hydronic 10

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

hydronic 10

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Tuli otettua tuollainen talteen ku ois mennyt roskiin. P-scaniasta oiskohan n.-07 on "rohissut" ja nyt ei sit enäänstoiminut ollenkaan. Huollossa antoivat diagnoosin että äly rikki ja uusi piti laittaa.
Ilmeisesti tuossa on scanian oma ohjausyksikkö jota ei edes toimivana saa toimimaan ilman väylää.
Eli tyhmä kysymys: tekeekö tuolla mitään? Polttoainepumppuakaan ei ole. Aattelin purkaa ja tutustua tekniikkaan.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
desoto
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Joulu 2011 15:56
Location: Kello

Re: hydronic 10

Viesti Kirjoittaja desoto »

Kyllähä niit "älyjäki" voip korjata. tai ottaa jostain normi hydronicista jos siin on joku erikoinen, jota vähä kyll epäilen
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: hydronic 10

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Voihan sitä tutkia ja koittaa metästää älyä, voihan sen tehä jopa ite! Näyttääpä se hyvin pitkälti webaston 90:ltä mikä lämmittää paljua itellä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: hydronic 10

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Vähän offtopiccia.

Miten devil oot toteuttanut weban paljuun? Ite laitoin kesällä öljypolttimen suoraan pesän luukkuun kiinni. Pitäis vielä jatkaa putkella että sais polttimen kauemmas pesästä koska nyt se kohdentaa sen takaseinään ja kun koko kamiina on 5mm rosteria niin vähän tahtoo olla hidasta lämmitys vieläkin. Kasasin sinne tulitiilistä sokkelon että liekki joutui vähän kiertelemään mutta ei vieläkään täydellinen. Oikeastaan suurin ongelma mulla sen kanssa on ollut letkujen pituus kamiinasta. Vapaa kierto ei tahdo olla riittävän tehokas 1.5m/65mm putkilla.
Kulkuriauto on siististi COOL
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: hydronic 10

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mikkisa kirjoitti:Vähän offtopiccia.

Miten devil oot toteuttanut weban paljuun? Ite laitoin kesällä öljypolttimen suoraan pesän luukkuun kiinni. Pitäis vielä jatkaa putkella että sais polttimen kauemmas pesästä koska nyt se kohdentaa sen takaseinään ja kun koko kamiina on 5mm rosteria niin vähän tahtoo olla hidasta lämmitys vieläkin. Kasasin sinne tulitiilistä sokkelon että liekki joutui vähän kiertelemään mutta ei vieläkään täydellinen. Oikeastaan suurin ongelma mulla sen kanssa on ollut letkujen pituus kamiinasta. Vapaa kierto ei tahdo olla riittävän tehokas 1.5m/65mm putkilla.
Vapaakierrolla ei tee mitään, jos helpolla haluut parantaa niin tyrkkäät alaputkeen suihkulähdepumpun puhaltamaan, nopeutuu lämpeeminen kummasti tuollessa tavallisessa kaminassa (meillä käytössä tuolla isommassa).
Mulla tuo webasto on ihan omalla kiertovesipumpulla suoraan paljuvedessä, siellä paljun takana/alla pöhisee ja lämpöö tulee! Lisäsin ford focuksen EGR:n lämmönvaihtimen vielä weban pakoputkeen äänenvaimentimen jälkeen niin kulutus tippu ja pakokaasun lämpö on sellanen että kädellä kärsii kokeilla = ei mee harakoille lämmöt! Palju on halk.180cm, 6-kulmaa, kork.100cm ja kiinteät istuimet niin tilavuus on reilu 1m3. Ite tein rungon 2x2" + 12mm vanerista ja kuidutin, 50mm eps ja paneli, tikitaalitermari pitää vejen 1c tarkkuudella oikeena.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: hydronic 10

Viesti Kirjoittaja jeepster »

normi öljypoltin taitaa paljuun olla aika raju laites, pumppu ja sit lämmönsiirto mahdollisimman hyväks ni ei tarvii kauaa tohottaa.

eberiin palatakseni, kurkkasin sinne sisään, ainakin ohjainyksiköstä oli konkka ampunut nesteet pihalle. ilmapuhaltimen "siipi" ottaa runkoon kiinni, joten aika rohina kuuluu, mut iloisesti silti pyöri (kokeilin 12v varovasti).

