Perävaunu bussiin?
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
D1E kortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa D1 luokan vetoauton ja perävaunun kokonaispaino ei ylitä 12 000 kg, eli jos MB 913 on linja-autona, sen perään kärsii laittaa n. 3000kg perävaunun (sikäli kun oletan mallimerkinnän perusteella auton kokonaispainon jäävän alle 9000 kg)mclean kirjoitti:Mutta sisältääkö D1E jo C1E:n? Minulla on D1E. Saanko laittaa C-luokan asuntoautoni (MB913) koukkuun 750kg painavamman kärryn laillisesti?
C-luokan autona en tiedä miten menee.
Tulevaisuus on sähköinen
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
CD1E kortilla ei ole C:N osalta lupaa laittaa enmpää kuin 750kg kokonaismassaa koukkuun. ylittävä kilo vaatii joko CE tai C1E:n Minulla on takateltta joka vetää 3500kg kuorman niimpä en kaipaa koukkua. http://groups.msn.com/kajnyyssonen/matk ... &PhotoID=8
lisäksi voin kuljettaa 11m lipputankoa työntämällä se keskikäytävälle takaa.

KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
morotus kaikillemrl586 kirjoitti:Tyhjää linja-autoa saa ajaa pelkällä C-kortilla!kengu kirjoitti:Kaikkia ajoneuvoja (pl. moottoripyörät) joissa on tilaa kuljettajan lisäksi korkeintaan kahdeksalle (8) hengelle. Useamman hengen kuljetukseen tarvitsee sitten D1 (16 asti) tai D -ajo-oikeuden. Ja tämä henkilöiden määrä katsotaan rekisteriotteesta.
tuosta c-kortilla ajamisesta tyhjänä ei saa ajaa muutakuin pakollinen siirto-ajo on luvallista ..
valitettavasti osui omalle kohdalle kun kysyin ja kinasin sitä katsastus konttuurilla ja pääjehuhan ei uskonut että saa ajaa ja kaivoi pykälä viidakkokirjan esiin ja luki että vain pakollinen siirtoajo c-kortilla sallittu ainoastaan .. no enpä tyytynyt siihen vastaukseen no eikös heppu soittanut *jonnekkin* ja sieltä kerrottiin sama asia..
eli miten oikein asia on eli vedettiikös taas kerran lipan alta 16-0 ??
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Jos nyt aletaan välimerkkejä silottelemaan niin siitä tulee A BE C1E C D1Epompo kirjoitti:Et menetä, ajokorttiluokaksi tulee jotain niinkin sekavaa kuin A BE C C1E D1E.

Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Tässä C1E hommassa tulee sellainen probleema ettei sitä korttia vastaavaa koulutusta taida paljoa olla? Jos on ennestään C, en tiedä saako lisättyä pienen E.n jatkoksi
Vaimo yritti kiertää Ison C.n hankkimista koska ei uskaltanu Scanialla ajaa, kyseltiin C1 kursseja mutta kukaan ei niitä järjestänyt.
Vaimo yritti kiertää Ison C.n hankkimista koska ei uskaltanu Scanialla ajaa, kyseltiin C1 kursseja mutta kukaan ei niitä järjestänyt.
Tulevaisuus on sähköinen
C1-kursseja ei Suomessa tosiaan järjestetä, kun kortin vaatimukset ovat meillä täsmälleen samat kuin isolla C:llä. "1E":n saa kyllä tavallisenkin C:n perään.Lahti32 kirjoitti:Tässä C1E hommassa tulee sellainen probleema ettei sitä korttia vastaavaa koulutusta taida paljoa olla? Jos on ennestään C, en tiedä saako lisättyä pienen E.n jatkoksi
Vaimo yritti kiertää Ison C.n hankkimista koska ei uskaltanu Scanialla ajaa, kyseltiin C1 kursseja mutta kukaan ei niitä järjestänyt.
Metallikk:lle kiitos korjauksesta.
- Metallikk
- Tosi harrastaja
- Viestit: 42
- Liittynyt: 05 Maalis 2007 21:57
- Location: Riihimäki
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
C1E ei vaadi mitään erityisiä kursseja mutta jos kokemusta perävaunun käytöstä ei ole, niin toki sitä kannattaa harjoitella jonkin verran ennen inssiin menemistä. Seuraavassa ote suoraan ajokorttiasetuksesta:
1) Vetoauton on oltava siis kuorma-auto mutta ala- tai ylärajaa ei ole.
2) Yhdistelmän pituuden on oltava vähintään 8 m.
3) Perävaunun on oltava kokonaismassaltaan 1250 kg ja todelliselta massaltaan 800 kg.
4) Jos on niin kylähullu että menee suorittamaan C1E-korttia linja-autolla tms, jonka perässä on keskikokoinen asuntoauto, niin nuo yhdistelmän massarajoitukset tulee huomioida.
Tässä vielä asiat, joita tulee vastaan sitten itse ajokokeessa: Raskaiden luokkien ajokoeohje. Inssiin kuuluu siis teoriakoe, käsittelykoe ja ajokoe. Poimitaanpa käsittelykokeen tärkeimmät pointit vielä ylös:
a) Auto tulee peruuttaa "kulman taakse" eli L:n peilikuvan mallisella radalla 7 m leveältä kaistaleelta 5 m leveälle kaistaleelle. Sisäkulman keilaa siirretään 1 m ulospäin, mikäli yhdistelmän uloimpien akselien etäisyys on yli 9 m. HUOM: kaistat ovat yhtä leveitä, oli kyseessä sitten Wiima tai Sprinter!
b) Auto ajetaan ulos "tallista" ja peruutetaan suoraan taaksepäin, minkä jälkeen perävaunu irrotetaan oikeaoppisesti (pyöräkiilat, käsijarru tms.). Autoa ajetaan eri linjalle ja peruutetaan takaisin kiinni (saa käydä katsomassa niin monesti kuin haluaa että osuu). Sitten kytketään kiinni ja tarkistetaan valot ja vilkut ja käsittelykoe on valmis.
c) Tähän kaikkeen on aikaa vain 15 min! Se voi tuntua pitkältä ajalta, mutta jos kulmaperuutus ei suju kertalaakista niin loppuhetkillä voi tulla kiirus.
Aion itsekin kesän aikana suorittaa C1E:n, kunhan nyt saan hankittua jostain sopivan peräkärryn mersuun
Tästä voisi poimia olennaisimmat:9) C1E-luokan tutkinnossa ajoneuvoyhdistelmän, jossa vetoautona on C1- tai C-luokan kuorma-auto, pituuden on oltava vähintään 8 metriä ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 80 km/h. Perävaunun rekisteröidyn kokonaismassan on oltava vähintään 1 250 kg ja todellisen kokonaismassan vähintään 800 kg. Jos ajoneuvoyhdistelmän vetoautona käytetään C-luokan ajoneuvoa, ajoneuvoyhdistelmän rekisteröidyn kokonaismassan on oltava alle 20 000 kg ja todellisen kokonaismassan alle 15 000 kg. Ajoneuvoyhdistelmässä kuormatilan korirakenteen tai kuorman kuormatilan leveydeltä ja pituudelta on oltava vähintään vetoauton ohjaamon korkuinen ja levyinen, tai kapeampikin edellyttäen kuitenkin, että kuljettajan näkemä taakse on mahdollinen vain käyttämällä ulkopuolisia taustapeilejä;
1) Vetoauton on oltava siis kuorma-auto mutta ala- tai ylärajaa ei ole.
2) Yhdistelmän pituuden on oltava vähintään 8 m.
3) Perävaunun on oltava kokonaismassaltaan 1250 kg ja todelliselta massaltaan 800 kg.
4) Jos on niin kylähullu että menee suorittamaan C1E-korttia linja-autolla tms, jonka perässä on keskikokoinen asuntoauto, niin nuo yhdistelmän massarajoitukset tulee huomioida.
Tässä vielä asiat, joita tulee vastaan sitten itse ajokokeessa: Raskaiden luokkien ajokoeohje. Inssiin kuuluu siis teoriakoe, käsittelykoe ja ajokoe. Poimitaanpa käsittelykokeen tärkeimmät pointit vielä ylös:
a) Auto tulee peruuttaa "kulman taakse" eli L:n peilikuvan mallisella radalla 7 m leveältä kaistaleelta 5 m leveälle kaistaleelle. Sisäkulman keilaa siirretään 1 m ulospäin, mikäli yhdistelmän uloimpien akselien etäisyys on yli 9 m. HUOM: kaistat ovat yhtä leveitä, oli kyseessä sitten Wiima tai Sprinter!
b) Auto ajetaan ulos "tallista" ja peruutetaan suoraan taaksepäin, minkä jälkeen perävaunu irrotetaan oikeaoppisesti (pyöräkiilat, käsijarru tms.). Autoa ajetaan eri linjalle ja peruutetaan takaisin kiinni (saa käydä katsomassa niin monesti kuin haluaa että osuu). Sitten kytketään kiinni ja tarkistetaan valot ja vilkut ja käsittelykoe on valmis.
c) Tähän kaikkeen on aikaa vain 15 min! Se voi tuntua pitkältä ajalta, mutta jos kulmaperuutus ei suju kertalaakista niin loppuhetkillä voi tulla kiirus.
Aion itsekin kesän aikana suorittaa C1E:n, kunhan nyt saan hankittua jostain sopivan peräkärryn mersuun

Saunahinen 2007
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Aiemmin Mercedes-Benz 914 1988 Kiitokori, toistaiseksi autoton
Jeps. Noi on aika hauskoja. Hirveän hankalia ihmisille, mutta loppujen lopuksi melko selvästi jopa tuolla laissa sanottu. Mahtais siinä olli poliisisetä ihmeissään jos sattui kirjainsarjaan jonkun kortista tutkimaan:Metallikk kirjoitti: Jos nyt aletaan välimerkkejä silottelemaan niin siitä tulee A BE C1E C D1E
A BE C1E C D1E D.
Tässä ajokorttijutussa on muuten sellainen mielenkiintoinen eriarvoisuus noissa C ja D kortin vaativissa ajoneuvoissakin. D1:n saaminen on parin päivän kurssi ja samalla voinee tuon D1E:n suorittaa myös, eihän se vaadi mitään lisää kuitenkaan. D1E oikeuttaa laittamaan D1-ajoneuvoon ainakin 3500 kiloa peräkärryä (riittävästi omaan tarkoitukseen). Ja D1-vetoauton omaa painoa ei ole rajoitettu eikä vissiin yhdistelmääkään näin ollen.
Vääntämällä kulkurista joku 10 matkustajan linja-auto saa siis helposti kärryn perään ilman, että tulee naurettavat painorajat vastaan kortissa. Toki C-kortillisia kuskeja on paljon enemmän kuin CD1-kortillisia.
Tuo CD1 tuossa edellä sen takia, että itseasiassa on mahdollista (ei suomessa) saada BD1 kortti, ilman sitä C-korttia. Kyseessä siis alle 3500 kiloinen linja-auto, jossa on paikkoja enemmän kuin kahdeksan.
Tämän lisäksi on olemassa myös B1-ajokorttiluokka. Olivat jotain mopoauton kaltaisia laitteita. Tätä ei ole suomessa edes ajokortissa vaihtoehtona.
- kuskinpoika sjostedt
- Kuski
- Viestit: 20
- Liittynyt: 26 Helmi 2007 12:11
- Paikkakunta: Ulko-Hamina
Sekasotku
Kuulostaa heprealta
Olen tosi tyytyväinen omaan A BE CE korttiini... Tai no, jos se D siellä vielä olis, mutta kun en ole ajatellut linja-autoksi rekisteröityä vempelettä ajaakkaan, joten...

Olen tosi tyytyväinen omaan A BE CE korttiini... Tai no, jos se D siellä vielä olis, mutta kun en ole ajatellut linja-autoksi rekisteröityä vempelettä ajaakkaan, joten...

Jonakin päivänä vielä...
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re:
Niin, saa siis siirtää tilapäisesti. Mutta mikä on tilapäistä?mrl586 kirjoitti:Tyhjää linja-autoa saa ajaa pelkällä C-kortilla!
Oletteko kuulleet sellainen asia että linja-auton perässä olisi vetokita? Joku oli kuullut/nähnyt kun linja-auto vetää kasettiperävaunua, saa kai kasetti painaa samanverran kun linja-auton omapaino?
Oliskohan kuorma-auto hajonnut ja sitten bussilla siirretty se vaunu pois?
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re:
Mistäs olet lahti lainanut tuon tekstin? Aken sivuilta lainasin tätä:Lahti32 kirjoitti: D1E kortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa D1 luokan vetoauton ja perävaunun kokonaispaino ei ylitä 12 000 kg, eli jos MB 913 on linja-autona, sen perään kärsii laittaa n. 3000kg perävaunun (sikäli kun oletan mallimerkinnän perusteella auton kokonaispainon jäävän alle 9000 kg)
C-luokan autona en tiedä miten menee.
