Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Eli pitäs vaihtaa perä, vaihdelaatikko ja moottoriöljyt wiimaan. Mitähän siellä on mahdettu käyttää vuonna 1963 ja millasilla luokituksilla ?
moottoriin meinasin 15-40 mineraalit, laatikkoon ja perään gl 1 80-90 mineraalit. Ollaanko oikeilla raiteilla vai mennäänkö pahasti persiilleen...?
saa keskustella ja kokemuksia jakaa öljyistä. eritoten perä ja vaihdelaatikko. moottoriöljyille näytti jo topikki olevankin.
moottoriin meinasin 15-40 mineraalit, laatikkoon ja perään gl 1 80-90 mineraalit. Ollaanko oikeilla raiteilla vai mennäänkö pahasti persiilleen...?
saa keskustella ja kokemuksia jakaa öljyistä. eritoten perä ja vaihdelaatikko. moottoriöljyille näytti jo topikki olevankin.
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Mikä se olikaan moottorina sun Wiimassa?
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
D96 eli 9.6 litranen 6 pyttynen vapaastihengittävä pystykone, perässä 5 vaihteinen manuaali laatikko.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Näissä meijän vehkeissä laatua tärkeämpänä pitäisin että siellä on öljyä, vaikka sitten Shellin harvellaa -yleisöljy, kuin että kuivaksi pääsee. Perään passaa varmasti tuo ehdottamasi peräöljy, menee varmaan laatikossakin. Näin niin ku mutuna =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Nää vanhat on vaan vissiin aika paljon krantumpia ku uudemmat kun on messinkiä ja kuparia laatikoissa ja perissä..nuo uudempien lisäaineistukset syö kuparin ja messingin poies..Reddewil kirjoitti:Näissä meijän vehkeissä laatua tärkeämpänä pitäisin että siellä on öljyä, vaikka sitten Shellin harvellaa -yleisöljy, kuin että kuivaksi pääsee. Perään passaa varmasti tuo ehdottamasi peräöljy, menee varmaan laatikossakin. Näin niin ku mutuna =)
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Minä survoin 15w-40 moottoriin, 80w-90 GL4 laatikkoon ja GL5 perään, Mobilin normiöljyjä, paitti moottoriöljyt jotain Cometin tekelettä.
Tuosta syöpymisestä oon kuullu itekkin, saa nähä mitä käy (vm. -62)
Tuosta syöpymisestä oon kuullu itekkin, saa nähä mitä käy (vm. -62)
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
-60 luvun lopun Volvon (k19)laatikkoon vain vaihteistoöljyä joka ei sisällä öljykalvoa vahvistavia lisäaineita, syövyttävät pronssiosia ja tiivisterenkaita ja heikentää synkronia.
Ei hypoidia eikä multipurposeöljyä mitä se sitten onkaan, mitä sitten on tavallinen vaihteistoöljy sae90 jossa ei ole mitään lisäaineita?
Perään lukee sae 90 hypoid tai scl-öljyä
Ei hypoidia eikä multipurposeöljyä mitä se sitten onkaan, mitä sitten on tavallinen vaihteistoöljy sae90 jossa ei ole mitään lisäaineita?
