Mersu 913 Delta Plan -76
-
- Varakuski
- Viestit: 9
- Liittynyt: 11 Elo 2011 08:09
- Truck: MB913 Delta Plan -76
- Location: Nokia
Mersu 913 Delta Plan -76
Moro kaikille.
Otsikon kulkine tuli haalittua vaivoiksi vuosi sitten. Olen täällä sivustolla turistina vieraillut parin vuoden ajan ja nyt otin härkää sarvista (tai mersua ratista) ja kirjauduin joukkoon hulluun. Tarkoituksena on talven aikana saada vekottimelle jotakin tehtyä, ehkä jopa leimakuntoon...
Kulkineen tämän hetkisiin ominaisuuksiin (ei siis vikoihin) kuuluu heikot, ellei jopa hengettömät jarrut.
Nehän ovat paineilmatehosteiset nestejarrut, käsijarru on paineilmatoiminen.
Poljin painuu lähes lattiaan, jolloin hyvin heikko jarruvoima on havaittavissa.
Jarruongelmaa lähestyin ilmaamalla etupäätä. Litran verran tuoretta nestettä lurahti ilmatessa etummaisen säiliön kautta. Koeajolla tuntui alkuun pientä vastetta, ihan kuin jarrut olisi vähän jarruttaneetkin. Ajon jäljiltä poljin painui entiseen tapaan lähes lattiaan jarruvoiman ollessa edelleen olematon. Ja yllättäen etummainen jarrunestesäiliö oli taas tyhjä, takimmainen vajennut hiukan.
Alapuolelta kurkkien nestettä ei näyttäisi ulospäin vuotavan, eikä jarrurumpujen alaosiinkaan kosteaa ilmaantunut.
Mihinkäs se neste sitten pakenee?!
Eihän kenelläkään sattuisi olemaan kuvaa tällaisen pääsylinterin/paineilmatehostimen rakenteesta?
Toinen ominaisuus on punainen merkkivalo kojelaudassa (lataus), joka ei suostu koneen käydessä sammumaan, ennen kuin polttimon poistaa. Olikos tämän mallin mersun laturin perässä irroitettavissa oleva jännitteensäädin/hiilipaketti?
Kolmas ominaisuus liittyy matkan katkeamiseen, kun reilummilla kierroksilla (vähän siis vauhtiakin kerättynä) on jonkin aikaa ajanut. Vaikuttaa siltä, että pumpulle tulee jostakin ilmaa, sillä käymään masiinan saa, kun käsipumpulla on lutkuttanut kuplat pois ilmaruuvin kautta.
Täällä näemmä muutama samalla alustalla oleva on ja jopa samalla korillakin, joten arvoisat kohtalotoverit, vinkkejä otetaan vastaan.
Vekotin on Huittisten Paikallisliikenteen vanha, ollut käytössä 90-luvun puoleen väliin, sen jälkeen harvemmin.
Alustan kuntoa pääsin kerran montulla selvittelemään, runko vaikuttaisi ehjältä, korin palkkeja on tuolloin 90-luvulla uusittu, eivätkä vähäisen käytön jäljiltä ole pahan näköisiä.
Otsikon kulkine tuli haalittua vaivoiksi vuosi sitten. Olen täällä sivustolla turistina vieraillut parin vuoden ajan ja nyt otin härkää sarvista (tai mersua ratista) ja kirjauduin joukkoon hulluun. Tarkoituksena on talven aikana saada vekottimelle jotakin tehtyä, ehkä jopa leimakuntoon...
Kulkineen tämän hetkisiin ominaisuuksiin (ei siis vikoihin) kuuluu heikot, ellei jopa hengettömät jarrut.
Nehän ovat paineilmatehosteiset nestejarrut, käsijarru on paineilmatoiminen.
Poljin painuu lähes lattiaan, jolloin hyvin heikko jarruvoima on havaittavissa.
Jarruongelmaa lähestyin ilmaamalla etupäätä. Litran verran tuoretta nestettä lurahti ilmatessa etummaisen säiliön kautta. Koeajolla tuntui alkuun pientä vastetta, ihan kuin jarrut olisi vähän jarruttaneetkin. Ajon jäljiltä poljin painui entiseen tapaan lähes lattiaan jarruvoiman ollessa edelleen olematon. Ja yllättäen etummainen jarrunestesäiliö oli taas tyhjä, takimmainen vajennut hiukan.
