Projekti haaveita
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Projekti haaveita
Olen haaveillut tämmöisestä projektista. Alustaksi vaikka
Mercedes-Benz Bova turisti V-8 tai jokin muukin käy 12m pitkä ja sellainen takamoottorinen olis hiljainen, alusta auki jossa isot tavaratilat ja ABC-kortilla ajettavaksi pitäisi laitta 1+8 henkilöä.
Sit kysymyksiä, eikös henkilöautoksi tuon vois katsastaa. Olen kuullut että painoltaan 15.000-20.000 käyttövero vaan reilu 500 € vuosi olenko oikeassa ja ajaakin saa samaa nopeutta kun henkilöautolla. Mut miten sisätilat onko korkeus ja muita erikosia säännöksiä rakentamisen suhteen, entäs turvavyöt tarviiko. Tämä projekti tosiaan vasta haaveiluasteella. Keittomahdollisuus, jääkaappi ja pari pöytäryhmää, WC ja parivuode vaikka taakse. Tämmöisiä suunnitelmia mitä mieltä olette.
Mercedes-Benz Bova turisti V-8 tai jokin muukin käy 12m pitkä ja sellainen takamoottorinen olis hiljainen, alusta auki jossa isot tavaratilat ja ABC-kortilla ajettavaksi pitäisi laitta 1+8 henkilöä.
Sit kysymyksiä, eikös henkilöautoksi tuon vois katsastaa. Olen kuullut että painoltaan 15.000-20.000 käyttövero vaan reilu 500 € vuosi olenko oikeassa ja ajaakin saa samaa nopeutta kun henkilöautolla. Mut miten sisätilat onko korkeus ja muita erikosia säännöksiä rakentamisen suhteen, entäs turvavyöt tarviiko. Tämä projekti tosiaan vasta haaveiluasteella. Keittomahdollisuus, jääkaappi ja pari pöytäryhmää, WC ja parivuode vaikka taakse. Tämmöisiä suunnitelmia mitä mieltä olette.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Täällä on tekeillä tiivistelty "aapinen matkailubusseille" mutta nyt nuo säädökset ovat kirjailtuna hajallaan täällä eri juttujen joukossa josta ne pitäisi poimia. Mainitsemasi vero tuota luokkaa.
Tässä matkailuautoa koskevia määräyksiä:
Koska linja-auto on verovapaa ajoneuvo eli siitä ei ole maksettu autoveroa, on matkailuauton täytettävä verovapaan matkailuauton vaatimukset -> sisäkorkeuden on siis oltava vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 % asunto-osan pituudesta. Tämän korkeuden voi tosin kumota sillä että auton omapaino on yli 6000kg.
Matkailuauto on oltava varustettu vähintään seuraavilla varusteilla:
- istuimia ja pöytä
- makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista
- keittomahdollisuus (esim. kaasuliesi putkineen tai sähköliesi)
- säilytystiloja
Edellä mainittujen varusteiden tulee olla kiinnittetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi olla kuitenkin helposti poistettavissa.
Muuta:
- istuimia 1-8 kpl kuljettajan lisäksi. Vyöt pakolliset eteenpäin suunnatuille penkeille ja reunimmaisilla paikoilla oltava kolmipistevyöt. Istuimet voi suunnata eteenpäin, sivulle tai taaksepäin
- penkin istuinosan minimileveys 40 cm -> tällöin 79 cm on maksimi, koska 80 cm soveltuu kahdelle
- pöytiä oman mielen mukaan, kunhan niitä on ainakin 1 kpl. Koosta voi päättää itse
- makuupaikkojen määrää ei ole määritelty. Ainakin 2 kpl. Paikat ja koot saa myös valita
- keittomahdollisuus (1 kpl riittää) joko kaasutoimisena tai sähköllä
- kaasulaitteistolla oltava CE-hyväksyntä
- kaasuputkiston käyttöpaine max. 30 mbar
- kaasuputkien pakkaskestävyyden oltava -30*C ! (muualla euroopassa usein -20*C)
- säilytystiloja, eli ainakin 2 kpl. Ei tilavuusrajoja
Saunan voi rakentaa sekä bussiin että matkailuautoon. Käyttö on kielletty ajon aikana. Bussia eli linja-autoa koskee materiaalivaatimus, jonka mukaan rakennusmateriaali saa palaa korkeintaan nopeudella 100 mm/min.
Matkailuauton rakentaminen on melko vapaata puuhaa. Kovin tarkkoja rajoja ei varusteille ole annettu. Kuitenkin kaikissa asioissa on otettava huomioon ennen kaikkea turvallisuus, joten rakentelussa tulee noudattaa ajoveuvolain 11.12.2002/1090, 1. luvun, 4 §:ssä mainittuja ehtoja.
Tässä matkailuautoa koskevia määräyksiä:
Koska linja-auto on verovapaa ajoneuvo eli siitä ei ole maksettu autoveroa, on matkailuauton täytettävä verovapaan matkailuauton vaatimukset -> sisäkorkeuden on siis oltava vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 % asunto-osan pituudesta. Tämän korkeuden voi tosin kumota sillä että auton omapaino on yli 6000kg.
Matkailuauto on oltava varustettu vähintään seuraavilla varusteilla:
- istuimia ja pöytä
- makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista
- keittomahdollisuus (esim. kaasuliesi putkineen tai sähköliesi)
- säilytystiloja
Edellä mainittujen varusteiden tulee olla kiinnittetty tukevasti majoitustilaan. Pöytä voi olla kuitenkin helposti poistettavissa.
Muuta:
- istuimia 1-8 kpl kuljettajan lisäksi. Vyöt pakolliset eteenpäin suunnatuille penkeille ja reunimmaisilla paikoilla oltava kolmipistevyöt. Istuimet voi suunnata eteenpäin, sivulle tai taaksepäin
- penkin istuinosan minimileveys 40 cm -> tällöin 79 cm on maksimi, koska 80 cm soveltuu kahdelle
- pöytiä oman mielen mukaan, kunhan niitä on ainakin 1 kpl. Koosta voi päättää itse
- makuupaikkojen määrää ei ole määritelty. Ainakin 2 kpl. Paikat ja koot saa myös valita
- keittomahdollisuus (1 kpl riittää) joko kaasutoimisena tai sähköllä
- kaasulaitteistolla oltava CE-hyväksyntä
- kaasuputkiston käyttöpaine max. 30 mbar
- kaasuputkien pakkaskestävyyden oltava -30*C ! (muualla euroopassa usein -20*C)
- säilytystiloja, eli ainakin 2 kpl. Ei tilavuusrajoja
Saunan voi rakentaa sekä bussiin että matkailuautoon. Käyttö on kielletty ajon aikana. Bussia eli linja-autoa koskee materiaalivaatimus, jonka mukaan rakennusmateriaali saa palaa korkeintaan nopeudella 100 mm/min.
Matkailuauton rakentaminen on melko vapaata puuhaa. Kovin tarkkoja rajoja ei varusteille ole annettu. Kuitenkin kaikissa asioissa on otettava huomioon ennen kaikkea turvallisuus, joten rakentelussa tulee noudattaa ajoveuvolain 11.12.2002/1090, 1. luvun, 4 §:ssä mainittuja ehtoja.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Kiitos jone-51 oikeinhyvästä vastauksestasi tämä Foorumi on oikein hyvä ja mielenkiintoinen näistä rakenteluista kiinnostuneelle.Minulla on yksi pienempi matkailu / erikoisauto Mitsubishi Canter kevytkuorma-auton alustalle rakennettu V.84 Mutta nyt on ruvennut kiinnostamaan suurempi auto.
Miten tuon linja-auton muutoskatsastus tuleeko siitä matkailuauto vai henkilöauto tai matkailu / henkilöauto va miten se menee ja paljonko muutoskatsastus maksaa.
Sitten vielä rakentamisesta jos tekee vaikka U-muotoisen istuinryhmän jossa ei istu ajaessa niin tarviiko siinä vöitä ja varmaan tarvii jos istuu ajaessa.
Voisko istuimina käyttää auton omia istuimia vaikka pöytäryhmässä toiset eteen ja toiset taaksepäin ja pöytä väliin.
Sitten askarruttaa nuo linja-auton lasit ne varmaan hankaloittaa rakentamista jos kaapin tekee ylösasti pitääkö lasi poistaa.
Kun olen aika tumpelo näissä matkailuauto asioissa niin kysyn semmoistakin että saako matkailuautossa joku nukkua sängyssä
ajaessa.
Miten tuon linja-auton muutoskatsastus tuleeko siitä matkailuauto vai henkilöauto tai matkailu / henkilöauto va miten se menee ja paljonko muutoskatsastus maksaa.
Sitten vielä rakentamisesta jos tekee vaikka U-muotoisen istuinryhmän jossa ei istu ajaessa niin tarviiko siinä vöitä ja varmaan tarvii jos istuu ajaessa.
Voisko istuimina käyttää auton omia istuimia vaikka pöytäryhmässä toiset eteen ja toiset taaksepäin ja pöytä väliin.
Sitten askarruttaa nuo linja-auton lasit ne varmaan hankaloittaa rakentamista jos kaapin tekee ylösasti pitääkö lasi poistaa.
Kun olen aika tumpelo näissä matkailuauto asioissa niin kysyn semmoistakin että saako matkailuautossa joku nukkua sängyssä
ajaessa.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Yleisesti näistä isoista tulee:
Ajoneuvolaji= Henkilöauto
Ajoneuvoluokka= M1
Ajoneuvoryhmä= Matkailuauto
Muutoskatsastuksen hinta ei tule nyt mieleen.. Muistaako kukaan?
Istumeksi pitäisi kelvata lähes kaikki 40cm leveät istuimet joten auton omat ovat juurikin hyvät ja tukevat. Turvavyö niille on hyvinkin konttorikohtainen säädös vaikka siitä on "selkeä" lakikin, mutta jos ei vaivaa ole niin onhan se aina turvallisempi ja pikkuväki pysyy aloillaan paremmin.
Ikkunoita ei tarvitse välttämättä poistaa. Yleisin tapa taitaa olla sisäpuolelta vanerointi joka suojaa lasia. Tämä ei "riko" autoa vaan on purettavissa takaisin läpinäkyväksi ikkunaksi.
Nukkumisesta en ole nähnyt kieltävää lakia. Keikkabusseissahan nukutaan aina matkat että jaksaa taas seuraavassa paikassa esiintyä. Mahdotonhan tuota olisi valvoa vaikka laki olisikin. Tässä on turvallisuus taas huomioitava. Metallican alkuperäinen basistiahan mm. sinkoutui ruotsissa keikkareissulla käytävän suuntaiselta avoimelta sängyltä äkkijarrutuksessa/törmäyksessä niin että lensi tuulilasista ulos ja joutui niin lopulta pahasti oman bussinsa päälle ruhjomaksi että menehtyi.
Ajoneuvolaji= Henkilöauto
Ajoneuvoluokka= M1
Ajoneuvoryhmä= Matkailuauto
Muutoskatsastuksen hinta ei tule nyt mieleen.. Muistaako kukaan?
Istumeksi pitäisi kelvata lähes kaikki 40cm leveät istuimet joten auton omat ovat juurikin hyvät ja tukevat. Turvavyö niille on hyvinkin konttorikohtainen säädös vaikka siitä on "selkeä" lakikin, mutta jos ei vaivaa ole niin onhan se aina turvallisempi ja pikkuväki pysyy aloillaan paremmin.