Pieni visio mulla olis, et jos tuollaisen polttonesteellä toimivan lämppärin laittais bussiin, hakis romikselta uudet patterit, ni sais syyskelillä tasaisempaa lämpöä. Ilmeisesti kannattaa vaan katella ehjiä toimivia, tuohon polttoainepumppukin maksaa jo monta sataa,
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: hydronic 10

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Saa siihen p.pumpun halvemmallakin, mutta pitäs sitten "säätää" sopivat syötöt, eli isku sille pumpulle. Jos alkuperäisillä osilla kasaat niin tulee kalliiksi, jos löydät tarvikkeita niin sitten ehkä halvemmalla ku uus käytetty. Nuo kondnsaattoriviat on harmittavan yleisiä nykyään laitteessa kuin laitteessa, taulutölsyt, näytöt, emolevyt, led-lamput jne. Hyvin toimii ajastimena että ei montaa vuotta kestä mikään!
Ilmapeliä suosittelen itse, jos et nestekiertoista lattialämmitystä ole tekemässä?
offtopic: thermo 90 pöhisee aika tarkan 5h ja kuutio 4c vettä on 40c. Tekis mieli koittaa tuolla bussin 23,3kW weballa ku sellanen on yks ylimääränen, mutta harakoille menee sillä ainakin 1/3, putkesta tulee niin kuumaa että saa nuotion jos on palavaa liki.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: hydronic 10

Viesti Kirjoittaja jeepster »

Soittelin tossa korjaajallekin. On kuulemma sama peli tuon scanian eberin kuin ihan vakio. Mutta äly, tai oikeastaan vain älyn ohjelma on eri. Eli ilman väylää tuo ei tekisi mitään. Uusi normaali äly ois kai n500eur. Käytettyjä on aika vähän liikkeellä.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: hydronic 10

Viesti Kirjoittaja Iski »

Offtopic tämä myös, tosta paljusta tai siis meillä hulju, jostain meijeristä rst kiulu, mitat jotain 2,4m x 2,6m x 1m, tilavuus noin 6 kuutiota, jotain 5 kuutioo täyttömäärä, päästäpäähän 300 mm rst putki joka jää penkin alle ja kapenee 150 mm putkeksi/savupiipuksi, oilon junior lämmittää 3 astetta tunnissa, on helpompi kontrolloida lämpöä kuin puukaminalla, termariohjaus vielä pitää tehdä joskus, äänenvaimentajana on iv-vaimentaja, meillä vedet vaihdetaan pari kertaa vuodessa, lisätään klooria ja vedenkierrosta huolehtii uima-allas hiekkasuodatin (eristettyssä puulaatikossa missä pakkasvahti) laitan joskus vaikka kuvan tuonne galleriaan. Pitäis tosta projektistakin laitella kuvia lisää, eilen saatiin ilpo asennettua ja tänään käväistiin Tallinnassa, mistä tämä vuodatuskin johtuu. :D
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: hydronic 10

Viesti Kirjoittaja ansa »

jeepster kirjoitti:Soittelin tossa korjaajallekin. On kuulemma sama peli tuon scanian eberin kuin ihan vakio. Mutta äly, tai oikeastaan vain älyn ohjelma on eri. Eli ilman väylää tuo ei tekisi mitään. Uusi normaali äly ois kai n500eur. Käytettyjä on aika vähän liikkeellä.
siis alunperin eberi teki scanialle oman sovelluksen scanian toiveiden mukaan ,optimoiden pa-kulutuksen mahdollisimman pieneksi.tästä oli seurauksena hienojen vesikiertojen kanssa sellainen ongelma että laite toimi aina vain osateholla ja moottori pidettiin myös vain vähän lämpöisenä. tästä taas oli seurauksena laitteen ennen aikainen paha karstoittuminen. taisteltuani aikani tuon ongelman parissa tehtaalta tuli päivitys ohje jolloin poistettiin ylimääriset keksinnöt vesikierrosta ja laitteetkin ovat jo ihan idettisiä tuota älyä lukuun ottamatta tuotanto laitteiden kanssa .se aivovammahan siis johtuu miltei poikkeuksetta siitä että puhallinmoottorin virrankulutus kasvaa liian suureksi ja polttaa älyn .
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: hydronic 10

Viesti Kirjoittaja jeepster »

ansa kirjoitti: se aivovammahan siis johtuu miltei poikkeuksetta siitä että puhallinmoottorin virrankulutus kasvaa liian suureksi ja polttaa älyn .
Eli rohiseva puhallin aiheuttaa aivovamman, pitääpä pistää korvantaakse.

Loppupäätelmänä voisi todeta, ettei tuollaisesta "romusta" ole kuin romuksi. Liian kalliita korjata.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Vastaa Viestiin