Ilmoittauduinkin Tampereella 12.9. alkavalle D1- kurssille, kestää 2 päivää, molempina päivinä 10h. teoriaa ja ajoja, sitten kirjallinen Porissa ja sen kun on läpi niin sitten voi tilata inssin Tampereelle. Ja ennen inssiin menoa ajetaan viimiset 2 ajotuntia. Autokoulu ottaa 1350€ ja siihen viranomaismaksut päälle, niin koko lystille hinnaksi tullee 1700€.
Toinen projekti on ollut herätellä Scanian mittaristoa "henkiin", lähtötilanteessa eivät toimineet kuin latauksen- ja käsijarrun merkivalot.
Elikkäs mun mielestä elintärkeät jarrupaineiden hälytyssummeri+varoitusvalo ovat molemmat rikki, nopeus- ja polttoainemittarit ei toimi, kierrosl. mittari on pimeenä eikä lämpömittarikaan pahemmin viisariaan heiluttele

Öljynpainemittarin vika löytyi katkenneesta anturin johdosta, anturi näkyy lisäksi antavan signaalin myös öljynpainemittaria varten, jota siis tähän vehkeeseen ei ole koskaan laitettu...
Polttoainemittari näytti myös mittauksissa ehjältä ( lyö vain viisarin tappiin heti kun virta menee päälle ) ja siihen vika löytyi anturista josta vastuslanka- sekä luisti molemmat poikki. Kävin uutta kyselemässä tarvikkeena mutta ei löytynyt, alkuperäinen Scanialta tilaamalla 104€ mutta mulla yksi vanha ehjä anturi, kylläkin peräisin trukista mutta kokeilen sitä paikoilleen huomenna. Varmasti muuten pelittää mutta toimiiko mittarin kanssavastusarvojensa puolesta yhteen, se jää nähtäväksi.
Nopeusmittaria kun irrallaan porakoneella pyöritin niin neula nousee komeesti, täytyy tutkia vaijeri ja sitten siellä on jonniin sorttinen pieni kulmavaihde vai olenko väärässä??
Seuraavaksi pieni kevennys:
Koska Scaniassa ko. anturi korkeussuunnassa tankin puolivälissä, jousuin tietysti tyhjennys hommiin. Hain Motonetistä komian muovisen käsipumpun ( 7€) joka lappona hoiteli suurimman homman suoraan tynnyriin.
Oletin kuitenkin tankkiin jääneenvähiinttäänkin muutama kymmenen litraa löpöä ja käyttelin kulkuria kaikessa rauhassa ja jumal...

Aattelin että ei tässä hätiä mitiä, tankkiin hiukan tynnyristä tavaraa ja eikun ilmaamaan ja seuraava takaisku... käsipumpun stefa aivan osina ja lauantai- ehtoopäivä käsillä, ei auttanut muu kuin lopettaa ja ottaa oluset

Tälläisiä ovat kulkurin kuulumiset täältä " kirkon vaiheilta ", toivottavasti syyskuun loppupuolella on vielä kokoontumisia että päästäis mekin mukaan ( siis kortti taskussa )

M.N.