Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Kerro omasta projektistasi
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Nonni, eilen sain alden pannun paikalleen ja kytkettyä sähköt, putket ja järjestelmään pakkasnesteet, vaan eipä lähtenyt sähköllä lämpeemään. Releet kyllä naksahti muttei vastuksille asti tullut virtaa. Vikana hapettuneet ja palaneet releitten kärjet. Ei järkeä enää viilata, loppu mikä loppu eikä n.10v käyttämättömyyskään hyvää tee... Vastukset kyllä lämpee suoralla sähköllä koitettuna. Kävin hakemassa uudet releet 2kpl ja kolvasin äsken paikalleen, sopi suoraan omiin piirilevyn reikiin eikä maksaneet kuin 2.60e/kpl :lol: :lol: Jos ehtoolla sais tuvan jo lämpöseksi. Kaasuja en oo vielä vetänyt vaikka letkut ja liittimet on hommattuna.
-Möhkö-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Noin ikkää, nyt lämpee sähkölläkin :mrgreen: Ei kylläkään kauheen tehokkaasti 2kw teholla... Ehkä potkua tulee lisää kaasulla... Lämmitin on auton keskellä vessan "kaapissa". Mitenkäs muut ootte tuon kierron pistäny, lämmin vesi lähtee taaksepäin vai eteenpäin? Takana on makuutilat ja edessä "olohuone", keittiö keskellä. Laitoin lämpösen lähtemään taaksepäin, on ainakin lämpösempi nukkua :roll: Matkalla yksi 220cm patteri ja takana poikittain yksi 170cm patteri. Sieltä vasenta sivua pitkin kahden 180cm pitkän patterin läpi eteen josta sitten kuskinpuolta yhden 180cm patterin läpi takasin vessaan. Teinkö virheen :?: :!: Riittääkö patterit syksyn ja kevään viileillä keleillä? Tietysti putket lämmittää myös hiukan :|
-Möhkö-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Ei prkl, alden kaasu ei vaan kulje säätäjästä läpi. Kipinä tulee ja kaasukin säätimelle asti. Putket on irrotettu/aukaistu ja puhaltamalla menee ilma läpi polttimelle, ja sen lämpösysteemin mikä siinä liekin vieressä lämpee ja estää kaasuvuodon, testasin töhöllä lämmittämällä, samalla mittari nousee vihreelle alueelle. Loppuu konstit. Oisko se säädin tukkeutunut liki 10v käyttämättömyyden takia? Arvaisko sinne tyrkätä reilulla paineella paineilmaa vai hajooko lopullisesti?
-Möhkö-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3659
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Paineensäätimen korjaus on tarkkaa hommaa... vähän niin kuin pärekaton kulotus. Uusi säädin ei paljoa maksa. Samalla voi hankkia uuden kaasuletkun. 10v kuulostaa pitkältä käyttötauolta kaasulaitteelle.

Alden arinalle voi kyllä näyttää paineilmaa. Saattaa olla ruostemujun tukkima. Muutenhan nuo toimivat kuin junan vessa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Eikäku alden oma säätöpyörä/säädin ei anna kaasua läpi, paineensäädin on pullolla ja se toimii kyllä. Arinalle/polttimelle menevän putken irrotin säätimeltä ja puhaltamalla menee ilma läpi polttimelle asti, eli se ei oo tukossa...
-Möhkö-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Nonni, nyt se lämpee kaasullaki! Purkasin säätimen/automatiikan ja puhdistin, syynä oli joku helevetin elukka mikä oli rakentanu pesän tms sinne säätimen sisälle. Eli sellasta harmaata niinku savea ois ollu. Mut nyt toimii!
-Möhkö-
Avatar
3510
Kokenut kuljettaja
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Joulu 2007 12:57
Truck: Iveco Daily 3510
Location: Rusko
Member id: 005

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja 3510 »

