tiedän että Suomessa ei tällä paljoakaan käyttöä ole mutta jos ulkomailla korkeanpaikanleirillä vierailee niin takaisin tullessa olisi hyvä olla olemassa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Minun B10M autossani on "Telma"-merkkinen sähkömagneettinen hidastin. Kojelaudassa on vipu jarruvoiman säätöön. Telma on asennettu kardaanin väliin. Laite ei ole toiminnassa, joten en pysty kertomaan kokemuksia - ehkä sen voisi ihan mielenkiinnosta korjata samoin kuin tuon pakokaasujarrun. Edellinen omistaja oli nyppinyt nuo "turhakkeet" irti... :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Vastaan lyhyesti.

Pakokaasujarrun lisäksi oli käytössä sähköjarru (-hidastin), joista Telma lienee tunnetuin. Perustui kardaani-akselin jarruttamiseen"sähköllä". Toiminta vähän noin niinkuin kuvainnollisesti kuten starttimoottorissa, mutta startataan tavallaan väärään suuntaan. Järeä vehje, mutta ei kovin pitkä-ikäinen.

Nykyisin on käytössä hydraulinenjarru (hidastin). Toiminta vaihdelaatikon jatkeena. Hydrauliöljyn virtausta estetään jarrutettaessa hidastimella. Öljy lämpiää ja vauhti hidastuu. Ja jos öljy lämpiää liikaa, toiminta lähtee uudemmissa pois päältä. Samoin, jos kaasupoljinta painetaan.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Minullakin ollut autossa Telma.. Oli vaan aikaisempien omistajien toimesta poistettu.. Siis itse hidastin..
"elektroniikka" ja tehoreleet on kyllä tallella.
Jostain kuulin että rikkoo Scaniassa vaihdelaatikon päädyn kiinnityksiä??

Mitä tarkoittaa lyhytikäinen? Minä nimittäin haluaisin omaani jonkun lisäjarrun kun ajokohteet on eteläeuroopan vuoristoalueella..

Eli jos jollain on jotain kertomista puolesta vastaan.. Telmaa saa käsittääkseni kohtuuhintaan romiksilta mutta jos se ei kestä edes kylähulluajossa niin ei siinä kait sit ole mitään järkeä.

Hydraulinen hidastin? Minkälainen on jälkiasentaa / mitä maksanevat romiksella, uutta tuskin tohdin lähteä ostamaan.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Kyllä se kylähullukäytössä kestää, josvain löytää ehjät osat. Ei niitä huvin oteta pois, vaan muun remontin yhteydessä jätetään pois rikkinäisenä

Hydraulihidastin on yleensä busseissa rakennettu vaihdelaatikkoon kiinteäksi jatkoksi. Ei sitä voi siitä pikkukummassa irrottaa asennettavaksi muualle.
Lienee noita toki muunlaisiakin, niin eikös kylähullulta onnistu "rojekti" kuin "rojekti". Jos ei hyvin, niin sitten huonosti :D .
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Toimiva hidastin on kesäkelillä erinomainen varuste ilman vuoristoakin, voi jarrutella reippaammin tuhoamatta rumpujarruja. Mutta se on myös tehokas konsti liukkaalla kelillä lähteä peräluistoon. Eli liukkaalla kelillä pidettäköön pois päältä. ABS:ltä tulevan signaalin on tarkoitus potkaista hidastin pois päältä kun luisto havaitaan, mutta silloin se on yleensä jo liian myöhäistä, varsinkin vanhemmissa joissa ABS ja varsinkin hidastimen pois päältä meno reagoi hitaasti.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Täytyypä kysellä hidastinta maanataina Paimelasta ja tiistaina Savon keskuspurkaamolta.
Ja vähän mottorin tuki tyynyjä ja rattiakselin suojakumia ja paria pikku muuta asiaa :)

Löytyykös Scanian kalustoon suoraan sähköisesti ohjattua kytkimen työsylinteriä..
Sais vaihdelaatikon täysrobotiks matka-ajossa..
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Scaniaan sähköisesti ohjattu kytkinsylinteri tuli vasta viime vuoden malliin, vai oliko jo edelliseen. Vain vähän yli 20 vuotta Volvoa jäljessä :D
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Ehkä sitten pitää romikselta koittaa löytää iShiftin osaa ja soveltaa :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja b12m »

