Scania K 113 / vm.90-97 ?
-
- Kuski
- Viestit: 33
- Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
- Truck: Scania K113 CLB vm93
- Location: Itä-Suomi
Scania K 113 / vm.90-97 ?
Upeat sivustot ja tietomäärä näyttäisi olevan täällä melkoinen.
Nyt olisi tarvetta tuhdille tietopaketille, suunnittelen tosissani liittymistä tähän rakentelijoiden porukkaan.
Kovasti on erilaista tietoa liikkeellä. Yritin kahlata sivustoa, melkoista tietomäärää. Yritän tiivistää muutamia peruskysymyksiä.
Kertokaa aloittavalle tietoja matkailuauton rakenteluun:
Lähtökohta olisi linja-auton rekisteröinti matkailu autoksi (1+8), esim. Scania K 113 / vm.90-97.
- Onko pituus/leveys/paino rajoituksia, kuinka vaikeaa saada poikkeuslupaa pidemmälle?
- Mitä kokoluokkaa on muutoskatsastuksen kustannukset (min), siis taso että saa pelkästään leimattua linja-autosta-> M1?(ei siis rakentelukustannukset)
- Mitä kaikkia muutoksia tarvitaan linja-autosta-> M1/C-kortille(penkkien määrä,makuupaikkojen määrä, seisontakorkeus, sähköt, vesisäiliöt, jne.)
- Siis katsastus näkökulmasta mitä poistetaan mitä lisätään?
- Muutoskatsastuksen hinta?
Soveltuisiko kaksikerros linja-auto muutoskatsastettavaksi matkailuautoksi(säännösten näkökulmasta onnistuuko?).
Millä keinoin kaksikerros linja-auton saisi c kortilla ajettavaksi matkailuautoksi, mitkä suurimmat rajoitteet säännöksissä?
Muutoskatsastetun (1+8 M1) ym. ajoneuvon:
-käyttövoimavero?
-ajoneuvovero?
-liikennevakuutus?
-onko auton suuresta koosta/kokonaismassasta tietoa suunnitellaanko näihin veromuutoksia?
Muutoskatsastettu (1+8 M1) ajoneuvo katsastetaan siis joka vuosi?
- katsastusmaksut
- onko pakokaasumittauksia, (onko CO2 mittaukset isolle koneelle yleensä ongelma, ajettuna 600-900tkm)
Tiedän että projekti on työn osalta valtava ja vaatii moniosaamista.Antakaa kustannuksista esimerkkejä.
- Antakaa esimerkkejä kuinka edullisesti olette pystyneet M1-auton rakentamaan(perustaso/kunto/asuttavaksi).Max. rajaahan ei ole.
- Paljonko maksaa vuositasolla matkailuauton pitäminen (minimissään) jos tekee 5-6 reissua kesässä, n.viikon kerta?
Suuret kiitokset vastanneille
Nyt olisi tarvetta tuhdille tietopaketille, suunnittelen tosissani liittymistä tähän rakentelijoiden porukkaan.
Kovasti on erilaista tietoa liikkeellä. Yritin kahlata sivustoa, melkoista tietomäärää. Yritän tiivistää muutamia peruskysymyksiä.
Kertokaa aloittavalle tietoja matkailuauton rakenteluun:
Lähtökohta olisi linja-auton rekisteröinti matkailu autoksi (1+8), esim. Scania K 113 / vm.90-97.
- Onko pituus/leveys/paino rajoituksia, kuinka vaikeaa saada poikkeuslupaa pidemmälle?
- Mitä kokoluokkaa on muutoskatsastuksen kustannukset (min), siis taso että saa pelkästään leimattua linja-autosta-> M1?(ei siis rakentelukustannukset)
- Mitä kaikkia muutoksia tarvitaan linja-autosta-> M1/C-kortille(penkkien määrä,makuupaikkojen määrä, seisontakorkeus, sähköt, vesisäiliöt, jne.)
- Siis katsastus näkökulmasta mitä poistetaan mitä lisätään?
