Nyhjästään tyhjästä: 7 metrinen siipiwiima

Kerro omasta projektistasi
possu

Nyhjästään tyhjästä: 7 metrinen siipiwiima

Viesti Kirjoittaja possu »

Pihassa on tommonen riittävän kauan metsässä majaillut siipiwiima. Tarkoitus olis siitä retrohenkinen reissuauto pykätä. Urakkaa piisaa mutta kun tämän palstan muita projekteja tossa eilen selailin niin tuntuu että olen oikeassa seurassa :lol:

Perheelle ja tuttaville virallinen selitys on että "viiden vuoden päästä se on liikenteessä", mutta katotaan nyt minkälainen voimankoitos tosta tulee. Onneksi lähellä on hyvin toimiva autopurkaamo josta varmaan isompaankin kalustoon tavaraa tarvittaessa saa.

Kuvia voisin laitella kun jotain tuossa keväämmällä alkaa toivonmukaan tapahtua...
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Hieno busa, laita ihmeessä kuvia, saadaan ihmetellä. :shock: Onnea projektille.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Mielenkiintoinen juttu,,

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Taitasko olla sellainen alusta ettei foorumilaisilla ole kellaan hallussa.
Jos aikaa riittaa pista foorumille vahan teknistakin dataa,, Kiitokset jo etukateen,,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
SisuPussi
Rattiamiraali
Viestit: 373
Liittynyt: 15 Elo 2005 10:22
Truck: Sisu BK-84/Kiitokori
Location: Tervakoski
Member id: 039
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SisuPussi »

Näyttää kyllä mielenkiintoiselta. Näissä vanhemmissa on sitä tyyliä.
Laita ihmeessä kuvia auton nykytilasta.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tossa on kyllä tyyliä :D ei muuta kun tsemppiä projektiin :D
Avatar
jones69
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 12 Loka 2006 18:19
Truck: Scania K112Kutter...
Location: Porvoo
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja jones69 »

Minkä ikäinen tuo on?! Näyttää hyvältä pistähän lisää kuvia jo näin niinkuin nykytilasta...
Scania K112 Kutter DECA340
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Taitaa olla ihan kuuskytluvun alusta ja alusta lie Ford Trader???
possu

Viesti Kirjoittaja possu »

Pilotti kirjoitti:Taitaa olla ihan kuuskytluvun alusta ja alusta lie Ford Trader???
Oikeeseen osu

Tästä lähdetään...
Kuva

Todennäkösesti joutuu purkamaan kaiken. Perä on takapyörien takaa enemmän tai vähemmän ruostesilppua. Muodot on jäljellä mut kattoo ny kuinka paljon noita voi apuna käyttää kun uutta tehdään.

Yks asia toimii ja se on käsijarru :lol:
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Tuosta saa reteen vehkeen, tuossa muotoilussa on sitä "jotain.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onko bensa vai diesel.... Kerran olen tuollaisen tavannut ja moottorin kayntiaani oli sen laatuinen et kysymys on pakko laittaa..... Oletko tutustunut muihin metsa projekteihin, tassa linkki jolle nostan hattua: http://www.vabis.fi niin ja olet oikeassa seurassa....Tervetuloa
Tulevaisuus on sähköinen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Onko auton historiasta tietoa? En itse muista tuollaista luonnossa nähneeni. Tuo kuorma-autoalustakin on aika erikoinen tapaus, ei varmaan montaa tuollaista Wiimaa tehty. Tuota korimalliakin tehtiin kai vuosina 1960-63, eli ehkä vain muutama sata kappaletta, eli loistava tilaisuus säilyttää historiaa.(Ja maksaa siitä aika paljon...)
possu

Viesti Kirjoittaja possu »

Pääasiassa netistä olen tota mallihistoriaa kaivanut. AKE:ssa on paperit menossa mutta siellä kestää sen mitä tarvii.

Kori:
SLHS:n sivuja ahkeraan lukenut ja Wiima2 -koria on tehty a ja b -versioita vuosina 1959-63 881 kpl. Tämä kyseinen kori on a-versio ja oletetun valmistusnumeron perusteella arvelen valmistusvuodeksi 1961.

Alusta:
Tätä traderin alustaa on tehty vuosina 1957-63. Moottori on Fordson majorin 3,6 litranen nelonen, diisseli siis. Laatikko käsittääkseni synkronoitu ja nelivaihteinen. Toi moottori ei ilmeisesti ole kovin kestävän koneen maineessa joten kunnosta riippuen saattaa olla että tohon haetaan joku modernimpi pienen jakeluauton moottori+vaihdelaatikko -paketti.

Tuolla bussit.com:issa on juttua näistä Fordeista http://bus.ferrycom.net/forum/viewtopic ... mes+trader
ja aika hyvin tuolta lukemalla selviää että Ford ei alustana ole ollut koskaan suomessa kovin suosittu ilmeisesti kestävyyden (?) vuoksi. Ja miksi olisikaan käytetty kun muutenkin on ollut jo helposti saatavilla kolmen eri valmistajan alustoja. Kyseinen Ford on siis tosiaankin ilmeisen harvinainen.

Toi bussit.com muutenkin hämärä paikka kun yritin tonne rekisteröityä niin linjana kait on että uusia keskustelijoita ei haluta, koska tunnareitani ei ole hyväksytty. Sivuilta ei myöskään löydy moderaattorien yhteystietoja jotta asiaa voisi heiltä tiedustella. Auton historian selvittämisen kannalta kyseinen foorumi olisi nähdäkseni mitä loistavin kun tuntuu että monet jäsenet ovat pitkän linjan bussikuskeja tai muuten vaan busseihin hörähtäneitä. SLHS:kään ei juuri noita yhteystietojaan ja -henkilöitään viljele.
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Olen nähnyt vastaavan Ford matkailuauton vanha-autotapahtumissa Iisalmessa ja jossain muuallakin ainakin vielä pari vuotta sitten. Muuramessa on harrastajalla vastaava rekkaveturina. Eli on noita vielä jokunen jäljellä, tuolle moottorillehan löytyy traktoripuolelta harrastajia paljonkin eli luulisi osia löytyvän suht helpolla.
possu

Viesti Kirjoittaja possu »

RH kirjoitti:Olen nähnyt vastaavan Ford matkailuauton vanha-autotapahtumissa Iisalmessa ja jossain muuallakin ainakin vielä pari vuotta sitten.
Tohon tyyppiin ois hyvä "törmätä" :) Näkis miten on autonsa toteuttanu niin käytännössä kuin AKE:lle rekisteröitynä

Kuva

Näytti muuten bussi aika pieneltä tossa lavetin päällä :lol:
Avatar
otto
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 28 Maalis 2006 20:48
Truck: Scania DS11
Location: säynätsalo
Member id: 59

Viesti Kirjoittaja otto »

tosi hieno projekti onneavaan,ja kärsivällisyyttä. sitähän näissä tarvitaan.
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

possu kirjoitti:Sivuilta ei myöskään löydy moderaattorien yhteystietoja jotta asiaa voisi heiltä tiedustella.
Ylläpidon sähköpostiosoite löytyy rekisteröitymislomakkeesta kohdasta:

Koodi: Valitse kaikki

Jos olet näkövammainen tai muusta syystä et voi lukea kuvan koodia ole hyvä ja ota yhteyttä Ylläpitoon avun saamiseksi.
possu

Viesti Kirjoittaja possu »

mrl586 kirjoitti:
possu kirjoitti:Sivuilta ei myöskään löydy moderaattorien yhteystietoja jotta asiaa voisi heiltä tiedustella.
Ylläpidon sähköpostiosoite löytyy rekisteröitymislomakkeesta kohdasta:

Koodi: Valitse kaikki

Jos olet näkövammainen tai muusta syystä et voi lukea kuvan koodia ole hyvä ja ota yhteyttä Ylläpitoon avun saamiseksi.
Taisin olla sit näkövammainen :shock:

Tunnarit tonne tuli "lunastettua" joten historia-topiccia siel nyt pystyssä.
http://bussilla.info/forum/viewtopic.ph ... ac038f5465

Moottorista kyselyä tuolla:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 18bb6adc98

Luulis näillä eväillä projekti käynnistyvän.
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja RH »

Se näkemäni auto oli mielestäni tehty matkailukäyttöön jo aikoja sitten, ehkä 70-luvulla ellei aiemminkin.
possu

Viesti Kirjoittaja possu »

Paperit tuli sitten postissa. Wiima ollut viimeksi kilvissä vuonna -87. Mitäs konkareille sanoo merkinnät:
laji: 1I, erikoisauto
ja alempana maininta "matkailuauto"
vanteros

Viesti Kirjoittaja vanteros »

Ei kait se Vortsommajorin kone oo sen huonompi ku muittenkaan aikalaistensa myllyt. Onpahan vaan tehty liian pieneksi linija-auto käyttöön nähäkseni. Itse olen alottanut kuljettajan urani kolmevuotiaana juuri Fordson ajorin ohjaimissa, tosin isä hoiteli kytkin ja vaihtamispuolen.

Mahtaisko nelos Volvon kone olla sopiva tuohon? Tai kutos Volvo? Jakoautoista siis kyse. Varaosat löytys ainaki kaupan hyllyltä.

Miten mahtaa olla raskaamman kaluston puolella, onko tehokkaampaan vaihdettaessa otettava huomioon tilavuude ja tehon lisäys niinkuin on henkilöautopuolella?

Nii, sitte vielä, meleko ihana rojekti tuo.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

possu kirjoitti:Paperit tuli sitten postissa. Wiima ollut viimeksi kilvissä vuonna -87. Mitäs konkareille sanoo merkinnät:
laji: 1I, erikoisauto
ja alempana maininta "matkailuauto"

Ónneksi olkoon!!! Ei muuta kuin rekisteröintikatsastukseen kun on valmista. Et tarvitse muutoskatsastaa, säästyt perusveroltakin. Koneenvaihdon joudut katsastaan, mutta auto pysyy erikoisautona. Tv. Ari
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Ja aika vapaasti saa rakentaakin kun ei nuo nykylait sido korkeuksilla sun muilla hommeleilla. Kunhan leimalle vie jonkun "matkailuauton"
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Nyhjästään tyhjästä: 7 metrinen siipiwiima

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Nyt on mennyt 5 vuotta..tuliko valmista ?
Vastaa Viestiin