millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 262
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Pitkäaikaista haavetta ajattelin laittaa toteutusasteelle. Eli alkaa olemaan ajankohtaista bussin osto ja sen rakentaminen matkailuautoksi. Budjekti on n.4000-5000€ aihiolle. Jotain olen jo nettikoneen puolelta katsellut esim. Porin linjat myy volvo b10m linjuria 3000€. Miten näissä ns.city busseissa vaan noi välitykset ??? Kierrokset tapissa 80km vauhdissa? Kannattaako ne "city" bussit unohtaa ja hommata joku turistibussi joka tehty pitkän matkan ajoon. Mitä kaikkea kannattaa huomioida bussin ostossa kunnon lisäksi. Kuorma-auto kortti että pituutta saa olla max 12m?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Kyllä turistikori on parempi ku paikkuri. Paikkurissa ei ole käytännössä mitään tavaratilaa ja tosiaan välitykset on tehty pysäkkivälien kiihdyttelyyn. C-kortti nyt ainakin jos M1-autoksi muutat sen ja 12m pituus helpottaa ettei tarvii anoa poikkeuslupaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
kannattaa pikkasen konttailla alla ja katella ettei käy niin kun mulle.Viime katsastuksessa oli kehuttu et ompas harvinaisen ehjä vanha bussi.Nyt sitte ennen leimaan hitsattu ja paljon,pintapeltejä vaihdeltu.
öljyvuotoja kannattaa kanssa pikkusen katella.Tasalattia helpottaa paljon rakentelua.Nyt kun on ensimmäinen kohta tehty ni seuraavaan rojektiin osaa jo katella noita paikkoja mitkä niissä pettää.
Jos on hassun näkösiä korjauksia tehty niin kierrä kaukaa,helpompi rakentaa uutta kun korjata vanhan omistajan töppejä.Mieluiten tietysti katsastettu tai pistä edellinen katsastamaan,mene mielummin ite mukaan.
öljyvuotoja kannattaa kanssa pikkusen katella.Tasalattia helpottaa paljon rakentelua.Nyt kun on ensimmäinen kohta tehty ni seuraavaan rojektiin osaa jo katella noita paikkoja mitkä niissä pettää.
Jos on hassun näkösiä korjauksia tehty niin kierrä kaukaa,helpompi rakentaa uutta kun korjata vanhan omistajan töppejä.Mieluiten tietysti katsastettu tai pistä edellinen katsastamaan,mene mielummin ite mukaan.
Jaahas ja taas on kädet mustana
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 262
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Ok.kuinka tuo poikkeusluvan haku käytänössä käy ja onnistuu nykypäivänä jos auto vaikka 12,60 pitkä..ja kai ne poikkeusluvan hausta rahastaa =D
- Karsa
- Rattiamiraali
- Viestit: 399
- Liittynyt: 17 Loka 2011 13:22
- Truck: Volvo "Tyssikkä"
- Location: Lahti
- Member id: 186
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Moroon
Trafille piirrät kuvat mittakaavassa ja keksit oivan, ellei loistavan käyttötarkoituksen sille kuudellekymmenelle sentille.
Sitten vartut noin sata päivää ( Tyssibussin lupa kesti tulla 93 päivää ) haet paperit postikonttoorista (meillä Siwa )
ja otat kolmesataakaheksankymppiä mukaan, ja se on siinä
Trafille piirrät kuvat mittakaavassa ja keksit oivan, ellei loistavan käyttötarkoituksen sille kuudellekymmenelle sentille.
Sitten vartut noin sata päivää ( Tyssibussin lupa kesti tulla 93 päivää ) haet paperit postikonttoorista (meillä Siwa )
ja otat kolmesataakaheksankymppiä mukaan, ja se on siinä

-Pikavuoro Gibraltarille-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Muistanko mä nyt ihan väärin vai oliko se niin että poikkeuslupia tippu alle 13m autoille...et pidempää oli jo aika turha yrittää M1:ksi ?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Mie oon sillä tavalla pimee.
Suosittelen siis katsomaan ainoastaan ulkonäköä ja lähtemään siitä oletuksesta että kaikki tarvii kuitenkin tehdä itte uusiks. Joko ihan vaan synkän kunnon tai sit tehtaan jäljiltä olevan epäkäytännöllisyyden takia.