Wonderi kirjoitti:Scaniaan sähköisesti ohjattu kytkinsylinteri tuli vasta viime vuoden malliin, vai oliko jo edelliseen. Vain vähän yli 20 vuotta Volvoa jäljessä :D
Anteeksi maalaisuuteni, mutta ei kai Volvollakaan I-Shi(f)t ole vielä parikymppiseksi ehtinyt? Vastahan EGS alkaa kolkutella 25 vuoden käyttöikää vanhimpien yksilöiden kohdalla... Vai tarkoitatko jotain tavarapuolen Volvoissa käytettyä robottivaihteistoa? Suomessa olevista Volvon busseista vanhin I-Shiftillä varustettu tiedossani oleva (B12B 6x2) on ensirekisteröity heinäkuussa vuonna 1998 :wink:
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Scanian Opticruise tais tulla jo - 94 markkinoille. Vanhemmissa on tosin kytkinpoljin, mutta sitä tarvitsee käyttää ainoastaa liikkeellelähdössä ja pysähdyttäessä. Automatiikka hoitaa vaihtamisen ajaessa, kytkintä ei silloin tarvita.
Melko guru saa kyllä olla, jos meinaa tavalliseen bussin mekaaniseen laatikkoon tehdä robotin. Siihen ei pystyneet autonvalmistajatkaan kunnolla, hattua nostan jos onnistuu.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Jeps.. Haasteet on kivoja :)
Kyllä kytkinpolkimen ajattelin säästää niitä hankalia paikkoja varten, tosin niin että se on pelkkä asentotieto joka kopioidaan kytkinservoon..
Mulla kun on tuo paineilmaohjattu laatikko, jota ohjaa ilmeisesti nokian poikien tekemä "televisio" pohjainen äly..
Heti alusta alkaen korvaan vaihteensiirron älyn ja uudella ja sama yksikkö tulee hoitamaan kaasun.
Välityssuhteet ja vääntökäyrä älyn karttaan ja sille annetaan ofsettia kaasupolkimen asennon ja mäen jyrkkyyden mukaan, vähän tuuminnan alla laittaako G voima vai kallistus anturin vai molemmat ;)

Tuo automaatti osuus koodataan sitten kun on saatu kerättyä dataa ajo tapahtumista ja kytkimen käytöstä ihan normi kuskilla.
Ja jos ei sitä saa toimimaan mukavasti niin ainakin sain korvattua tuon varsin vika alttiin johtohässäkän CAN väyläpohjaisella tekniikalla.
(Oli aiemmat korjaajat kahdesta eri kohtaa vetäneet piuhan poikki ja jatkaneet holkkiabikoilla.. Kun sillä ajelin ja siirtelin niin oli vähän sattumanvaraista askin toiminta.
Ihmettelin mielessäni että ei kai ne kaikki voi olla nän huonoja, kuskithan olis jättäny kyseiset vehkeet tallille. No purkaessa syyt selvisi. )
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Berkhof kirjoitti:Jeps.. Haasteet on kivoja :)

Ja jos ei sitä saa toimimaan mukavasti niin ainakin sain korvattua tuon varsin vika alttiin johtohässäkän CAN väyläpohjaisella tekniikalla.
(Oli aiemmat korjaajat kahdesta eri kohtaa vetäneet piuhan poikki ja jatkaneet holkkiabikoilla.. Kun sillä ajelin ja siirtelin niin oli vähän sattumanvaraista askin toiminta.
Ihmettelin mielessäni että ei kai ne kaikki voi olla nän huonoja, kuskithan olis jättäny kyseiset vehkeet tallille. No purkaessa syyt selvisi. )
Sulla on ilmeisesti CS ensimmäinen versio vai onko robotti?
Kyllä nuo sähkökepit on ammatikäytössä erittäin vikaherkkiä, mutta johtosarja ei ole ongelma, se kestää normaalisti hyvin.
CS/1 on kyllä onneton viritys, 4 sarjan autoissa alkaa tuo CS vaihteiston toiminta olemaan jo siedettävä.
Ongelma ei ole vaihteiston softassa, vaan vaihteiston rakenne on mekaanisesti vikaherkkä, se ei parane aivoja säätämällä.
Jos haluat parantaa laatikon toimintaa, pitäisi moni kohta vaihteistossa muuttaa esim. hallintakotelo, Hall-anturi jne. Vaihteiston syncronointikin on heikko, siihenkin pitäisi saada päivitys. Tai heikko ja heikko, kyllähän näilläkin laatikoilla jyrätään satoja tuhansia kilometrejä, suhteellista kaikki.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Laatikko on mulla ilmeisesti GS771, siirtäjäkopassa hal anturit ja planeetassa mikrokytkimet.
Pitkittäissiirtovaimennin jäätyi pihassa yhdeksi puuksi, maksaako uusi paljon vai romikselta toinen joka sekin lopettaa toiminansa.
Jos syncat on herkkiä niin tuo vaimentimen toiminta lienee elintärkeä. Ilmeisesti ei ainakaan vaihtoaikoja kannata optimoida :)

Ikävä kuulla jos laatikko on herkkä, olin kuvitellut että ovat bussikäytössä lähes särkymätöntä patarautaa.
Hmm.. Onkos ComfortShift se jossa on virtuaalivaihdekeppi?
Mulla ilmeisesti robotti kun on tikku jossa oli vaan isompaa ja pienempää sekä kiertokytkin mistä valittiin eteen / taakse.

Laatikosta kiinnostaa jos löytys kuvat, ja koneesta kans. Voin itsekkin tulla scannailee jos sinulla on kirjallisuutta.
Laatikosta tarkoitus vaihtaa kytkinvivun laakerit, ovat aika holot, kannattaako muuta tehdä kun aski on pöydällä.
Tosin minulla on tarkoitus tehdä moottorin ja laatikon suhteen vain pakolliset ja ottaa ne sitten työn alle kun auto on saatu leimattua.
Eipä tuossa tuon moottori vaihteistopaketin pois otossa kauaa mene :)

Mikäs HAL antureissa mättää, minun elektroniikka kokemuksella ne on liki ikuisia? Onko jossain oiottu vai ajetaanko niistä liian isoa virtaa Scanian kytkennöillä?
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

^
Virtuaalikepistä en tiedä, mutta CS on se, jossa on Saabin vaihdekeppi normaalilla H-kaavalla pultattuna yleensä kuskin penkin kylkeen. Samanlainen toki on Opticruisessakin, mutta kaava on erilainen. Mutta sinulla taitaa olla CAG (Computer Aided Gearchanging tms.) :shock: ? Pieni tikku manuaalivaihtamiseen kojetaulussa, kiertokytkin, jossa asennot R-N-A-M, matala vaihdenäyttö, joka piipityksen säestämänä näyttää kytketyn vaihteen ja tietokoneen vaihde-ehdotuksen, sekä kytkinpoljin, jolla varsinainen vaihtaminen "kuitataan"..?

Tuohan on oikeastaan yksi robottien pioneereista, Scania esitteli sen jo 1983, 7 vuotta ennen Volvon ensimmäistä Geartronic-räpellystä (hupaisaa, että Volvo otti henkilöautojen turbiiniautomaateissa saman nimen käyttöön...). Toki silloin oli myös muut liikkeellä, mm. Eaton ja ZF puuhasivat omiensa kanssa.

Ja taas mentiin suht' pitkälle varsinaisesta otsikosta... :oops:
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

"Virtuaalikeppi" = Ei mekaanista yhteyttä laatikkoon :) Ihan oma oivallus.
Joo.. Itsekkin mietin että on hidastimesta vähän karrannut tuo aihe, mut onhan se hidastin laatikossa kiinni.
Ei taida keskustelun siirto toiselle nimelle kotikonstein onnistua.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Berkhof kirjoitti:Laatikko on mulla ilmeisesti GS771, siirtäjäkopassa hal anturit ja planeetassa mikrokytkimet.
Pitkittäissiirtovaimennin jäätyi pihassa yhdeksi puuksi, maksaako uusi paljon vai romikselta toinen joka sekin lopettaa toiminansa.
Jos syncat on herkkiä niin tuo vaimentimen toiminta lienee elintärkeä. Ilmeisesti ei ainakaan vaihtoaikoja kannata optimoida :)
Sulla on CAG ja kymppilovinen laatikko.
http://up.servut.us/view/32219
Siinä on vielä ongelmana heikko planeetta, siinä on paljon ongelmia ollu.
Tuo vaimennin maksaa muistaakseni noin 800 euroa.
Täytyy huomauttaa, että tuokin laatikko robotilla kestää vaikka kuinka pitkään, kunhan malttaa robotin vaihtaa omaan tahtiinsa. Ei pidä mennä hyppimään vaihteiden yli ja yrittää näin nopeuttaa toimintaa. Ammattiliikenteessä heittoautona tämä vaihteisto ei yleensä kestä kovinkaan pitkään, osaava vakikuski ajaa pitkään.