Alapuolelta kurkkien nestettä ei näyttäisi ulospäin vuotavan, eikä jarrurumpujen alaosiinkaan kosteaa ilmaantunut.
Mihinkäs se neste sitten pakenee?!
Eihän kenelläkään sattuisi olemaan kuvaa tällaisen pääsylinterin/paineilmatehostimen rakenteesta?
Toinen ominaisuus on punainen merkkivalo kojelaudassa (lataus), joka ei suostu koneen käydessä sammumaan, ennen kuin polttimon poistaa. Olikos tämän mallin mersun laturin perässä irroitettavissa oleva jännitteensäädin/hiilipaketti?
Kolmas ominaisuus liittyy matkan katkeamiseen, kun reilummilla kierroksilla (vähän siis vauhtiakin kerättynä) on jonkin aikaa ajanut. Vaikuttaa siltä, että pumpulle tulee jostakin ilmaa, sillä käymään masiinan saa, kun käsipumpulla on lutkuttanut kuplat pois ilmaruuvin kautta.
Täällä näemmä muutama samalla alustalla oleva on ja jopa samalla korillakin, joten arvoisat kohtalotoverit, vinkkejä otetaan vastaan.
Vekotin on Huittisten Paikallisliikenteen vanha, ollut käytössä 90-luvun puoleen väliin, sen jälkeen harvemmin.
Alustan kuntoa pääsin kerran montulla selvittelemään, runko vaikuttaisi ehjältä, korin palkkeja on tuolloin 90-luvulla uusittu, eivätkä vähäisen käytön jäljiltä ole pahan näköisiä.
Alusta: Mercedes Benz LP 913 5,7 -76
Kori: Delta Plan -76
Kuski: Samaa vuosikertaa..
Kori: Delta Plan -76
Kuski: Samaa vuosikertaa..
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Onko jarruissa automaattiset säädöt ? kuulostaa siltä että jarrut on kaukana, voiko neste tulla kumien välistä jos sylinteri on ruosteessa ja männät liikkuu liikaa ? en tunne tuon 913:n anatomiaa
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Onnea hyvästä autovalinnasta
ja tervetuloa joukkoon kirjavaan.
Mulla on bossilainen laturi ja siinä on ihan tavallinen säätäjä takana, kaks ruuvia irti ja vaihtaa uuden tilalle. Kun aloitat vaihtamaan, niin ota kunnon työvalo ja vaikkapa pari valokuvaa mitenkä johdot on (säästyy johtojen uusimiselta
), jos joudut ottamaan irti koko paskan.
Etujarrihin ei oo tarvinnu paljoakaan kajota, toisen rummun vaihdoin parivuotta sitten enkä jaksa muistaa oliko säätöä. Sylinterit tarttis hommata jostain vielä eteen, Rask koneelta löytyy sylinterin kumit, n.90e, koko sylinteri n.240e. Täytyy vielä kysellä jostain muualta hintoja.
Koska oot vaihtanu naftasuodattimen? Vaihda se ensin ja puhalla samalla putket puhtaiks tankille päin.
Eikä noita korjaus vinkkejä oo pajookaan antaa, kun ei tommoseen mersuun paljoo vikoja oo ilmaantunu
.

Mulla on bossilainen laturi ja siinä on ihan tavallinen säätäjä takana, kaks ruuvia irti ja vaihtaa uuden tilalle. Kun aloitat vaihtamaan, niin ota kunnon työvalo ja vaikkapa pari valokuvaa mitenkä johdot on (säästyy johtojen uusimiselta

Etujarrihin ei oo tarvinnu paljoakaan kajota, toisen rummun vaihdoin parivuotta sitten enkä jaksa muistaa oliko säätöä. Sylinterit tarttis hommata jostain vielä eteen, Rask koneelta löytyy sylinterin kumit, n.90e, koko sylinteri n.240e. Täytyy vielä kysellä jostain muualta hintoja.