Täs on miun mielestä vähän totuuden siementäkin. Jos hakusessa on aihio eikä valmis reki, ni epäkäytännöllinenhän tollanen linja-auto nyt jo lähtökohtaisestikin on. Helkkaristi penkkejä ja kaikkee. Ja sit toki ku hintahaarukka pyörii murto-osissa siitä mitä tehdas uutta ja priimakuntoista myi, ni hyvällä syyllä voi olettaa kunnonkin olevan ainakin jostain kohden heikko. Eli kunnostushommiin joutunee joka tapauksessa.
Oikea vastaus on tietenkin se, et katsot tekniikan ja korin olevan liikennöitävässä kunnossa. Ei kauheasti savutusta tai öljyvuotoja, kojelaudan nappuloita painelemalla tapahtuu toivottuja asioita, ohjauslaitteet toimivat oikein; rattia kääntämällä suunta vaihtuu ilman suurempia klappeja ja välyksiä ja polkimia ja vaihteenvalitsinta operoitaessa vastaa kulloinenkin voimansiirron tai jarrujärjestelmän osakokonaisuus toivotusti käskyyn, ja vielä et ruosteen perkele ei olis pahemmin alkanut nakertelemaan. Tällasesta lähtökohdasta kätevä isäntä rakentaa suuremmitta ponnisteluitta mieleisen ajopelin.
Suosittelen siis katsomaan ainoastaan ulkonäköä ja lähtemään siitä oletuksesta että kaikki tarvii kuitenkin tehdä itte uusiks. Joko ihan vaan synkän kunnon tai sit tehtaan jäljiltä olevan epäkäytännöllisyyden takia.
Täs on miun mielestä vähän totuuden siementäkin. Jos hakusessa on aihio eikä valmis reki, ni epäkäytännöllinenhän tollanen linja-auto nyt jo lähtökohtaisestikin on. Helkkaristi penkkejä ja kaikkee. Ja sit toki ku hintahaarukka pyörii murto-osissa siitä mitä tehdas uutta ja priimakuntoista myi, ni hyvällä syyllä voi olettaa kunnonkin olevan ainakin jostain kohden heikko. Eli kunnostushommiin joutunee joka tapauksessa.
Oikea vastaus on tietenkin se, et katsot tekniikan ja korin olevan liikennöitävässä kunnossa. Ei kauheasti savutusta tai öljyvuotoja, kojelaudan nappuloita painelemalla tapahtuu toivottuja asioita, ohjauslaitteet toimivat oikein; rattia kääntämällä suunta vaihtuu ilman suurempia klappeja ja välyksiä ja polkimia ja vaihteenvalitsinta operoitaessa vastaa kulloinenkin voimansiirron tai jarrujärjestelmän osakokonaisuus toivotusti käskyyn, ja vielä et ruosteen perkele ei olis pahemmin alkanut nakertelemaan. Tällasesta lähtökohdasta kätevä isäntä rakentaa suuremmitta ponnisteluitta mieleisen ajopelin.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Tuohon hintahaarukkaan on aika hankala priimaa löytää ainakaan -90 luvun turistiautoista.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Mun mielestä aihioksi kirjastoauto.
+ ajettu vähän (100-400km)
+ eristys (riittävä jos et keski talvella matkustele)
+ sähköt
+ 4+2 akustot (joskus jopa enemmän)
+ wc
+ tasainen lattia
+ sisäkorkeus n.210
+ valaistus
Jne.
- tavaratila niukka (lisää toki saa tehtyä)
+ ajettu vähän (100-400km)
+ eristys (riittävä jos et keski talvella matkustele)
+ sähköt
+ 4+2 akustot (joskus jopa enemmän)
+ wc
+ tasainen lattia
+ sisäkorkeus n.210
+ valaistus
Jne.
- tavaratila niukka (lisää toki saa tehtyä)
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Isomahainen takatuuppari Scania tai keskimoottori Volvo. Korin kunto voi hämätä, kaunis auto voi olla pintapeltien alta aivan näkkileipää. Rosteri ja kokonaan alumiiniset korit on osoittautunut kestävimmiksi. Katso myös kalliit kohdat, tuulilasit, renkaat, akut, vaihteisto. Moottoreissa harvemmin mitään mutta väkisinkin tällä budjetilla saadaan 20-30 vuotias kulkupeli jotka on maantietä nähneet. Ja kunnon koeajo, että onko mukava ajaa. Jos ajaminen ei maistu niin eipä sillä lomailemaan viitsi lähteä.
Kovin eksoottiset merkit ja korimallit vaatii enemmän perehtymistä. Täällä on paljon harrastajia jotka ymmärtää Volvot ja Scaniat, jonkin verran Mersulla ja Sisulla kulkijoita. Kutterit, Deltat, Carrukset, Lahtikot, Ajokit, Wiimat ja Berkhofit tunnetaan hyvin joten apuja löytyy jos askarruttaa jokin asia.
Mitä vanhempi, sitä yksinkertaisempi. Kotitarverakentajalle hyvä asia.
Kovin eksoottiset merkit ja korimallit vaatii enemmän perehtymistä. Täällä on paljon harrastajia jotka ymmärtää Volvot ja Scaniat, jonkin verran Mersulla ja Sisulla kulkijoita. Kutterit, Deltat, Carrukset, Lahtikot, Ajokit, Wiimat ja Berkhofit tunnetaan hyvin joten apuja löytyy jos askarruttaa jokin asia.
Mitä vanhempi, sitä yksinkertaisempi. Kotitarverakentajalle hyvä asia.
Tulevaisuus on sähköinen
- ponupannu11
- Kippari
- Viestit: 70
- Liittynyt: 07 Kesä 2009 12:34
- Truck: Ajokki-72/Scania 112
- Location: Kolari
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Tietenki käyttö tarkotuksen mukaan menee onko turisti bussi vai katuri,esim.meillä nyt tuollanen 10 metrinen Ex-pankkiauto matkailu versiona käytössä ja seuraavaa rakentelun kohde ostettu jo valmiiks pihalle Volvo B10 Carruksen korilla oleva katuri automaatti laatikol.
Meillä tarve määräyty vaimon pyörätuolin käytön mukaan pitää ajatella tuota esteettömyyttä.Tuossa katurissa on matala lattia alusta,niijari ja tupla keski ovet helppo asentaa siihen invahissi ja onhan siinä mittaa 12,80 metriä niin helppo tehä perään 2 metriä pitkä täys korkea tavaratila ja jää vielä muuhun rakentamiseen 11 metriä tilaa.
Viime kesänä,kun tuon ostin ja ajelin sillä niin kulutus 25 litraa sataselle rajotinta vasten ajaessa matka ajossa,rajoitin asetettu 90km/h.
Meillä tarve määräyty vaimon pyörätuolin käytön mukaan pitää ajatella tuota esteettömyyttä.Tuossa katurissa on matala lattia alusta,niijari ja tupla keski ovet helppo asentaa siihen invahissi ja onhan siinä mittaa 12,80 metriä niin helppo tehä perään 2 metriä pitkä täys korkea tavaratila ja jää vielä muuhun rakentamiseen 11 metriä tilaa.
Viime kesänä,kun tuon ostin ja ajelin sillä niin kulutus 25 litraa sataselle rajotinta vasten ajaessa matka ajossa,rajoitin asetettu 90km/h.
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Matala lattia paras sitten tuohon
Ei ole kovin käytännöllinen kirjastoauton vakio esteettömyys luiska pelkästään !

Ei ole kovin käytännöllinen kirjastoauton vakio esteettömyys luiska pelkästään !
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 262
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Noniin nyt olisi hintaluokkaan sopiva aihio tiedossa scania 113 carrus vm.92. Pituus vaan edelleen mietityttää jos auto on vaikka 12,85 niin saako siihen sen poikkeusluvan että saisi kuorma-auto kortilla ajaa
ettei tulisi sitten hommattua autoa johon tulee lupa hylsynä.

- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Kyllä siihen poikkeusluvan saa ku tekee takatallin tjms. Mutta nyt kiinnostaa että saat alta 5k€ -92 Carruksen, minkä korisen?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Mistä päästä tätä lyhennetään jos lupaa ei tulekaan?transpot kirjoitti:Noniin nyt olisi hintaluokkaan sopiva aihio tiedossa scania 113 carrus vm.92. Pituus vaan edelleen mietityttää jos auto on vaikka 12,85 niin saako siihen sen poikkeusluvan että saisi kuorma-auto kortilla ajaaettei tulisi sitten hommattua autoa johon tulee lupa hylsynä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Kunhan muistat tarkastela alustaa. Helpoin ryömiä ainakin Volvomahureissa taka-akselin kohdalta alle; ilmajousien ala- ja yläsoien kunto, jarrukilpien kunto, ja etupäässä sama. Jos ne on kunnossa niin vois odottaa kohtuu ehjää ja vähäruosteista alustaa. tietysti alle 1988 Delta Star korit on "mustaa", niin yksi helpoin tapa on kattella kylkipellit välilistan kohdalta. Jos pellit kupruilee ylä ja alapuolella, niin sanoisin, että unohda, koska huonekaluputkirungot ovat todennäköisesti kadonneet ainakin osittain 

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Ei ole helppoa tehdä valintaa kulkuriaihioksi. On valmista autoa (onko nää koskaan valmiita
) ja puolivalmista sekä linjuria suoraan ajosta ja muutaman vuoden pois aktiiviajosta ollutta....
Aina kun luulee löytävänsä just sen oikean niin taas tulee tarjolle muka vielä parempi.
Sen olen huomannut, että liikennöitsijöiltä poistoon lähtevät on jo suurelta osin 80-luvun lopun ja 90-luvun väliltä. Sellainen nostalginen bussiaihio kuten Kutter 7-8 alkaa olla todellinen harvinaisuus. No varmaan ihan siitä syystä, että ne on lahonneet ja romutettu pois.
Uudempien autojen tekniikka pikkuisen arveluttaa ehkä kalliiden remonttien takia. Itse tekemällä säästää mutta laitteiden koko asettaa rajoituksia piharemontille. Kokemusta on jo edellisestä kulkineesta. Mutta jos löytää katsastetun, ajoltaan hyvän ja valmiiksi tai puolivalmiiksi tehdyn niin sitten pitää vaan ottaa se riski että ennenpitkää siihenkin joutuu tekemään/teettämään remppaa.
Mutta vieläkin on ratkaisematta pitääkö sen D1-kortin linja-autona vai muuttaa M1 matkailuautoksi. Kummassakin omat hyvät puolensa.

Aina kun luulee löytävänsä just sen oikean niin taas tulee tarjolle muka vielä parempi.
Sen olen huomannut, että liikennöitsijöiltä poistoon lähtevät on jo suurelta osin 80-luvun lopun ja 90-luvun väliltä. Sellainen nostalginen bussiaihio kuten Kutter 7-8 alkaa olla todellinen harvinaisuus. No varmaan ihan siitä syystä, että ne on lahonneet ja romutettu pois.
Uudempien autojen tekniikka pikkuisen arveluttaa ehkä kalliiden remonttien takia. Itse tekemällä säästää mutta laitteiden koko asettaa rajoituksia piharemontille. Kokemusta on jo edellisestä kulkineesta. Mutta jos löytää katsastetun, ajoltaan hyvän ja valmiiksi tai puolivalmiiksi tehdyn niin sitten pitää vaan ottaa se riski että ennenpitkää siihenkin joutuu tekemään/teettämään remppaa.
Mutta vieläkin on ratkaisematta pitääkö sen D1-kortin linja-autona vai muuttaa M1 matkailuautoksi. Kummassakin omat hyvät puolensa.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Mikäli aihio on D kortillinen täyspenkkinen linjalta ostettu. Paikkaluvun pienentäminen on todella helppoa.
Omaa kulkinetta hommatessa pidin ehdottomana vaatimuksena, että auto tulee suoraan linjalta leimattuna. Auto oli pienen liikennöitsijän kalustoa.
Pääsee heti ajelemaan ja rakentelu on todella vapaata. Toisaalta ei tuo matkailuajoneuvonkaan vaatimukset kovin pahoja ole. Hellaa, kaappia ja punkkaa...
M1 tulee jo verokustannusten takia tuo liikenteestäpoistorumba. Minä olen sen verran laiska etten jaksa noiden lappujen kanssa pelata. Haluan, että auto on käytettävissä ilman pankkitunnusten käyttöä. Pienoislinja-autona ympärivuotinen ajossapito on mahdolliista jopa minun taloudellisilla resursseilla.
Omaa kulkinetta hommatessa pidin ehdottomana vaatimuksena, että auto tulee suoraan linjalta leimattuna. Auto oli pienen liikennöitsijän kalustoa.
Pääsee heti ajelemaan ja rakentelu on todella vapaata. Toisaalta ei tuo matkailuajoneuvonkaan vaatimukset kovin pahoja ole. Hellaa, kaappia ja punkkaa...
M1 tulee jo verokustannusten takia tuo liikenteestäpoistorumba. Minä olen sen verran laiska etten jaksa noiden lappujen kanssa pelata. Haluan, että auto on käytettävissä ilman pankkitunnusten käyttöä. Pienoislinja-autona ympärivuotinen ajossapito on mahdolliista jopa minun taloudellisilla resursseilla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Tuupparia keskeltä, mahuria perästä, hetkua vaikka molemmista...Lahti32 kirjoitti:Mistä päästä tätä lyhennetään jos lupaa ei tulekaan?

