Hulluus leviää. Olen ”Etelä Suomesta” käsin tutkinut kylahulluien touhuja. Syyskuun alussa sain tartunnan. Kylahulluien viisauden pohjalta päädytin Royalin.
Teuvalta Hannulta hankitin eka Royal. Mahuri Volvon moottorilla. Viikko meni siihen, että ilmestyi seuraavaa hullu. Saarenmaalla syntynyt tuttu otti Volvon Royalin.
Scania tuupuri Royal kaupat tehtiin Jarin kanssa Joensuulla. Scania on minun kulkurin alusta.
Kesäksi matkailukuntoon.
Pyritän siihen, että saadaan kulkurit kulkemaan ja kylähulluus toimimaan myös Virossa.
Viimeiset kymmenen vuotta on Bussi ollut Savo-Karjalan Linjan OY palveluksessa. Jarin mukaan ei ole ajettu suolateillä.
Bussi on ikäänsä nähden hyvässä kunnossa. Kattoluukut on vuotanut. Hometta löytyy. Kattoverhoilu mene vaihtoon.
Tervetuloa ! Ajokki on korina hyvä Toi kattoverhoilun vaihto tulee mullekkin eteen purun yhteydessä. Mitenkäs noita verhouskankaita saa sieltä Viron suunnalta? Mistäköhän toi Busland hommaa niitä?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Ei se Eesti omaa saittia tarvii ku Kylähullut kulkurit -sivu on =) Ei muuta ku tervetuloa minunkin puolesta, jutuissahan me ollaan keritty jo vähän ollakkin!
En ole tietoinen Buslandin kanavista. Buslandilla mene hyvin. Asjakaat ovat pohjoismaista. Heidän hinta on hyvää kun vertaa pohjoismaista hintatasoa. Virolaisille bussifirmoille on Buslandinn hinnat pikkaisen vaikeasi siedettävät.
Kankaiden toimituksen on vielä pitkä matkaa kuljettava. Ensiksi etsin ehjät kattoluukut ja sikaflex teippi…
Myös lämpöeristyksen vaihdot pidäs suorittaa ennen verhoilua. Virossa olevista verhoilukankaiden toimittajasta kirjoitan myös foorumissa.
Linja-autoharrastus on uusi hulluus Virossa. Alan ammattilaiset, kenen kanssa olen asioinut Scanian liittyen, eivät ole enne matkailuautoksi muutettuja kulkureita nähnyt.
On ollut pari mootorinurheilun harrastaja linjuria vuosia sitten.
Myös karavaanarihomma on vasta kehitysvaihesää. Matkailuautoja on Virossa vasta satoja.
Yhteinen Web on hyvä idea.Olemme kyllä veljeskansat ja isänmaanlaulu kuulosta samalta mutta pikkaisen eroavat kielet. Samat sanat tarkoittavat eri puolella Suomenlahtea eri asioita.
Oletko selvittänyt, onko siellä Viron puolella minkälainen operaatio tuo kulkuriksi katsastaminen? Onko vastaavat vaatimukset / rajoitukset kuin tällä puolella lahtea. Onko teillä samat ajoneuvoluokkavaihtoehdot kuin täällä vai vaatiiko kulkurin ajaminen aina esim. linja-autokortin?
Miten teillä on hinnoiteltu Kulkurin ylläpitokustannukset (vakuutukset, verot ja katsastukset)?
Käytännön kokemukset puutuvat. Scania linjurista tule muutoskatsastuksen jälkeen M1 luokan matkailuauto. Vaati ajamiseen C tason ajokortin. Muutoskatsastuksessa pitäisi olla 8+1 istumapaikka ja nukkumisen sekä ruuanlaitto mahdollisuus.
Linjuri vaati Virossa katsastuksen kaksi kertaa vuodessa. Piirturit ja rajoittimet ovat pakolliset linjurissa ja ajamiseen D tason ajokortin.
Viron rekisteriin kirjoittaminen maksaa 121,43 euro. Auton kilveista tule maksaa erikseen 57 ero. Kun haluat saada A2 „tyhmän ja varakkaan ”tyyppisen numeron ( HULL07) veloitetaan 1278,23 euro.
Tekninen tarkastus 35 euro.
Pakollinen liikennevaakutuksen hinta on riipuvainen omistajan luokituksesta.
M1 tason kulkuri omistuksesta ei makseta Virossa veroja.
Kaikki alun perin suunniteltu purku ja hitsaustyöt on saatu onnellisesti loppuun asti tehty.
Ilmapussit vaihdettiin ja iskurit uusittu.
Nyt olla jo pikkuhiljaa siittymassa rakentamisen vaiheeseen. Ennen sitä pitäisi suunnittelu vaihe saada loppuun. Eka vaihe oli sellainen ”one man show”. Suunnittelu muistuttaa jo vähän tiimityötä. Kulkuri projekti on kehitemassa yhden hengen puuhastelusta perheelle tärkeäksi uuden jäseneen rakentelemiseksi.
”Pääsuunnitelia” on löydetty perheesta. Käytin ihailemassa Carmanin Royalin kulkurin projektia Vilppulassa. Oli todella antoisa tapaaminen. Kiitos siitä.