Koska oot vaihtanu naftasuodattimen? Vaihda se ensin ja puhalla samalla putket puhtaiks tankille päin.
Eikä noita korjaus vinkkejä oo pajookaan antaa, kun ei tommoseen mersuun paljoo vikoja oo ilmaantunu

Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Kyllä minun autossa etujarruille on samanlainen manuaalinen säätö, kuin takanakin.
Toimiihan sinulla virtalukko? Mikäli sieltä ei yhdistä, ei laturin valokaan sammu. Todennäköisempää on kuitenkin, että hiilet on loppu, kuten epäilitkin.
Toimiihan sinulla virtalukko? Mikäli sieltä ei yhdistä, ei laturin valokaan sammu. Todennäköisempää on kuitenkin, että hiilet on loppu, kuten epäilitkin.
-
- Varakuski
- Viestit: 6
- Liittynyt: 11 Helmi 2011 09:30
- Truck: Mercedes benz 1313
- Location: Rusko
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Terve!
Jarruremonttia tehdään täälläkin mersu 1313:een. Kysy kumeja Turun jarruosasta ovat huomattavasti halvemmat kun raskoneelta. Hyvä firma on myös Helsingissä europarts löytyy osia mitä on vaikea muualta saada ja edulliset hinnat. Halvimpien jarrurumpujen hinnanero Turun liikkeiden ja europartsin välillä oli 60 euroa.
Jarruremonttia tehdään täälläkin mersu 1313:een. Kysy kumeja Turun jarruosasta ovat huomattavasti halvemmat kun raskoneelta. Hyvä firma on myös Helsingissä europarts löytyy osia mitä on vaikea muualta saada ja edulliset hinnat. Halvimpien jarrurumpujen hinnanero Turun liikkeiden ja europartsin välillä oli 60 euroa.
-
- Varakuski
- Viestit: 9
- Liittynyt: 11 Elo 2011 08:09
- Truck: MB913 Delta Plan -76
- Location: Nokia
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Kiitoksia vinkeistä.
Laturivaivaan liittyen virtalukon toiminta näyttää olevan kunnossa, eli kaikkien asentojen muut toiminnot (käynnistysvirta avain pohjassa - parkkivalot -ajovalot avain käännettynä I -ja II-asentoihin) vaikuttaisivat pelaavan kuten ohjekirjassa(!) mainitaan.
Latausjännite akunkengiltä mitattuna jää 23,8 volttiin, eli ei siis lataa.
Jarruvaivaan täytyy vielä palata. Kun viimeksi könysin auton alle, siellä näytti olevan uutta etupään jarruputkea ja ilmeisesti pääsylinterin paineilmatehostinkin on jossakin vaiheessa vaihdettu, kun suht uudelta näyttää.
Auto köllöttelee parkissa maalla, joten en sinne joka päivä pääse/ehdi vaikka tarvisikin.
Se nesteen häviäminen täytyy saada selville...
Kun jarrunestesäiliö oli ajon jäljiltä tyhjä, täytin sen ja hienoisesta kuplinnasta päätellen ainakin putki säiliöltä pääsylinterille ilmautui itsekseen, pääsylinteristä ei sitten olekaan tietoa.
Mitenkäs se Ribaabbariban mainitsema paineilmapuoli..
Kaksoispainemittarissa nimittäin alkaa punainen neula nousta vasta siellä polkimen ollessa lattiaa vasten. Voisiko sielläkin sitten olla jotakin venttiiliä jumissa tms?
Kuinkas tuollaisen ylipainetehostimen kuuluu toimia?
Alipainetehostin käänteisenä?! Ei lainkaan tuttu kapistus..
Ensi viikon reissussa, remppa senkun siirtyy.
Laturivaivaan liittyen virtalukon toiminta näyttää olevan kunnossa, eli kaikkien asentojen muut toiminnot (käynnistysvirta avain pohjassa - parkkivalot -ajovalot avain käännettynä I -ja II-asentoihin) vaikuttaisivat pelaavan kuten ohjekirjassa(!) mainitaan.
Latausjännite akunkengiltä mitattuna jää 23,8 volttiin, eli ei siis lataa.
Jarruvaivaan täytyy vielä palata. Kun viimeksi könysin auton alle, siellä näytti olevan uutta etupään jarruputkea ja ilmeisesti pääsylinterin paineilmatehostinkin on jossakin vaiheessa vaihdettu, kun suht uudelta näyttää.
Auto köllöttelee parkissa maalla, joten en sinne joka päivä pääse/ehdi vaikka tarvisikin.
Se nesteen häviäminen täytyy saada selville...
Kun jarrunestesäiliö oli ajon jäljiltä tyhjä, täytin sen ja hienoisesta kuplinnasta päätellen ainakin putki säiliöltä pääsylinterille ilmautui itsekseen, pääsylinteristä ei sitten olekaan tietoa.
Mitenkäs se Ribaabbariban mainitsema paineilmapuoli..
Kaksoispainemittarissa nimittäin alkaa punainen neula nousta vasta siellä polkimen ollessa lattiaa vasten. Voisiko sielläkin sitten olla jotakin venttiiliä jumissa tms?
Kuinkas tuollaisen ylipainetehostimen kuuluu toimia?
Alipainetehostin käänteisenä?! Ei lainkaan tuttu kapistus..

Ensi viikon reissussa, remppa senkun siirtyy.

Alusta: Mercedes Benz LP 913 5,7 -76
Kori: Delta Plan -76
Kuski: Samaa vuosikertaa..
Kori: Delta Plan -76
Kuski: Samaa vuosikertaa..
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
ribaabbariba kirjoitti:
Painesäiliöiden takana on nelipiiriventtiili tms mokkula joka ohjaa paineita säiliöille. Omani jouduin putsaamaan sen jälkeen kun käsijarru ei enää vapauttanut.
.
Ei sinulla olisi jossain jotain kuvausta tai kertomusta sen nelipiiriventtiilin huoltamisesta?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Aloitin saman huoltohomman tuossa aamulla, kun käsijarru lähtee aika hitaasti pois päältä. Ei ole vieläkään valmis, kun melkein kaikki kannen kiinnitysruuvit meni kaikista poppaskonsteista huolimatta poikki....ribaabbariba kirjoitti:Ei ole, eikä kuviakaan.ASTech kirjoitti:ribaabbariba kirjoitti:
Painesäiliöiden takana on nelipiiriventtiili tms mokkula joka ohjaa paineita säiliöille. Omani jouduin putsaamaan sen jälkeen kun käsijarru ei enää vapauttanut.
.
Ei sinulla olisi jossain jotain kuvausta tai kertomusta sen nelipiiriventtiilin huoltamisesta?
Otin sen venttiilin kannen pois, siinä on jouset joiden avulla säädetään kunkin piirin avautumispaine.
Jouset ovat eri metallia kuin kansi, jousien ja kannen väliin ilmestyy samanlaista valkoista jauhetta kuin akkujen kenkien ympärillä joskus näkee. Putsasin jouset ja niiden lautaset. Ja takaisin kasaan.
Se tiiviste kannen ja venttiiliosan välillä olisi hyvä vaihtaa. Vanhallakin toiminee mutta saattaa vuotaa.
NIIN JA JARRUPAINETTA EI SAA OLLA YHTÄÄN! Muuten on kaikki venttiilin sisuskalut ties missä.

Kaksi alimmaista jousta oli jumissa. Saa nähdä vaikuttaako mihinkään, kun saan venttiiliryhmän takaisin autoon.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Käsijarrun hitaus oli kiinni noista jumittavista jousista, nyt toimii hyvin. Hyvä vinkki siis, mutta nyt en saa niitä kansia pitämään kunnolla. Löytyisikö keneltäkään moista ehjää pakettia myytäväksi?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Homma kulminoitui siten, että uusi venttiili tuli asennettua tänään. Nyt toimii kaikki, kuten kuuluukin. Erinomaista palvelua firmasta Ukitrailer.ASTech kirjoitti:Käsijarrun hitaus oli kiinni noista jumittavista jousista, nyt toimii hyvin. Hyvä vinkki siis, mutta nyt en saa niitä kansia pitämään kunnolla. Löytyisikö keneltäkään moista ehjää pakettia myytäväksi?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
250;- kaikkinensa.ribaabbariba kirjoitti:Paljon maksoi?ASTech kirjoitti:Homma kulminoitui siten, että uusi venttiili tuli asennettua tänään. Nyt toimii kaikki, kuten kuuluukin. Erinomaista palvelua firmasta Ukitrailer.ASTech kirjoitti:Käsijarrun hitaus oli kiinni noista jumittavista jousista, nyt toimii hyvin. Hyvä vinkki siis, mutta nyt en saa niitä kansia pitämään kunnolla. Löytyisikö keneltäkään moista ehjää pakettia myytäväksi?
