Invertteristä

Kulkuriksi
Kuski
Truck: Scania K113 CLB vm93

Invertteristä

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

Kertokaapa mahdollisia kokemuksia seuraavista inverttereistä. Jos jollakin on vastaava, niin miten on toiminut?

http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=380

http://www.yeint.fi/index.php?main=64&p ... INVERTTERI

http://www.digimesta.com/tuote/invertte ... 810066971/

http://www.jussinmaki.net/invertteri-25 ... -1256.html

Mitenkä viimeisen akkulaturi 5A jaksaa työntää virtaa kahteen isoon/240Ah akkuun?
Löytyy kyllä jo irrallinen akkulaturi/30A. Olisi vain kätevä samassa paketissa molemmat.

Nyt etsin siis näillä ominaisuuksilla ja tässä hintaluokassa. Parempaa saa tietysti maksamalla, mutta näillä tiedoilla mennään tällä kertaa.
Käyttö niin että puhdasta siniaaltoa ei tähän hätään tarvita.
ansa
Rattiamiraali
Truck: Scania K112 Vanhool
Member id: 106

Re: Invertteristä

Viesti Kirjoittaja ansa »

Kulkuriksi kirjoitti:Kertokaapa mahdollisia kokemuksia seuraavista inverttereistä. Jos jollakin on vastaava, niin miten on toiminut?

http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=380

http://www.yeint.fi/index.php?main=64&p ... INVERTTERI

http://www.digimesta.com/tuote/invertte ... 810066971/

http://www.jussinmaki.net/invertteri-25 ... -1256.html

Mitenkä viimeisen akkulaturi 5A jaksaa työntää virtaa kahteen isoon/240Ah akkuun?
Löytyy kyllä jo irrallinen akkulaturi/30A. Olisi vain kätevä samassa paketissa molemmat.

Nyt etsin siis näillä ominaisuuksilla ja tässä hintaluokassa. Parempaa saa tietysti maksamalla, mutta näillä tiedoilla mennään tällä kertaa.
Käyttö niin että puhdasta siniaaltoa ei tähän hätään tarvita.
siis tämä invertteri asia aina puhuttaa, siinä asiassa on niin monta mielipidettä kuin on käytäjiäkin.tässä kuitenkin lyhyt näkemykseni asiasta ,meillä siis päädyttiin usean pienemmän invertterin käyttöön ,noiden jatkuvasti virtaa tarvitsevien laitteiden (jääkaappi ja ilpo) käyttöön asensin 1000wattisen ja keittiölle 1500wattisen ja hupivermeille +apk 1700wattinen .lisäksi vielä varalla yks 1000wattinen ,siis nuo kohtuuhintaiset laitteethan tulevat "honkajoelta" ja ovat rikkoutumisherkkiäkin niinpä emme siis elä vain yhden laitteen varassa ,lisäksi mitä suurempi laite sitä enemmän virtaa hukkuu tyhjään , noiden hyötysuhdehan on vain n.80%. ainut asia mikä ei meillä toimi inverttereillä niin on imuri , se vaatii agrin käynnistyksen tai maasähköä.
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Niin puhuttaa. Ja vielä enemmän kun hommasin tuollaisia halpoja kaksi liian pienen yhden. Yhteenlaskettu rahasumma mitä inverttereihin olen käyttänyt on suurempi kuin kaksi kunnollista siniaaltolaitetta. Tämähän on sitä halvalla hyvää tai köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa.

Tuon laturimallin jättäisin kauppaan, kaikkein surkein.
Tulevaisuus on sähköinen
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Laturimalli on onneton. Poltin tuollaisen 1500W viime suven. Pari viikkoa jääkaappia, telkkzria ja kahvinkeittoa - se oli sillä selvä. Voi sen varmasti korjata. Ei maksa vaivaa.

Nyt on käytössä keskihintainen 2500W mod.siniaalto. Hyvin on toiminut. HQ merkiltään. Induktioliesi ei toimi, mutta kaikki muut koneet kyllä.

Pikkuautossa on 800W laturimalli. Kelpaa patteriporan akkujen lataukseen ja työvalohalogeenin tarpeisiin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Rosvolinna
Vapaaherra

Näyttää tuo kolmoslinkin kone samalta kuin tuo bussissani oleva. Ei pahaa sanottavaa - kahden vuoden takuunkin tuli. Jos siitä saan loppusavut irti niin taatusti kannan takaisin kauppaan.