Perään lukee sae 90 hypoid tai scl-öljyä
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Oulrait. tätä haettiin. pitää käydä puuilossa kattelemassa mitä löytyy. siel on ainakin ollut kohtuu kattama valikoima teboilin tuotteita.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Modernit öljyt on liukkaita joten vaihdelaatikosta saattaa synkronointi pettää kuten kävi Tyynismaan saunabussille kun huolto kehui vaihtaneensa hyvät modernit vaihdelaatikkoöljyt. Jos löydät minkä MIL standardin ölyä tarvitaan niin kylähulluista löytyy joku joka kertoo sinulle mitkä öljyt nykyisistä "kauppanimillä" täyttää sen.wiima63 kirjoitti:Nää vanhat on vaan vissiin aika paljon krantumpia ku uudemmat kun on messinkiä ja kuparia laatikoissa ja perissä..nuo uudempien lisäaineistukset syö kuparin ja messingin poies..Reddewil kirjoitti:Näissä meijän vehkeissä laatua tärkeämpänä pitäisin että siellä on öljyä, vaikka sitten Shellin harvellaa -yleisöljy, kuin että kuivaksi pääsee. Perään passaa varmasti tuo ehdottamasi peräöljy, menee varmaan laatikossakin. Näin niin ku mutuna =)
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
No tuo syncrojen toimivuus pitää varmistaa aina ehdottomasti, samoin jos on perässä jonkinlaista kitkapintaa. Sama nuissa uusissa kiinan mopoissa, paikallismoottoreissa, jne, halvin perus moottoriöljykoneeseen niin pelaa vaihtteet, ei missään nimessä mitään synteettistä "motoöljyä".
Tuo oli kyllä uutta että uudet öljyt hajoittasivat/syövyttävät messinkiä/kuparia/kumia? Onko tästä jotain näyttöä, vai essonbaarin legendaa? Luulin että (parempi) litku joka on tehty korvaamaan vanhat olisi sen veroinen ja vähän päälle. Jos jollakin ois laittaa vaikka kuvaa tuollasesta vauriosta, niin mielelläni katsoisin ja spekuloisin
Eipä silti, käytän yleensä sen laatusta öljyä kun laitteen tekohetkellä on ollut saatavana. Pikkuautossa 10W40 semisynt tai mineraali, sais siihen laittaa jotain 0-sarjan täyssynteettistäkin mutta voi veljet sitä venttiilinnostimien rallatusta ja mitä muuta saan 3x hinnalla? En mitään.
Mutta kuten sanottua, öljy kuin öljy on parempi kuin kuivana käyttö.
Tuo oli kyllä uutta että uudet öljyt hajoittasivat/syövyttävät messinkiä/kuparia/kumia? Onko tästä jotain näyttöä, vai essonbaarin legendaa? Luulin että (parempi) litku joka on tehty korvaamaan vanhat olisi sen veroinen ja vähän päälle. Jos jollakin ois laittaa vaikka kuvaa tuollasesta vauriosta, niin mielelläni katsoisin ja spekuloisin

Eipä silti, käytän yleensä sen laatusta öljyä kun laitteen tekohetkellä on ollut saatavana. Pikkuautossa 10W40 semisynt tai mineraali, sais siihen laittaa jotain 0-sarjan täyssynteettistäkin mutta voi veljet sitä venttiilinnostimien rallatusta ja mitä muuta saan 3x hinnalla? En mitään.
Mutta kuten sanottua, öljy kuin öljy on parempi kuin kuivana käyttö.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Mitähän öljyä ootte noissa ilmanputsareissa käyttäneet?
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Ihan normaalia moottoriöljyä.happa66 kirjoitti:Mitähän öljyä ootte noissa ilmanputsareissa käyttäneet?
a-p
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Mikäs on halvinta ölppää yksityiselle? Ja paljonko olis ton 111sen öljymäärä?
Vois vaihdella öljyt kun aika tervalta näyttää eikä hajuakaan koska viimeks vaihdettu, toisaalta näillä kilometreillä varmaan se ja sama loppupeleissä.
Vois vaihdella öljyt kun aika tervalta näyttää eikä hajuakaan koska viimeks vaihdettu, toisaalta näillä kilometreillä varmaan se ja sama loppupeleissä.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Tarjoustalossa oli teboilin 15-40 diisseli öljy 20 litran pytyssä jotain 65-75e luokkaa. Puuilossa on kans halpaa teboilin öljyä. tosin ei taida siellä teilläpäin semmosta olla.
perä/laatikko öljyt jos semmosia uskaltaa käyttää on kans jotain luokkaa 70e 20 litraa. sitä tosin ei taida tarjoustalosta saada ei oo ainakaa tullu vastaan.
perä/laatikko öljyt jos semmosia uskaltaa käyttää on kans jotain luokkaa 70e 20 litraa. sitä tosin ei taida tarjoustalosta saada ei oo ainakaa tullu vastaan.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
moottori n. 25l, laatikko 5v n.9 ja perä 11 litraa.
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Ei noin paljoa kannata maksaa, Delvacci(10-40 tai 10-30) maksaa Motonetissa 59,90e/20liitraaa, meinasin jos jostain sais jotaan sitä halvemmalla, mutta tuskin. Delvaccia käytän jo talon kaikissa muissa päristimissä. Paitsi kilpureissa Ravenolit.wiima63 kirjoitti:Tarjoustalossa oli teboilin 15-40 diisseli öljy 20 litran pytyssä jotain 65-75e luokkaa. Puuilossa on kans halpaa teboilin öljyä. tosin ei taida siellä teilläpäin semmosta olla.
Lootasta ja perästä vois katella että onko tarpeeks, tarvii vaan stetsonista ampua mitä ölppää siellä on tällä hetkellämotoku kirjoitti:moottori n. 25l, laatikko 5v n.9 ja perä 11 litraa.

Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Johan on halpaa delvaccia motonetissä. Meinaan espoon motonetistä puuttuu kaikki budjetti öljyt eikä oo ku synteettistä muistaakseni noissa 20l pytyissä. pitääkin alkaa tarkemmin kattelee kun tota öljyy palaa muissakin laitteissa.AtAi kirjoitti:Ei noin paljoa kannata maksaa, Delvacci(10-40 tai 10-30) maksaa Motonetissa 59,90e/20liitraaa, meinasin jos jostain sais jotaan sitä halvemmalla, mutta tuskin. Delvaccia käytän jo talon kaikissa muissa päristimissä. Paitsi kilpureissa Ravenolit.wiima63 kirjoitti:Tarjoustalossa oli teboilin 15-40 diisseli öljy 20 litran pytyssä jotain 65-75e luokkaa. Puuilossa on kans halpaa teboilin öljyä. tosin ei taida siellä teilläpäin semmosta olla.
Lootasta ja perästä vois katella että onko tarpeeks, tarvii vaan stetsonista ampua mitä ölppää siellä on tällä hetkellämotoku kirjoitti:moottori n. 25l, laatikko 5v n.9 ja perä 11 litraa.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
IKH Vantaalla kehä III myy halpoja perusöljyjä ja jos eksootisempaa vanhaa tarvitsen olen tilannut Hessumobiilista
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Onhan tuota 7 lekkeriä mut hinta on pompsahtanu. Ite katon yleensä netistä ennen ku lähen 100km lenkin heittääwiima63 kirjoitti:
Johan on halpaa delvaccia motonetissä. Meinaan espoon motonetistä puuttuu kaikki budjetti öljyt eikä oo ku synteettistä muistaakseni noissa 20l pytyissä. pitääkin alkaa tarkemmin kattelee kun tota öljyy palaa muissakin laitteissa.

-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Öljyjen pähkäilyä vanhaan bussiin...
Voihan ARSE, tuo motonetin kanta-asiakkuus on täysin hanurista, sen tulon jälkeen hinnat on raketin lailla syöksyny ylöspäin, että voi sitten antaa näennäisiä kanta-asiakkuusalennuksia.Reddewil kirjoitti:Onhan tuota 7 lekkeriä mut hinta on pompsahtanu. Ite katon yleensä netistä ennen ku lähen 100km lenkin heittääwiima63 kirjoitti:
Johan on halpaa delvaccia motonetissä. Meinaan espoon motonetistä puuttuu kaikki budjetti öljyt eikä oo ku synteettistä muistaakseni noissa 20l pytyissä. pitääkin alkaa tarkemmin kattelee kun tota öljyy palaa muissakin laitteissa.http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=59-1305
Ei tuo kyllä vieläkään hirveen kallista oo, mutta o se huomattavasti kalliimpaa kun viimeksi ostaessa.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.