B10M THD100DD tehot välillä poissa
B10M THD100DD tehot välillä poissa
Moi,
Aina loistavasti toiminut B10M alko tänään oikuttelemaan, asiantuntemusta kaivataan.
Vika ilmeni noi 70km matkan loppusuoralla viimesen 10 kilsan aikana (perille onneksi päästiin) pikkuhiljaan pahentumalla.
Kone alkoi tuntua ajossa tehottomalta, erityisesti ylämäissä alkoi tehot satunnaisesti uupumaan, kunnes yhtäkkiä alkoi taas kiihtymään ja tehot ja ahtoja päällä. Tätä mentiin aluksi ihan muutamia satunnaisia 5 sekunnin pätkiä kunnes homma alkoi pahentumaan lopulta niin että joutui vaihtamaan pienemmmälle ylämäkeen. Tehot tasakaasulla ok, kiertää vapaalla ihan tappiin asti, mutta sitten loppumatkasta todella alkoi röpeltämään ja täristämään konetta kun vaatii tehoa, siis kiihdytyksissä ja ylämäissä. Pihalla siirtelyt menee ok. Mikä vikana??
Kone siis toimii ok välillä, ei savuta mitenkään ihmeellisesti, mustaa tulee kun ahdot siten taas yhtäkkiä palaa. Vaikuttaisi itsestä sille että ihan kun ei saisi dieseliä kunnolla?
Huomio pumppua tutkiessa oli se että siirtopumpun ympäristö oli kostea, eikä manuaalinen ilmauspumppu tuntunut antavan mitään vastusta. Sitä kun painelee niin pikkasen tuntuu tasaista vastusta mutta aika hololta vaikuttaa, pitäskö tuntua selkeä pumppausvastus, ja pitäskö se saada kierrettyä kiinni ala asentoon ( ei meinaan jää kiertämällä alas)?? Lisäksi tuntuu että järjestelmässä muutenkin ilmaa, plupluttaa ihmeellisesti kun käsipumppua käyttää?? Eikä muuten anna kunnolla dieseliä pumpun ilmasuruuviltakaan kun käsin pumppaa... pieni liru vaan valuu ihan kuin painovoimalla vaan valuisi, pumpun rutkuttamisella ei mitään virkaa. Voisiko vuotaa ilmaa sisään /dieseliä ulos siirtopumpulta?
Suodattimet tarkastan huomenna ovat iänvanhat.
Tarkastettu:
Kaasuvipu menee pohjaan asti pumpulla
Ilmaa saa, ilmansuodatin pois sama juttu, vieläpä ilman sitä kumikortonkia sama juttu (ei mee lyttyyn siis)
Dieseliä tankissa
Muuta:
Pesin joku viikko sitten taka akselin ympäristöä ja vettä meni kyllä tankin päällekkin, voiko olla vettä järjelmässä?
Miten oireilisi jos vettä järjestelmässä?
Mitä tollanen satunnainen pikkuhiljaa paheneva tehottomuus voisi muuten olla?
En keksi muuta kun polttiaineen saantiongelmat, kun välillä toimii ja antaa tehoja kun aina aikaisemminkin?
Kiitoksia jo etukäteen kaikille joilla kokemusta!!
Aina loistavasti toiminut B10M alko tänään oikuttelemaan, asiantuntemusta kaivataan.
Vika ilmeni noi 70km matkan loppusuoralla viimesen 10 kilsan aikana (perille onneksi päästiin) pikkuhiljaan pahentumalla.
Kone alkoi tuntua ajossa tehottomalta, erityisesti ylämäissä alkoi tehot satunnaisesti uupumaan, kunnes yhtäkkiä alkoi taas kiihtymään ja tehot ja ahtoja päällä. Tätä mentiin aluksi ihan muutamia satunnaisia 5 sekunnin pätkiä kunnes homma alkoi pahentumaan lopulta niin että joutui vaihtamaan pienemmmälle ylämäkeen. Tehot tasakaasulla ok, kiertää vapaalla ihan tappiin asti, mutta sitten loppumatkasta todella alkoi röpeltämään ja täristämään konetta kun vaatii tehoa, siis kiihdytyksissä ja ylämäissä. Pihalla siirtelyt menee ok. Mikä vikana??
Kone siis toimii ok välillä, ei savuta mitenkään ihmeellisesti, mustaa tulee kun ahdot siten taas yhtäkkiä palaa. Vaikuttaisi itsestä sille että ihan kun ei saisi dieseliä kunnolla?