Pienellä varovaisuudella kannataa suhtautua noihin nettikauppoihin. Niiden huolto-osaston laajuus ei valttämättä vastaa standardiksi miellettyä tasoa. Eikä tuosta asiakaspalvelun vasteajoista kovin montaa peukkua keräydy.
AtAi
Rattiamiraali

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Kulkuriksi kirjoitti: Mitenkä viimeisen akkulaturi 5A jaksaa työntää virtaa kahteen isoon/240Ah akkuun?
Jaksaa, itsellä on wiimassa tollanen, oli valmiina, ollut kuulemma 08 asti ja toiminu varsin moitteettomasti.
Tosin tossa ei oo mitään 240Ah akkuja.

Pitäs varmaan 170Ah akut hommata hupiakustoksi. Nyt kaiken sähkön ottaa 75Ah Optima Yellowtopeista.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Kulkuriksi
Kuski
Truck: Scania K113 CLB vm93

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

Kiitokset tähän astisista kommenteista, näyttää olevan erilaisia kokemuksia.
Kun aihe näkyy kiinnostavan, niin laitan lopuksi näistä ko. inverttereistä hyvät/huonot kokemukset listaten muillekin.

Nämä aiheet helposti "laajenee" aina toiseen aiheeseen, niin kun nytkin vähäsen seuraava kysymys :
Miten sitten hanskaatte Induktiolieden (3500-4500W) käytön invertterillä jos ei maasähköä ole tarjolla? Vai onko liedet liian isoja näille inverttereille, vaikka komiasti lupaavat hetkellistä 5000W?.
Rosvolinna
Vapaaherra

Minulla on 2000W induktioliesi - ei toimi tuolla HQ:n vertillä. Pitäisi olla siniaalto-malli. Liesi toimii aggrekaatilla tai tolppa-IVO:lla.

Rölli-autooni on tulossa kaasuliesi/uuni. Saa olla aikamoinen akusto, jos mielii tuntitolkulla uunia käyttää invertterillä.

Invertterin sijoituspaikka on autossani hieman ongelmallinen. Olen laittanut koneen mahdollisimman lähelle akkuja mahamoottori-Volvon keskitavaratilaan. Tavaratila kuumenee moottorin vaikutuksesta melkoisesti. Inverterin tuuletin huutaa leipää lähes saman tien kun auton laittaa tulille. Kertaakaan vertti ei ole katkaissut ylikuumenemisen takia, vaikka koneessa on ollut kytkettynä ilmalämpöpumppu jäähdytystoiminnolla.
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kulkuriksi kirjoitti:Kiitokset tähän astisista kommenteista, näyttää olevan erilaisia kokemuksia.
Kun aihe näkyy kiinnostavan, niin laitan lopuksi näistä ko. inverttereistä hyvät/huonot kokemukset listaten muillekin.

Nämä aiheet helposti "laajenee" aina toiseen aiheeseen, niin kun nytkin vähäsen seuraava kysymys :
Miten sitten hanskaatte Induktiolieden (3500-4500W) käytön invertterillä jos ei maasähköä ole tarjolla? Vai onko liedet liian isoja näille inverttereille, vaikka komiasti lupaavat hetkellistä 5000W?.
Yksi levy ottanee max.2kw? ainakin oma. Mistä lie oot löytäny noin järeen lieden vai kaikkia levyjäkö käytät samaan aikaan?
Kyllä tuo menee, mutta sitten invertterin täytyy olla kunnollinen, kuten akuston ja piuhojen. Tuo 4,5kW tarkottaa akkupuolella n.190A + häviöt, joten yli 200A virroista puhutaan. -> 15min käyttöä ja auto käynnissä tunnin jolla lataat akun lähtötilanteeseen.
Hetkellinen tarkoittaa yleensä käynnistys ym. virtaa ei sitä kuten induktio tekee että 2sek välein pulssina. Oma 3kW siniaaltoinvertteri (kiinteästi asennettava, ei mikään töpseliviritys) on tähän asti riittänyt aina hitsauksesta puhelimen lataukseen.

