Maxi Ducaton uusi nousu

Kerro omasta projektistasi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hahaa!
Alapallon sain irti motonetin isoimmalla ulosvetävällä, piti saada vaan ensin auto ylemmäs. Kempillä lämpöä ja poks ku irtosi, sitten lentävällä kierrepoikki ja uus pallo tilalle. Nyt on hiljanen ajaa ja ratti keskitty vihasesti. Kirasin laturin hihnankin, ei vingu enää.
5m jarruputkea riitti just, ku uusin koko taakse menevän putken pääsylinteriltä lähtien. Viimenen 20cm meni kuormasäätimeltä taka-akselin letkuun. Kaverin kartiointityökalulla tein kaksoiskartiot ja hyvä tuli.
Ahtopainemittarin asensin, valolle virta takasumarin napilta ja paineletkulle nippa imusarjan letkusta. Ei ahda kuin 0,7 bar ja tiedossa on että biltsin mittari ei välttämättä näytä oikein, testaan sen huomenna toisella mittarilla mutta epäilen silti ahtojen olevan pienet.
Sisähelmoihin pelliä ja sen jälkeen pääsee "sisähommiin". Onko jollahi jääny berlingosta tai vastaavasta takapenkkiä nurkkiin?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja neppi »

Onks siellä hukkaportin ohjaus hoidettu miten? Ite nakkasin Suburbanista alipainehässäkät pihanperälle ja laitoin sopivan jämerän jousen ja vanttikiristimen tilalle. Nyt aukee oikeessa kohtaa eikä yhtää falskaa enne.

Tsekkaappa jostain et paljon sen pitää oikeesti ahtaa, ettei tuu turhia kansipahvivoimisteluja. Ei noi välttämättä paljo 0,7:ää enempää tarviikkaa, ja syöttöjä sit samassa suhteessa lisää.

N
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kilon tuossa pitäsi olla, ei pölläytä yhtään voimasavua ja se k-arvo oli "liian hyvä". On se kyllä piristyny mun ajossa, liekko kova ajo ja suuttimien "putsaus" auttanu.
Tuolla tuskin on vaikutusta ku laitoin syylärin eteen pressun, nyt nousi 90C:hen lämmöt, eli puoleen väliin ja jopa flekti hyrähti, likempänä oikeeta käyntilämpöä nyt.
Hukkaportti on ihan perinteinen ylipainekellolla ohjattu, paine kompressoripesästä. Tankoa säätämällä tietenki sais lisää painetta, mutta kakkuakin pitäs saaha. Täytyy perehtyy pumpun säätöihin, http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm eikö se tuollanen eka ole kun on TDI-kone. Katin vois nakkaa kuikkaan mut sitten vissiin pakokaasun haju muuttuu mallia vanha kuorkki? Pikkuveljen golf haisee ainaki tosi pahalle! Siitä tulikin mieleen että tuo ei oo haissu enää ku perettää pihasta, olihan siinä vähän ajotuksetki "pielessä" ku hihna oli löysä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
desoto
Kippari
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Joulu 2011 15:56
Location: Kello

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja desoto »

siell pumpussa on paineen noustess syöttöö kisäävä kalvo. niit joutunu noihi vaihtaan , jos se kalvo rikki ni ei välttämätttä jaksa nostaa täysiä paineita ja ei lisää syöttöö automaattisesti paineen noustessa.. siit käytetään myös nimeä "savutuksenesto kalvo"
Minäkö tyhmä ny en ymmärrä..
Rölli p:0451392364
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Rupesin juur miettii että että paneenalaisen syötön kalvolle ei mee letkua/paineputkea kuten bussissa, mutta tässä on hukkaportti. Joten vaikka sinne laittas kuinka paljo ainetta, niin tuo porttihan sen paineen päästää pois, eli tankoa ruuvaamalla ainoa konsti saaha lisää painetta. Mutta ennen sitä täytyy todentaa tuon mittarin lukema ettei käy hassusti. Ei tuosta kuulu kyllä mitään ahtamisen suhinoita.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja neppi »

Katti pois ja niin avara putki ku mahtuu! Ei se katti oo ku nokisihti, joka tukkiutuu pikkuhiljaa. Ei syöttöjen ja ahtojen lisäämisestä oo mitään hyötyy jos ei palokaasut pääse alta pois. Subissa mulla 3,5" ja yks pienehkö läpihengittävä pönttö, eikä äänet muuttunut mihkään, mut kulku ja polttoainetalous parani.

