Bussin käyttökulut + vinkkejä

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
VonSinner
Kippari
Truck: JääNalle

Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja VonSinner »

Olen tässä muutaman vuoden miettinyt oman bussin ostamista, noitahan saa jo muutamalla tonnilla. Itse mietin sellaista 5000-8000e budjettia, siihen rahaan näyttäisi saavan jos jonkilaista kun olen seuraillut taas noita.

Paljos tuollaisessa on käyttökulut vuodessa?
Vakuutukset vissiinkin noin 1000e luokkaa, entäs verot?
Mitä maksaa uusia renkaat?
Entäs mistä löytyisi talvisäilytys paikka etelä-suomesta kohtuu hinnalla? ei kumminkaan ihan kerrostalon pihaan viitsi ajaa :mrgreen:
Scania 112 Delta-Superstar | PolarBear Express a.k.a Jäänalle.
vanha vanaja
Rattiamiraali
Truck: Scania K112

Re: Bussin käyttökulut + vinkkejä

Viesti Kirjoittaja vanha vanaja »

mulla rekattu henkilö/retkeilyautoksi ja vakuutus 470€/vuosi.Verot kaiken kaikkiaan 1088€
renkaita saa aika sopivasti alkaen 220€ kipale uusia
talvisäilytystilaa saattaa olla tosin vaan ulkona mutta halpaa ja vartioitua
Jaahas ja taas on kädet mustana
VonSinner
Kippari

vanha vanaja kirjoitti:mulla rekattu henkilö/retkeilyautoksi ja vakuutus 470€/vuosi.Verot kaiken kaikkiaan 1088€
renkaita saa aika sopivasti alkaen 220€ kipale uusia
talvisäilytystilaa saattaa olla tosin vaan ulkona mutta halpaa ja vartioitua
Eihän se ulkopaikka mitään haittaa, kunhan on turvassa.
Mites tuollaiseen käytännössä huollot? itsellä ei ainakaan bussien korjaamisesta mitään käsitystä niin kannattaako unohtaa koko homma vai rohkeesti vaan eteenpäin?

Sori jos kyselen tyhmiä mutta puhutaan kumminkin mulle kohtuullisen isoista rahoista niin haluun olla perillä asioista ennen kuin annan käteni lopullisesti pirulle :lol:
jason
Kippari
Truck: Sisu BT190C

Viesti Kirjoittaja jason »

Mulla kuorma-auto, vakuutus ilman bonusta 1600€/vuosi, mulla 70% bonuksii ni 480€, mut veroja ei mene.

ALKUHUOLTO kallis, niinku nyt just menossa mulla, mutta sitte ku PITÄÄ paikat kunnos ei tuu ku öljynvaihtoja ja rasvauksii, jos ei keskusravarii ;)
Tosiaan, joudun nyt vaihtamaan 7/8 ilmapussia a' 200€ mut kestää sit seuraavat 25v niinku nyt allaolevat alkuperäset.
Öljyä tietty menee aina joka kevät sen 30-40L riippuen koneen tyypistä ja uudet putsarit, muuten ei paljoo noi koneet vaadi.
1986 Sisu BT190C Kiitokorin korittama "Ex-libris"
kulkuri
Kansleri

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Osta vanha kirjastoauto niin kilometrit on suhteellisen pienet. Purkaamolta hyviä käytettyjä renkaita vanteineen 150e kpl. Ja ilmapusseja myös murto-osalla uusista. (jättävät vain hyvät uudehkot myyntiin) Esim scanialla öljynvaihto öljyineen suodattimineen sekä koko alustan rasvaus 199e + alv. :lol:
VonSinner
Kippari

Niinhän niissä olisi pienet kilsat mutta tuota ikkunapinta-alaa saisi olla kumminkin hieman enemmän kuin kirjasto-autoissa :)

www.nettikaravaani.com/muu-merkki/k112/1358780 mitäs mieltä raati on tuosta
j0ri
Rattiamiraali
Truck: K112-Lahti 450 Eagle

Viesti Kirjoittaja j0ri »

VonSinner kirjoitti:Niinhän niissä olisi pienet kilsat mutta tuota ikkunapinta-alaa saisi olla kumminkin hieman enemmän kuin kirjasto-autoissa :)

http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/k112/1358780 mitäs mieltä raati on tuosta
Käyttötarkoitus kait ratkaisee ikkunoiden määrän. Itse olen neljästätoista ikkunasta neljä jättänyt auki. Ja siksi ettei tartte lämmittää/jäähdyttää niin paljoa ja siksi että saa yksityisyyttä.

