B58 vai B10?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

B58 vai B10?

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Kulkurin metsästys on ollut käynnissä jo jonkin aikaa ja kaksi mahdollista aihiota on haarukoitunut tarkasteluun.

Olen yrittänyt selvittää itselleni noiden kahden alustatyypin eroja. Sattumalta kun molemmat tarjokkaat on Volvon alustoja.

Kiinnostaisi tietää mitkä on suurimmat erot teknisesti, ajo-ominaisuuksien ja huollon/kestävyyden kannalta. B58-65 alusta on Lahti 33-korinen vm. 1979 ja B10 on Wiiman korilla vm.1984.

Lahtikossa on ilmapalkeet kuten varmaan Wiimassakin, mutta mikä on selvin ero ajon kannalta.

Molemmat on mahureita.

Mitä olen lukenut niin B58 on lähes legendan maineessa kestävyyden ja huollon helppouden (suhteellista tuo helppous...) suhteen. Senkin voi selvittää mikä on alustan ikä eli onko koritettu toiseen kertaan, mutta ei se kulkuria huononna vaikka olisikin ;)

Varmasti ihan perusjuttuja kokeneille Volvo-miehille, mutta noviisi nöyränä kyselee :)

Tuo B58 olisi jo pikkuisen aloitettu kulkurin malliksi ja 1+16, mutta B10 on ihan bussivarusteissa.

ps. kulkurikuumeen määrää kuvastaa se, kun hullu kulkee pihalla rullamitan kanssa mittailemassa, että taipuuko se tohon pihalle noin vai näin päin parkkiin... :mrgreen:
Viimeksi muokannut Matkamese, 02 Elo 2012 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B58 vai B10?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

B10M:ssä on 8 ilmapussia mitä korjailla, B58:sta puuttuu tuo hauskuus :lol:
Ei kai nuissa muita suurempia eroja ole, onhan niistä juttua ollu palstalla mutta eipä tietenkään tähän hätään löytyny. Koppa päällä ratkasee enemmän ku tuo alusta. Oma on koritettu -88 Deltalaiseksi ja olen tykänny vaikka -74 auto onkin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: B58 vai B10?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Vuoden 1979 B58 on varmaan viimeisiä valmistettuja. Taisi nuo B10M:ät tulla noihi aikoihin liikenteeseen.Noissa B58:ssa oli noiden rautajousien lisäksi optio lisäilmajousille. Eli noiden lehtijousien päällä oli pienet ilmapussukat. Sellaisella aikanaan jonkinverran ajaneena (esim. Roomaan) pidän tuota perusrautaversiota parempana. Tuo 84 mallinen kymppi on vähän niin ja näin, riippuen korista. Onko runkollinen vai tuommoinen himmelirakennelma akselien välissä. Ei siinä kuitenkaan taida kahdeksaa ilmapussia olla. Kaksi edessä ja neljä takana. Kuusi? Ja kyllä nuo nykyiset pussit on varsin kestäviä. Taitaa ennammin pettää/ruostua nuo maljat ja lautaset.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: B58 vai B10?

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Reddewil kirjoitti:B10M:ssä on 8 ilmapussia mitä korjailla, B58:sta puuttuu tuo hauskuus :lol:
Ei kai nuissa muita suurempia eroja ole, onhan niistä juttua ollu palstalla mutta eipä tietenkään tähän hätään löytyny. Koppa päällä ratkasee enemmän ku tuo alusta. Oma on koritettu -88 Deltalaiseksi ja olen tykänny vaikka -74 auto onkin.
Täh..Onko tuo kuvassasi oleva hopea kaunotar tosiaan -74 vuosimallia ja faceliftattu uudemman näköseksi ?
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: B58 vai B10?