Ikkunoita ei tarvitse välttämättä poistaa. Yleisin tapa taitaa olla sisäpuolelta vanerointi joka suojaa lasia. Tämä ei "riko" autoa vaan on purettavissa takaisin läpinäkyväksi ikkunaksi.
Nukkumisesta en ole nähnyt kieltävää lakia. Keikkabusseissahan nukutaan aina matkat että jaksaa taas seuraavassa paikassa esiintyä. Mahdotonhan tuota olisi valvoa vaikka laki olisikin. Tässä on turvallisuus taas huomioitava. Metallican alkuperäinen basistiahan mm. sinkoutui ruotsissa keikkareissulla käytävän suuntaiselta avoimelta sängyltä äkkijarrutuksessa/törmäyksessä niin että lensi tuulilasista ulos ja joutui niin lopulta pahasti oman bussinsa päälle ruhjomaksi että menehtyi.
-
- Apukuski
- Viestit: 17
- Liittynyt: 19 Loka 2006 20:06
- Paikkakunta: Raahe
Kuulostaa loistavalta idealta, juurikin näiden katsastus ja muiden juttujen kanssa saa leikkiä sherlockia.. Tältä foorumilta jo yksistään on löytynyt vastaus kymmeniin kysymyksiin joita olen miettinyt, ja jos nämä vielä tehtäisiin selkeänä yhteenvetona vaikkapa kylähulluwikiin, niin uskoisin että ei se ainakaan hukkaan menisi!Hene kirjoitti: Olisiko muuten tarvetta Kylähullujen Kulkureiden omalle Wikipedialle, esim. osoitteeseen http://wiki.kylahullutkulkurit.fi ? Käyttäjätunnusten integraatiota tuskin lähtisin tekemään, joten sinne pitäisi myös rekisteröityä omilla tunnuksilla kuten galleriaankin nykyään...
Tuo Wikipedian asentaminen tuollaisena ei olisi suuri vaiva ja sinne voisi kerätä informaatiota myös?
Projekti = Kyvytön yrittää haluttoman kanssa tehdä mahdottomia.
Kyllä on. Ehdotin aiemmin toisessa ketjussa wikin perustamista.Hene kirjoitti:Olisiko muuten tarvetta Kylähullujen Kulkureiden omalle Wikipedialle, esim. osoitteeseen http://wiki.kylahullutkulkurit.fi ?
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Eikö turvavöissä ole ikärajoja edes? Ei ainakaan omassa mersussa mitään turvavöitä ole kuin kahdella etummaisella penkillä
Vai kumoaako yli 6 t paino sen pykälän?

Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Laki sanoo:
2. Ohjaamo on matkailuauton koritilan osa, joka päättyy kuljettajan istuimen tai sen vierellä mahdollisesti olevan istuimen takimmaisen selkänojan taakse. Mikäli välittömästi näiden istuimien takana on muita kiinteitä pysyvästi eteenpäin suunnattuja istuimia, katsotaan ohjaamon ulottuvan näiden istuimien selkänojan tai siitä taaksepäin ulottuvan pääntuen taakse
Ja siitä eteenpäin soveltaen taiteiltuna... Ohjaamossa turvavyöt pakollisia .
??
ja tuo laki löytyypi http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19901207
-Jussi-
2. Ohjaamo on matkailuauton koritilan osa, joka päättyy kuljettajan istuimen tai sen vierellä mahdollisesti olevan istuimen takimmaisen selkänojan taakse. Mikäli välittömästi näiden istuimien takana on muita kiinteitä pysyvästi eteenpäin suunnattuja istuimia, katsotaan ohjaamon ulottuvan näiden istuimien selkänojan tai siitä taaksepäin ulottuvan pääntuen taakse
Ja siitä eteenpäin soveltaen taiteiltuna... Ohjaamossa turvavyöt pakollisia .

ja tuo laki löytyypi http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19901207
-Jussi-
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
Juu eiks tuo homma menekkin niin, että, jos ajoneuvo uudelleenrekisteröidään ja sen ajoneuvoluokka muuttuu, niin sen pitää täyttää tämän päivän määräykset siitä ajoneuvoluokasta miksi se muuttuu. Mutta jos on vaikkapa vm -50 oleva linja-auto ja sitä linja-autona mennään katastamaan riittää, että se täyttää sen vuoden määräykset, ku se on valmistettu. vaikka olis ollu rekisteristä pois 30 vuotta.
Volvo b-57
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 106
- Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
- Paikkakunta: Kemi
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Hekilöautoksi?
Älä katsasta henkilöautoksi vaikka verottaja siittä tykkää. Vaikka autoveroa ei tule niin diselvero on 10 kertainen verrattuna M1 matkaluautoon tai kuorma-autoon.
Minkä vuoden säännöin muutetaan? Katsastajat tulkitsee tätä varsin omaperäisesti tätäkin. Pääsääntöisesti sen vuoden säännöin jotka olivat voimassa ensirekisteröintivuonna. Esim. 1980 ensirekisteröity linja-auto kun muutetaan sen täytyy täyttää kaikki 1980 vuoden määräykset turvavöiden osalta = ei turvavöitä (muutoskatsastin 2000).
Onko sen jälkeen tullut nimenomaan M1 asetuksen puolelle erilliset turvavyövaatimukset?
Minkä vuoden säännöin muutetaan? Katsastajat tulkitsee tätä varsin omaperäisesti tätäkin. Pääsääntöisesti sen vuoden säännöin jotka olivat voimassa ensirekisteröintivuonna. Esim. 1980 ensirekisteröity linja-auto kun muutetaan sen täytyy täyttää kaikki 1980 vuoden määräykset turvavöiden osalta = ei turvavöitä (muutoskatsastin 2000).
Onko sen jälkeen tullut nimenomaan M1 asetuksen puolelle erilliset turvavyövaatimukset?

KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Jos joku osaa tähän jotain varmaa tietoa ladella niin ainakin minua kiinnostaa. Alunperin ei mersussakaan ollut turvavöitä, ihan itse ne siihen on asennettu mutta eipä ole taaemmilla penkeillä alkuunkaan sellaisia eikä niitä nyt noin vain enää sivuttaisiksikaan voi muuttaa. Ei ainakaan katsastusmies ole mitään niistä sanonut mutta jos joskus katsastaa eri paikassa niin kaatuuko siihen?
:?:

Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Kumma juttu
jos vöitä vaaditaan vanhoihin autoihin. Käsi ylös joka on joutunut vyöt laittaa
, yritin etsiä keskustelua jossa oli puhetta vuosimalleista joista eteenpäin vyöt pitää laittaa, oliko veikkaus 1990 tms
Jotenki kuulostaa kummalliselta tämä, mulle sanottiin konttorilla että auton pitää täyttää ne vaatimukset mitkä olivat voimassa kun auto on ensirekisteröity. muutenhan jouduttais vähän päästä muuttelee vanhoja autoja että pysysivät laillisina. Onkohan ainoastaan kuorma-autopuolelle yhtäkkiä tullut nopeudenrajoitinpakko 2001 uudempiin ainoita muutoksia mitä on pitäny jälkikäteen tehdä

Tosin mun autohan ei muuttunut linja-autosta miksikään.


Jotenki kuulostaa kummalliselta tämä, mulle sanottiin konttorilla että auton pitää täyttää ne vaatimukset mitkä olivat voimassa kun auto on ensirekisteröity. muutenhan jouduttais vähän päästä muuttelee vanhoja autoja että pysysivät laillisina. Onkohan ainoastaan kuorma-autopuolelle yhtäkkiä tullut nopeudenrajoitinpakko 2001 uudempiin ainoita muutoksia mitä on pitäny jälkikäteen tehdä


Tosin mun autohan ei muuttunut linja-autosta miksikään.
Tulevaisuus on sähköinen