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Joko kohta uskallat laitella kuvia näkyville ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Tämän jälkeen auto on ollut käyttämättä. Eilen käväisin autossa, niin järjestelmän paineet näkyi pudonneen 5 bariin. Ennen meni nollaan noin 8 tunnissa. Hyvä näin.ASTech kirjoitti:Homma kulminoitui siten, että uusi venttiili tuli asennettua tänään. Nyt toimii kaikki, kuten kuuluukin. Erinomaista palvelua firmasta Ukitrailer.ASTech kirjoitti:Käsijarrun hitaus oli kiinni noista jumittavista jousista, nyt toimii hyvin. Hyvä vinkki siis, mutta nyt en saa niitä kansia pitämään kunnolla. Löytyisikö keneltäkään moista ehjää pakettia myytäväksi?

-
- Varakuski
- Viestit: 9
- Liittynyt: 11 Elo 2011 08:09
- Truck: MB913 Delta Plan -76
- Location: Nokia
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Pahus.
Työt häiritsevät pahemman kerran näitä olennaisempia hommia.
Maalla kattoremppa menossa, ei ole auton pariin päässyt, kun paikalle on ehtinyt.
Täytyy koittaa irrottaa tuo suojaventtiili, jos siitä löytyisi tuohon paineen nousuun (tai nousemattomuuteen) selitys. Ja samaan hätään vilkaista vielä kerran pääsylkyn tienoo, onko nesteet karanneet sieltä päin ulkomaailmaan.
Viikon päästä viikonloppuna pitäisi kai ehtiä maalle harrastamaankin, saas nähdä.
Ja minä kun elättelin toiveita, että yksi talvi riittäisi toimettomana seisottamista.
Työt häiritsevät pahemman kerran näitä olennaisempia hommia.
Maalla kattoremppa menossa, ei ole auton pariin päässyt, kun paikalle on ehtinyt.
Täytyy koittaa irrottaa tuo suojaventtiili, jos siitä löytyisi tuohon paineen nousuun (tai nousemattomuuteen) selitys. Ja samaan hätään vilkaista vielä kerran pääsylkyn tienoo, onko nesteet karanneet sieltä päin ulkomaailmaan.
Viikon päästä viikonloppuna pitäisi kai ehtiä maalle harrastamaankin, saas nähdä.
Ja minä kun elättelin toiveita, että yksi talvi riittäisi toimettomana seisottamista.

Alusta: Mercedes Benz LP 913 5,7 -76
Kori: Delta Plan -76
Kuski: Samaa vuosikertaa..
Kori: Delta Plan -76
Kuski: Samaa vuosikertaa..
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Niin minäkin luulin. Tai no onhan tuo auto saanu uudet pellit kylkiin ja maalin männä suvena, ja muutenkin vähän ehostettu... Pukkaahan niitä fotoja, kun niitä on niin kiva katella!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Kuski
- Viestit: 31
- Liittynyt: 09 Tammi 2009 13:22
- Location: Österbotten
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Hyvä laite tuo 913 Mese. Itsellä 15v:n kokemus ko.kulkineesta. Onhan siinä omat pikku niksinsä mutta, kun tutuksi pääsee niin koskaan ei jää välille.
Tarkista se nokka-akselin tökkimä ilmakompura, että sen laakeri on kunnossa. Se pettäessään kiertää nokka-akselin ruuville ja sitten mennään neljällä etummaisella pytyllä maisema savuten. Koneella pääsee ajamaan silloinkin, kun säätää kahden viimeisen pytyn venttiilit auki.