Koodi: Valitse kaikki
ESIMERKKEJÄ C1E-AJOKORTTILUOKASTA
C1E-LUOKAN AJOKORTTI:
C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:
1. Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg
2. Yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg
Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.
D1-luokka:
linja-autot ja muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle, kuitenkin enintään 16 henkilölle, ja ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
E-luokka:
ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Perävaunu bussiin?
Autokoulussa D1 kurssilta on tieto peräisin. Harkitsin D1E ajamista mutta ei ollu mulle mitään hyötyä koska ajoneuvoni kokonaispaino jo yksin on 15800kg
tuossa AKEn tekstissä ei puhuta D1E stä mitään.
tuossa AKEn tekstissä ei puhuta D1E stä mitään.
Tulevaisuus on sähköinen
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Perävaunu bussiin?
Kyllä mulle jäi tuolta D1 kurssilta semmoinen mielikuva että linja-auton perään saa laittaa enintään 750 kg painavan kärryn, eikä puhuneet mitään 12000 kg rajasta.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: Perävaunu bussiin?
Näin on D1-kortilla.vjk55 kirjoitti:Kyllä mulle jäi tuolta D1 kurssilta semmoinen mielikuva että linja-auton perään saa laittaa enintään 750 kg painavan kärryn, eikä puhuneet mitään 12000 kg rajasta.
Kokonaismassaltaan yli 750 kg painoisen perävaunun hinaaminen edellyttää D1E-korttia.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Sisu
- Rattiamiraali
- Viestit: 269
- Liittynyt: 04 Touko 2005 20:28
- Truck: Scania K92 Vähämaa
- Location: Haukipudas
- Paikkakunta: Haukipudas
Re: Perävaunu bussiin?
Mitenkäs tuo minun kortti mahtaa riittää kun scanian (ErikoisAjoneuvo) paino on yli 12 t ja kortti on ABEC (eli pikku e) ja jarruton perävaunu (sauna)
t. Jussi
t. Jussi
Re: Perävaunu bussiin?
Saat kytkeä kulkuriisi korkeintaan 750-kiloisen perävaunun.Sisu kirjoitti:Mitenkäs tuo minun kortti mahtaa riittää kun scanian (ErikoisAjoneuvo) paino on yli 12 t ja kortti on ABEC (eli pikku e) ja jarruton perävaunu (sauna)
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re:
mrl586 kirjoitti:Tyhjää linja-autoa saa ajaa pelkällä C-kortilla!kengu kirjoitti:Kaikkia ajoneuvoja (pl. moottoripyörät) joissa on tilaa kuljettajan lisäksi korkeintaan kahdeksalle (8) hengelle. Useamman hengen kuljetukseen tarvitsee sitten D1 (16 asti) tai D -ajo-oikeuden. Ja tämä henkilöiden määrä katsotaan rekisteriotteesta.
Tämäkin asia kuulemma muuttuu ensivuonna, elikkä TYHJÄNKIN linja-auton siirtämiseen ei enää riitä C-kortti.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
Re: Re:
Samoin kuin nykyinen mahdollisuus ajaa C-kortilla tyhjänä kuorma-auton ja perävaunun yhdistelmää poistuu. Uuden lain mukaan C:llä saa vetää kärryä enää inssiajoon konttorille ja sieltä takaisin kotiin. Rajoittaa ikävästi peruutusharjoitteluita ennen inssiin menoa kun ei saa harjoitella enää kuin liikenteestä ERISTETYLLÄ alueella. Ja virallisesti ihan kevyt aitakaan ei eristä liikenteeltä, pitää olla paikka jonne ei pääse ajoneuvolla vaikka yrittäisikin.VANHOOL kirjoitti:Tämäkin asia kuulemma muuttuu ensivuonna, elikkä TYHJÄNKIN linja-auton siirtämiseen ei enää riitä C-kortti.
Re: Re:
Millainen ajokortti vaaditaan tämän uudistuksen jälkeen tyhjän linja-auton siirtämiseen?VANHOOL kirjoitti: Tämäkin asia kuulemma muuttuu ensivuonna, elikkä TYHJÄNKIN linja-auton siirtämiseen ei enää riitä C-kortti.