Huomio pumppua tutkiessa oli se että siirtopumpun ympäristö oli kostea, eikä manuaalinen ilmauspumppu tuntunut antavan mitään vastusta. Sitä kun painelee niin pikkasen tuntuu tasaista vastusta mutta aika hololta vaikuttaa, pitäskö tuntua selkeä pumppausvastus, ja pitäskö se saada kierrettyä kiinni ala asentoon ( ei meinaan jää kiertämällä alas)?? Lisäksi tuntuu että järjestelmässä muutenkin ilmaa, plupluttaa ihmeellisesti kun käsipumppua käyttää?? Eikä muuten anna kunnolla dieseliä pumpun ilmasuruuviltakaan kun käsin pumppaa... pieni liru vaan valuu ihan kuin painovoimalla vaan valuisi, pumpun rutkuttamisella ei mitään virkaa. Voisiko vuotaa ilmaa sisään /dieseliä ulos siirtopumpulta?
Suodattimet tarkastan huomenna ovat iänvanhat.
Tarkastettu:
Kaasuvipu menee pohjaan asti pumpulla
Ilmaa saa, ilmansuodatin pois sama juttu, vieläpä ilman sitä kumikortonkia sama juttu (ei mee lyttyyn siis)
Dieseliä tankissa
Muuta:
Pesin joku viikko sitten taka akselin ympäristöä ja vettä meni kyllä tankin päällekkin, voiko olla vettä järjelmässä?
Miten oireilisi jos vettä järjestelmässä?
Mitä tollanen satunnainen pikkuhiljaa paheneva tehottomuus voisi muuten olla?
En keksi muuta kun polttiaineen saantiongelmat, kun välillä toimii ja antaa tehoja kun aina aikaisemminkin?
Kiitoksia jo etukäteen kaikille joilla kokemusta!!
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: B10M THD100DD tehot välillä poissa
Vaikuttas kyllä polttoaineen saanti vaikeudelta, onko putki tankilta pumpulle ehjä? ei tarvii kummostakaan reikää kun alkaa käynti vaikeutua, mulla kerran oli tollasessa 740 diesel volvossa putkessa pieni reikä siinä kohtaa kun menee tankkiin kiinni ja kevyellä kaasulla toimi suht ok mut ei kovassa kiihytyksessä.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Re: B10M THD100DD tehot välillä poissa
Voiko pakokaasujarru temppuilla noin?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M THD100DD tehot välillä poissa
Saako tankki korvausilmaa? Vai onko ahdin tulossa tiensä päähän?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: B10M THD100DD tehot välillä poissa
Moi Kaikille!
Ja hyviä uutisia, kulkurimme vika löytyi ja kotiin ajettiin tänään
Hauska tarina alla, silti.
Juttelin muutaman vanhemman diesel miehen kanssa ja he vahvistivat epäilyni, ei saa kakkua kun huonosti.
Näinhän se oli, vaihoin suotimet ja kamala määrä kuraa kun tyhjäs ämpäriin, ei mitään uudet sudit ja ilmaus.
Tarkastelin myös siirtopumpun ja on kyllä sen verran pomminvarmaa mekaanista koneistetua kamaa ettei se kyllä juurikaan voine vikaantua.Nyt oil muuten manuaalinen käsipumppukin ihan eri tuntunen kun sai dieseliä uusista sudeista.... ja kone käyntiin ja kaikki ok.No ei mitään testilenkkiä läheiselle huoltamolle 4 kilsaa ja kaikki ok, eikun takas aloituspisteeseen ja päätös että vien nyt siten kulkurin kotiin ja haen henkilöauton myöhemmin. Hymyssä suin matkaan ja hanaa kunnolla suhinaa meininkiä
No ohi siitä testilenkkihuoltikselta joku 2 kilsaa eteenpäin ylämäkeen kun TAAS tehot pois ja nyt niin pahasti että sammu ylämäkeen.... v***u että alko ahistaa....ihan tuurilla sain lasketeltua peruutellen alamäkeen bussipysäkille juuri ja juuri riitti paineet ettei seisontajarru menny päälle.
No alle vaan ihmettelemään että kyllä se vika on pakko olla poltoainepuolella, sudit irti ja ihan puhtaat, dieseliä täynnä.
Nyt tuntu taas se käsipumppu hervottoman löysältä ja lutkutti edestaas. En keksiny mitään muuta kun soittelin taksin ajelin lähtäpisteeseen ja hain henkilöauton. Suoraan huoltikselle mukaan 30 litraa puhdasta dieseliä kannuun ja pätkät kasteluletkua.