Berkhof kirjoitti: Mikäs HAL antureissa mättää, minun elektroniikka kokemuksella ne on liki ikuisia? Onko jossain oiottu vai ajetaanko niistä liian isoa virtaa Scanian kytkennöillä?
Anturi vaan muuttuu epävarmaksi, eikä tunnista asentoja. Ne on valettu niin paksuun epoksiin, että aukaiseminen on mahdotonta.
Muistelen kuitenkin, että ihan vanhemmissa ne oli jopa purettavissa jotenkin. Osiahan siihen ei saa, uusitaan kokonaan.
http://up.servut.us/view/32216
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Huh.. Vaimennin on ilmeisesti kullasta tehty :shock:
Tuolla hinnalla tarkastan kyllä jo omani onko varsi herkistettävissä..
Mielummin ostaa samalla rahalla muita osia.
Tosin jos paineet on karannu niin valmishan se on.
Harvinaisen selkeä sähkökuva. Mulla on CS kaavioita kyllä, ideahan on noissa aika pitkälti sama.
Robotissa vaan viety softa pidemmälle :)
Sen 700 kilsaa mitä tolla ajoin niin aski sinänsä tuntui toimivan laatkikon hapuilua lukuunottamatta.
Siinä oli se kojelaudassa oleva tikkukin paskana et se pomppas välillä lattialle ja silloinhan vapaa iskee kehiin.
Eipä se vaihteiden ylihyppiminen mitään iloa taida tuoda. Parempi lienee mennä optimi kierrosalueilla.

Kuinkas uuteen / mihin askiin kannattaa mennä että se on hyvä, en nyt ole vaihtamassa mut jos jostain sattuu tulemaan eteen :)
Tosin jos mun vuotuiset kilomäärät olis optimistisesti 25 tkm niin se on 10 vuodessa vasta neljännesmiljuuna.
Ja sit on jo muutenkin tilanne varmaan toinen.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Berkhof kirjoitti: Kuinkas uuteen / mihin askiin kannattaa mennä että se on hyvä, en nyt ole vaihtamassa mut jos jostain sattuu tulemaan eteen :)
Tosin jos mun vuotuiset kilomäärät olis optimistisesti 25 tkm niin se on 10 vuodessa vasta neljännesmiljuuna.
Ja sit on jo muutenkin tilanne varmaan toinen.
No jos automatiikkaa haluaa, Opticruise on se seuraava vaihtoehto.

Lisäys: Tuosta voit tarkistaa onko sulla oikea boksi ja kooditulppa, tulppa löytyy boksin kannesta.
http://up.servut.us/view/32222
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Viitmat kirjoitti:Moro!

Tätä sivustoa ahkerasti seuranneena ja kulkurikuumetta potien kysyn, että miten toimii hidastin :oops: . Tiedän kyllä pakokaasujarrun toiminnan, mutta nämä nykyajan hidastimet eivät ole tuttu asia. Jos joku viitsisi minua hieman valistaa asiasta. Tiedän että Suomessa ei tällä paljoakaan käyttöä ole mutta jos ulkomailla korkeanpaikanleirillä vierailee niin takaisin tullessa olisi hyvä olla olemassa.
Alkuperäiseen kysymykseen
http://www.voithturbo.com/208920.htm
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Puu Tiainen kirjoitti: Anturi vaan muuttuu epävarmaksi, eikä tunnista asentoja. Ne on valettu niin paksuun epoksiin, että aukaiseminen on mahdotonta.
Muistelen kuitenkin, että ihan vanhemmissa ne oli jopa purettavissa jotenkin. Osiahan siihen ei saa, uusitaan kokonaan.
http://up.servut.us/view/32216
Tuosta kuvasta päätellen Hal-antureissa ei ole vika, vaan tuossa lapsellisessa toteutuksessa. Antureilla luetaan holon vaihevivuston liikkeitä, eli vanhempi mikrokytkimiin perustava voisi olla varmempi, joskin kuluva. Tuossa täytyisi olla logiikka joku tottuu kasvaviin välyksiin ja osaa päätellä mihin suuntaan tanko on liikkunut :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja motoku »

yllätys yllätys hal-anturitkin ovat vikaantuvia osia, vaikka toisin luulisi. senverran niitä on noihin työkoneisiin saanut vaihtaa. virtapiikitkö, sää vai mikä niitä syö, en tiedä.
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Hmm..
Jos se on lämpö joka tuhoaa niitä syynä on suunitteluvirhe..
Jos se on jännitepiikki niin syynä on suunitteluvirhe.
Mitä tästä opimme. Emme yhtään mitään muuta kuin kaivamaan kuvetta. ...tana!
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Hidastin

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Niin se on, todellisuus on tarua ihmeellisempää.
Scania on päivittäny anturia moneen otteeseen, viimeksi 05.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin