Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Onkohan mitään estettä jos linja-auto on katsastettu 8 hengen kuorma-autoksi ja nyt haluaisikin muutoskatsastaa sen takaisin linja-autoksi. Vaikka 16 paikkaiseksi D1 kortilla ajettavaksi bussiksi. Onnistuuko katsastus noinpäin. Jäis dieselvero pois.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Eiköhän tuon muutoksen saa läpi. Ainoa rajoittava seikka mikä tulee mieleeni on verhoilukankaiden palosuojaluokka.

Yleensä tuo muutos on toiseen suuntaan. Liikapenkit pois ja puolityhjä auto muutosleimalle. Paperit hanskalokerossa alkaa sitten kova rakennus. Vuosileimalla ei ketään kiinnosta mistä materiaaleista sohvanverhoilu on tehty.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4287
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä yksi kaveri muutti noin päin, penkkejä lisää, ea-laukku ym. bussin varusteet takaisin ja se oli siinä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kun jotkut rekisteröivät nämä bussinsa kuorma-autoksi, että saavat ajaa C-kortilla. Kun minulla ei ole käsitystä, että paljonko niistä sitten menee dieselveroa jos kokonaispaino olis vaikka 20 000 kg. Olen yhdestä bussista kiinnostunut joka on jo rakennettu, mutta se on rekisteröity kuorma-autoksi. Minä haluaisin sen olevan linja-auto. Kysynkin paljonko on kuorma-autona tuonkokoisen dieselvero.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Mun 4 akselissa maansiirtoautossa on 30 800kg kokonaispaino ja diesel vero on muistaakseni noin 750 euroa vuodessa.

Siitä saa vähäsen suuntaa antavaa...on kai netissäkin laskurit ja trafisssa joku taulukko mistä noita voi kattella. eli äkkiseltään veikkaisin että 20 000kg kokonaispainon bussissa mikä on kuorma-auto se ois noin 500 euroa vuos. mut eiks noi 2 akseliset oo yleensä jotain 12-18 t välissä.
Avatar
Tomppa
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Helmi 2012 21:11
Truck: Commer
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Käyttövoimavero KOKONAISMASSAN alkavalta 100Kilolta/Päivä

2-akselinen kuorma-auto (ilman perävaunun vetoa) 0,6snt 12t asti, 1,3snt yli 12t
3-akselinen 0,8 snt

Eli 20 000kg kokonaismassalla 2-akselinen;
200*1,3*365/100=949€

3-akselinen 584€

2-akselinen 12t taas 262,8€


Trafin tiedotteesta, 1.1.2012 Alkaen voimassa.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kiitos vastauksista, nyt tietää suurinpiirtein mitä tuolle dieselverolle kertyy hintaa. Tuo auto on 2 kerroksinen 3 akselinen niin siksi tuo kokonaispaino on 20 000 kg. On myynnissä nettikoneessa. http://www.nettikone.com/mercedes-benz/ ... to/1036913

Kyllä tuon saisi varmaan takaisin linja-autoksikin. Tuossa on vejettävä saunakin perässä, tehty asuntovaunun alustalle. Mitä mieltä muuden olette tuosta kyseisestä autosta. Mersun kone tuossa näkyy olevan. Näin keväällä tekee mieli katsella noita autojakin, en nyt mitään ostopäätöstä ole tehnyt. Tuossa on ABS-jarrut, Ilmastointi, jotenkin tuo ruvennut minua vähän kiinnostamaan. (Olisko tuommoinen huono ostos ). Ainahan tuossakin jotain korjaamista olis ja muutoksia vois tehä mitä itse näkee tarpeelliseksi.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sisäkuvia näkemättä hinta tuntuu jotenkin isolta, tekniikkaahan on mutta miten lie rakennettu? Ei kai mikään oo huono ostos, tuossa ois neliöitä vaikka se seisomakorkeus ilmeisesti on vajaa molemmissa kerroksissa...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Joo en minä mitään ostopäätöstä ole vielä tehnyt ja katsomassa tietysti pitää ensin käydä. Kyllähän noissa joissakin 2 kerros bussissa pystyy normaalipitunen ihminen kävelemään ihan suorana. Kyllä tähän minun entiseen volvoonkin on uponnut tonniloita paljon, vaikka aihio oli halpa ja olen rakentanut tosi vaatimattomasti. Uusiin renkaisiin meni jo montatonnia, eikä tätä ole maalattu ulkoapäin sekin maksas tonniloita. Nytkin on monta ikkunaa täysin huurtuneet, mutta niitä en vaihda koskaan, hitsannut olen myös paljon uutta palkkia autonalle. Jokainen tietysti tekee itselleen niin kun haluaa ja varat antaa myöden, mutta tämä harrastus ei kyllä ole mitenkään halpaa rahaa saa palamaan ihan hirveesti. Tässä minulla on dieseltankkikin mustaarautaa ja voi ruveta vuotamaan millonvaan, kun tuota ikää jo on. Nyt pitää vaihtaa taakse painesäiliöt kun takimmainen jo vuotaa. Wepasto on jo täysin paskana eikä toimi, uusi sekin pitää ostaa. Onhan tässä tämä Kabola kamina lämmitys ja se on parasta koko bussissa, ei vie virtaa juuri yhtään ja on täysin äänetön, pitää kyllä auton patterit kuumana, että hyvin tarkenee pakkasellakin, mutta sekin järjestelmä maksoi yli 3 tonnia, että kyllä näihin tuota rahaa saa uppoamaan. Sitten näillä liikkuminen ei myöskään ole halpaa näillä dieselin hinnoilla. Tässä vaan 300 litran tankki, mutta kun senkin täyttää siinä on 500 Eur. mennyt ja ei sillä kumminkaan kovinkauan vielä pörrää. Eikä huoltojakaan oikein hyvin pysty kotipihassa tekemään ja Volvolla ne kyllä maksaa. Muuten olen kyllä tyytyväinen tähän Volvoon ja Volvo merkkiseen bussiin. Turhahan tässä on rahanmenoa valittaa, kyllä se oli jo tiedossa kun tähän ryhtyin. Ja harrastukset tuppaa yleensä maksamaan, ainakin tämä harrastus. Kun meikäläinen kuuluu vielä pienituloisten joukkoon. ( Kivaa tämä silti on vielä ollut, kun ei ole vielä etes tienpäälle jäänyt, että olis pitänyt hinuri kuhtua ).
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Minullakin haaveet vaan suurenee, lottovoittoa ootellessa. Tässä pari uutta haavetta. Tuo 4 akselinen on Saksassa ja tuo 3 akselinen löytyy ihan Suomesta. Mitähän veroja tulis ostohinnan lisäksi jos Saksasta hakis Bussin.
Liitteet
Neuplan Skyliner 122.jpg
Neuplan Skyliner 122.jpg (80.49 KiB) Katsottu 16682 kertaa
Neuplan Megaliner V8.jpg
Neuplan Megaliner V8.jpg (58.47 KiB) Katsottu 16682 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja neppi »

Jos linja-autona hakee ja linja-autoks rekisteröi, ni ei tuu veroja.

N
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Varmaa aika jäykkä ajaa toi 4akselinen :DD
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

AtAi kirjoitti:Varmaa aika jäykkä ajaa toi 4akselinen :DD
Jos tuo on Mega Shutle joka on 15m pitkä niin kaikki neljä akselia ovat kääntyviä. Ei selviä muutoin kääntyvyystestistä. Yksi sellainen on tuotu Suomeenkin Kylähullun toimesta.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Rekisteröi miksi vaan niin ei tule veroja (paitsi vuotuisia veroja muihin kuin bussiksi rekisteröityyn). Neliakselinen Neppari tuskin on sen huonommin kääntyvä kuin ne kaikki 15-metriset kolmiakseliset bussit mitä Suomessa on pilvin pimein. Tuo on ehkä jopa paremmin kääntyvä kun näyttää etuylitys niin pitkältä.
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja AtAi »

KajNyy1 kirjoitti:
AtAi kirjoitti:Varmaa aika jäykkä ajaa toi 4akselinen :DD
Jos tuo on Mega Shutle joka on 15m pitkä niin kaikki neljä akselia ovat kääntyviä. Ei selviä muutoin kääntyvyystestistä. Yksi sellainen on tuotu Suomeenkin Kylähullun toimesta.
No vielä pahempaa kuin kankeus, jumaliste sitä niveljumpan potentiaalista määrää, aika kiva toi kyl olis, mut ei se kaunis oo kahella etuakselilla.