-
- Rattiamiraali
- Viestit: 262
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
näyttihän tuo kuvissa vähän paremmalta mitä luonnossa kun kävin katsomassa scaniaa...plussat ehjä tuulilasi , hyvät renkaat ,tuntui käyvän hyvin, ei pahempia öljyvuotoja. Miinukset hitsattavaa jonkin verran, kylki pelleissä parissa kohtaa ruostetta kuten ovissa myös.
parissa sivulasissa näytti olevan alareunassa huurretta...mitäs se merkkasikaan? Ja oliko täällä jossain linkki että voisin rekisterinumeron perusteella selvittää auton historiaa...muistelisin joskus törmänneeni sellaiseen
parissa sivulasissa näytti olevan alareunassa huurretta...mitäs se merkkasikaan? Ja oliko täällä jossain linkki että voisin rekisterinumeron perusteella selvittää auton historiaa...muistelisin joskus törmänneeni sellaiseen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 153
- Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
- Location: Janakkala
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 262
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
ei ainakaan löytynyt kyseistä autoa linkin kautta rek.haulla...muita?
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Niinhän ne kuvat aina näyttää hyviltä ja auto luonnossa pikkuisen huonommalta. Ellei ole kuvat sitten täysin epäonnistuneita.transpot kirjoitti:näyttihän tuo kuvissa vähän paremmalta mitä luonnossa kun kävin katsomassa scaniaa...plussat ehjä tuulilasi , hyvät renkaat ,tuntui käyvän hyvin, ei pahempia öljyvuotoja. Miinukset hitsattavaa jonkin verran, kylki pelleissä parissa kohtaa ruostetta kuten ovissa myös.
parissa sivulasissa näytti olevan alareunassa huurretta...mitäs se merkkasikaan? Ja oliko täällä jossain linkki että voisin rekisterinumeron perusteella selvittää auton historiaa...muistelisin joskus törmänneeni sellaiseen
Itseäni on eniten vaivannut jo aloitetuissa projekteissa se sisätilojen toteutus lähinnä nukkumatilojen osalta. Meillä kun pitää olla kolmella lapselle tilat ja emäntä valittaa aina kuorsaamisesta niin ittelle sellanen oma eristetty tila varmaan pitäis olla

Ihan alusta ei varmaan jaksa aloittaa, helpompi muutella sitten ajan kanssa mieleisekseen niin pääsee kuitenkin liikkumaan heti hankinnan jälkeen. Setran heteka takapenkin paikalla oli vahvasti tilapäinen ratkaisu, kuten Jopen autokauppiaalla

Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
- vanha vanaja
- Rattiamiraali
- Viestit: 369
- Liittynyt: 01 Huhti 2011 19:04
- Truck: Scania K112
- Location: Vihti
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
Onhan se niin että kun ostaa sellasen mikä on jo rakennettu tai alettu rakentamaan niin sillä pääsee nopeesti reissuun.Muutaman reissun jälkeen jo tietää mitä pitää muuttaa toimivammaksi.Jos rahaa on käytössä se 5000€ niin se on vasta osa siitä mikä vielä menee sen auton tekemiseen jos ei kaikkea saa jostain super edullisesti.Mulla on ollu siinä hyvää tuuria että on ollu aikaa metsästellä kaikkea halpaa tän kesän ajan kun toi on muutenkin seissyt telakalla.Kalleimmaksi siotukseksi vissiinkin jää bilteman vessanpönttö ja vesipumppu.Pellitöistä ei kannata juurikaan stressiä ottaa jos yhtään pysyy mikinkahva kädessä.Omaani vaihtelin korikehikon ja pintapellit ruumasta taakseppäin.
Jaahas ja taas on kädet mustana
- Matkamese
- Ajoneuvos
- Viestit: 799
- Liittynyt: 19 Marras 2006 23:15
- Truck: Haaveissa taas
- Location: Kuusankoski
- Member id: 065
Re: millainen bussiaihio hyvä kun rakentaa matkailuautoa.?
H.Ukkosen sivuilla paljon Scanioita, Volvoja pari. Mitä tyypillisiä vikoja noissa uudemmissa? Miten nuo sähkölaatikot toimii paljon ajettuina? Ajomääriä ei ilmoiteta mutta lienee lähempänä miljoonaa tyypillisesti?
Muutama hyvä Nettikoneessakin:
http://www.nettikone.com/volvo/b-10/1205437
http://www.nettikone.com/scania/l94/1206721
Mitäs mieltä raati on noista ylläolevista?
Muutama hyvä Nettikoneessakin:
http://www.nettikone.com/volvo/b-10/1205437
http://www.nettikone.com/scania/l94/1206721
Mitäs mieltä raati on noista ylläolevista?
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.