Tää kyseinen bussi tais olla jonkun palstalaisen, 13 metrin mittainen? Jos meinaat C-kortilla ajettavaksi, tarviit poikkeisluvan. Lupa haetaan nykyisin Trafilta ja on palstalta luetun perusteella vaikeutunut verrattuna siihen mitä se oli liikenneministeriöltä haettaessa. Tämä rumba olisi itsellä edessä kun autoa on värkätty jo tovi.. Tyhmänä en hakenut aiemmin. Saas nähdä joutuuko korttia korottamaan.. =S

Mun mielestä tuo on hyvän näköinen auto, paljon modernimpi mitä ikä kertoo. Decasta en juuri tiedä. Yhden olen nähnyt tarkemmin ja se oli ainakin ruosteessa. jos käyt katsomassa, tutki huolella.

Alustasta on sentään jotain kokemusta. Ikää on, joten on mahdollista että ruostevaurioita riittää. Itsellä on -87 ja sieltä ainakin piti korjailla jousipussien tukipalikoita ja apurungon(?) palkkeja. Eli kannattaa tutkia huolella, jos et halua hitsaushommia. Pyörän kotelot auki ja ihmettelemään.

Mutta harrastuksen vuoksi ainakin olen itse viihtynyt oman vanhan ruosteisen räiskäleen kimpussa! =D Varmasti olisi parempiakin löytynyt, mutta entä sitten. Olisipa ollut tylsää jos ei olisi tarvinnut opetella hitsauspuuhia, eikä olisi ollut muitakaan kuoppia tiessä. Mutta kukin tyylillään. :)
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tuo ruosteisuus kuuluu kaikkiin busseihin. Ehkäpä 2000-luvun autoja ei hitsata mutta kyllä kaikissa olipa sitten kirjastoauto vähillä kilsoilla tai turistibussi monella miljoonalla kilsalla, kaikkia hitsataan ennemmin tai myöhemmin. Saattaahan tietysti olla että mäihä käy ja löytyy auto jota on jo korjattu. Itse hitsasin vasta kun auto täytti 33 vuotta.

Alumiini ja rosterikorisissa säästytään varsinaisen korikehikon korjailulta mutta kyllä niissäkin voi katto vuotaa ja ikkunat olla huurussa.

Meillä liikennevakuutus siinä 750e vuosi ilman bonuksia. hirvipalovarkaus vakuutus ehkä 150e, en muista tarkalleen. Polttoainetta menee 23-25 litraa sadalle ja katsastus maksaa 150-330e paikasta riippuen. Siinä pakolliset. Sitten tarvitaan yleensä semmoset pari toimintatonnia koska eihän tämä harrastus käsissä pysy vaan karkailee koko ajan, enemmän haluaisi tosiaan ostella mitä rahapussi kestää, jonain vuonna harrastukseen on mennyt yli kymppitonni mutta semmoisena vuotena on rakennettu hulluna vaikka mitä ja reissattu tosi paljon.
Tulevaisuus on sähköinen
VonSinner
Kippari

Säilytys paikkoja uudellamaalla/etelä-suomesta saa tarjota, mielellään sellainen jossa pystyy myös remppaamaan ja parempi ois jos siellä olisi myös toinen kulkuri niin on apuja tarvittaessa.
wiima63
Kansleri
Truck: wiima ja Van Hool
Member id: 155

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

tuuripeliä nuo ruosteet...nimimerkillä 49 vuotta ja ekat saumat eteen pyörän koteloihin...ennen autotkin suunniteltiin kestämään...
kulkuri
Kansleri

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Hyvää juhannusta kaikille ....

