Vielä kerran, vw lt sähvöt
-
- Kuski
- Viestit: 28
- Liittynyt: 21 Syys 2012 15:28
- Truck: MB709D vm. -89
- Location: Liljendal
- Paikkakunta: Liljendal
- Viesti:
Vielä kerran, vw lt sähvöt
Päättelin että nyt voisi olla sopiva hetki tarkistaa olenko riittävän kaheli liittyäkseni seurueeseen. Monta vuotta ollut kyllin hullu ollakseen liittymättä muttas nyt liittymmättömyyden tuska kävi sietorajani yli. Autoa allani vw lt -84 ja sähjöt on hukassa...
Auton historia pikaisesti. Ajettu 350000km. Hihna ja vesipumppu vaihdettu kesällä. Reijät paikattu. Releistä ainakin hehkujen rele tuntuu olevan finaalissa. Edellisten omistajien jäljiltä siivottu väliaikaisia sähkövirityksiä ja älyttömiä toteutuksia, kuten taka äärivalot liimattu massalla kattoon samalla tukkien sadevesikourun aukot, seurauksena lamppujen uiminen.
Kaikki sellainen minkä neuvokas restaurointipuuseppä pystyi tekemään oli tehty. Sitten auto vietiin paikalliselle veronsa maksavalle korjaajalle hihnan ja pumpun vaihtoa varten. Samalla sovittiin että huoltoukko tekisi sellaisen yleis-silmäyksen mitä maallikolle ei tule mieleen että siinä olisi joku vika. Myös sähköjä oli tarkoitus katsoa. Aikanaan sitten haettiin auto kotiin. Neuvokkaana puuseppänä sitten asensin mankan johtoihin jossa aiemmin oli mankka ollut kiinni. Kaikki toimi moitteettomasti, valot vilkut lämppäri, jarruvalot. No. Sitten vaimo lähti katsastamaan autoa Kaarinaan ja ryhtyi kuuntelemaan musiikkia matkalla. Lisää volumea ja poks. Mankka hiljeni. Vaimo ajatteli sen polttaneen sulakkeensa. Konttorilla sitten puolessavälissä inspektiota inssi tuli sanomaan:
"Sulla ei takavalot toimi. Eikä jarruvalot. Eikä puhallin. Eikä..." Siinä vaiheessa taisi vaimon huulilta lipsahtaa: "Voihan jalkoväli!"
Palattuaan kotiin ryhdyin etsimään syitä.
Herra korjaamoihminen täältä pöytyältä oli hiukan tarkistellut sulaketaulua ja päätellyt että kahdeksan(8)amppeerin sulakkeet on hyvä korvata kahdenkymmenenviiden(25)amppeerin sulakkeilla.. Niitä oli tauluun vaihdettu kolme kappaletta.
Sen jälkeen kiehumispiste saavutettiin melko nopsaan. Kurkistus sulaketaulun taakse paljasti kaksi kärähtänyttä hyppylankaa joista toinen vie virran ainakin takavaloille ja toinen jarruvaloille ja lämppärille ja pissapojalle ja pyyhkimille ja ja ja. "Harmistukseni" oli kohtuullisen syvää. nyt olen korjannut sen ja todistettavasti singnaali kulki kaikkialle minne pitikin. Kerran. Nyt on taas ihan mustaa.
Kysyisin siis tietävämmiltä mistä pitäisi etsiä vikaa? Minkälaisia vikoja tiensä päässä olevat releet aiheuttavat? Auton vieminen takaisin korjaamoon ei onnistu koska tyyppi lopetti yrityksensä. Sitäpaitsi enhän tiedä millaista sutta se uudella kerralla tekee.
Valistuneet tiedonmurikat auttaisivat neuvokasta pikkujättiä kerrassaan eteenpäin haasteellisessa ja ruskeassa tehtävässään. Eihän kulkineeni kovin kummoinen ole verrattuna teidän iisoihin vehkeisiin mutta se on kuitenkin ainoani.
Kiitokset etukäteen
Auton historia pikaisesti. Ajettu 350000km. Hihna ja vesipumppu vaihdettu kesällä. Reijät paikattu. Releistä ainakin hehkujen rele tuntuu olevan finaalissa. Edellisten omistajien jäljiltä siivottu väliaikaisia sähkövirityksiä ja älyttömiä toteutuksia, kuten taka äärivalot liimattu massalla kattoon samalla tukkien sadevesikourun aukot, seurauksena lamppujen uiminen.
Kaikki sellainen minkä neuvokas restaurointipuuseppä pystyi tekemään oli tehty. Sitten auto vietiin paikalliselle veronsa maksavalle korjaajalle hihnan ja pumpun vaihtoa varten. Samalla sovittiin että huoltoukko tekisi sellaisen yleis-silmäyksen mitä maallikolle ei tule mieleen että siinä olisi joku vika. Myös sähköjä oli tarkoitus katsoa. Aikanaan sitten haettiin auto kotiin. Neuvokkaana puuseppänä sitten asensin mankan johtoihin jossa aiemmin oli mankka ollut kiinni. Kaikki toimi moitteettomasti, valot vilkut lämppäri, jarruvalot. No. Sitten vaimo lähti katsastamaan autoa Kaarinaan ja ryhtyi kuuntelemaan musiikkia matkalla. Lisää volumea ja poks. Mankka hiljeni. Vaimo ajatteli sen polttaneen sulakkeensa. Konttorilla sitten puolessavälissä inspektiota inssi tuli sanomaan:
"Sulla ei takavalot toimi. Eikä jarruvalot. Eikä puhallin. Eikä..." Siinä vaiheessa taisi vaimon huulilta lipsahtaa: "Voihan jalkoväli!"
Palattuaan kotiin ryhdyin etsimään syitä.
Herra korjaamoihminen täältä pöytyältä oli hiukan tarkistellut sulaketaulua ja päätellyt että kahdeksan(8)amppeerin sulakkeet on hyvä korvata kahdenkymmenenviiden(25)amppeerin sulakkeilla.. Niitä oli tauluun vaihdettu kolme kappaletta.
Sen jälkeen kiehumispiste saavutettiin melko nopsaan. Kurkistus sulaketaulun taakse paljasti kaksi kärähtänyttä hyppylankaa joista toinen vie virran ainakin takavaloille ja toinen jarruvaloille ja lämppärille ja pissapojalle ja pyyhkimille ja ja ja. "Harmistukseni" oli kohtuullisen syvää. nyt olen korjannut sen ja todistettavasti singnaali kulki kaikkialle minne pitikin. Kerran. Nyt on taas ihan mustaa.
Kysyisin siis tietävämmiltä mistä pitäisi etsiä vikaa? Minkälaisia vikoja tiensä päässä olevat releet aiheuttavat? Auton vieminen takaisin korjaamoon ei onnistu koska tyyppi lopetti yrityksensä. Sitäpaitsi enhän tiedä millaista sutta se uudella kerralla tekee.
Valistuneet tiedonmurikat auttaisivat neuvokasta pikkujättiä kerrassaan eteenpäin haasteellisessa ja ruskeassa tehtävässään. Eihän kulkineeni kovin kummoinen ole verrattuna teidän iisoihin vehkeisiin mutta se on kuitenkin ainoani.
Kiitokset etukäteen
Vanhan voi aina korjata
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Vielä kerran, vw lt sähvöt
Kyllä vaikuttaisi siltä että ryhmän jonkun laitteen virransyöttö ottaa maihin (tai paljas piuha heiluu jossain), jos ei sulakkeet (johdonsuojat) kestä, niin vika ei poistu isommalla varokkeella. Toki vika voi pakallistua kun laittaa rautanaulan tilalle, savu nousee heikoimmasta kohtaa, joten varaa sammutin lähelle 

-Koska sen voi tehdä myös itse-
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: Vielä kerran, vw lt sähvöt
Moro. Ookko muuten Kyröstä vai Riihikoskelta
Muuten vaan utelias
Heitä ensin se soitin naaapurin metikkön ja testaa sen jälkeen toiminnot.
a-p


a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
-
- Kuski
- Viestit: 28
- Liittynyt: 21 Syys 2012 15:28
- Truck: MB709D vm. -89
- Location: Liljendal
- Paikkakunta: Liljendal
- Viesti:
Re: Vielä kerran, vw lt sähvöt
Sulakkeet kestää. Tai siis osa sulakkeista on vanhoja ja nehän saattavat olla ehjiä vaikkei virta kulkisikaan niiden läpi kun ovat sitä vanhaa mallia. Kun vaan ei sulaisi enempää johtoja...
