Sekajunaksi, eli kuormakori bussin rungolle?
Sekajunaksi, eli kuormakori bussin rungolle?
Koska suomi on täynnä mätiä busseja ja ulkomailta niitä saa lisää, niin olen mietiskellyt kuorma-auton umpikorin vaihtamista rungon päälle. Eli bussin keulaa jätettäisiin parin penkkirivin verran ja loput tehtäisiin kuorma-auton kontista. Hitsihommat vähenisi ainakin puolella, mutta sahaa ja rälläkkää joutuu siinäkin saman verran soittelemaan. Bonuksena olisi mahdollisesti perälautalifti?
Onkos kenelläkään havaintoja tällaisesta tehdystä muutostyöstä?
Onkos kenelläkään havaintoja tällaisesta tehdystä muutostyöstä?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Sekajunaksi, eli kuormakori bussin rungolle?
Muutostöistä ei tietoa, mutta valihe volvo niin on minkä päälle laittaa se koppi =)
Tosissaan ku miettii, niin jonkun lisärungon/kiskot siihen varmaan tarvii tehdä, mutta ku kattoo kuorma-auton runkoa niin eipä se kaksinen ole sekään.
Toki busseissa yleensä hitsuu hommat rajottuu tuonne kylkilinjan alapuolelle ja nyt oisit sen ehjän vaihtamassa koppiin? Paisti huonossa decan tapauksessa.
Tarvii käydä väyjymässä lähempaa ku näkee ens kerran sekajunan, Kajaanin teatterin varmaan, jos se punanen on niillä vielä?
Tosissaan ku miettii, niin jonkun lisärungon/kiskot siihen varmaan tarvii tehdä, mutta ku kattoo kuorma-auton runkoa niin eipä se kaksinen ole sekään.
Toki busseissa yleensä hitsuu hommat rajottuu tuonne kylkilinjan alapuolelle ja nyt oisit sen ehjän vaihtamassa koppiin? Paisti huonossa decan tapauksessa.
Tarvii käydä väyjymässä lähempaa ku näkee ens kerran sekajunan, Kajaanin teatterin varmaan, jos se punanen on niillä vielä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Re: Sekajunaksi, eli kuormakori bussin rungolle?
"Valmiina" näitäkin löytyy, kuten toki kaikki tietää. Ei tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen.
Heitänpä vaikka linkkejä muistin virkistämiseksi.
http://www.nettikone.com/scania/110/1145243
http://www.nettikone.com/volvo/volvo/1090676
Heitänpä vaikka linkkejä muistin virkistämiseksi.
http://www.nettikone.com/scania/110/1145243
http://www.nettikone.com/volvo/volvo/1090676
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Sekajunaksi, eli kuormakori bussin rungolle?
Tyhmää laittaa konttii ku voi tehä avolavan! Ü
http://www.flickr.com/photos/formerwmdr ... /lightbox/
N
http://www.flickr.com/photos/formerwmdr ... /lightbox/
N
Re: Sekajunaksi, eli kuormakori bussin rungolle?
Onhan tuo kaania ollut rusakkona tyylikäs.Addica kirjoitti: http://www.nettikone.com/scania/110/1145243
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/P/Pohjo ... 59+HAO.jpg
http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/P/Pohjo ... 159+KS.jpg
Mielummin agnostikkona hommaisi mielummin auton, jolla jesse ei ole ajellut. Hevosautot taas ei oikein nappaa, varsinkaan mattamustalla maalatut. Pitäisi kieltää lailla koko kyseinen sävy.
Re: Sekajunaksi, eli kuormakori bussin rungolle?
Rungollisen bussin runko taitaa olla aika paljon hentoisempi kuin kuorma-auton runko. Kun bussikori kuitenkin tukee sitä. Käännetääs ajatus toisinpäin; pätkä bussikoria kuorma-auton hytin tilalle. Vaikka Star 301 korkuinen kori nostettuna sen verran korkealle ettei kuorma-auton moottori aiheuta hankalan suurta kyttyrää kuljettajan viereen, ja helmoja jatketaan alemmas.
Re: Sekajunaksi, eli kuormakori bussin rungolle?
Kuorma-auton pitkät alustat maksaa busseja enemmän, samoin noilla sekajunilla on ollut melko huimia hintapyyntejä verrattuna normibussiin. Suurin osa bussin korin kiertojäykkyydestä tulee lattian alla olevista rakenteista, ei se pitkä laatikko matkustamoa kovinkaan luja ole siinä suunnassa. Ja kuormakorin alla on yleensä melko jampakka apurunko ottamaan pituussuuntaisen rasituksen vastaan sekä nostamaan korin riittävän ylös pyörien vuoksi. Jalkalava taas on matalilla kiskoilla, koska johteet ja lukot tekee suuren osan jäykkyydestä. Melkoisen rentoja nuo tehtaalta tulleet k-a alustat ilman mitään päällirakennetta on ajella sillä kokemuksella, mitä siirroissa olen huomannut.
Onneksi tämä spekulaatio ei ole kallista
Onneksi tämä spekulaatio ei ole kallista

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Sekajunaksi, eli kuormakori bussin rungolle?
Hyvä se on vähän joustaa ettei käy näin ku kanialle: http://sutii.kuvat.fi/kuvat/Nolosti+pah ... urunko.jpg Ei varmaan ihan naps oo menny, eli katsastuksessa ois voinu huomata, mutta ylläri, auto ei ole suomen kilvissä, RU...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Sekajunaksi, eli kuormakori bussin rungolle?
Joskus oottelin Scan-autolla, että oma remontti valmistuis, ku sinne tuli sora-auto joka oli käyny puoliks kyljellään. Puoliks vaan. Oli ollu kippi pystyssä ku oikeen takapyörän alta petti penkka. Lava ja takarunko oli kylellään ojassa ja hytti tiellä pyörillään. Auto siis yhtenä kappaleena.
Kyllä ne k-a rungotki taitaa aika kumia olla...
N
Kyllä ne k-a rungotki taitaa aika kumia olla...
N
Re: Sekajunaksi, eli kuormakori bussin rungolle?
Liekköhän yhtään Scaniaa katkennut ilman, että siihen on tehty ohjeiden vastainen rungon katkaisu ja liitos syystä tai toisesta.
Näitä katkeaviakin merkkejä löytyy, niiden kuvien levittäminen ei kai vaan ole niin mediaseksikästä
Näitä katkeaviakin merkkejä löytyy, niiden kuvien levittäminen ei kai vaan ole niin mediaseksikästä