Niin ei niistä ikkunoista montaa jää kuitenkaan.
Kesällä niistä tulee kuumaa ja talvella kylmää.
Kirjastoautossa eristetyt seinät toki voit tarvittaviin paikkoihin ikkunat laittaa.
Mutta helpottaa kummasti sisä suunnittelua ikkunattomuus.
Valokate on tosi hyvä juttu. Vuotaahan nuo etenkin vissiin vähämaat.
No tiivistämällä sitten.
Mutta kun osuu kuutamo yöllä tai muuten vaan jonkunlaisen valon alle niin valaisee kummasti puskissa ilman sähköä :lol:
Jotenkin vaan tuntuu että 2-3 sataa mennyt kirja auto on järkevämpi kuin 2-3 milj mennyt pitkänmatkan kiitäjä.
Toki bussissa puolensa ....
vanha vanaja
Rattiamiraali

VonSinner kirjoitti:Niinhän niissä olisi pienet kilsat mutta tuota ikkunapinta-alaa saisi olla kumminkin hieman enemmän kuin kirjasto-autoissa :)

http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/k112/1358780 mitäs mieltä raati on tuosta

komee laite on.mun mielestä kanssa jonkun palstalaisen entinen laite.hinta on asiallinen jos tekniikka kunnossa.
noita säilytyspaikkoja vois katella vaikka porukalla.ainakin tässä karkkilassa on tota tyhjää hallitilaa vaikka kuinka paljon.
ja sehän on saletti että apuja löytyy jos tarvetta on
eli ei kun rohkeesti vaan kattelemaan noita laitteita ja kauppaa hieromaan
VonSinner
Kippari

Kuulin puskaradiosta että porvoon seudulla olisi myynnissä leimaamaton vuoden 1984 Volvo B10R hintaan 2300€.
Täytyy ihan hinnankin puolesta käydä katsomassa, jos alusta ja tekniikka kunnossa niin tuskinpa tuon leimaaminen on mikään ongelma :roll:

Kyseessä 12.8 metrinen retkeily auto, mitäs noissa volvoissa pitää katsoa ennen kuin ostaa?
vanha vanaja
Rattiamiraali

no onhan noita halpiaisia tossa.karkkilassa asiallisen näkönen mersu 2800 kertoo puskaraadio :D
ajattelin sitä käydä kurkkimassa kun reissulta kotiudun :D
VonSinner
Kippari

Mulle tuli mieleen sellainen että jos tummennan lasit 5% kalvolla ja laitan sisälle tummat vanerit + jotain lämpölevyä niin että säilyisi bussimainen ulkonäkö. Vai peitänkö suoraan kaikki "turhat" lasit? ja tämä tapahtuu miten?

Kysymyksiä johon olisi kiva saada vastauksia.

1: Millä olette saaneet sohvia jne sisään bussiin? Ei ne ainakaan ovista mahdu joten oletteko ostanut koottavia malleja?
2:Miten saada bussi talvi-asuttavaksi niin että siellä tarkenee -30 asteen pakkasessa, mutta niin ettei se ole kesällä tulikuuma pätsi.
3:Entäs vesitankit? millä estää jäätyminen?
4:kuinka usein kannattaa käyttää lämpöiseksi kun seisoo jossain?
5:Suurin kysymys on sitten liittyen sähköön.
5.1: Jos bussissa on kaksi taulu tv:tä, kotiteatterisarja, mikro, jääkaappi/pakastin jne. Miten saada kaikki sähkö riittäämään esim vapaa-parkissa. Leirintä-alueellahan käytössä on maasähkö joten siellä ei varmaankaan ole ongelmaa?
5:2 Agregaatti, ratkaiseeko se tuon vapaaparkin sähkö-ongelman? Entäs sen koteloiminen bussin sisään jotten aiheuta yleistä närää.