Takas dösälle ja availin aikanaan jo muoviputkella koneen päältä jatketut polttoainelijat liitoksista, siihen vaan mcggaiverina vihreet kasteluletkut klemmareilla kiinni ja toiset päät sinne 30 litran kannuun. SORMET RISTIIN ja käsipumpulle, no alkuun ei mitään pelkkää lutkutusta, sitten tajusin avaa ilmaruuvin ja jatkoin ja jatkoin... Yhtäkkiä selkeä vastus ja ilmaruuvi kiinni. Kabiiniin ja nyt sitten oli varpaatkin ristissä, tärähti käytniin samontein ja matka jatkui!!!!!
Tätä iloa riitti sitten niin pitkälle kun puolivälissä kotimatkaa taas tyssäs, no onneks vika oli helppo etsiä. Kasteluletku oli tiety suoraan kiepiltä ja oli sitten kannussa noussu imuputken pää kaarelle ja imi ilmaa. Taas ilmaus ja kovaa ajoa kotiin
No kaikille muillekin siis tiedoksi jos samanlaista ilmenee Tankin linja tukossa tai sitten tietty voi olla että imuputken suti on ihan tukossa, joutuu noi nyt sitten availemaan, osaako kukaan muuten antaa vinnkiä että miten tankki irtoo / onko tyhjennysproppua??
Toistaiseksi mennään varatankkivirityksellä nyt sitten.
PS ei muuten oo tossa pakokaasujarrua, hyvä huomio silti!
Kiitos vielä kaikille ja toivottavasti tästä jaetusta kokemuksesta on jollekkin hyötyä.
On noi vaan niin pommin varmoja vehkeitä ettei niitä rikki saa kun kulumalla tai huonolla käytöllä, en tiedä miten totakin tankattu aikasemmin mutta oletettavasti tankki täynnä skeidaa.
Ja hyviä uutisia, kulkurimme vika löytyi ja kotiin ajettiin tänään

Juttelin muutaman vanhemman diesel miehen kanssa ja he vahvistivat epäilyni, ei saa kakkua kun huonosti.
Näinhän se oli, vaihoin suotimet ja kamala määrä kuraa kun tyhjäs ämpäriin, ei mitään uudet sudit ja ilmaus.
Tarkastelin myös siirtopumpun ja on kyllä sen verran pomminvarmaa mekaanista koneistetua kamaa ettei se kyllä juurikaan voine vikaantua.Nyt oil muuten manuaalinen käsipumppukin ihan eri tuntunen kun sai dieseliä uusista sudeista.... ja kone käyntiin ja kaikki ok.No ei mitään testilenkkiä läheiselle huoltamolle 4 kilsaa ja kaikki ok, eikun takas aloituspisteeseen ja päätös että vien nyt siten kulkurin kotiin ja haen henkilöauton myöhemmin. Hymyssä suin matkaan ja hanaa kunnolla suhinaa meininkiä

No ohi siitä testilenkkihuoltikselta joku 2 kilsaa eteenpäin ylämäkeen kun TAAS tehot pois ja nyt niin pahasti että sammu ylämäkeen.... v***u että alko ahistaa....ihan tuurilla sain lasketeltua peruutellen alamäkeen bussipysäkille juuri ja juuri riitti paineet ettei seisontajarru menny päälle.
No alle vaan ihmettelemään että kyllä se vika on pakko olla poltoainepuolella, sudit irti ja ihan puhtaat, dieseliä täynnä.
Nyt tuntu taas se käsipumppu hervottoman löysältä ja lutkutti edestaas. En keksiny mitään muuta kun soittelin taksin ajelin lähtäpisteeseen ja hain henkilöauton. Suoraan huoltikselle mukaan 30 litraa puhdasta dieseliä kannuun ja pätkät kasteluletkua.
Takas dösälle ja availin aikanaan jo muoviputkella koneen päältä jatketut polttoainelijat liitoksista, siihen vaan mcggaiverina vihreet kasteluletkut klemmareilla kiinni ja toiset päät sinne 30 litran kannuun. SORMET RISTIIN ja käsipumpulle, no alkuun ei mitään pelkkää lutkutusta, sitten tajusin avaa ilmaruuvin ja jatkoin ja jatkoin... Yhtäkkiä selkeä vastus ja ilmaruuvi kiinni. Kabiiniin ja nyt sitten oli varpaatkin ristissä, tärähti käytniin samontein ja matka jatkui!!!!!
Tätä iloa riitti sitten niin pitkälle kun puolivälissä kotimatkaa taas tyssäs, no onneks vika oli helppo etsiä. Kasteluletku oli tiety suoraan kiepiltä ja oli sitten kannussa noussu imuputken pää kaarelle ja imi ilmaa. Taas ilmaus ja kovaa ajoa kotiin

No kaikille muillekin siis tiedoksi jos samanlaista ilmenee Tankin linja tukossa tai sitten tietty voi olla että imuputken suti on ihan tukossa, joutuu noi nyt sitten availemaan, osaako kukaan muuten antaa vinnkiä että miten tankki irtoo / onko tyhjennysproppua??
Toistaiseksi mennään varatankkivirityksellä nyt sitten.
PS ei muuten oo tossa pakokaasujarrua, hyvä huomio silti!
Kiitos vielä kaikille ja toivottavasti tästä jaetusta kokemuksesta on jollekkin hyötyä.
On noi vaan niin pommin varmoja vehkeitä ettei niitä rikki saa kun kulumalla tai huonolla käytöllä, en tiedä miten totakin tankattu aikasemmin mutta oletettavasti tankki täynnä skeidaa.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: B10M THD100DD tehot välillä poissa
mites sakkakuppi? sitä et kertonut siivonneesi.
yleensä lasinen malja siirtopumpun yhteydessä, sisällä karkeasuodatin. avataan kiertämällä pohjasta metallisangassa oleva mutteri auki ja kääntämällä sanka sivuun jolloin malja ja sisälmykset putoaa käsiin. osat voi pestä ja laittaa takaisin tai saa siihen muutamalla eurolla korjaussarjankin, jossa uusi tiiviste lasimaljan ja rungon väliin. asenna lasi huolella, siinä yleisin "ilmanvetopaikka".
yleensä lasinen malja siirtopumpun yhteydessä, sisällä karkeasuodatin. avataan kiertämällä pohjasta metallisangassa oleva mutteri auki ja kääntämällä sanka sivuun jolloin malja ja sisälmykset putoaa käsiin. osat voi pestä ja laittaa takaisin tai saa siihen muutamalla eurolla korjaussarjankin, jossa uusi tiiviste lasimaljan ja rungon väliin. asenna lasi huolella, siinä yleisin "ilmanvetopaikka".
Re: B10M THD100DD tehot välillä poissa
Moi!
Sakkakuppia ei ole ainakaan siirtopumpun ja suodattimien / konen yhteydessä??
Pelkät linjat tankilta siirtopumpulle > suotimille > ruiskupumpulle > takas tankkiin.
Voisko olla jossain tankillapäin?
PS. emäntä kommentoi päivän tuoksua: DIESEL by Diesel
Sakkakuppia ei ole ainakaan siirtopumpun ja suodattimien / konen yhteydessä??
Pelkät linjat tankilta siirtopumpulle > suotimille > ruiskupumpulle > takas tankkiin.
Voisko olla jossain tankillapäin?
PS. emäntä kommentoi päivän tuoksua: DIESEL by Diesel

- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: B10M THD100DD tehot välillä poissa
Tuossa minun hallinnoiman B10M keksinnön tankissa on kaksi tyhjennysproppua. Tankki on kiinni kolmella metallipannalla.
Ensimmäisenä en lähtisi tankkia riipimään irti. Tarkista ensin tankin päältä imuletkun liitäntä. Mikäli on märkänä naftasta - saattaa vika löytyä putken juuresta. Irtoletku tankilta suodattimelle ja kokeilua. Kyllä se vika löytyy...
Keppi ja kivi - minulla oli LT-volkkarissani murtunut tuo messinki-imuputki. Tinasin nippuun ja matka jatkui.
Ensimmäisenä en lähtisi tankkia riipimään irti. Tarkista ensin tankin päältä imuletkun liitäntä. Mikäli on märkänä naftasta - saattaa vika löytyä putken juuresta. Irtoletku tankilta suodattimelle ja kokeilua. Kyllä se vika löytyy...
Keppi ja kivi - minulla oli LT-volkkarissani murtunut tuo messinki-imuputki. Tinasin nippuun ja matka jatkui.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: B10M THD100DD tehot välillä poissa
käsipumppuja saa ostettua, eikä tainnut kalliskaan olla. ettei pumppu olis niin vanha että se pitää lukita kiertämällä pohjaan? niissä alkaa olla tiivisteet useinmiten loppu jo. aika vaan tekee tehtävänsä. muutaman olen vaihtanu ja niissä vika oli juurikin käsipumpussa.