Siirtopumpun venttiileistä roskat pois niin kone saa ruokaa eikä kenkkuile. Yleisimmin sinne joutuu kumihilettä vanhoista letkuista.
Tarkista se nokka-akselin tökkimä ilmakompura, että sen laakeri on kunnossa. Se pettäessään kiertää nokka-akselin ruuville ja sitten mennään neljällä etummaisella pytyllä maisema savuten. Koneella pääsee ajamaan silloinkin, kun säätää kahden viimeisen pytyn venttiilit auki.
Siirtopumpun venttiileistä roskat pois niin kone saa ruokaa eikä kenkkuile. Yleisimmin sinne joutuu kumihilettä vanhoista letkuista.
-
- Varakuski
- Viestit: 9
- Liittynyt: 11 Elo 2011 08:09
- Truck: MB913 Delta Plan -76
- Location: Nokia
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
No niin, nostetaas vanhaa vaivaa näkyville.
Jarrupaine-ongelmaan liittyen, kesällä nykäisin jarruputkistosta suojaventtiilin irti. Tässä mallissa kyseessä on kaksipiirisuojaventtiili. Kompuralta tulevassa putkessa paineensäätimen ja tenuttimen jälkeen ennen painesäiliöitä on tuo murikka. Se (ilmeisesti) aiemmin päästi lievän sihinän paljastamana muutamassa tunnissa paineet nolliin. Puhdistelin lautaskumit ja lievät hapettumat luistipinnoista, voitelin ne ja löin nippuun. Venttiili takaisin paikalleen ja painetta nostamaan. Ennen operaatiota toinen painesäiliö kumisi tyhjyyttään eikä sen vedenpoistoventtiilistä painetta löytynyt. Paine nousi edelleen 3-4 bariin joutuisasti, jonka jälkeen nousu hidastui. Reilummilla kierroksilla käyttäen paineen sai nousemaan 7 barin paikkeille, siis kone tainnuksiin ja auton alle kuulostelemaan. Ei sihinää, kumpikin painesäiliö oli täyttynyt (vedenpoistoventtiileistä testaamalla). Jotakin oli siis onnistunut.
Mutta mutta... Vain valkoinen säiliöpainetta osoittava viisari nousee. Punainen jarrupainetta osoittava pysyy edelleen nollissa. Vasta jarrua voimakkaasti painettaessa punainenkin viisari herää.
Arvoisat Mercedes-kollegat, kuinka teillä muilla nuo viisarit näyttää tällaisessa paineilmatehosteisessa nestejarrujärjestelmässä? Nouseeko molemmat ilman, että jarrua painetaan, vai vasta kun tehostuspainetta alkaa muodostua poljinta painettaessa?
Lisäksi kun tasamaa"talli" ulkosalla ei ole ihan tasainen, eli auton alle ei joka kohdasta pääse ja sieltä mistä pääsee, hyvin vatsa sisään vedettynä. Siirsin autoa sen verran eri kohtaan, että mahduin silmäilemään jarrupääsylinteriä. Nestevuotoja ei edelleenkään ole näkyvissä jarruputkissa eikä pääsylkyssä. Sen sijaan huomasin runkopalkkien väliin piilotetun pienemmän painesäiliön, johon haarautuu putki joko toiselta jarrupainesäiliöltä tai suoraan kompuralta rungon ali paineensäätimelle menevältä putkelta. Tämä lienee korin valmistajan asentama, sillä pikkusäiliöltä näyttäisi ainoastaan ovelle johtavan putki poispäin.
Täytyy käyttää taas jossakin vaiheessa paineet ylös, jotta pääsisi kuulostelemaan ko. säiliön ja putkiston mahdollisia vuotoja.
Latausongelmaa en vielä ole ehtinyt selvitellä, pitkäksi venyy liikkeelle saaminen....