- Muutoskatsastuksen hinta?
Soveltuisiko kaksikerros linja-auto muutoskatsastettavaksi matkailuautoksi(säännösten näkökulmasta onnistuuko?).
Millä keinoin kaksikerros linja-auton saisi c kortilla ajettavaksi matkailuautoksi, mitkä suurimmat rajoitteet säännöksissä?
Muutoskatsastetun (1+8 M1) ym. ajoneuvon:
-käyttövoimavero?
-ajoneuvovero?
-liikennevakuutus?
-onko auton suuresta koosta/kokonaismassasta tietoa suunnitellaanko näihin veromuutoksia?
Muutoskatsastettu (1+8 M1) ajoneuvo katsastetaan siis joka vuosi?
- katsastusmaksut
- onko pakokaasumittauksia, (onko CO2 mittaukset isolle koneelle yleensä ongelma, ajettuna 600-900tkm)
Tiedän että projekti on työn osalta valtava ja vaatii moniosaamista.Antakaa kustannuksista esimerkkejä.
- Antakaa esimerkkejä kuinka edullisesti olette pystyneet M1-auton rakentamaan(perustaso/kunto/asuttavaksi).Max. rajaahan ei ole.
- Paljonko maksaa vuositasolla matkailuauton pitäminen (minimissään) jos tekee 5-6 reissua kesässä, n.viikon kerta?
Suuret kiitokset vastanneille
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania K 113 / vm.90-97 ?
Tervetuloa foorumilleKulkuriksi kirjoitti: - Onko pituus/leveys/paino rajoituksia, kuinka vaikeaa saada poikkeuslupaa pidemmälle?
On. Maksimipituus 12m, leveys 250 ja painorajaa ei ole. Poikkeusluvan saa helposti käytännössä 13 metriselle. Pidemmät jää linja-autoksi
- Mitä kokoluokkaa on muutoskatsastuksen kustannukset (min), siis taso että saa pelkästään leimattua linja-autosta-> M1?(ei siis rakentelukustannukset)
Jos tarkoitat minimivarustusta niin hella, pöytä ja sänky kahdelle sekä säilytystilaa. Ei mene montaa sataa.
- Mitä kaikkia muutoksia tarvitaan linja-autosta-> M1/C-kortille(penkkien määrä,makuupaikkojen määrä, seisontakorkeus, sähköt, vesisäiliöt, jne.)
Edellä pääpiirteittäin. Katsastuksessa ei vaadita sähköjä eikä vesiä. Seisontakorkeusvaatimus on verovapauden ehto mutta koskee alle 6000kg omamassaisia autoja. Ei siis ole bussiharrastajan murhe. makuupaikkoja tosiaan kahdelle ja penkkejä max 8 kuskin lisäksi. Voi muuten tulla vuosimallista riippuen turvavöiden lisäilyä.
- Siis katsastus näkökulmasta mitä poistetaan mitä lisätään?
lisätään nuo matkailuautovarusteet. Poistetaan perästä satasen lätkäja enimmät penkit
- Muutoskatsastuksen hinta?
Asemasta riippuen, 50-70e arvaus![]()
Soveltuisiko kaksikerros linja-auto muutoskatsastettavaksi matkailuautoksi(säännösten näkökulmasta onnistuuko?)
Ei mikään estä
Millä keinoin kaksikerros linja-auton saisi c kortilla ajettavaksi matkailuautoksi, mitkä suurimmat rajoitteet säännöksissä?
Ei siinä ole kuin tää pituusraja ettei tuu liian pitkä. Korkeushan taitaa olla max 4,2m mutta tuskin mikään DD noin korkea on
Muutoskatsastetun (1+8 M1) ym. ajoneuvon:
-käyttövoimavero?
-ajoneuvovero?
-liikennevakuutus?
-onko auton suuresta koosta/kokonaismassasta tietoa suunnitellaanko näihin veromuutoksia?
trafi.fi ja sieltä matkailuauton verotus. Mukavan lisän verotuskäytäntöihin toi tämä päästövero joka lätkäs sellaisen 485 euron lisäpotin verokuormaan. Kukaanhan ei sitä maksa kokonaisuudessaan vaan pitää liikennekäytöstäpoistettuna lyhyitäkin väliaikoja. Verotukseen on suunnitteilla uusien matkailuautojen hankintahinnan autoverotusta. Sitä ei tiedetä miten se vaikuttaa näihin itsetehtyihin.
Muutoskatsastettu (1+8 M1) ajoneuvo katsastetaan siis joka vuosi?
jos muistaa ja on käyttöä![]()
- katsastusmaksut
Kallista. Huomattavan suuria vaihteluja asemien kesken
- onko pakokaasumittauksia, (onko CO2 mittaukset isolle koneelle yleensä ongelma, ajettuna 600-900tkm)
Nokisavuhan se isossa dieselissä kiinnostaa. Ei yleensä kellään ole ongelmana. Tuohan olisi vähän ajettu
Tiedän että projekti on työn osalta valtava ja vaatii moniosaamista.Antakaa kustannuksista esimerkkejä.
- Antakaa esimerkkejä kuinka edullisesti olette pystyneet M1-auton rakentamaan(perustaso/kunto/asuttavaksi).Max. rajaahan ei ole.
En ole yrittänytkään edullista sillä siihen pyrkiminen johti huonoihin ratkaisuihin ja kaiken uusimiseen pidemmän päälle. Kymppitonnilla saa paljon mutta kolmella melkein kaiken
- Paljonko maksaa vuositasolla matkailuauton pitäminen (minimissään) jos tekee 5-6 reissua kesässä, n.viikon kerta?
Polttoaineiden lisäksi olisi hyvä varautua parilla toimintatonnilla vuosittain. Ei sulla tuohon viiteen reissuun jää jos hommaat hyvän autonTilannehan on kumminkin kulujen puolesta niin että jättämällä linja-autoksi ja hommaamalla riittävän ajokortin säästää kaikki verot pois eikä määräyksiä varten tarvi tehdä paljon mitään ja matkakin joutuu 100-lätkän vauhdittamana, jos hyväksyy viis litraa sadalle lisää.
Suuret kiitokset vastanneille

Tulevaisuus on sähköinen
- joope
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 133
- Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
- Truck: Volvo B12 Carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 402
Re: Scania K 113 / vm.90-97 ?
Tervetuloa!
Sen verran haluaisin lisätä että M1 henkilöauton max korkeus on 4.00 metriä
Sen verran haluaisin lisätä että M1 henkilöauton max korkeus on 4.00 metriä
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
-
- Kuski
- Viestit: 33
- Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
- Truck: Scania K113 CLB vm93
- Location: Itä-Suomi
Re: Scania K 113 / vm.90-97 ?
Kiitokset tiedoista(Lahti32/joope)
Monta asiaa selkeyty, tästä se lähtee eteenpäin linjurin osto.
Vielä kiinnostaisi koneesta tietoja(Scania K 113 / vm.93-96). Koneen "kestävyys" on tietty monesta kiinni, huollot, minkälaiset ajot, jatkuvaa-ajoa/seisoo jne.
- Minkälaisia kilometrimääriä olette ajelleet ilman "isoa" remonttia(kaikki erilaiset tapaukset kiinnostaa)?
- Minkälaisia "pieniä" remontteja olette onnistuneesti tehneet, kustannukset?(rengastus, laakerit, vent.hionta).
- Jos ja kun remontti koittanut, niin mitä uusittu ja minkä suuntaisia kustannuksia?(putket, männät, turbo,syöttöpumppu,laakerit, venttiilit jne.).
- Määrättyjä tyyppivikoja näyttäisi näissä koneissa olevan. Mihin olisi hyvä kiinnittää huomiot kun kauppoja ollaan tekemässä ko. koneesta?
Vielä jos saisi tiivistelmän mihin kannattaa kiinnittää huomiot koko linjurissa kun ostettavaa tutkii.
Miten kuntotesti? Tekeekö katsastuskonttorit näitä ja onko ne kuinka "pintapuolisia" näissä linjureissa?
Ei muuta kun kiitokset taas tiedoista.
Monta asiaa selkeyty, tästä se lähtee eteenpäin linjurin osto.
Vielä kiinnostaisi koneesta tietoja(Scania K 113 / vm.93-96). Koneen "kestävyys" on tietty monesta kiinni, huollot, minkälaiset ajot, jatkuvaa-ajoa/seisoo jne.
- Minkälaisia kilometrimääriä olette ajelleet ilman "isoa" remonttia(kaikki erilaiset tapaukset kiinnostaa)?
- Minkälaisia "pieniä" remontteja olette onnistuneesti tehneet, kustannukset?(rengastus, laakerit, vent.hionta).
- Jos ja kun remontti koittanut, niin mitä uusittu ja minkä suuntaisia kustannuksia?(putket, männät, turbo,syöttöpumppu,laakerit, venttiilit jne.).
- Määrättyjä tyyppivikoja näyttäisi näissä koneissa olevan. Mihin olisi hyvä kiinnittää huomiot kun kauppoja ollaan tekemässä ko. koneesta?
Vielä jos saisi tiivistelmän mihin kannattaa kiinnittää huomiot koko linjurissa kun ostettavaa tutkii.
Miten kuntotesti? Tekeekö katsastuskonttorit näitä ja onko ne kuinka "pintapuolisia" näissä linjureissa?
Ei muuta kun kiitokset taas tiedoista.
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: Scania K 113 / vm.90-97 ?
siis kyllähän tuota tekniikka puolta pian korjaa ja aina tulee valmista todennäköisesti auton loppuiäksi , mutta toi kori jos on kovin ruosteinen niin siinä kyllä usko saattaa loppua ennen projektin valmistumista ,nuo 11l. scaniat ovat siis peruslujia koneita ja remonttikin niihin melko kohtuuhintainen ,kytkin on niissä kenties heikoin kohta .jos käyttö oikeaa niin sekään ei ongelma.Kulkuriksi kirjoitti:Kiitokset tiedoista(Lahti32/joope)
Monta asiaa selkeyty, tästä se lähtee eteenpäin linjurin osto.
Vielä kiinnostaisi koneesta tietoja(Scania K 113 / vm.93-96). Koneen "kestävyys" on tietty monesta kiinni, huollot, minkälaiset ajot, jatkuvaa-ajoa/seisoo jne.
- Minkälaisia kilometrimääriä olette ajelleet ilman "isoa" remonttia(kaikki erilaiset tapaukset kiinnostaa)?
- Minkälaisia "pieniä" remontteja olette onnistuneesti tehneet, kustannukset?(rengastus, laakerit, vent.hionta).
- Jos ja kun remontti koittanut, niin mitä uusittu ja minkä suuntaisia kustannuksia?(putket, männät, turbo,syöttöpumppu,laakerit, venttiilit jne.).
- Määrättyjä tyyppivikoja näyttäisi näissä koneissa olevan. Mihin olisi hyvä kiinnittää huomiot kun kauppoja ollaan tekemässä ko. koneesta?
Vielä jos saisi tiivistelmän mihin kannattaa kiinnittää huomiot koko linjurissa kun ostettavaa tutkii.
Miten kuntotesti? Tekeekö katsastuskonttorit näitä ja onko ne kuinka "pintapuolisia" näissä linjureissa?
Ei muuta kun kiitokset taas tiedoista.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Scania K 113 / vm.90-97 ?
Scanian 113 koneissa on joskus öljynpainevalot palaneet lämpimänä. Anturivika yleensä mutta on saattanut muutakin olla syynä siihen. Vesivuotoja kannentiivisteestä, erilaisten metalliputkien puhkiruostumista, kytkinnesteputket, turbon paluuputket, ohjaustehostimen putket. Näitähän kannattaa seurata muissakin merkeissä, suola syö kaikkia. Pitkät kaasu ja vaihteensiirtojutut saattaa vaatia huoltoa mutta eikös noissa uudemmissa ole jo sähköisiä systeemejä keksitty. Muuten hyvä kone, voimakas, sitkeä ja ei savuta turhaan. Ääni on kyllä kova mutta siksi se onkin taakse pultattu.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Scania K 113 / vm.90-97 ?
eräs pari-kolme miljoonaa km ajettuun tuleva vika on öljynpaineiden katoaminen "yllättäen". syynä öljypumpun jalan murtuminen, jolloin lohkon alareunan korkeudella oleva öljypumppu ei saa öljyä. öljypumpun jalka on aika iso möykky imusihteineen ja kevytmetallivalua oleva jalka saa joskus hommasta tarpeekseen.
toinen kaikkiakin koneita, muitakin kuin scanioita, vaivaava vika on vanha jäähdytinneste. isännät ei hanno ostaa 50 litraa glykolia parin vuoden välein eikä edes scanialta saatavaa kympin luokkaa maksavaa nesteeseen lisättävää syöpymisenestoainetta jolla ruosteen pitää loitolla. sitten, n.10-15v käytön jälkeen putkien alapäät syöpyy sen verran että nesteet karkaa öljyn sekaan ja remonttivalmis tuli!!
voi olla ettei näitä juuri kannata rempata, itsekin sain tosi timmin koneen auton mukana ja koko auto oli alle 3k€ hintaluokassa. sillä rahalla ei paljoa rempata. sinällään 11-l mylly tosi simppeli tehdä jos haluaa.
ja se scanian "raaka" ääni vain kertoo voimasta, se ei ole merkki viasta... itse asiassa viimeistään norjassa äänestä oppii pitämään vaikka se meilläkin on se lähin vieruskaveri siinä edessä.
korin ja etenkin auton rungon kunto syynää tarkkaan. on korjattavissa mutta edes parin tonnin halvennus hinnassa ei ole kohtuullinen työmaahan nähden. varsinkin kadonneet runkopalkit todellinen riesa. kun kaikki siinä kiinni olevat osat painaa kotinikkarille liikaa eikä jokapojan ydinjätelankamigillä saa rautaa sulamaan saattaa "tie nousta pystyyn".
korin korkeus on hyvä, tilaa riittää. huonokin se on, sivuteillä, pihoilla ja leirintäalueilla yläkulmiin riipii risuja jatkuvasti ja reitille alkaa osua matalia siltoja ja tankkauspaikkojen mittarikatoksia.
käytyäni muutamassa "teatterilattia-autossa" olen oppinut tykkäämään matalan automme suoralattiaisesta matkustamosta.
huoltaminen halpaa. scanian öljynvaihto maksoi viimeksi 65€. vaikka litkuja menee paljon, yksikköhinta pieni. korjauksiin ja huoltoihin 5v/30000km 1500€. kaikki olen tehnyt itse.
raakaa rahaa itse koslaan olemme syytäneet ehkä 8000€ jolla saa lähes kaikki "välttämättömät perusvarusteet". noilla hiluilla ostonen asuntoauto uutena kustantas 200-250tonnia. siinä sitä onkin pähkäilemistä rahapussin päällä istuvalle, missä menee oman budjetin rajat.
kulutus?? bussina (ilman veroja) voi ajelemista pitää kalliina tai halpana. näillä perusteilla halpaa: pikkuautoa ei tarvi mitoittaa jättimäisen asuntovaunun vetoa varten eikä korjata sitä ko. syystä jatkuvasti. kuinka moni ajaakaan yksin töihin ympäri vuoden panssarivaunun kokoisella maasturilla saadakseen kurvailla muutaman kerran vuodessa homelaatikko perässä?? ja loman jälkeen joku ylirasittunut osa poksahtaa ja vie lomaltapaluurahat+ pankinjohtajan armopalat korjaamolle..
