Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Millaisia aggreja olette laittaneet autoihinne?

Minulla on tällä hetkellä jokin ilmajäähdytteinen 2Kva - toimii kuin junan vessa. Ainoana haittapuolena on kova meteli. Hieman myös epäilyttää tuo bensakäyttöisyys. Ei uskalla kovin ahtaaseen sijoituspaikkaan konetta laittaa.

Tapanani on kantaa vekotin muutaman metrin päähän autoata ja antaa säksättää.

Tavoitteena olisi saada "Rölliin" kiinteä varavoimala, jolla voisi käyttää ilppiä ja jääkaappia sekä muita verkkovirtakoneita.

Jääkaappi ja viihdehimmelit pyörii kyllä invertterillä, mutta ilpillä loppuu akut melko äkkiä.

Mikäli varavoimala olisi tarpeeksi hiljainen voisin luopua kokonaan kaasu-Primuksen laittamisesta. Ilpillä pystyisi lämmittämään -10 pakkasella. Mikäli varavoimala olisi nestejäähdytteinen voisi jäähdytyskierron laittaa kiertämään bussin pattereiden kautta.

Tuon bensavehkeen käydessä ei oikein tule uni silmään, Kun saa koko ajan pelätä milloin se räjähtää...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Eilen pohdiskelin ite tuota samaa. Mulla on 2,9Kva siniaaltoinvertteri aggre, joka käyvä pörpättää pienillä kierroksilla ja kaasuttelee sit tarvittaessa. Männä viikolla hitsailin kehikon jossa on nyt 6,5hp paikallismoottori johon on kytketty 65A 28V laturi, hyvin lataa jo pienillä kierroksilla. Tuo "laturi"-aggre on ehkä kuitenkin se minkä laitan, pitää akut tällissä ja 3kW invertterillä sitten väkerrän verkkovirran, akut on näppärästi puskurina. Tuohan on noin (1,8) 1,5kW eli kattaa hyvin tarpeet jos ilpoa ei käytä. Toki toisen laturin laittamalla vois sitten pyörittää mitä vaan.
Vanerista meinasin tehä lootan jonka vuoraan millin sinkityllä pellillä sisältä ja tuon lootan sitten nakkaan tavaratilaan. Ite metelihän kummassakaan ei ole kova, mutta värinät tuntuu, joten kokeilen lahti32:n konstia laittaa loota sisuskumien varaan.
Ku sais itestään vaan irti tuon että tekis ensin pokkauskoneen jolla taittelis pellit...
Lämmityksen ajattelin fossiilisilla tehä ku tehoon nähden on kovin helppo kulettaa energiaa ja hiljanenkin on. Kolmehan nuita nyt on, 8kW ja 23,3kW vesipelit ja 6,5kW ilma...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Toisaalta voihan sitä bussin konetta "tyhjäkäyttää" - siinähän se auton laturi pyörii samalla.

Meteli ei ainakaan ole kova. Matalaa kurmutusta ainoastaan. Röllissä kone on hyvin äänieristetty.

Mitäköhän mahtaa olla kulutus/tunti 400-500 rpm ja riittäkö laturin potku noin pienillä kierroksilla?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No ei tee mieli jättää yöksi ryskyttämään joutokäynnille ja eipä taija polliisikaan katella hyvällä. 600 taitaa olla tyhjäkäynti jos oikein muistan, kulutuksesta en osaa sanoa mitään. Laturi 110A riitti joutokäynnillä 1,5kW lv.varaajalle 150W lattialämmölle ja 800W vesipumpulle (pätkäkäyntiä), sekä auton muille systeemeille. Jännite ei tippunu mutta eipä noussukkaan -> n.24,5V. Eli vähän kierroksia lisää niin alko lataamaan n.27V.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

ilmajousitettu alusta poistaa enimmän osan melusta. Pakoputkeen voisi tehdä vesivaipan ja lisä-äänenvaimentimen. Mulla oli aggre konehuoneessa joten siinä oli eristeet valmiina. Kyllä se tavallinen kehikkomallin kiinakone pärisee ulospäin ihan liikaa. Vein varastoon koko vekottimen, ei sitä koskaan tarvi. Nytkin ollaan Lapissa, viime yönä -22 ja ottoteho töpselistä 2,2 kw, lämmitys ilpillä, lattiat primuksella ja nukkumakamari sähkötakalla pikkuteholla.... Ei kyllä jotenki osaa ajatella aggrea tänne pärisemään.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä tuo Primus olisi akkujen kannalta hyvä lämmitystapa. Asuntovaunulla on tullut oltua viikkotolkulla ilman latausmahdollisuutta, mutta tuon bussin myötä on nuo verkkovirtakoneet jotenkin lisääntyneet.

Tuossa CD-vaunussani on Alden pystypannu se on myös todella sähköpihi. Sitä voi käyttää pistelämmittimenä ilman kiertovesipumppua. Sitä en tohdi repiä Rölliin. Primuksen-raatoja ja varaosia lojuu kyllä nurkissa.

Primusta pitää rassata harva se päivä. Tälläkin hetkellä pajan lattialla on yksi 2450-pannu, joka ei talven jälkeen suostunut syttymään. Alden pystypannua ei ole tarvinut avata seitsemään vuoteen - napista tulille.

Aggren päivitysajatus lähti siitä, tätä nykyä pitää raahata mukanaan eri polttoainetta joka koneelle. Petroolia, kaasua, bensaa, dieseliä ja halkoja. Aina joku lopussa tai ainakin vähissä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Ihme huono tuuri sulla Primuksien kanssa. Muistelen että kun melkein kaikki kesälomat ja monet talvilomatkin tuli lapsuudessa vietettyä Primus-lämmitteisissä Solifereissa (vm 81 ja 90), ei niille Primuksille tarvinnut koskaan tehdä mitään muuta kuin yksi kiertovesipumppu uusia. Niiltä edeltäneessä 70-luvun Aldessa oli murheita senkin edestä.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Yleensä Primuksissani vikana on ollut hapettuneet Abikot tai ruostepurun tukkima arina. Ei mitään sen suurempaa. Ihan toimiva keksintö, kunhan muistaa talven aikana muutaman kerran käyttää.

Kyseistä 2450 en muistanut koekäyttää puoleen vuoteen :(
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kengu
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Touko 2006 15:56
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja kengu »

Rosvolinna kirjoitti: Aggren päivitysajatus lähti siitä, tätä nykyä pitää raahata mukanaan eri polttoainetta joka koneelle. Petroolia, kaasua, bensaa, dieseliä ja halkoja. Aina joku lopussa tai ainakin vähissä.
Eikös tämä ole enemmänkin sellaista monipolttoaineisuuden etua ainakin mikäli pystyy yhtään samoja asioita tekemään erilaisilla polttoaineilla jolloin yhden loppuessa voi sitten käyttää toista. Toki jos diesel loppuu niin siinä kohdassa ollaan ehkä jo melko pitkällä pulassa, eli ehkä dieselin käyttöön tähdäten ja muita polttoaineita vähentäen on sitten hyvä. (:
Kulkuriksi
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
Truck: Scania K113 CLB vm93
Location: Itä-Suomi

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

http://www.mokille.fi/aggregaatti-valin ... -1010.html

Tietoa aiheesta, muutamia asioita mitä ei tule ajatelleeksi..
Avatar
VonSinner
Kippari
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Kesä 2012 01:44
Truck: JääNalle
Location: Vantaa

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja VonSinner »

Itsellä olisi agren osto edessä, kumpaa suosittelette bensa vai nafta käyttöinen?

http://www.ultimatemarket.com/Published ... ode=UP7500

Tuollaista katselin tuossa aikaisemmin
Scania 112 Delta-Superstar | PolarBear Express a.k.a Jäänalle.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Agregaatin kun sijoitatte sisätilaan niin irroittakaa siitä polttoainetankki ja sijoittakaa se muuhun tilaan. Muutoin saattaa polttoaine kiehua epäedullisissa olosuhteissa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4283
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Koska aggregaatti meluaa, haisee ja on raskas käsitellä, suosittelen pientä 1000 watin Hondaa tai Yamahaa joka on mahdollisimman kevyt, pieni, hiljainen, toimintavarma ja akut saa ladattua. Mieluummin tonnilla honda mitä joku hirveä dieselijyskyttäjä
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Rosvolinna kirjoitti:Toisaalta voihan sitä bussin konetta "tyhjäkäyttää" - siinähän se auton laturi pyörii samalla.

Meteli ei ainakaan ole kova. Matalaa kurmutusta ainoastaan. Röllissä kone on hyvin äänieristetty.