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Kiitos mielipiteistä. Tuo ajo-ominaisuus on vaikea itse todeta muuten kuin ajamalla, mutta hyvä tietää jo etukäteen. Silloin kun ekan kerran isoa vaikkakin vain 10 metristä bussia ajoin Setran oston jälkeen niin tuli tunne että täähän menee kuin henkilöauto tienpäällä.
Nyt arvostaa jo enemmän muita ominaisuuksia ja onhan uudemmat bussit varmaan kaikki suht mukavia ajaa, mutta on siellä sitä tekniikkaakin enemmän ja vikamahdollisuuksiakin. Kunhan runko/alusta on terve ja kone sekä voimansiirto toimii luotettavasti niin loppujen kanssa ei ole isoja vaikeuksia. Huomattavasti miellyttävämpi nikkaroida sisustaa kuin hitsata alustaa :mrgreen:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B58 vai B10?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

wiima63 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:B10M:ssä on 8 ilmapussia mitä korjailla, B58:sta puuttuu tuo hauskuus :lol:
Ei kai nuissa muita suurempia eroja ole, onhan niistä juttua ollu palstalla mutta eipä tietenkään tähän hätään löytyny. Koppa päällä ratkasee enemmän ku tuo alusta. Oma on koritettu -88 Deltalaiseksi ja olen tykänny vaikka -74 auto onkin.
Täh..Onko tuo kuvassasi oleva hopea kaunotar tosiaan -74 vuosimallia ja faceliftattu uudemman näköseksi ?
Kyllä se -74 on, -88 koritettu ja minä oon nyt jonkun tunnin sitä laittanu... Pistin yv:tä.

Niin ja meijän Jussi vuokraa ja ajelee noilla busseilla teatteri ym. reissuja ja on edelleen sitä mieltä että paras ajaa ja kulkee on tuolla mun autolla... Liekkö kehuskelee turhaan, mut jos vartin päästä kenottaa vuokra-auto joku nurkka lintassa ja sammuilee ym. matkalle...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: B58 vai B10?

Viesti Kirjoittaja motoku »

lahden koppa on kyllä todennäköisesti wiimalaista terveempi. mutta jos alumiini hapettuu, osaatko korjata? wiima on mustaa ja sitä osaa ja joutuu hitsata
b10m vai b58? liki samantekevää, kunhan on ehjä. risana kumpikin on ehjää sisartaan huonompi.
Avatar
Matkamese
Ajoneuvos
Viestit: 799
Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
Truck: Haaveissa taas
Location: Kuusankoski
Member id: 065

Re: B58 vai B10?

Viesti Kirjoittaja Matkamese »

Tuon B58:n puolesta puhuu tässä tapauksessa muutama kymppitonni sitten tehty koneremppa. Minkälainen remppa ja missä tehty, siitä ei minulla ole vielä tietoa. Takana oleva rahtitila kyllä houkuttaa myös, sinne kun voi ajaa motukan sisään kuin kotitalliin :wink:
Pitäähän kauppamopo matkaan mahtua :)

Vesijärjestelmät ja hupisähköt tulisi myös rakentelulistalle ja varmaan jo tehdyt makuupaikatkin menisi remonttiin. Vessa löytyy, joka on lapsiperheessä aika tärkeä juttu.

Mutta katellaan mitä kaikkea tulee tarjolle...olishan se kyllä komeeta ajella syksyn tapaamiseen "uudella" kulkurilla :wink:
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: B58 vai B10?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Kyllä 79 vm B58 oli takapää ilmajousilla varmaankin ja etupää lehtijousilla.
B10M vm 80 oli ympäriinsä ilmajousitettu 4 pussia takana ja kaksi edessä. Taisi tulla B10M mukana tuo 6+6 lovinen vaihdelaatikkokin. Muutoin minun B10M on samaa tekniikkaa kuin tuo B58
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B58 vai B10?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä 1979 B58 on edestä ja takaa ilmajousitettu, sellaisilla makkarapusseilla, lehtijousien lisäksi. Kummat on kestävämmät sitten, omassa on ilmapussi vaihdettu viimeksi 14 vuotta sitten. Kannattaa katsoa rungon kunto molemmista malleista, etu ja takapyörien molemmilta puolin. Korina Wiimalla ja Lahtikolla on sellainen ero että Wiimaa hitsataan mutta Lahtikkoa ei... Eikä alumiini hapetu mistään ainakaan ekan 30 vuoden aikana!

Ajolleen Volvot on kyllä vakaita ja mukava on maailmaa kiertää.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin