B58 runko
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
B58 runko
Tulipas tuossa tarve laittaa pieni lappu tuonne rungon kylkeen ja tuli mieleen että minkäs paksuista tuo C-palkki on ollut alunperin? Maalia on nätisti, mutta 10cm päässä reikä, joka kyllä näyttäs siltä että kuuluukin siihen, sellanen ovaali... No mutta sen palkin pituus ois kiva tietää. Paikka tulisi kallistuksen vakaajan kohdille, edessä latijousen kohdalla.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B58 runko
minkä palkin pituutta tarkoitat?
Rungon paksuus vaihtelee. Moottorin kohdalla tosi paksua, muualla ehkä 7mm ja poikittaisissa 4mm. Näihin pitää suhtautua varauksella koska maalipinnalla olevaa palkkia ei ole kuin konehuoneesta keulaan päin, muualta pintaruosteessa kauttaaltaan.
Rungon paksuus vaihtelee. Moottorin kohdalla tosi paksua, muualla ehkä 7mm ja poikittaisissa 4mm. Näihin pitää suhtautua varauksella koska maalipinnalla olevaa palkkia ei ole kuin konehuoneesta keulaan päin, muualta pintaruosteessa kauttaaltaan.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B58 runko
Juu ei pituudesta, vaan paksuudesta. Mitä lie sekoillu =) Eli tuollasta 7mm plöötyä sitten vaan teettäen, vai saisko Volvolta valmiin pätkän ja ehkäpä sen sivupalkin mikä on niitattu runkoon, tulee korikehikkoa tukemaan Eturenkaan etu- ja takapuolelle? Nuopa näkyy tehty silleen neliöpalkilla jatkaen ilmeisesti jo koritehtaalla?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B58 runko
ei saa Volvolta enää sivupalikoita. Teetä konepajalla sopivat palaset. Minä selvisin 200 euron rautalähetyksellä ruosteremontista.
Tulevaisuus on sähköinen
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: B58 runko
Hmm.. Mä taisin tähän ketjuun jotain viestiä pukata, mutta ehkä muistan sitten väärin..
Mutta kuiteski, omassani rungon korjatut kohdat massasin ja ruiskin kotelonsuojaakin joihinkin palkkeihin, mutta muutoin runko on vielä kauniin ruskea.. Ei tunnu mielekkäälle vetää ruosteen päälle massaa.. Ei saata pysyä..? Mutta Falcon taisi jossain viestissä kertoa öljynneensä rungon. Millaisella öljyllä tämä tulisi tehdä? Eikö öljytty pinta kerää töhnää? Mites muut on homman hoitaneet? Olisi kiva hillitä ruosteen kasvua ja raudan katoa..
Mutta kuiteski, omassani rungon korjatut kohdat massasin ja ruiskin kotelonsuojaakin joihinkin palkkeihin, mutta muutoin runko on vielä kauniin ruskea.. Ei tunnu mielekkäälle vetää ruosteen päälle massaa.. Ei saata pysyä..? Mutta Falcon taisi jossain viestissä kertoa öljynneensä rungon. Millaisella öljyllä tämä tulisi tehdä? Eikö öljytty pinta kerää töhnää? Mites muut on homman hoitaneet? Olisi kiva hillitä ruosteen kasvua ja raudan katoa..
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: B58 runko
eräs kaveri tekee cocktailin jäteöljystä ja tervasta, mukavan ruosteettomina on viiskytvuotiaiden autojen alustat pysyny..
kyllähän se töhkää kerää, mut mitäs sen on väliä..
kyllähän se töhkää kerää, mut mitäs sen on väliä..
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 226
- Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
- Truck: dethleffs
- Location: oulunsalo
- Member id: 091
Re: B58 runko
Putkien sisään ehdottomasti puhdasta öljyä, päälle pohjamaali ja massa.Massa voi olla sekoitus ,massaa ja tervaa ,kaveri laittoi sellaisen sekoituksen ja tuntuu pysyvän hyvänä putket.Putkien sisään puhdasta öljyä koska jäteöljyssä on semmoisia aineita jotka eivät sovi ruosteen estoon kiihdyttävät vain ruostumista,vain puhdasta öljyä.
Re: B58 runko
Juu kyllä öljysin koko alustan uudella öljyllä.Ostin pitkänokkaisen paineilmaruiskun,johon mahtuu n.2litraa öljyä.
Autotallista keräilin öljykannuihin jääneet jämät ja ruuttasin alustaan.Eipä ole alusta enää ruskee,muuttu melkein mustaksi.
Pesin alustan ensin painepesurilla ja annoin kuivua rauhassa ennen öljyämistä.
Autotallista keräilin öljykannuihin jääneet jämät ja ruuttasin alustaan.Eipä ole alusta enää ruskee,muuttu melkein mustaksi.
Pesin alustan ensin painepesurilla ja annoin kuivua rauhassa ennen öljyämistä.
Falcon
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: B58 runko
öljy tai kotelonsuoja-aine. jos runko oikein "lustoinen", kotelonsuoja-ainetta voi vielä bensalla ohentaa hiukan jotta se varmasti kyllästää joka paikan. kumpikin näistä aineista syrjäyttää huokosissa muhivan kosteuden ja hylkii vettä. jos haluaa massata alustan, se kannattaa esikäsitellä kotelonsuojalla. pelkällä massalla tai maalilla muuraaminen saattaa vain pahentaa tilannetta jos nämä vesipesäkkeet peitetään.
kotelonsujaruisku tai paineilmaöljykannu toimineet hyvin. runko on öljyämisen jälkeen likainen muttei ruostu enempää ja sehän se on tärkeintä. ennen jäteöljyssä oli paljon mm. rikkijäämiä, nykypolttoaineissa epäpuhtauksia on paljon vähemmän ja siksi jäteöljynkin käyttäminen on parempi kuin ei öljyä ollenkaan.
terva lienee ihan hyvä apuaine, itse käyttäisin vasta uusintakäsittelyssä, koska terva jäykistää öljyä ja samalla vähentää tunkeutumiskykyä
kotelonsujaruisku tai paineilmaöljykannu toimineet hyvin. runko on öljyämisen jälkeen likainen muttei ruostu enempää ja sehän se on tärkeintä. ennen jäteöljyssä oli paljon mm. rikkijäämiä, nykypolttoaineissa epäpuhtauksia on paljon vähemmän ja siksi jäteöljynkin käyttäminen on parempi kuin ei öljyä ollenkaan.
terva lienee ihan hyvä apuaine, itse käyttäisin vasta uusintakäsittelyssä, koska terva jäykistää öljyä ja samalla vähentää tunkeutumiskykyä
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: B58 runko
Nyt saatiin hyvät käytännön neuvot, joiden mukaan edetään. Kiitos teille! 

Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)