Mitäköhän mahtaa olla kulutus/tunti 400-500 rpm ja riittäkö laturin potku noin pienillä kierroksilla?
12 litran kuorma-auton moottori kuluttaa noin 2.5l-4l/h riippuen mallista tyhjäkäynnillä tunnissa.
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Carman »

Ei missään nimessä mitään halpaa dieseliä, meteli täysin sietämätöntä :evil:

Itsellä Honda Eu30is, hiljainen ja suht tehokas, tosin vähän painava sekin.
Tarvetta aggregaatille on ollut aika harvoin.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
VonSinner
Kippari
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Kesä 2012 01:44
Truck: JääNalle
Location: Vantaa

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja VonSinner »

Tuollainen bensa agre kuulema on hiljainen, onko siitä tietoa?
Scania 112 Delta-Superstar | PolarBear Express a.k.a Jäänalle.
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja salminen »

Eikös tuossa olisi kaikki mitä kulkurissa tarvitsee :lol: http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... neraattori
Ajokki express Volvo B10 M -87
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Eipä kerrota tesipelejä, onkoon 50 vai 150.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Iski »

Kävin lauantaina Karkkilassa V. Leinon syysmarkkinoilla ja tarttui matkaan invertteri aggregaatti oisko ollut 2400 W, 4 tahtinen ja mainostivat hiljaiseksi, hintaa oli 299 e. normaalisti 599. Jäi toistaiseksi Vihtiin appiukolle, niin ei vielä testatu kuinka toimii.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja Iski »

Agre testattu, on kohtuu hiljainen ja rälläkkä ainakin toimi hyvin eikä agren kierrokset juuri nousseet, ei kovin painavakaan ja näitä on kuulema vielä jäljellä karkkilassa tohon samaan hintaan 299, ja kyllä tällä ainakin kahvit keittää jos talvella tulee pidempi sähkökatko.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
TN62
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 11 Helmi 2009 15:41
Truck: Bürstötähti
Location: Nummela
Member id: 84

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja TN62 »

Hommasin Kiporin ig2600 vehkeen. Kokeiltu pihalla ja iso rälläkkä pyöri ihan hyvin. Hiljainen on....salkkumalli. Toinen agre on joku mitsubishin 2600....kovempi ääni kun täysin paljas ilman koteloa. Mitsu on parempi lähteen käymään...viimeistään kolmannella vetäsyllä. Kiporia saa vedellä paljon enemmän...vois tulpan vaihto ehkä auttaa. Mutta Kipori lähtee huomenna bussin kyytiin ihan vaan varmuuden vuoksi...toivottavasti ei tarvita.
Scania BF 86 S -78 Hetku Sininen
Hymer
Bürstner
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja B9M »

Salkkumalli tulee meille varalle tuohon uuteen. Kipor 2,0Kw täällä Minimanissa alle 400€, mutku tarvis olla justiinsa tuo Teron 2,6Kw.
Vanhassa kiinni ollut HorsePower 2.6kw putkihässäkkä lähtee tuolta varastosta 100€:lla eikä ole pyörinyt yhteensä vielä tuntiakaan. T. Ari
#048
TN62
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 11 Helmi 2009 15:41
Truck: Bürstötähti
Location: Nummela
Member id: 84

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja TN62 »

No kuule...kaikkihan on myynnissä (jos nyt välttämättä tuon mun agren haluat)....mutta saat sen hommattua Kärkkäiseltäkin. Oli alle 600 € ja postissa tuli.
Scania BF 86 S -78 Hetku Sininen
Hymer
Bürstner
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja B9M »

TN62 kirjoitti:No kuule...kaikkihan on myynnissä (jos nyt välttämättä tuon mun agren haluat)....mutta saat sen hommattua Kärkkäiseltäkin. Oli alle 600 € ja postissa tuli.
Ylivieskan Kärväisellä oli kesällä tuo isompi myyty loppuun. Pitääpä tutkia tilanne kun seuraavaksi käytään kierroksella. Olisinhan minä Tero tuon mielellään ostanut, muttei kaaniasaastuntut enää kelepaa. :wink: :lol: :lol: T- Ari
#048
TN62
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 11 Helmi 2009 15:41
Truck: Bürstötähti
Location: Nummela
Member id: 84

Re: Pohdiskelua aggrekaatin hankinnasta

Viesti Kirjoittaja TN62 »

Se mikä pisti hankkimaan agren oli sellanen juttu, että Naantalin assmarketin pihalta ei auto enää startannut. Virta loppu...No, soitin paikalliseen hinuriliikkeeseen ja sieltähän apua saatiinja hieno palvelu. Mutta hinta oli jonkinmoinen.......arvatkaa paljonko maksoi.......väärin meni kuitenkin......250 egua!!!! No, nyt agre mukana varmuuden vuoksi. Arille sen verran...kai se agre jotain vaikutteita on kaniasta saanut. Nyt se on jo 3,5 kw!
Scania BF 86 S -78 Hetku Sininen
Hymer
Bürstner
Vastaa Viestiin