En asu riihikoskella enkä kyrössä vaan kirkolta rannanmäentietä etiäppäi. Radio sai kyytiä ensimmäisenä. Autosta olivat ennen huollossa käyttämistä kadoksissa jarruvalot sekä vasen lähi (vai kauko)valo. En saanut asiaa korjaantumaan millään. Mittailin ja kokeilin ilman tuloksia. Jarruvalon johto oli poikki ja puuttuvalle vasemmalle lampulle ei tullut virtaa. Korvasin vanhat jarruvalojohdot uusilla ja ajovalon hoidin kuntoon lisävalosarjan uudella johtosetillä. Ajo- ja kaukovalot toimivat nyt hienosti.
En asu riihikoskella enkä kyrössä vaan kirkolta rannanmäentietä etiäppäi. Radio sai kyytiä ensimmäisenä. Autosta olivat ennen huollossa käyttämistä kadoksissa jarruvalot sekä vasen lähi (vai kauko)valo. En saanut asiaa korjaantumaan millään. Mittailin ja kokeilin ilman tuloksia. Jarruvalon johto oli poikki ja puuttuvalle vasemmalle lampulle ei tullut virtaa. Korvasin vanhat jarruvalojohdot uusilla ja ajovalon hoidin kuntoon lisävalosarjan uudella johtosetillä. Ajo- ja kaukovalot toimivat nyt hienosti.
Vanhan voi aina korjata
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Vielä kerran, vw lt sähvöt
Ne pitäis käydä läpi ne kaikki johdot sieltä sulakkeelta eteenpäin, luultavasti joku niistä on irti, ja pää heiluu ja ottaa runkoon, tai sitten eriste nirhautunut esim läpiviennin kohdalla. Ei ole myöskään harvinaista että johtonipussa eristeet kovettuvat ja katkeavat. varsinkin luukkujen ja ovien johtosarjat on usein ilman eristeitä. Vanhoissa autoissa kannattaa muistaa että sulakkeet ovat usein liian pienet jos lisätään valoja jne. esim: ajovalot 2x55w parkit 2x4w+2x5w kilvenvalot 2x5w =138w =>24v 5,75A
Kokemuksesta voin kertoa että ainakaan 12v järjestelmässä ei kannata tuohon lisätä peräkärryä 10a sulakkeen perään, pitkille vaihtaessa iskee täydellinen pimeys
Kokemuksesta voin kertoa että ainakaan 12v järjestelmässä ei kannata tuohon lisätä peräkärryä 10a sulakkeen perään, pitkille vaihtaessa iskee täydellinen pimeys

"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
-
- Kuski
- Viestit: 28
- Liittynyt: 21 Syys 2012 15:28
- Truck: MB709D vm. -89
- Location: Liljendal
- Paikkakunta: Liljendal
- Viesti:
Re: Vielä kerran, vw lt sähvöt
Eli aikamoinen savotta edessä johtojen kanssa. Täytyypä miettiä mikä on järkevää että vaihdanko johonkin Mb 609 -90 tms. Harmillista. Ne johdothan on sitten joka paikassa haperoja... Aivan älytön duuni kun kaikki muutkin hommat painaa päälle...
"Kokemuksesta voin kertoa että ainakaan 12v järjestelmässä ei kannata tuohon lisätä peräkärryä 10a sulakkeen perään, pitkille vaihtaessa iskee täydellinen pimeys".
Ennen ajeltiin -80 ja -82 transuilla. Sateella jarrutus ja vilkkua päälle, ajovalot tietysti myös päällä, niin kojetaulun sisältä alkoi nousta savua. Opittiin melko pian kääntymään ilman vilkkua...
Kiitos kaikista vastauksista ja sammutin ehdotuksesta.
"Kokemuksesta voin kertoa että ainakaan 12v järjestelmässä ei kannata tuohon lisätä peräkärryä 10a sulakkeen perään, pitkille vaihtaessa iskee täydellinen pimeys".
Ennen ajeltiin -80 ja -82 transuilla. Sateella jarrutus ja vilkkua päälle, ajovalot tietysti myös päällä, niin kojetaulun sisältä alkoi nousta savua. Opittiin melko pian kääntymään ilman vilkkua...
Kiitos kaikista vastauksista ja sammutin ehdotuksesta.
Vanhan voi aina korjata
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
- salminen
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
- Truck: Ajokki Express
- Location: Kalajoki
Re: Vielä kerran, vw lt sähvöt
Yksi hyvä keino korvata palava sulake 24v/70w h3 polttimolla, sitten johtoja heiluttelemaan ja tutkimaan mistä menee maihin. Ei polta johtoja polttimo vain kirkastuu kun menee johto jostain maihin. Tajuskohan kukaan tätä epämääräistä selitys yritystä:)
Ajokki express Volvo B10 M -87
-
- Kuski
- Viestit: 28
- Liittynyt: 21 Syys 2012 15:28
- Truck: MB709D vm. -89
- Location: Liljendal
- Paikkakunta: Liljendal
- Viesti:
Re: Vielä kerran, vw lt sähvöt
Kaikki ideat otetaan ilolla vastaan. Lamppujuttu kuuluu niihin. Kiitos. Juttuhan oli niin että kaikki sulakkeet ovat ehjiä. Täytyy ruvewta seurailemaan johtoja... Olisko kellään tietoa mikä on minkäkin laitteen sulake. Viisitoista niitä muistaakseni on.
Vanhan voi aina korjata
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
Yritykseni Tiny-e entisöi: http://www.restaurointiturku.fi
Facebookista tuoreet kuvat: Restaurointiliike Tiny-e
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Vielä kerran, vw lt sähvöt
Älä nyt hyvä ihminen melkein hyvää autoa pelkän sähkövian takia ala vaihtamaan. Oot jo puoliks jyvällä, ni loppu on enää hienosäätöä. Uus omistaja joutuis aloittamaan alusta.
Kuulosti siltä et äänenvoimakkuuden lisääminen haukkas virtaa sen verran, et varokkeet paloivat. Se homma nyt sit vissiin onkin järjestyksessä. Samaten ymmärsin, et siivosit hyppyjohdot sulaketaulun takaa? Sanoit korvanneesi ajovalojen johdot lisävalojen johtosarjalla. Oletan että siivosit vanhat johdot alusta asti pois? Se selventäis vähän tulevaisuuden remontteja ja vähentäis samalla tulipalon riskiä.
Oon muuten joskus tullut ymmärtämään, että näissä olis samanlainen sähköjärjestelmä ku ikäisissään Golfeissa ja Jetoissa. Vois auttaa vähän eteenpäin, jos pääsisit kurkistamaan sellaisen ohjekirjaa tai vaik sulakerasiaakin. Tai jos kirjastosta löytyis Alfamerin korjausopas moiseen? Niissä on yleensä sähkökaaviot takasivuilla.
Kyllä nää ongelmat vielä ratkeavat, lykkyä pyttyihin. Eivät nää vanhojen autojen sähköasiat kuitenkaan mitään kuuraketttitiedettä ole, ja vaikka olisivatkin ni muistuttaisin et kuuhun mentiin nykyaikaista taskulaskinta yksinkertaisemmalla tietokoneella.
Kuulosti siltä et äänenvoimakkuuden lisääminen haukkas virtaa sen verran, et varokkeet paloivat. Se homma nyt sit vissiin onkin järjestyksessä. Samaten ymmärsin, et siivosit hyppyjohdot sulaketaulun takaa? Sanoit korvanneesi ajovalojen johdot lisävalojen johtosarjalla. Oletan että siivosit vanhat johdot alusta asti pois? Se selventäis vähän tulevaisuuden remontteja ja vähentäis samalla tulipalon riskiä.
Oon muuten joskus tullut ymmärtämään, että näissä olis samanlainen sähköjärjestelmä ku ikäisissään Golfeissa ja Jetoissa. Vois auttaa vähän eteenpäin, jos pääsisit kurkistamaan sellaisen ohjekirjaa tai vaik sulakerasiaakin. Tai jos kirjastosta löytyis Alfamerin korjausopas moiseen? Niissä on yleensä sähkökaaviot takasivuilla.
Kyllä nää ongelmat vielä ratkeavat, lykkyä pyttyihin. Eivät nää vanhojen autojen sähköasiat kuitenkaan mitään kuuraketttitiedettä ole, ja vaikka olisivatkin ni muistuttaisin et kuuhun mentiin nykyaikaista taskulaskinta yksinkertaisemmalla tietokoneella.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.