Jarrupaine-ongelmaan liittyen, kesällä nykäisin jarruputkistosta suojaventtiilin irti. Tässä mallissa kyseessä on kaksipiirisuojaventtiili. Kompuralta tulevassa putkessa paineensäätimen ja tenuttimen jälkeen ennen painesäiliöitä on tuo murikka. Se (ilmeisesti) aiemmin päästi lievän sihinän paljastamana muutamassa tunnissa paineet nolliin. Puhdistelin lautaskumit ja lievät hapettumat luistipinnoista, voitelin ne ja löin nippuun. Venttiili takaisin paikalleen ja painetta nostamaan. Ennen operaatiota toinen painesäiliö kumisi tyhjyyttään eikä sen vedenpoistoventtiilistä painetta löytynyt. Paine nousi edelleen 3-4 bariin joutuisasti, jonka jälkeen nousu hidastui. Reilummilla kierroksilla käyttäen paineen sai nousemaan 7 barin paikkeille, siis kone tainnuksiin ja auton alle kuulostelemaan. Ei sihinää, kumpikin painesäiliö oli täyttynyt (vedenpoistoventtiileistä testaamalla). Jotakin oli siis onnistunut.
Mutta mutta... Vain valkoinen säiliöpainetta osoittava viisari nousee. Punainen jarrupainetta osoittava pysyy edelleen nollissa. Vasta jarrua voimakkaasti painettaessa punainenkin viisari herää.
Arvoisat Mercedes-kollegat, kuinka teillä muilla nuo viisarit näyttää tällaisessa paineilmatehosteisessa nestejarrujärjestelmässä? Nouseeko molemmat ilman, että jarrua painetaan, vai vasta kun tehostuspainetta alkaa muodostua poljinta painettaessa?
Lisäksi kun tasamaa"talli" ulkosalla ei ole ihan tasainen, eli auton alle ei joka kohdasta pääse ja sieltä mistä pääsee, hyvin vatsa sisään vedettynä. Siirsin autoa sen verran eri kohtaan, että mahduin silmäilemään jarrupääsylinteriä. Nestevuotoja ei edelleenkään ole näkyvissä jarruputkissa eikä pääsylkyssä. Sen sijaan huomasin runkopalkkien väliin piilotetun pienemmän painesäiliön, johon haarautuu putki joko toiselta jarrupainesäiliöltä tai suoraan kompuralta rungon ali paineensäätimelle menevältä putkelta. Tämä lienee korin valmistajan asentama, sillä pikkusäiliöltä näyttäisi ainoastaan ovelle johtavan putki poispäin.
Täytyy käyttää taas jossakin vaiheessa paineet ylös, jotta pääsisi kuulostelemaan ko. säiliön ja putkiston mahdollisia vuotoja.
Latausongelmaa en vielä ole ehtinyt selvitellä, pitkäksi venyy liikkeelle saaminen....
Alusta: Mercedes Benz LP 913 5,7 -76
Kori: Delta Plan -76
Kuski: Samaa vuosikertaa..
Kori: Delta Plan -76
Kuski: Samaa vuosikertaa..
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Ei ole mersu mutta meitin volvossa on 2 mittaria ja paineet n 7 bar. Mittareita on kaksi ja kummassakin mittarissa siis 2 viisaria. eka musta osottaa painetta mikä on pytyissä ja sit ku jarrua survoo sieltä pomppaa punaset viisarit ylös. mitä kovempaa survoo sitä ylemmäs nousee viisareissa paine. eli ehkä se kuuluu olla noin sinunkin mersussa ?
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Meillä vanhassa Mersun kuorma-autossa toinenmittari näytti säiliöpaineen ja toinen näytti vasta painetta kun painoi jarrua.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:55
- Truck: MB Kolibri
- Location: Uki
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Minun autossa paineet laskee ajan saatossa 5bariin. Kun auton käynnistää, niin toinen viisareista lähtee kapuamaan ylöspäin. Kun siinä piirissä paine nouseen jonnekkin päälle 6,5, niin toinenkin kirii nopeasti mukaan ja punainen merkkivalo sammuu ja käsijarru on vapautettavissa. Normaalitilanteessa molemmat viisarit näyttää samaa painetta.
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Mersu 913 Delta Plan -76
Taitaa se olla noissa painetehosteisissa litkujarruissa niin että se toinen mittari nousee niin korkeelle kun jaksat poljinta painaa, ei kai noissa ole kahta eri piiriä jarrujen tehostusta varten.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987