Pääasiassa netistä olen tota mallihistoriaa kaivanut. AKE:ssa on paperit menossa mutta siellä kestää sen mitä tarvii.
Kori:
SLHS:n sivuja ahkeraan lukenut ja Wiima2 -koria on tehty a ja b -versioita vuosina 1959-63 881 kpl. Tämä kyseinen kori on a-versio ja oletetun valmistusnumeron perusteella arvelen valmistusvuodeksi 1961.
Alusta:
Tätä traderin alustaa on tehty vuosina 1957-63. Moottori on Fordson majorin 3,6 litranen nelonen, diisseli siis. Laatikko käsittääkseni synkronoitu ja nelivaihteinen. Toi moottori ei ilmeisesti ole kovin kestävän koneen maineessa joten kunnosta riippuen saattaa olla että tohon haetaan joku modernimpi pienen jakeluauton moottori+vaihdelaatikko -paketti.
Tuolla bussit.com:issa on juttua näistä Fordeista
http://bus.ferrycom.net/forum/viewtopic ... mes+trader
ja aika hyvin tuolta lukemalla selviää että Ford ei alustana ole ollut koskaan suomessa kovin suosittu ilmeisesti kestävyyden (?) vuoksi. Ja miksi olisikaan käytetty kun muutenkin on ollut jo helposti saatavilla kolmen eri valmistajan alustoja. Kyseinen Ford on siis tosiaankin ilmeisen harvinainen.
Toi bussit.com muutenkin hämärä paikka kun yritin tonne rekisteröityä niin linjana kait on että uusia keskustelijoita ei haluta, koska tunnareitani ei ole hyväksytty. Sivuilta ei myöskään löydy moderaattorien yhteystietoja jotta asiaa voisi heiltä tiedustella. Auton historian selvittämisen kannalta kyseinen foorumi olisi nähdäkseni mitä loistavin kun tuntuu että monet jäsenet ovat pitkän linjan bussikuskeja tai muuten vaan busseihin hörähtäneitä. SLHS:kään ei juuri noita yhteystietojaan ja -henkilöitään viljele.