Ps.Koitappa siirtää tämä ketju tuonne yleistä->sähkö... Kauppapaikka on väärä osasto.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Lieden tarpeellisuus hämmästyttää ainakin minua. En tarvitse hellaa juuri koskaan. Laitoin kalliin wallas-lieden ja loppujen lopuksi melko tarpeeton. Retkellä käytetään mikroa ruuan lämmitykseen, 9 litran (240w) haudutuspataa ruuan valmistukseen ja termoskeitintä kahvin keittoon. Nämä ovat valikoituneet ajan saatossa parhaiksi. Termoskeitin katkaisee virran heti kun kahvi on tippunut. Haudutuspata hoitelee eväspuolen ajon aikana, ainekset kipataan lähtiessä pataan ja kun alkaa ruoka tuoksua niin pidetään evästauko. Eikä syö paljoa virtaa. Mikrossa sitten loput ja liedellä joskus pekonin paistamista :)
Tulevaisuus on sähköinen
Wonderi
Ajoneuvos

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Rosvolinna kirjoitti:Invertterin sijoituspaikka on autossani hieman ongelmallinen. Olen laittanut koneen mahdollisimman lähelle akkuja mahamoottori-Volvon keskitavaratilaan. Tavaratila kuumenee moottorin vaikutuksesta melkoisesti. Inverterin tuuletin huutaa leipää lähes saman tien kun auton laittaa tulille. Kertaakaan vertti ei ole katkaissut ylikuumenemisen takia, vaikka koneessa on ollut kytkettynä ilmalämpöpumppu jäähdytystoiminnolla.
Moottorin lämmön vaikutusaluella on huono paikka invertterille. Volvon keskitavaratilassa oikeasti kesälläkin toimivia inverttereitä olen tavannut vain takamoottorisessa versiossa. :lol:
Reddewil
Vapaaherra

Wonderi kirjoitti:
Rosvolinna kirjoitti:Invertterin sijoituspaikka on autossani hieman ongelmallinen. Olen laittanut koneen mahdollisimman lähelle akkuja mahamoottori-Volvon keskitavaratilaan. Tavaratila kuumenee moottorin vaikutuksesta melkoisesti. Inverterin tuuletin huutaa leipää lähes saman tien kun auton laittaa tulille. Kertaakaan vertti ei ole katkaissut ylikuumenemisen takia, vaikka koneessa on ollut kytkettynä ilmalämpöpumppu jäähdytystoiminnolla.
Moottorin lämmön vaikutusaluella on huono paikka invertterille. Volvon keskitavaratilassa oikeasti kesälläkin toimivia inverttereitä olen tavannut vain takamoottorisessa versiossa. :lol:
Mulla on tuossa koneen päällä (tavaratilassa) ja toistaiseksi on hyvin pelannut, ilmastointia ruokkinut jne. Laturista pääsi kyllä savut kun imastointia (invertteri ilpo) pyörittettiin toissa kesänä, nyt uusi laturi ja kestää. Toki kannattaa lukea vehkeen ohjeista sijoituspaikan lämmöt, niillä sen pitää pelata.
ansa
Rattiamiraali
Truck: Scania K112 Vanhool
Member id: 106

Viesti Kirjoittaja ansa »

Wonderi kirjoitti:
kahden vuoden käyttökokemuksella yhden kerran invertterit kyykkäsivät ylikuumenemiseen kesähelteillä ja luukku auki, vaikka sijoituspaikkana tuo tavaratila ja moottori toisessa päässä autoa .
only4pro
Vapaaherra
Truck: Volvo B58 Falcon 430

Viesti Kirjoittaja only4pro »

tuossa Reddewilin kautta hankitussa invertterissä ei "pitäisi" olla hukkalämpöä, kun cos φ on ilmoitettu 1, mutta kyllähän se vähän lämpiää nyt "tyhjäkäynnillä", kuormaa minulla on siinä nyt n. 400w ja sekin on vain ns. läpikulku, koska invertteri on kiinni 230V. Toimii minulla ns. varavoimana. Ei toimi ihan UPSina, koska ei siirrä riittävän nopeasti akuille, jos verkkojännite tippuu. Jos verkkojännite häviää naps niin kyllä siirtyy katkeamattomana (olipa pitkä sana)
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Reddewil
Vapaaherra

