Voiko cooleri tukkeutua vanhemmiten, paineita ehkä on mutta ilmamäärä pienenee ?MB1962 kirjoitti:Kävin testaamassa kun olin ottanut coolerin pois välistä, ja auto meni saman mäen ripeämmin, en saanut tuolle reissulle ketään takaosaan kyttään ahtopaineita. Vertasin vain autoja kun kävin viime viikolla katsastamassa toisen kylähullun auton tampereella ja se oli cooleriton 112 ja meni mäet kevyesti kepittämättä.
Kyllähän näillä kerkiää mutta jotakin on vikaa kun lappiin ajaessa menee n. 28l/ 100km ja kuru -himos välillä yli 40l / 100km kun on mäkistä maastoa, ei ihan noin paljoa pitäis mäet vaikuttaa.
Ahtopaineet ?
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Ahtopaineet ?
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ahtopaineet ?
Niin no en tarkoittanut manuaalilla vaihtoa kaasu pohjassaCarman kirjoitti:Kohta sitten kyselläänkin vinkkejä kytkimen tai vaihdelaatikon vaihtoon

Tulevaisuus on sähköinen
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Ahtopaineet ?
Käväisin konttorilla toteamassa että repsikan vetopyörän s-akseli oli aika jumissa, hylky tuli mutta otin rummun pois ja notkistelin akselin. Niin ja Matkalla kokeilin samalla räjähtävää kiihtyvyyttä, samaa puolenminuutin luokkaa tuo oli.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Ahtopaineet ?
Löikö paljo joutavaa ku et alle puoleen minuttiin saanu piiskattua vauhtiin? =D Onko se nyt kunnossa, vai vielä voima hukassa (voimaa vain volvon verran =) )
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Ahtopaineet ?
Voimaa on nyt "jopa" volvon verran. Ei lyönyt joutavaa en vanhaa raaski kauheasti kierrättää, eipä tämä mikään raketti vieläkään ole mutta ei nouse lämmöt pitkissä mäissä ja ajaminen on mukavampaa voi ottaa kärrynkin perään. Taitaa myös mäkisten matkojen kulutus pudota kymmenellä litralla. Kävin näyttämässä sen takajarrun konttorilla.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ahtopaineet ?
0 - 80 kmh 33 sekuntia.
Ei ainakaan sutinut yhtään ku vetosissa uudet talvirenkaat.
Ei ainakaan sutinut yhtään ku vetosissa uudet talvirenkaat.
Tulevaisuus on sähköinen
- Ambulance
- Tosi harrastaja
- Viestit: 48
- Liittynyt: 24 Maalis 2010 22:26
- Truck: Scania 112 Kutter 9
- Location: Raahentienoo
Re: Ahtopaineet ?
Aika hyvä aika...oliko sulla sekunti viisari kellossa vai arvioitko ihan minuuttiviisaqrin avulla???Pitää itsekin testata kunhan tiet vähän sulaa että saa pitoja!!
Tällä kelillä Scaniaa on turha kiihdytellä

Tällä kelillä Scaniaa on turha kiihdytellä


Scania Carrus 602
Re: Ahtopaineet ?
Kyllä 112koneiselle kertulla pitäs ainakin noi Volvon romut jätättää
Nimim "XR3i"Avoescort 90luvun taitteesta jää kakkoseksi motarin rampissa
Mutta sen voin sanoa että tää ahtamaton metsäliittolainen, tuskin saavuttaa 80 alle minuutissa.

Nimim "XR3i"Avoescort 90luvun taitteesta jää kakkoseksi motarin rampissa
Mutta sen voin sanoa että tää ahtamaton metsäliittolainen, tuskin saavuttaa 80 alle minuutissa.

Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ahtopaineet ?
oli oikeen nokian hyväksymä sekuntaattori jolla sai kuule ihan sekunnilleenAmbulance kirjoitti:Aika hyvä aika...oliko sulla sekunti viisari kellossa vai arvioitko ihan minuuttiviisaqrin avulla???Pitää itsekin testata kunhan tiet vähän sulaa että saa pitoja!!
Tällä kelillä Scaniaa on turha kiihdytellä![]()

Ai eikö lähe Scania tällä kelillä käyntiin vai mikä on




Tulevaisuus on sähköinen
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Ahtopaineet ?
Kyllä tämä minun volvo kiihtyy laiskasti. Kun paikaltaan lähtee ja jos on vielä vähän ylämäkeä niin kiihtyy laiskasti vaikka kuinka kaasu olis pohjassa. Sitten kun pääsee vauhtiin niin kyllä hyvin kulkee, ihan liiankin kovaa ja vetää hyvin isotkin mäet, kun vauhilla antaa mennä. Muuten kone tuntuu hyvältä ja ei savuta juuri yhtään. Volvon huoltomies sanoi, että tosi siististi tuo kone käy. Tässä on kunnossa vaihteissa pieni ja iso alue, kun isollavaihteella ajaa ja tulee iso mäki, että alkaa hyytymään niin ei tarvii vaihtetta pienentää heittää vaan pienelle alueelle niin johan mäki nousee hyvin ylös.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Ahtopaineet ?
Laiskasti tuo Rölli-B10M kiihtyy. Uudemmat ksenonikeulat roikkuvat puskurissa. Toisaalta, pysyy mukit pöydällä ja kulutus maltillisissa lukemissa. Terhakkaampi tuo Rölli on kuin MB609 parin tonnin painoinen asuntovaunu perässä. Se on laiska yhdistelmä se...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Ahtopaineet ?
Piru kun tuli laitettua Scania just seisontaan, olis tehny mieli mennä testaamaan tuota 0-80.
Näin äkkiseltään tuntuis että menis reilusti alle 30 sekunnin, voisko jopa 20 olla lähempänä?
Vanha auto oli -86 B10M ja sen jälkeen tuo Scania tuntui melkoiselta ohjukselta
Näin äkkiseltään tuntuis että menis reilusti alle 30 sekunnin, voisko jopa 20 olla lähempänä?
Vanha auto oli -86 B10M ja sen jälkeen tuo Scania tuntui melkoiselta ohjukselta

Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Ahtopaineet ?
alkaa näissä meidän laitteissa olla aika paljon yksilöominaisuuksia jo. joitakin on huollettu ja säädetty ja toisilla taas on vetästy muutamakin kilometri ilman suutinhuoltoa ym. tekispä meidänkin koslalle hyvää suutin- ja turbohuolto jo.
jos mb1962;sen teli ei kiihdy ihan muiden tahtiin voi osansa olla n, 2500-3000kg suuremmalla omapainolla joka vastaa täyttä autollista yläasteikäisiä matkustajia.
automaatilla jättää keppivaihteisen kuin seisomaan lähdössä, vasta 40km/h jälkeen vaihteen vaihtojen osuus kokonaisuudesta menee niin pieneksi että kiihtyvyys on "vertailukelpoista". sadat kerrat kokeiltu juttu.
jos vaihdekaaviossa on puolittaja tai aluevaiheisto, niiden hitaus näkyy ajassa muutaman sekunnin lisäyksenä. ne kun ei vain vaihda riittävän nopeasti tällaisessa "varttimailimatkailussa". myös liian tiuha tai harva vaihteiden väli haittaa.
pitännee jättää kertomatta nettisovun nimissä minkä merkkisessä autossa hevosvoimat ovat isoimpia. niin monesti olen sen testannut ihan "askelmerkeillä" ja useamman sadan auton otannalla että tiedän totuuden.
ps. edellisessä firmassa muuan rahtiautoa moni piti riskinä, mutta kukaan ei huomioinut että se oli muita niin paljon kevyempi. täydellä kantavuuskuormalla se osoittautui aika vaisuksi...
jos mb1962;sen teli ei kiihdy ihan muiden tahtiin voi osansa olla n, 2500-3000kg suuremmalla omapainolla joka vastaa täyttä autollista yläasteikäisiä matkustajia.
automaatilla jättää keppivaihteisen kuin seisomaan lähdössä, vasta 40km/h jälkeen vaihteen vaihtojen osuus kokonaisuudesta menee niin pieneksi että kiihtyvyys on "vertailukelpoista". sadat kerrat kokeiltu juttu.
jos vaihdekaaviossa on puolittaja tai aluevaiheisto, niiden hitaus näkyy ajassa muutaman sekunnin lisäyksenä. ne kun ei vain vaihda riittävän nopeasti tällaisessa "varttimailimatkailussa". myös liian tiuha tai harva vaihteiden väli haittaa.
pitännee jättää kertomatta nettisovun nimissä minkä merkkisessä autossa hevosvoimat ovat isoimpia. niin monesti olen sen testannut ihan "askelmerkeillä" ja useamman sadan auton otannalla että tiedän totuuden.
ps. edellisessä firmassa muuan rahtiautoa moni piti riskinä, mutta kukaan ei huomioinut että se oli muita niin paljon kevyempi. täydellä kantavuuskuormalla se osoittautui aika vaisuksi...
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Ahtopaineet ?
Ei muuta ku takas ajoon siksi aikaa että saat lukemat. eihän tuo montaa markka maksa kun laitttaa taas ajosta pois =) Ja nuo vaihteen vaihdon hitaudet jne. selitykset. Ihan oikeasti älkää nyt tosissaan ottako, muta paikoltaan 80 nopeuteen taitaa olla ainoa millä voi edes vähän "verrata". Toki jollakin kiihtyy ihan hirveesti 90-110 tai 0-40, mutta ne ei kerro sitä todellista risteyksestä lähtemistä.Carman kirjoitti:Piru kun tuli laitettua Scania just seisontaan, olis tehny mieli mennä testaamaan tuota 0-80.
Näin äkkiseltään tuntuis että menis reilusti alle 30 sekunnin, voisko jopa 20 olla lähempänä?
Vanha auto oli -86 B10M ja sen jälkeen tuo Scania tuntui melkoiselta ohjukselta
Toki voidaan kellottaa scaniamiehille? mieleinen 20 tai 40 -> oisko 120km/h vai mikä tuntu hyvältä? 150 alkaa olla välitysten takia itelle max...
Niin ja ottakaa aina tuo aika ja nopeudet GPS:llä, mukaan tieto mikä laite ja kuva/video on kova.
Ite meen -> 4 (pihasta2 ) vaihteella liikkeelle ja sitten 6,8,10.

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Ahtopaineet ?
Kello kertoo totta, 0-60 meni 18 sekuntiin, siihen asti riemuitsin että hyvin menee mut sitte päätti allison heittää suurimman silmään ja meni odotteluksi sitten
Tulevaisuus on sähköinen
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Ahtopaineet ?
Me mitattiin wiimalla varttimaili ja oli muisataakseni 36 sekunttia ja loppunopeus 67km/h. Paimion mäki 50km/h ylös.
Nyt ei oo varttimailia kokeiltu pumpun säätämisen jälkeen mutta paimion mäki tuli 70km/h ylös ettei ny ainakaa menny säädöt huonompaan suuntaan.
Tehräänpä ihan kevään tullen virallinen 0-80km/h topikki niin voi vähän vertailla kulkureitten menoa...
Nyt ei oo varttimailia kokeiltu pumpun säätämisen jälkeen mutta paimion mäki tuli 70km/h ylös ettei ny ainakaa menny säädöt huonompaan suuntaan.
Tehräänpä ihan kevään tullen virallinen 0-80km/h topikki niin voi vähän vertailla kulkureitten menoa...
Re: Ahtopaineet ?
Olettaen 110paimion mäki?wiima63 kirjoitti: Nyt ei oo varttimailia kokeiltu pumpun säätämisen jälkeen mutta paimion mäki tuli 70km/h ylös ettei ny ainakaa menny säädöt huonompaan suuntaan.
Nykynen 111wiima kiipee sen 1400kg menestyspainoa takapaksissa 60-65kmh. Tosin tossa on se ongelma kun se 60alue loppuu niin myöhään että metsäliittolaisella on tuskaa saada ees 80 ennen kuin mäki alkaa vaikuttamaan

Kutter9 112 tiputti vauhdin vaan 85->78kmh gepsillä katottuna

Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Ahtopaineet ?
ei ku moottoritien nousuu meinasin...turusta stadiin päiten..tai en mä tiiä onks siin turbokoneella ees mäkeä...

Re: Ahtopaineet ?
Dääm, siitä ei taida olla muistikuvaa, tuo moottoritienhän nousu on paljon pahempi, vaikka loivempi niin pirusti pitempi, tosin helpompi ottaa vauhtia, mutta jos pysytään rajoituksen mukaisessa nopeudessa niin ei auta, eli hyytyy helpommin kuin 110 mäessä.wiima63 kirjoitti:ei ku moottoritien nousuu meinasin...turusta stadiin päiten..tai en mä tiiä onks siin turbokoneella ees mäkeä...
Ja suunta on luonnollisesti Saloon päin.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Ahtopaineet ?
Oltiin vkn loppu himoksella, matka taittui helpommin ja kulutus putos n. 8l /100km. Partalan mäki vielä ahdisti, eikä ahtoja ollut vieläkään ihan kiloakaan ?? Menohalut ja kulutus taitaa nyt aika hyvässä suhteessa jos vielä kiristäis pumppua taitais alkaa aine maistuun taas enempi.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 514
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Ahtopaineet ?
Onko kenelläkään kokemusta B10m : n turbon muutoksesta, tunnettu ominaisuushan on että alakierroksilla lievää pehmeyttä. Kaksi turbo miestä oli samaa mieltä kanssani että pakopesä on vaihdettava pienemmäksi, numero 19 tai korkeintaan 22 olisi sopivia. Holsetin HX 50 hyvä uudemman rakenteen takia, hukkaportin tarpeesta ei ollu puhetta. Orkkis pakopesänumerot 25.n paikkeilla. Uusi turbo toiveiden mukaan n 1000 e , muokattuna 830 e. Välijäähdytetyssä koneessa eroa sovituksessa imusarjaan , verrattuna vanhempaan koneeseen.
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Ahtopaineet ?
Ei kai ehjää turboa kannata "korjata", kyllä se hukassa oleva alavääntö/teho sieltä löytyy ihan säätelemälläkin.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 514
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Ahtopaineet ?
Painemittarin meinaan hommata että näkee paljonko ahtopainetta on missäkin ajotilanteessa. Tässä muutamat max arvot.
Holsetti H2C -8640 P/P 25 T3
THD 101 GC 1,25 bar 242 hp
THD 101 GD 1,45 bar 273 hp
THD 101 KC 1,50 bar 307 hp, ( K alkunen on aina cooleri kone )
Holsetti H2C -8640 P/P 25 T3
THD 101 GC 1,25 bar 242 hp
THD 101 GD 1,45 bar 273 hp
THD 101 KC 1,50 bar 307 hp, ( K alkunen on aina cooleri kone )