työtunteja älä laske äläkä hinnoittele, se on se "harrastusosio" joka menee kaikkine tuskineen kankkulan kaivoon. kannattaako??? en tiedä, kukin päättää itse. huonompiakin harrastuksia on. meillä parhaat lomat on ollu automatkoja pohjoiskalotin alueella ja aika usein kyytipelinä on ollut vanha scania.
toinen kaikkiakin koneita, muitakin kuin scanioita, vaivaava vika on vanha jäähdytinneste. isännät ei hanno ostaa 50 litraa glykolia parin vuoden välein eikä edes scanialta saatavaa kympin luokkaa maksavaa nesteeseen lisättävää syöpymisenestoainetta jolla ruosteen pitää loitolla. sitten, n.10-15v käytön jälkeen putkien alapäät syöpyy sen verran että nesteet karkaa öljyn sekaan ja remonttivalmis tuli!!
voi olla ettei näitä juuri kannata rempata, itsekin sain tosi timmin koneen auton mukana ja koko auto oli alle 3k€ hintaluokassa. sillä rahalla ei paljoa rempata. sinällään 11-l mylly tosi simppeli tehdä jos haluaa.
ja se scanian "raaka" ääni vain kertoo voimasta, se ei ole merkki viasta... itse asiassa viimeistään norjassa äänestä oppii pitämään vaikka se meilläkin on se lähin vieruskaveri siinä edessä.
korin ja etenkin auton rungon kunto syynää tarkkaan. on korjattavissa mutta edes parin tonnin halvennus hinnassa ei ole kohtuullinen työmaahan nähden. varsinkin kadonneet runkopalkit todellinen riesa. kun kaikki siinä kiinni olevat osat painaa kotinikkarille liikaa eikä jokapojan ydinjätelankamigillä saa rautaa sulamaan saattaa "tie nousta pystyyn".
korin korkeus on hyvä, tilaa riittää. huonokin se on, sivuteillä, pihoilla ja leirintäalueilla yläkulmiin riipii risuja jatkuvasti ja reitille alkaa osua matalia siltoja ja tankkauspaikkojen mittarikatoksia.
käytyäni muutamassa "teatterilattia-autossa" olen oppinut tykkäämään matalan automme suoralattiaisesta matkustamosta.
huoltaminen halpaa. scanian öljynvaihto maksoi viimeksi 65€. vaikka litkuja menee paljon, yksikköhinta pieni. korjauksiin ja huoltoihin 5v/30000km 1500€. kaikki olen tehnyt itse.
raakaa rahaa itse koslaan olemme syytäneet ehkä 8000€ jolla saa lähes kaikki "välttämättömät perusvarusteet". noilla hiluilla ostonen asuntoauto uutena kustantas 200-250tonnia. siinä sitä onkin pähkäilemistä rahapussin päällä istuvalle, missä menee oman budjetin rajat.
kulutus?? bussina (ilman veroja) voi ajelemista pitää kalliina tai halpana. näillä perusteilla halpaa: pikkuautoa ei tarvi mitoittaa jättimäisen asuntovaunun vetoa varten eikä korjata sitä ko. syystä jatkuvasti. kuinka moni ajaakaan yksin töihin ympäri vuoden panssarivaunun kokoisella maasturilla saadakseen kurvailla muutaman kerran vuodessa homelaatikko perässä?? ja loman jälkeen joku ylirasittunut osa poksahtaa ja vie lomaltapaluurahat+ pankinjohtajan armopalat korjaamolle..
työtunteja älä laske äläkä hinnoittele, se on se "harrastusosio" joka menee kaikkine tuskineen kankkulan kaivoon. kannattaako??? en tiedä, kukin päättää itse. huonompiakin harrastuksia on. meillä parhaat lomat on ollu automatkoja pohjoiskalotin alueella ja aika usein kyytipelinä on ollut vanha scania.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Scania K 113 / vm.90-97 ?
Tervetuloa palstalle,
tässä pari vastausta, haulla löytää juuri näistä paljon juttua:
- Onko pituus/leveys/paino rajoituksia, kuinka vaikeaa saada poikkeuslupaa pidemmälle? >> 12m poikkeusluvalla 13m, lev. 2,5 jos ulkomaille mielii.
- Mitä kokoluokkaa on muutoskatsastuksen kustannukset (min), siis taso että saa pelkästään leimattua linja-autosta-> M1?(ei siis rakentelukustannukset) >> Muutoskatsastuksen hinta riippuu konttorista, n.100€
- Mitä kaikkia muutoksia tarvitaan linja-autosta-> M1/C-kortille(penkkien määrä,makuupaikkojen määrä, seisontakorkeus, sähköt, vesisäiliöt, jne.) >> Kerrot montako istumapaikkaa haluat, ruuvaat keittolevyn johonki pöytään kiinni ja nakkaat 120cm patjan kyytiin, sillon on m1 matkailuauton vaatimukset kasassa.
- Siis katsastus näkökulmasta mitä poistetaan mitä lisätään? >> Tuossa yllä on vaatimukset, mitään ei tartte poistaa.
- Muutoskatsastuksen hinta? >> riippuu konttorista, katso http://www.katsastushinnat.fi/
tässä pari vastausta, haulla löytää juuri näistä paljon juttua:
- Onko pituus/leveys/paino rajoituksia, kuinka vaikeaa saada poikkeuslupaa pidemmälle? >> 12m poikkeusluvalla 13m, lev. 2,5 jos ulkomaille mielii.
- Mitä kokoluokkaa on muutoskatsastuksen kustannukset (min), siis taso että saa pelkästään leimattua linja-autosta-> M1?(ei siis rakentelukustannukset) >> Muutoskatsastuksen hinta riippuu konttorista, n.100€
- Mitä kaikkia muutoksia tarvitaan linja-autosta-> M1/C-kortille(penkkien määrä,makuupaikkojen määrä, seisontakorkeus, sähköt, vesisäiliöt, jne.) >> Kerrot montako istumapaikkaa haluat, ruuvaat keittolevyn johonki pöytään kiinni ja nakkaat 120cm patjan kyytiin, sillon on m1 matkailuauton vaatimukset kasassa.
- Siis katsastus näkökulmasta mitä poistetaan mitä lisätään? >> Tuossa yllä on vaatimukset, mitään ei tartte poistaa.
- Muutoskatsastuksen hinta? >> riippuu konttorista, katso http://www.katsastushinnat.fi/
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Scania K 113 / vm.90-97 ?
Kaksikerrosauto sopii teknisesti ottaen hyvin matkailuautoksi. Mutta ennen kuin innostut siitä liikaa niin käy koeseisoskelemassa semmoisessa ja huomaat että vaatii joko lyhyitä ihmisiä tai notkeita niskoja, pidemmille ihmisille ei ole seisomakorkeutta kummassakaan kerroksessa.
-
- Kuski
- Viestit: 33
- Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
- Truck: Scania K113 CLB vm93
- Location: Itä-Suomi
Re: Scania K 113 / vm.90-97 ?
Huolloista/öljynvaihdoista
Huoltohistoriaa kolmesta linjurista selvitellyt(Scania K113 vm.93-95).Kenellä tietoa huoltoväleistä/km suosituksista.
Lähinnä öljynvaihdoista. Rasvauksista ym. rempoista ei tässä yhteydessä.
- Scanjan suositukset oljynvaihtoihin?
- Käytännössä venytetään öljynvaihtoja mihin asti?
Vaihtoväli:
- Moottori-öljyt
- Vaihteisto-öljyt
- Perä-öljyt
Kiitokset taas vastanneille
Huoltohistoriaa kolmesta linjurista selvitellyt(Scania K113 vm.93-95).Kenellä tietoa huoltoväleistä/km suosituksista.
Lähinnä öljynvaihdoista. Rasvauksista ym. rempoista ei tässä yhteydessä.
- Scanjan suositukset oljynvaihtoihin?
- Käytännössä venytetään öljynvaihtoja mihin asti?
Vaihtoväli:
- Moottori-öljyt
- Vaihteisto-öljyt
- Perä-öljyt
Kiitokset taas vastanneille