only4pro kirjoitti:tuossa Reddewilin kautta hankitussa invertterissä ei "pitäisi" olla hukkalämpöä, kun cos φ on ilmoitettu 1, mutta kyllähän se vähän lämpiää nyt "tyhjäkäynnillä", kuormaa minulla on siinä nyt n. 400w ja sekin on vain ns. läpikulku, koska invertteri on kiinni 230V. Toimii minulla ns. varavoimana. Ei toimi ihan UPSina, koska ei siirrä riittävän nopeasti akuille, jos verkkojännite tippuu. Jos verkkojännite häviää naps niin kyllä siirtyy katkeamattomana (olipa pitkä sana)
Missä tapauksessa "upsina" ei oo pelannu? Silleen sen kuuluu pelata että ku syöttösähköt katkee niin autossa pysyy 230V sähköt akkuvoimalla =) Tuolleen kun se pelaa niin onhan se huomaamaton ja loistava peli, töpselimallin invertterillä tuohon ei päästä. Niin ja lisäksi se että akut on aina latingissa maasähkössä ollessa.
Se että missä jännitteessä se päättää nappasta verkon irti ja alkaa ite tehä, en nyt muista. Siniaaltoinvertteriaggregaatin kans ei pelaa-> kytkee verkkoon eli aggregaatille, aggre nostaa kierroksia, mutta ei tarpeeks nopsaan niin naps takas akkukäytölle ja sillon aggressa jännitettä hyvin niin takas sille ja kyykäys ja sitä samaa kaasuttelua ja napsuttelua sitten jatkuu =D
Toki tuollanen oikea UPS valvoo taajuutta ja muuta kökköä ja aika herkästi irtoaa verkosta, ainakin tuo oma powerware piippailee ja naksuu kun ilmeisesti puut hipsii linjoja. Mistään muusta tuon verkon häiriöitä ei sitten tiedäkkään.
only4pro
Vapaaherra
Truck: Volvo B58 Falcon 430

Viesti Kirjoittaja only4pro »

juu, siis heittää yli, mutta ei niin nopeasti että tietokone pysyisi päällä. eli viive on jokunen millisekuntti liian pitkä, tosin ei joka kerta.

nyt minulla näin: akut/230V "maasähkö" - > invertteri -> UPS -> tietokone.

näytöt ym. vähemmän kriittiset ovat suoraan siinä invertterissä.

niin ja juuri se että jos jännite tippuu siihen 185 (eli just kun oli agregaatti) niin se ei heitä yli, ehkä saisi säädettyä. minulla löytyy erillinen jännitevalvonta, mutta se ei ole kytketty vielä. siinä voi määritellä millä jännitteellä toimii, sekä paljonko saa olla poikkeama %.

eli mitään vikaa siinä laitteessa ei ole, eli sehän on invertteri eikä UPS
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Reddewil
Vapaaherra

Ok, no hyvä. Rauman tapaamisessakin oli itsellä UPS lisänä kun oli pöytäkone, mutta eipä kestäny tuo Powerwaren 3110 kun oli pikkuveljen i7 tehokone sen perässä. Mutta pätkimättä toimi vaikka välillä meni sähköt, liekkö sitten noissa atx-powereissa eroja.
Mulla on muuten tuohon invertteriin sellanen lisäpalikka jonka kautta pääsee läppärillä siihen kiinni. En oo vielä testannu, mutta käyttää Winpower-softaa...
transpot
Rattiamiraali
Truck: scania carrus 502

Viesti Kirjoittaja transpot »

Onko jollain kokemuksia h&q merkkisestä 24V 1500W mod.siniaalto invertteristä
Rosvolinna
Vapaaherra

Mulla on ollut käytössä ennen siniverttiä HQ 2500W. Tekee sen mitä laatikko lupaa. Hintaansa nähden hyvä kone. Induktioliesi ei suostunut toimimaan, mutta kaikki muut kyllä.
transpot
Rattiamiraali

Päädyin nyt kuitenkin xantrex 1700w siniaalto invertteriin..saa nähdä millainen laite kun saa aikaiseksi asennettua. Lisäksi tuli ostettua joku Power invertter merkkinen kampe 1500w (kanttiaalto) sillä ei niin kovat odotukset mitä tuolla xantrexilla.
transpot
Rattiamiraali

Jos jollain tarvetta h&q merkkiselle mod.siniaalto invertterille niin voin laittaa infoo. 24V 1500w. H.120e posteineen.uusi paketissa
Vastaa Viestiin