koita löytää siitä pyöreästä säätönupista se kohta jossa se ei mene löysästi alas niin silloin se antaa kaasua polttimolle :mrgreen:
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Jaa tää on sitä mallia :?: :lol: No ilmankos :D
-Möhkö-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Sitte olis vessa valmis. Seinät verhoiltu huovalla ja uusi kaappi tasoineen sekä soikea peili löysi oman soppensa. Alde on nätisti piilotettu vessan seinään tehtyyn omaan koteloon/kaappiin, ylhäällä on tuuletusritilä keittiön puolelle missä 140mm tietsikkatuuletin painaa alden hukkalämpöä kaapista keittiöön. Ottaa ilman käytävästä- ja keittiöstä lattianrajasta ja vessasta parin ritilän läpi. Tuuletin lähtee samalla puhaltamaan kun kiertovesipumppu lähtee päälle. Piippuun ajattelin laittaa pari isohkoa jäähdytys-siiliä ruuvaten niin saa paremmin vielä tuotakin hukkalämpöä puhalleltua tuvan puolelle. Pakkivaloiksi ilmestyi 9w 23mm ledit 4kpl. Kylkeen markiisin alle laitoin ulkopistorasian, saa vaikka hyttyskarkottimelle sähköt. Tässä muutama kuva... On muuten pirun hankala kuvata mokoma paskahuussi :D Viiminen kuva on keittiön seinästä... Kuva Kuva Kuva Kuva Joo, tiiän jotta osa on väärinpäin, en vaan osaa kännykällä näitä kääntää :lol:
-Möhkö-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Markiisin kangaskin tuli takuuvaihtona takasin. No onhan se nyt ilman reikiä, vaan jotain ihme raitoja siinä menee, kuin ylimääräsiä lankoja olis kankaassa :evil: Koitin säädellä niitä niveljalkoja kohdalleen ja onhan se todettava: 200egellä saa 200egen markiisin, lelu mikä lelu :evil: Joka ainoassa liikkuvassa nivelessä väljää ja kiinnitysruuvit miten sattuu tökätty paikalleen, ei kiristy ei -pyörii vaan. Isompia ruuveja tilalle.com
-Möhkö-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Nyt on "niveljaloille" tehty 8mm polycarbonaatista omat tasot jonka päälle ne nousee kun veivaa markiisin kasalle. Tänään posti kiikutti led sivuvalot 10kpl, niitä tarttis mennä suunnittelee paikalleen... Mahtoollisesti ylihuomenna vien auton takakumien vaihtoon.
-Möhkö-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Tämän vuoden eka koeajo suoritettu, ja ilmeni sähköissä häikkää. Joku oli talven aikana syönyt sähköt takavaloilta ja päättänyt että parkit päällä pitää palaa myös ajovalot :roll: No nyt on nekin korjattu muutamalla ylimääräsellä kytkennällä... Pitää ens talvena käydä koko sähköjärjestelmä läpi, selkeyttää aikasempien omistajien kytkennät päiväjärjestykseen ja repiä ylimääräset kilometrit turhia piuhoja pois. Nyt sähköt on melkonen sekoitus alkuperästä, hiukan tuoreempaa, turhia johtoja ja ihan uusia tarpeellisia piuhoja :lol:
-Möhkö-
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja neppi »

ai "jotain uutta, jotain vanhaa, jotain sinistä"?

Sähkö on sinistä ja se sattuu.

N
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Tää päivä meni lämpöjen kanssa pelatessa, poistin talvella sen kiinteän lentokoneen potkurin vesipumpun päästä, ajatuksena laittaa sähköflekti. Testasin ensin yhdellä imevällä n.300mm flektillä joka on syylärin sisäpuolella oikeassa reunassa, eikä lämmöt tahtoneet pysyä tällä kurissa. Lisäsin sitte ulkopuolelle vasempaan reunaan puhaltavan flektin, joka löytyi vanhasta ilmalämpöpumpusta. Moottori on 220v ja 20w, eli ei vie paskaakaan virtaa ja silti puhaltaa hyvin. Oli yks ylimääränen 300w invertteri josta otin flektille virran. Koeajolla lämmöt pysyivät siinä 80-85asteen nurkilla, eli normaalissa. Nämä on nyt toistaseksi katkasian takana, anturi pitää jossakin vaiheessa lisätä niin ei flektit jää huutamaan turhaan tai unohdu laittaa päälle...
-Möhkö-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onko sulla syylärissä mitään koteloa tai tunnelia millä ilma ohjautuu flektille. Laita kaksi 400mm vierekkäin niin alkaa riittään. Ja ehdottomasti termostaattiohjaus niin et keitä konetta ajatuskatkoksen takia.
Tulevaisuus on sähköinen
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Ei sovi niin isoja, on vaan 600mm levee syyläri... sisäpuolella oleva flekti on syylärissä kiinni eli ei tartte ohjaimia, mut ulkopuolella olevaan ilpon puhaltimeen meinasin tunnelin rakentaa polycarbonaatista. Ilpon puhallin on jotain 400mm kokoinen ja erittäin jyrkällä ropellin nousulla sekä kiertävillä siivillä. Termarin paikka on hiukan hakusessa, ajatus oli alavesiletkussa olevaan haaraan tökätä anturi. Tai sitte säädettävä yleismalli mikä törkätään jäähdyttimen kennojen väliin.
-Möhkö-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Volvossa on noin metrin päässä koneesta alavesiputkessa anturi. Mahtuuko isot flektit rinnakkain siten että toinen yläkulmaan ja toinen vastakkaiseen alakulmaan.
Tulevaisuus on sähköinen
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

No tossahan on alavesiletkussa pari haaraa tulpattu, eli siinä vois olla hyvä anturin paikka. Flektit on nyt juurikin noin, toinen yläkulmassa sisäpuolella ja toinen ulkopuolella lähellä alakulmaa. Onkos jollain ideaa mikä ois sopiva anturin kytkentälämpötila? Ajattelin et joku 75-80 vois olla sopiva, koska koneen normaalit lämmöthän on 80-85astetta. Tai niin tuo alkuperänen mekaaninen mittari kertoo :lol:
-Möhkö-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

87 voisi olla sopiva. Ettei käy normaaliajossa turhaan.
Tulevaisuus on sähköinen
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Alavesiletkussa 87asteinen? Meinaakko ettei oo liian korkee? Selvennykseksi: alavesiputkesta lähtee haara 25mm putkea joka on n.25mm halkasialtaan ja pituutta n.50mm. Tähän ajattelin laittaa letkun pätkän ja siihen letkun päähän sen anturin, mahdollisimman lyhyellä letkulla. Hukkalämpöä varmasti syntyy joten lämpötila saa ehkä olla alempi?
-Möhkö-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Vuoden eka pitempi reissu tehty, ja flektit todettu riittämättömiksi. Välillä nosteli lämpöjä yli 90asteen, tokeni kun availi lämppärin hanaa välillä. No nyt on flektit heivattu huitin heleveettiin ja laitettu se iso 60cm kiintee potkuri takasin. Kuunnellaa sitte huminaa prkl... :lol: Toinen pikku "vika" ilmeni, puhdittomuus :shock: Ilmeisesti tuo suutinkärkien uusiminen ja avauspaineiden nosto toi mukanaan myöhästyneen ajotuksen. Käänsin hiukan aikasemmalle, kattoo nyt mitä maisansalon reissu tuo tullessaan :D Tietäs vaan paljonko tuota arvaa vielä aikaistaa :?: :!: Takarenkaitten vaihto vaikutti yllättävän paljon uraherkkyyteen ja ajettavuuteen, nyt menee kuin juna, ei moittimista :mrgreen: Joo ja tuota ruuvausta kun olen harkinnut, mahtaako se tuossa boschin pumpussa olla siinä pakkosyöttö"tangossa" ulkopuolella tuo säätö? Eli tuota koko pakkosyötön namiskaa ruuvataan sisälle- tai ulospäin? Siinä ainakin on sinettilangoilla mutterit/koko systeemi lukittu. Mustaa ei putkesta tuu oikeestaan yhtään, ja sais tuo pikkasen vahvempi olla kiihtymään noilla pitkillä välityksillä :roll:
-Möhkö-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onko se syyläri kunnossa. Minä kennotin uudelleen ja lopputulos on niinkin hyvä että 30 asteen helteessä kaupunkiajossa ei tarvinnut flektiä ollenkaan vaan lämmöt jämähti vihreän puoliväliin ja pysyy siinä.
Tulevaisuus on sähköinen
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Veikkaisin että ei oo, jos puolet putkista on auki niin hyvä. Muuten on varmasti 45v aikana irronnut ruostetta ja liejua...
-Möhkö-
ikilika
Rattimajuri
Viestit: 206
Liittynyt: 07 Touko 2012 23:25
Truck: Scania vabis -68
Location: Eurajoki
Member id: 154

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja ikilika »

Maisansalon reissulla havaittua: välillä häviää voima aivan totaalisesti ja välillä vetää kuin pyhäpyry ilman mitään voiman puutetta. Samoin se ruiskutuksen aikaistaminen toi heppoja takasin. Nyt on löpöletkujen vaihto meneillään, jos se vaan veti ilmaa jostain haperasta letkusta :?: :!: Suodattimissa ei ollut mitään ihmeempää. Puhalsin imuputken auki tankkiin päin jos siellä ois jotakin ollut tukkeena. Ruiskupumpun numerot muistin ottaa ylös: Bosch PE6P90/720RS147, mistä tämän syötön säätö nyt sitten tehdään? Entäs öljyn vaihto? Vai kiertääkö pumpussa jo moottoriöljy?
-Möhkö-
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Möhkö -68, pieni projektin poikanen

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

En tiedä mitä tapahtui mutta ihan sama juttu oli meidänkin autossa. toimii kun kello ja yht äkkiä häviää tehot täydellisesti. Käynti tuli myös tosi epätasaseksi ja alko ravistamaan konetta. Sit taas toimii ihan ok ja hetken päästä kun mäki tulee niin tehot veke. Teki monta kertaa tulo matkalla. hetkellisesti jo tuli semmonen olo että pääseeköhän tässä ees perille...kotimatkalla vielä useemmat pätkimisest mutta kävi kuitenkin.

Jostain syystä tasamaalla toimi lähes ongelmitta mutta heti ku mäki näkyvissä hukkas tehot.

Samalla kun tehot hukku alko myös lämpömittari kohoamaan välittömästi kohti taivasta. lämmöt hyökkäs hetkessä 85>105 ku alko röpöttämään.
Ongelmaa tutkitaan myös täällä.
Vastaa Viestiin