Nyt ois alustavasti kaupat sovittu eräästä kulkurista, saapi nähdä lyönkö käteni paskaan :mrgreen:
Bitter
Apukuski
Truck: Vanhool DAF

Viesti Kirjoittaja Bitter »

Itse ajelin duunatuilla pakuilla ja kun -90 alussa toimme yk-sotilaille uusia Hymer asuntoautoja himo parempaan reissupeliin kasvo. Asuntovaunu out matkustustilojen vuoksi ja kaikki reilumman kokoset asuntoautot sikakalliita jos ovat kunnossa. rahat riitti -75 Scaniaan ja monet tyytyväiset reissut kuljetti. Kisa ja lomareissuja ajeltiin ja hinku tehokkaampaan ja korkeampaan kasvo. Sit tuli ostettua toi Vanhool. Oli vielä markka aika ja se makso silloin hollannissa 48000 mummoo. Vanhool oli jees kunnossa ja miltein ruosteeton. Pienessä ajossa renkaat ei kulu nimeksikään. Jos on bussi niin ei ole diesel veroo joten sillä rahalla voi hyvällä omalla tunnolla päivittää bussia.
Asuntoautot muutenkin kolariturvattomia.
Ostoon kannattaa ottaa joku mukaan joka tuntee laitteet. Asiallisen bussin kanssa on kiva harrastaa mutta pommin kanssa homma menee täysin reisille.
ABS jarrut sais olla että saa ajaa sataa ja ei liian uusi ettei ole tietokoneita ja can-väylää niin voi useammat paikat korjata -> säästyy rahaa.
Mulla turvallista säilytystilaa ulkosalla Espoossa useallekkin ja Pukkilassa katos / halli / ulkotilaa todella edullisesti.
Ja mä en bussista luovu. :D
Koneet ja vauhti viihdyttää
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

1. Kyllä niistä ovista melko isot esineet menee sisään. Jääkaappipakastimen kanssa oli hieman kikkailua. Rakennuslevy ei taivu Berkhofin takaovesta kokonaisena, mutta seisomakorkeus on 195cm. Joten sahasin levyt auton ulkopuolella.

2. B10M-autossani on 30mm eristelevyt ikkunoissa ja -15 pakkasella tarkenee hyvin ilmalämpöpumpun avulla. -30 ei paljoa huvita lähteä bussiretkelle. Kyllä sen varmaan Webastolla lämpimäksi saisi...

3. Talvikäytössä tuon tuloveden kanisterissa ja harmaalle vedelle on myös oma kanisteri lämpimässä tilassa. Auton vesisäiliöt ovat tyhjinä talvella. Vessana toimii kannettava karavaanipytty.

4. Viikottain olen B10M-autoani käyttänyt. Kovimmilla pakkasilla ainoastaan paineet ylös ja tarkastanut, että kaikki toimii. Lauhemmalla kelillä kilometrejä kertyy viikottain.

5.1 Niin suurta akustoa ei ole vastaan tullut etteikö sitä tyhjäksi saisi. Mukana kulkee aggregaatti, sillä saa akkuihin lisää virtaa starttia varten - viimeksi käytössä tänä aamuna - starttinappula sanoi vaan naks - akut tyhjinä ja invertteri pimeänä.

5.2 Nostan aggren auton viereen käymään. Voisihan sille jonkun telineen rakentaa takapaksiin, mutta kun se on tuollainen vetokäynnisteinen - ei oikein mahdu tavaratilassa nykimään käyntiin. Sähköstarttimallin voisin kyllä sijoittaa koteloon, kunhan vaan huolehtisi riittävästä jäähdytyksestä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
VonSinner
Kippari

Tuskin täällä etelässä kauheen montaa yli 30 asteen pakkas päivää on, mietin vain jos vaimo suuttuu ja pistää ulkoruokintaan niin vie vaikka bussin rastilaan siksi ajaksi.

Onhan noita lämmittimiä ja makuupusseja myynnissä :mrgreen:
ASTech
Kokenut kuljettaja
Truck: MB Kolibri

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Bitter kirjoitti: Asuntoautot muutenkin kolariturvattomia.
Viitsitkö vielä kertoa, mihin faktaan tämä perustuu?
Lahti32
Vapaaherra

Lähtisin tekemään talvikäyttöistä vähän tähän tyyliin:

- bussi tyhjennetään sisältä kokonaan
- seinät ja ylimääräiset ikkunat lisäeristetään 30mm uretaanilevyllä
- kattoon 10-30mm lisää riippuen sisäkorkeudesta
- lattiaan myös 30mm.
- lattia tasaiseksi ja päälle vesikiertoinen lattialämmitys.
- vesi lämpimäksi pienellä webastolla, primuksella, kabolalla tai sähköllä.
- ylimääräset kattoluukut pois ja korvataan pienemmillä paremmin eristetyillä.
- ovi tiiviiksi. Olen pohtinut jopa sitä että etuovi pois kokonaan ja tiiviistä keskiovesta kulku....
- vesitankit eristettyyn alaruumaan. Vesiruumaan puhallus sisältä.
- käyttövesiputket lämpöputkien kylkiin kiinni ja eriste päälle.
- käyttövesivaraajaksi kierukkamallinen venevaraaja
- tuulilasille thermopeite

Sähköjärjestelmä tähän tyyliin:

- 2x24v automaattisella erotusreleellä
- 12V järjestelmä jännitteenalentimella¨
- akkuja vähintään 6x230ah
- aurinkopaneeleita 500-2000w
- kunnollinen siniaaltoinvertteri kauko-ohjauksella min 1500w
- jokaiselle akulle älykäs ylläpitolaturi

Tämän kuvauksen perusteella kirjastoauto passaisi hyvin mutta missä kuskataan tavarat ja mihin laitetaan tankit. Siksi turistibussi on hyvä alusta
Tulevaisuus on sähköinen
Lahti32
Vapaaherra

ASTech kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=iKCtTN2D3yA

Siinäpä mietittävää. :shock:
Tulevaisuus on sähköinen
ASTech
Kokenut kuljettaja
Truck: MB Kolibri

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Lahti32 kirjoitti:
ASTech kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=iKCtTN2D3yA

Siinäpä mietittävää. :shock:
No nyt on mietitty. Laita linkki katolleen ajetusta linja-autosta, josta on tehty matkailuauto.
VonSinner
Kippari

Mä suunnittelin sitä että jos osastoisi kulkurin niin että järjestys on ohjaamo, olohuone/keittotilat ja perällä makuuhuone.
Silloinhan voisi sen ohjaamon ja olkkarin väli oven rakentaa tiiviiksi, haittaako jos siellä ohjaamossa on sitten hieman kylmempi kuin muualla?

Olisi kiva nähdä muiden kulkureita, jos joku liikkuu pk-seudulla tai viitsii kuvia laitella mailiin niin yhteyttä saapi ottaa privalla :)
Lahti32
Vapaaherra

VonSinner kirjoitti:Mä suunnittelin sitä että jos osastoisi kulkurin niin että järjestys on ohjaamo, olohuone/keittotilat ja perällä makuuhuone.
Silloinhan voisi sen ohjaamon ja olkkarin väli oven rakentaa tiiviiksi, haittaako jos siellä ohjaamossa on sitten hieman kylmempi kuin muualla?
Noin on minun auto osastoitu ja ollaan yövytty -22 asteen pakkasessa, putket pysyi sulana ja autossa oli lämmin vaikka noita eristeitä ei noin huolella olekaan. Tuulilasipeitto on hyvä juttu näissä linja-autoissa.
Tulevaisuus on sähköinen
Lahti32
Vapaaherra

ASTech kirjoitti:Laita linkki katolleen ajetusta linja-autosta, josta on tehty matkailuauto.
Eipä löydy tähän linkkiä. Siinä vaiheessa kun joku onnistuu kääntämään linja-auton katolleen niin on tarvinnut olla syvä rotko ja pitkä ilmalento :shock:
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin