Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Ensimäinen työvuoro loppu.. Toinen alkakoon..
Eli kyllä tuo minusta olisi pikku Prossu kortin paikka ( ohjelmoitava logiikka / microkontrolleri )
Saisi kaikki nuo turvatoiminnot ja ajastukset helposti, ja kun tulee lisää asiota matkalla mieleen niin muutetaan koodia eikä ostella mitään aikareleitä.
Muutaman viikon sisään käyn kiinni omaan bussiympäristöön tekmääni korttiin, sillä mielestäni hoitais noi ja paljon enemmänkin.
Sillä vois protota ja sit vaikka tehdä tuollaiseen käyttöön täsmäkortin.

Softan siihen vois tehdä semmosen et kun kortista tökkää läppäriin USB johdon niin sillä pääsis parametroimaan nuo rajaarvot ja toiminta ajat..

Yks asia minkä tuohon vois lisätä on Invertterin ohjaus, ( mallia Reddewil ) Kun auto käy niin olis jatkuvassa modessa, sammuksissa ollessa putois säästötilaan..
Ym. kaikke muuta kivaa...

Niinkuin sanoin.. Mielenkiintoinen ajatus :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Oikeesti siis tämmöinen asuntolinjuri tarvisi aivan oman prosessorin jolla koko asuntopuolen laitosta hoidellaan. Tähän liittyy niin paljon kaikkea hauskaa että alkaa olla kohta sata päällekkäistä systeemiä kun yhdelläkin pärjäisi, olisihan se hieno ohjata invertterit, lataukset, valaistuksen, lämmityksen kuin lukituksen kaikki samalla vehkeellä, pelkästään lämpötilatietoja tarvii ulkoa, sisältä viidestä kohdasta, sen perusteella ohjailua myös.
Tulevaisuus on sähköinen
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Näin on.. Itselleni ainakin tulee :)

Mieti mitä tarvitse ja kerro minulle.. Keksitään..

Olishan se mukava tarkistaa auton lähistöllä ollessa asiat älypuhelimen selaimella..
Ja vaikka ohjaillakkin jotain..
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Berkhof kirjoitti:Näin on.. Itselleni ainakin tulee :)

Mieti mitä tarvitse ja kerro minulle.. Keksitään..

Olishan se mukava tarkistaa auton lähistöllä ollessa asiat älypuhelimen selaimella..
Ja vaikka ohjaillakkin jotain..
Joku vois ajatella että huhhuh. Näilläpä kuitenkin saataisiin esim. kausipaikka-ajatus uuteen malliin, muutenkin säästys turhilta hölmöilyiltä, ja sitä myöten kustannuksilta. Esimerkki. Näinkin huolellisena harrastajana tyhjensin ja jäädytin hupiakun viime talvena. Olin vähällä päästä myös vesipumpusta. Tyhjentelin näihin aikoihin vesijärjestelmät kaikki, puhaltelin putket tyhjiksi, tyhjensin ruokakaapit ja laittelin bussin pakkasia varten kuntoon. Otin vesipumpun putketkin irti. Nykäisin roikan keulasta ja sen jälkeen tuli onnellinen olo että nytpä saa bussi jäätyä siihen ihan huoletta. Kävin viikon reissussa ja palasin kotiin. Tuli asiaa käydä bussin sisällä, kuinka ollakkaan, hupipuolen jännitemittari tökötti nollassa, pakkasta -19 ja vesipumppu päällä :shock: tosin se oli kurnuttanut aikansa mutta ei enää :cry: Äkkiä akku latinkiin, lämpöä akulle ja niinhän se heräs henkiin :D eikä vesipumppukaan mennyt viikossa rikki vaikka tyhjää pumppas pakkasessa :shock:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vanhin tyttö kommentoi selän takaa :? että teetkö sinä nyt jotain itkuhälytintä joka hälyttää jos bussilla on paha olla :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tulevaisuus on sähköinen
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Lämpötilavalvonnat ja ohjaukset menee digitaalisella osoitteellisella 1WIRE verkolla näppärästi..
Yhteen parilankaan voi kylvää kourallisen antureita eri paikkoihin..
Ja tiedon saa prossulle ohjauksia varten :)

Heh.. Toi itukuhälytin oli hyvä..
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jan-Erik kirjoitti:startti oli paukahtanut.
Syyksi selvisi polttoaineen loppuminen. Automatiikka oli yrittänyt startata genua, vaikka polttoaine oli loppunut. Lopuksi startti petti. Järjestelmään saatin sitten rakennettua esto tälle. Tankin anturi vaihdettiin malliin jossa oli merkkivalo alhaiselle nestetasolle ja siitä saatiin signaali estolle.
Toinen asia joka siihen laitettiin oli ns kaksoiskäynnistyksen esto. Automatiikka tekee vain yhden käynnistyksen ja sen jälkeen tarkastaa onko moottori käynnistynyt ennen mahdollista uutta yritystä. Tähän saa signaalin esim latausvalolta tai öljynpaineesta.
Eihän näissä busseissa taida olla missään sitä "opiskelijavaloa" joka syttyy kun polttoainetta on liian vähän. Tämä pitäs jotenkin myös duunata.
Tulevaisuus on sähköinen
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Kyllä tuon polttoainetiedonkin saa tankkianturin rinnalta.. Voi sitten ihan ite säätää raja-arvon millon sytyttää vähyysvalolampun :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onko sulla siis mahdollisuus kerätä myös resistanssitietoa jolla ohjataan? Pelkkää kärkitietoahan saa vaikka mistä mutta jos tää resistanssin mukaan ohjaus onnistus, olisi myös vesi ja jätevesitankkien mittarointi samassa yhteydessä mahdollista.
Tulevaisuus on sähköinen
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Resistiiviset anturit toimii joko virran tai jännitteen kuvajaisena..

Molemmat saadaa parilla vastuksella sovitettua sopivalle jännitemittausalueelle..
Jos ei saada riittävää mitta-aluetta niin Zener diodilla voidaan tehdä vielä skaalausta..
Muutaman kymmenen sentin osia..

Sitten jännite ajetaan vaan prossun Analogia/Digitaali muuntimeen..
Riippuen käytetystä muuntimen bittimäärään saadaan muutos alueelle 256 - 4096 pykälää..
Eli riittävän tarkkaa tuohon ympäristöön :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Berkhof kirjoitti:Toisella koneella saman laturin pyörittäminen vaatii vapaakytkin hihnapyörät kummallekkin koneelle.
Itelle tulis mieleen että hihnapyörä olis laakeroitu molemmin puolin ja akselin päissä olis moottorit joissa keskipakokytkin. Se moottori mikä käy --> lataa.

En tiedä tän päivän hintoja, mutta omistin aikonaan hinaajan jossa oli Bossin linja-autolaturi. Kysyin sen hintaa kerran autosähköliikkeestä ja hintaa oli yli 20000mk joten vedin johtopäätöksen ettei ne oo halpoja nytkään.

Moniko on oikeesti kysyny paljonko oman kulkurin laturi maksaa?
Rosmo
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

:) Mulla on neljä bussin laturia..
Ajattelin ainakin kolme laittaa kiinni..
Kaks lataamaan hupa akkuja ja se yks auton pakollisiin..
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Osta laturi, saat bussin kaupanpäälle :)

OT
Kaveri osti 8000L polttoöljyä ja sai hinaajan kaupan päälle. 5 kesää ajeli löpöillä ja piti 200l tynnyriä löpöä täynnä kannella ko ei tienny löpön määrää ja sitä toimiiko mittari. Asia selvis vasta ko entinen miehistön jäsen kerto. Että näin ko tuuri sattuu kohdalleen.
Rosmo
Addica
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Addica »

Lahti32 kirjoitti: Eihän näissä busseissa taida olla missään sitä "opiskelijavaloa" joka syttyy kun polttoainetta on liian vähän..
Kyllä mulla ainaski on tuossa Royalissa semmonen.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja b12m »

Addica kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti: Eihän näissä busseissa taida olla missään sitä "opiskelijavaloa" joka syttyy kun polttoainetta on liian vähän..
Kyllä mulla ainaski on tuossa Royalissa semmonen.
En halua olla ilkeä, mutta vanhempien (B58, B10M, B12) Volvojen, kenties Scanioidenkaan, polttoainemittareihin en henkilökohtaisesti juurikaan luottaisi. Niin monta kymmentä 90-luvun ja tämänkin vuosituhannen alkupään yksilöä on tullut tavattua, joissa mittari elää aivan mielivaltaisesti omaa elämäänsä, että luotto on ns. kadonnut. Monissa Volvoissa mittari saatta pompata ylätappiin kun avaimesta kääntää virrat päälle, tai sitten se seisoo alatapissa kuin liimattuna keltaisen "tankille" -valon palaessa vieressä. Nämä kokemukset siis ammattiliikenteen autoista, ehkä kulkureissa mittarit on paremmassa kunnossa? :wink:

En ole lainkaan perillä, miten kallista lystiä vaikkapa B10M:n naftamittarin palauttaminen todellisuuteen on, mutta ei se ainakaan monissakaan bussiyhtiöissä ole intresseissä kovin korkella...
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

b12m kirjoitti:
Addica kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti: Eihän näissä busseissa taida olla missään sitä "opiskelijavaloa" joka syttyy kun polttoainetta on liian vähän..
Kyllä mulla ainaski on tuossa Royalissa semmonen.
En halua olla ilkeä, mutta vanhempien (B58, B10M, B12) Volvojen, kenties Scanioidenkaan, polttoainemittareihin en henkilökohtaisesti juurikaan luottaisi. Niin monta kymmentä 90-luvun ja tämänkin vuosituhannen alkupään yksilöä on tullut tavattua, joissa mittari elää aivan mielivaltaisesti omaa elämäänsä, että luotto on ns. kadonnut. Monissa Volvoissa mittari saatta pompata ylätappiin kun avaimesta kääntää virrat päälle, tai sitten se seisoo alatapissa kuin liimattuna keltaisen "tankille" -valon palaessa vieressä. Nämä kokemukset siis ammattiliikenteen autoista, ehkä kulkureissa mittarit on paremmassa kunnossa? :wink:

En ole lainkaan perillä, miten kallista lystiä vaikkapa B10M:n naftamittarin palauttaminen todellisuuteen on, mutta ei se ainakaan monissakaan bussiyhtiöissä ole intresseissä kovin korkella...
Korjaamokäsikirjan kertomaa: Jos virtapiirissä katkos, mittari näyttää täyttä säiliötä. Jos virtapiiri on maasulussa, mittari näyttää tyhjää säiliötä. Eli ei välttämättä iso vika :wink: oisko ajan puute jos ei korjata :roll:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja b12m »

Bussiton kirjoitti:Korjaamokäsikirjan kertomaa: Jos virtapiirissä katkos, mittari näyttää täyttä säiliötä. Jos virtapiiri on maasulussa, mittari näyttää tyhjää säiliötä. Eli ei välttämättä iso vika :wink: oisko ajan puute jos ei korjata :roll:
Ajan ja varsinkin mielenkiinnon puute. Autot kuitenkin tankataan "aina" päämajaan saapuessaan, ja muutenkin "yli tankillisen" edes hätävarjelun liioittelu huomioon ottaen kuluttavissa ajosuoritteissa niitä tankkaillaan maailmalla kaiken varalta. Toisin sanoen mittarit ovat ilmeisen tarpeettomia ainakin niin kauan, kun kaikki autoja tankkaavat täyttävät pytyt täyteen (jolloin laskennallinen km-suorite per tankillinen ei heitä kovin pahasti) :lol:
Avatar
[Volvo B57]
Vapaaherra
Viestit: 72
Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
Truck: Volvo B57 Wiima M300
Location: Espoo
Viesti:

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja [Volvo B57] »

Berkhof kirjoitti:Näin on.. Itselleni ainakin tulee :)

Mieti mitä tarvitse ja kerro minulle.. Keksitään..

Olishan se mukava tarkistaa auton lähistöllä ollessa asiat älypuhelimen selaimella..
Ja vaikka ohjaillakkin jotain..
Laitoin joskus pari vuotta sitten kuvia tekemästäni iPhone-sovelluksesta, jolla ohjataan lämmitystä ja erilaisia relelähtöjä. Eli natiivisovellus, selainsovelluksena menee kikkailuksi ja saattaa vaatia turhaan palvelimen väliin, riippuu miten tekee...

Bussin päässä tämän itse tehdyn järjestelmän tekniikka on n. 5 vuotta vanhaa eli tietoliikenteen hoitaa STD32, A/D-muunnoksen ja väyläliikenteen PIC32-piirikortti ja osan logiikkaohjauksista Crouzetin logiikkarele. Hyvin on toiminut :) Haluaisin vielä robottikäden sinne, jotta voisi rassata bussia kotoa käsin.

Tuollaista jännitevalvontaa startilla mulla ei ole tehtynä. Sen saisi tehtyä noilla Crouzetin logiikkareleillä.

Lahti32: Mulla olisi käytettyjä myynnissä 60 e / kpl. Mukaan tulee Windows piirto-ohjelma + sarjakaapeli, jolla pääsee ohjelmoimaan piirtämällä.
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuota logiikkaa pitäisin ehkä yksinkertaisimpana ratkaisuna. Pystyykö siis logiikalla mittaamaan jännitteen, en ole vielä ollut tekemisissä näiden kanssa mutta tuskin ovat sellaisia mistä ei opiskelemalla pääse perille. Tarkennatko Hene mitä tolla 60e tulee, logiikka+ohjelma vai? Vaihdan parin viikon päästä työpaikkaa missä näitä tehdään sitten paljon ja tuodaan automaatioita minunkin alalle joten paree tutustua aiheeseen tälleen mielenkiintoisessa ympäristössä ;)
Tulevaisuus on sähköinen
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

[Volvo B57] kirjoitti:
Bussin päässä tämän itse tehdyn järjestelmän tekniikka on n. 5 vuotta vanhaa eli tietoliikenteen hoitaa STD32, A/D-muunnoksen ja väyläliikenteen PIC32-piirikortti ja osan logiikkaohjauksista Crouzetin logiikkarele. Hyvin on toiminut :) Haluaisin vielä robottikäden sinne, jotta voisi rassata bussia kotoa käsin.
Mulla olis Hiratan käsivarsi robotti ;)
En tosin usko että ulottuvuudet riittäisi Bussin huoltoon :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tutkin hieman tuota Volvon käynnistymistä kylmänä ja lämpimänä. Pelkästään avaimesta väännettynä käynnistyy kylmänä todella matalille kierroksille eikä latausvalo ja öljynpaineen valo sammu ennen kuin vähän polkaisee kaasua. Jos painan startin aikana coldstarttia, ryntää moottori heti jolloin ko. merkkivalot sammuvat. Pientä kaasun ja kierrosten lisäilyä se vaatisi käynnistyäkseen kunnolla kylmänä. Sen voisi toteuttaa mäntäsolenoidilla joka pukkaa kaasuvipua hiukan ensimmäisen minuutin aikana. Näillä lataus ja öljynpaineen merkkivaloilla voisi sitten ohjata starttia. Mietin myös sellaista että startataan kahden-kolmen sekunnin pätkissä? Sellaista valmista kaksoiskäynnistyksen estoa ei tässä bussissa taida olla. Tulin tällaiseen tulokseen toimintakaavoita suunnitellessa, olisiko mitään järkeä ja onko toteutettavissa pienoislogiikkaa ohjelmoimalla?

Tarvitaan viisi pääohjelmaa:

1. Virrankytkentäohjelma.Jännitteen tunnistusohjelma jossa alaraja ja yläraja, shunttivastuksella niin että akun todellista jännitettä mitataan ilman laturin vaikutusta.
2. Starttausohjelma
3. Sammutusohjelma
4. Hätäsammutusohjelma
5. Pääohjelma joka käyttää neljää aikaisempaa.
Erillisenä lisäyksenä ruiskutuspumpulle kierrosten nostoon mekaaninen mäntäsolenoidi johon saadaan hehkulta toiminta-aika noin minuutti korkeammilla kierroksilla

Kuvataan tässä eri ohjelmat:

1. Virrankytkentäohjelma
5.1 Pääohjelma käynnistää virrankytkentäohjelman kun akkujen jännite laskee 22-23,5 volttiin yli minuutiksi
1.1 Päävirtakytkin vetää
1.2 Virtalukko vetää, viive 2sek
1.3 Käsijarrun valo lähettää tiedon pääohjelmalle että virrankytkentäohjelma on valmis starttiin

2. Starttausohjelma
5.2 Pääohjelma kytkee starttausohjelman, jos jännite alle 23,5 mutta yli 22V ja moottoritilan sivuluukut kiinni
2.1 Startille heräte laturin ja öljynpaineen merkkivalolta, aloitusviive 5sek,
2.2 laturinvalon tai öljynpainevalon sammuttua starttaus lopettaa
2.3 jos moottori ei heti käynnisty, Cold Start vetää, viive 4sek
2.4 Startti heräte, öljynpaineheräte ja laturiheräte kaikki pois käytöstä, viiveaika alusta 8sek
2.5 Latausvalo sammuu josta 5sek käyntitieto pääohjelmalle
2.6 Jos moottori ei käy, latausvalo palaa ja viive 8sek kulunut, aloittaa alusta
2.7 Jos moottori ei käy ja jännite 22V, pääohjelma päästää päävirran
2.8 Hehkutuksen aikarele päästää kierroksennostosolenoidin tyhjäkäynnille

3. Sammutusohjelma
5.4 Jännite noussut 26 volttiin (säädettävissä)minuutiksi, pääohjelma käynnistää sammutusohjelman
3.1 Stop vetää 5sek, moottori sammuu
3.2 Latausvalo syttyy, stop päästää, lähettää tiedon pääohjelmalle että moottori sammunut

4. Hätäohjelma
5.3 Pääohjelman käyntitieto käynnistää ja sammuttaa hätäohjelman
4.1 Vesivalo syttyy, hätäohjelma käynnistää sammutusohjelman
4.2 Öljynpaine syttyy, hätäohjelma käynnistää sammutusohjelman
4.3 Polttoaine vähissä, hätäohjelma käynnistää sammutusohjelman
4.4 Käsijarru vapautetaan, hätäohjelma käynnistää sammutusohjelman
4.5 Vaihdevipu pois vapaalta, hätäohjelma käynnistää sammutusohjelman

5. Pääohjelma, pääkytkin koko ohjelman käyttöön jännitetunnistimelta
5.1 Jännitetunnistus alaraja käynnistää virrankytkentäohjelman 23,5V
5.2 Käsijarruvalo käynnistää starttausohjelman
5.3 Latausvalon sammuminen antaa käyntitiedon
5.4 Jännitetunnistus yläraja käynnistää sammutusohjelman 26V
5.5 Sammutusohjelman jälkeen pääohjelma päästää virtalukon, stopista 10sek
5.6 Sammutusohjelman jälkeen pääohjelma päästää päävirran, stopista 12sek

Kommenttia.
Viimeksi muokannut Lahti32, 05 Marras 2011 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Voisiko lisäkierrokset latausvalon sammuttamiseksi saada yksinkertaisesti jättämällä käsikaasua vähän päälle, käykööt vähän kovemmilla kierroksilla sitten koko ajan?
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Minkähänlainen on latauskäyrä ? Paljonko laturilla tulee olla kierroksia, jotta lataus olisi tehokkainta ? Paljonko tämä vaatii kierroksia moottorille ?
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Ihan hyvin mietitty..

Käyttäisin hehkujen ja pakkosyötön ohjaukseen lämpötilatunnistinta.
Ja moottorin käynnissäolotunnistukseen kierroslukutietoa ( joko laturilta tai erilliseltä anturilta )
Kierroslukutiedolla saisi ohjattua fiksusti myös kierrosten nostin solenoidia.
Scanioissahan ei taida olla hehkuja ja pakkosyöttökin on manuaalinen nappi pumpun kyljessä jota ei kyllä juuri ole tarvinnut käyttää. ( koskee 11 litraisia minun tieto )

Tuo latausvirran mittaus on myöskin ihan fiksu ajatus..
Shunttina tosin riittää laturilta akulle menevä johto..
Eli virta-anturille ohut piuha laturin päästä ja akulta :)
Kalibrointi tosin täytyy silloin tehdä ulkoisen mittarin avulla. ( jos haluaa tarkan arvon )
Latauskaapelin väliin kytkettävällä shuntilla saadaan ennalta tiedetty arvo joten se ei tarvitse kalibrointia.

Kierrostarve on mielestäni se joka kuulostaa hyvältä, eli ei liian kova. Vaihtovirtalaturi on käsittääkseni aika tehokas melko pian tyhjäkäynti kierrosten yläpuolella.
Käsikaasu on siinä mielessä huono että kylmällä koneella kierrokset on kyllä kohtuulliset mutta alkaa huutaa lämpöisenä.
Ja jokainen asia minkä tässä jättää ihmisen hoidettavaksi on riski
Viimeksi muokannut Berkhof, 01 Marras 2011 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja ansa »

mun mielestä nyt on vähän energian haaskausta suunnitteilla ,ei ole kovinkaan energiatehokas tuo iso diisseli tuohon lataus-sähkön tuottoon ,eikö tuohon saisi rakennettua pientä polttomoottorikonetta joka pyörittäis vain laturia ja tarvittaessa , kylmillä ilmoilla toi tyhjäkäynti aiheuttaa melko paljon kitkerää savutusta ,itselläni kun moottori on erotettu asumiskäytössä lämmitysjärjestelmästä ,vain isolla webastolla lämpiää konekin.muuten tuo automaattisesti käynnistyvä lataus kuulostaa kyllä kehittelemisen arvoiselta asialta.
Vastaa Viestiin