Itteä kyllä kiinnostais DD ihan vaan jo sen takia että kuutioita olis luksukselle ainakin tarpeeks, tars vaan keksiä joku hissi millä saa kilpurin tonne tokaan kerrokseen. Ehkä sitten jos tuosta rahapuusta alkaa hedelminä tuleen isoja seteleitä tai rajottamattomia shekkejä... :mrgreen:
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Tuo 4 akselinen on Double Dekker ja vuosimalli 1995 v. Mersun V8 14,3 cm3. (503 hv ) 15 m pitkä. Hienossa-kunnossa on sisätilatkin. Tuo 3 akselinen joka on Suomessa myynnissä on uudempi vuosimalli 2000 v. Mersun V8 14,6 cm3. (525 hv ). 12 m pitkä. Laitan kuvan Double Dekker moottorista. Ei minusta tuo ruma ole vaikka 2 akselia pyöriä myös edessä. Ja hintakin oli vielä kohtullinen. Saksassa.
Liitteet
Double Dekker Mersun V8 (503 hv ).jpg
Double Dekker Mersun V8 (503 hv ).jpg (117.03 KiB) Katsottu 16542 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kauan on seissy DD kun kaikki hihnapyörät on ruosteessa. Tuollanen peli olis silti hulppee, osta pois ja rakenna ensimmäinen valmiiksi asti ;)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Mika_75
Kuski
Viestit: 32
Liittynyt: 16 Kesä 2011 18:28
Location: Lohja

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja Mika_75 »

Nyt ei kyllä liity edes etäisesti aiheeseen, mutta on ihan pakko kysyä, jos joku vaikka osaisi vastata, kuvakin olisi kiva, että minäkin ymmärtäisin.

Missä/miksi/miten on tullut käsitys, että megan kaikki 4 akselia kääntyy? Tähän kun löydätte mulle vaikka kuvan, niin minäkin uskon, muussa tapauksessa väittäisin, että menee näin

1 ohjaa, ensimmäinen etuakseli
2 ohjaa, toinen etuakseli
3 vetävä, kiinteä akseli
4 ohjaa, ns puimuriakseli

Eli, jonsen ole ihan pahasti hakoteillä, akselikonfiguraatio olis 8x2*4
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Mika_75 kirjoitti:Nyt ei kyllä liity edes etäisesti aiheeseen, mutta on ihan pakko kysyä, jos joku vaikka osaisi vastata, kuvakin olisi kiva, että minäkin ymmärtäisin.
Kaikki Neoplan Megalinerin pyörät kääntyvät.

Tuossa kuva: http://www.autobusi.org/forum/index.php ... 5630;image

Tuosta selviää miten: http://www.autobusi.org/forum/index.php ... 5566;image
T:Masa
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ihanan vähän niveliä jotka väljistyy! Tuntuu että tuossa yhessäkin tangossa on usein välystä ku katastuksessa niin koittaa sitä löytää, pakkohan se hylkäys syy on koittaa ehtiä jostain. :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Ei ole katsastuksessa hylännyt minun tuota volvoa 5 vuoteen mistään, kehunut on vaan ja sanoi jarruistakin, että kyllä sieltä jarrutkin tuntuu löytyvän.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Tässä muutama sisäkuva Megaliner Double Dekker. Kyllähän tuolla yläkerrassa pystyy aika suorana liikkumaan alle 2m mies.
Liitteet
2012-04-13_0056_001.jpg
2012-04-13_0056_001.jpg (144.48 KiB) Katsottu 16466 kertaa
2012-04-13_0055_001.jpg
2012-04-13_0055_001.jpg (134.32 KiB) Katsottu 16466 kertaa
2012-04-13_0054.jpg
2012-04-13_0054.jpg (155.67 KiB) Katsottu 16466 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kyllä autoja riittää jos rahat riittää . Tässä vuosimalli 2009 v.
Liitteet
Megaliner_2009.jpg
Megaliner_2009.jpg (56.96 KiB) Katsottu 16465 kertaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja Carman »

Hienohan tuollaisesta 4-akselisesta kaksikerroksisesta olisi rakentaa, mutta näillä polttoaineenhinnoilla ajaminen voipi tulla melko tyyriiksi.
Riittääköhän 40L/100km?
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Kuorma-auto takaisin Linja-autoksi

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

vjk55 kirjoitti:Tässä muutama sisäkuva Megaliner Double Dekker. Kyllähän tuolla yläkerrassa pystyy aika suorana liikkumaan alle 2m mies.
Kunhan on riittävän paljon alle 2m mies. :lol: Neljän metrin kokonaiskorkeudesta kun vähentää maavaran, kattorakenteen ja kaksi lattiarakennetta niin ei siitä määräänsä enempää jää. http://www.neoplan.info kertoo että 182cm alakerrassa ja 167cm yläkerrassa seisomakorkeutta. Megaspace ja Spaceliner versioissa välilattia on alempana ja yläkerrassa ilmeisesti vähän korkeampi tila kuin alakerrassa.
Vastaa Viestiin