N
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Vakuutuskirja tuli. 783,18€/vuosi pelkkä liikenne. Omasta mielestä hieman kallis?
Täytyypä katella tuo nukkasihti, muistaakseni laippa aika liki notta hakkais siukset kankaalle paikollaan, toki koko putki on näppärä tiputtaa tollasessa. Mut ensin heppailen ne helmat, ku muistas ostaa 0,6mm "suuttimen".
Ei kellän oo ideoita tuon jenkakellon asennuksen suhteen, mistä sille signaali riipastaan? Minkä taajuista sieltä laturista mahtaa tulla esim.1000rpm, meinaan nokalta tulee liian hijasta tietoo.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Iski »

Eipä meidän entisessä suburbanissa vaikuttanut katin poisto hajuihin mitenkään, suora vaimentaja ja rst putki, turbo vie äänen.
Millainen sen takapenkin kiinitys ja mekanismi pitäis olla, tällä hetkellä ei ollut kun homeisia ja märkiä penkkejä kuorutettuna lasinsirpaleilla, mutta tuleehan noita romuautoja viikottain lisää
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kiinnityksellä ja mekanismilla ei oikeestaan ole väliä, mulla kun on tuo minarcci =) Kuosi on ehkä tärkein. Vaatimuksia ei katsurinkaan puolelta ole kuin seinän suhteen. Jyskissä ois ollu kivoja tv-tuoleja integroidulla rahilla, mutta kerkes tarjous mennä ohi suun.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Reddewil kirjoitti: Ei kellän oo ideoita tuon jenkakellon asennuksen suhteen, mistä sille signaali riipastaan? Minkä taajuista sieltä laturista mahtaa tulla esim.1000rpm, meinaan nokalta tulee liian hijasta tietoo.
Oikee Dieselin jälkiasennettava kiekkakello kuuntelee pietsoanturilla ruiskutusputken kyljestä...
Se että mistä sellaisen edullisesti löydät :)

Toinen on asentaa induktiivianturi vauhtipyörälle tai nokka-akselille.
Nokka-akselilla tuo anturi on noissa uudemmissa kuin JTD koneet. (ainakin 2.8 koneessa) Sellaisen käyt kiinikkeineen nyppäämässä romikselta.
Tosin siihen täytyy olla taas oikeanlainen mittari.. Uudemmissa kiekkakellon tietohan tulee ruiskun älyltä.

Mut jos sulla on sellainen mittari joka on suuniteltu saamaan tieto laturin kentältä niin eihän se nyt paha rasti ole laittaa yksi lisäjöhto laturin yhteen kenttäkäämin nastoista.
Laturi irti, paloiks, kolvi käteen :) Sit jos kierrosluku mittari ei näytä oikin niin tulostat uuden taustan mittariin ;)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Joo tuo nokka pyörii liian hitaasti tälle mittarille. Mitkähän kolme johtoa menee muuten tuonne d-pumpun sisään, ku muka jotain tehoboxia tähänki sais??
Käämin välistä ottaminen kävi mielessä, ei ois paha rasti, mutta kun laturi on tuolla silleen että sinne yltää just kahdella pitkällä jatkolla, että miten siitä saa piuhat irti saati takasi! Taijan antaa olla ja keskittyä olennaiseen =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Hmm.. Kenes kone tuo 2.5 on??
Fiat vai PSA
Jos se on PSA niin mulla löytyy anturit ja varmaan mittarikin..
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Iski »

Millainen kuosi pitää olla, harmaa vai? ja kuinka kiire aikataulu.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Berkhof: Tuohan on se ainoo oikee kestävä 2.5TDI Sofim 8140.47, suorasuihkutus, turboahdin, välijäähdytin, teho: 115 hv / 4000 rpm, vääntö: 245 Nm / 2000 rpm. Ivecosta tuttu ja tuosta on sitten tehty 2.8L malli myöhemmin.
Iski: Kuosi joku "nätti" harmaa/tumma, kivahan olis jos samaa teryleeniä sais etupenkkeihinki. Aikataulu nyt ei kovin kiireellinen, mutta pitäs päättää teenkö vaneripenkit vai laitanko tollaset oikeet? Neljää ei varmaan oikeilla saa vierekkäin, ahasta tulee vanerillakin?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Verhoomo tekeleissä on miltei poikkeuksetta neljä vierekkäin.. Siis näkemissäni :)
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Joo niin näkyy neljä olevan. Kaksi tuollasta edessä olevaa paripenkkiä menis just vierekkäin!
Ahtoja 0,7-0,8 tuon mittarin mukaan ilman kalibrointia, ja alkaa puhaltamaan alempaa, ei tarvii huudattaa loppuun asti. On muuten ollu edellisellä 8v ja kylessä kiiltää tarran pohjat, "huonekaluliike".
Saisko käämin väliulosoton jonkun mutterin alta, ku W-nasta puuttuu tästä mallista:
Liitteet
IMG_3776 (Medium).JPG
-Koska sen voi tehdä myös itse-
jollyjumper
Varakuski
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Maalis 2010 21:13
Location: Kerava4

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja jollyjumper »

Mulla olis yks orkkis paripenkki istuinosa ylöskääntyväks väkerretty, oli jatko-ohjaamos kiinni kunnes ajoneuvoluokka vaihtu M1seks
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1261
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Iski »

VW transp penkit kans tarjolla, laitoin tekstiviestillä kuvan sulle.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Laita maililla vaikka yv:llä. Päivitin tuon adroidelin ja ei ota viestejä ku jonkun päivän viiveellä ja sillonki ilmottaa että olis viesti ja käy lukee netissä, keles!7

Lattialämpöä testailin tänäpänä. Kuten ajattelin yksi kierto on liian vähän tuolla 12mm pexillä (kierto liian hidas, weba katkoo) mutta jospa se ku huomenna jaan tuon levyllisen kahteen tai ainakin laitan rinnalle toisen piirin ja mahollisesti patteria pätkän. Hana on siis penkin alla olevan puhallinkennon paluussa, josta jarrutetaan kiertoa kiertämään lattiassa. Webastolta tulee penkin alle, lattiaan, josta kojelaudan kennolle ja sieltä koneelle. Täytyy tuohon koneen paluuseen laittaa kolmitie tai lisäpumppu jolla paluun saa suoraan webastolle takaisin. Kävi kyllä mielessä joku varaajan rakentaminen, 10l ja siitä toisella pumpulla tuo lattia ja penkinaluskenno.
Huomatkaa mahtava kotelosuojaus :lol: Sinne laitan 50mm eps:ää vaikka se mitään kuulema eristäkkään :wink: Ois tuossa kiveniskumassaa ruiskumallia, sehän toimisi kondessisuojana ja vois vähän vaimentaa ääniäkin?
Liitteet
2013-04-03 17.48.21 (Medium).jpg
2013-03-31 15.30.12 (Medium).jpg
2013-03-31 15.30.12 (Medium).jpg (151.54 KiB) Katsottu 15821 kertaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mikä tuon keltaiseksi merkkaamani systeemin virka on? Sähkösolenoidi ohjaa tuota vipstaakia joka liikkuu 5mm käsin käännettynä ja käynnissä ollessa tuntus ottavan johonkin "rattaaseen" kiinni kun varovasti liikuttaa. Johto puuttu koko murkulasta ja liitin takaisin uudella liittimellä niin mitään eroa en ole huomannut.
Liitteet
mikaon.JPG
mikaon.JPG (98.17 KiB) Katsottu 15787 kertaa
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Väittäisin ryypyksi... Mutta sähköistä ei ole kyllä tullut vastaan aiemmin.
Muttta enpä minä enää ole autojen kanssa kauheesti enää 10 vuoteen pelannutkaan.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Jep!
Kylmäkäynnistykseen liittyy: http://www.dieselbombers.com/1st-genera ... ation.html Eli (jonkun) lämpötilan mukaan muuttaa ennakkoa, vähentäen näin sitä valkosta savua =)

EDIT: http://gnarlodious.com/vanagon/bosch_pu ... _Pumps.pdf Tuosta vessa- / iltalukemista, on ihan asiaa VE pumpusta, selkeyttää toiminnan ymmärtämistä kummasti!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Hehee, nyt kun polkasee niin tumma tupsaus tulee. Voi tulla koittaa hiasella ja transulla. Pyöräytin voimaruuvista kulutusta isommalle 1,5 kierrosta =D
Lattiakin lämpee kivasti eikä webasto pätki ku laitoin lisävesipumpun tuohon lattiakierron alkuun, hanasta voi sitten ohittaa tai säätää lattiaan menevää vettä, toimii! Pumpun lähtöön laitan radiaattorin sekä toisen lattiapiirin nykyisen lattiakierron rinnalle niin alkaa tareta sikaosastolla! Takatilaan tikitaali termari joka ohjaa lisäpumppua ja webastoa kun vedenlämpö laskee tarpeeksi. Toki se varaaja jonka weba pitäs lämpimänä ja termari ohjais kiertoa varaajasta lattiaan on vielä mietinnässä, mistä teen 10-20l varaajan?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Berkhof
Rattimajuri
Viestit: 155
Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
Truck: Scania K113 CLB
Location: Nurmijärvi
Member id: 118

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Berkhof »

Tollasesta bussin ilmasäiliöstä, kestää mukavasti sen 1,5 paineen..
Tosin hankala eristää..

150*150 kanttiputkkee ja hitsaat tulpat päähän, PU levyt ympärille ja Weban viereen lattian alle.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Maxi Ducaton uusi nousu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Berkhof kirjoitti:Tollasesta bussin ilmasäiliöstä, kestää mukavasti sen 1,5 paineen..
Tosin hankala eristää..

150*150 kanttiputkkee ja hitsaat tulpat päähän, PU levyt ympärille ja Weban viereen lattian alle.
Mitäs jos kuslaidusta tekisi, mikspähän ei kestäs, sais lähtöjä ja muotokin ois vapaa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin